Mengapa Menangis Apabila Mampuihnya Jawi

Posted by Tukya

Lagi-lagi salahkan Melayu. Lagi-lagi salahkan Melayu. Pasal politik, orang Melayu yang kena. Pasal ekonomi, orang Melayu juga tempat handas. Pasal keruntuhan sosial anak muda, kemunduran anak-anak dalam pelajaran, Melayu juga dipersalahkan. Mudah lupa pun, orang Melayu yang dituduh.

Apa ni? Tak ada lainkah dari hentam orang Melayu?

Kenapa tak alih pandang kepada satu juzuk bangsa Melayu, iaitu pemimpina Melayu: Pemimpin Melayu yang berpolitik, pemimpin Melayu yang pegang kuasa, pemimpin Melayu yang tak pernah beliak mata kepada bangsanya sendiri?


Pemimpin Melayu yang pejam mata kepada kelemahan bangsa Melayu sendiri, pemimpin Melayu yang tak ada jatidiri tentang bahasanya sendiri dan pemimpin Melayu yang kena tunduk kepada tekanan politik chauvinist

Tulisan Datuk Johan Jaaffar dalam Berita Minggu keluaran 19hb Feb 2006 melalui kolum khasnya, adalah di antara penulis Melayu yang hala tujunya menyalahkan orang Melayu. Tulisan itu seolah-olah kerana orang Melayulah maka tulisan jawi ‘mampuih’ dan kojol tanpa kubur. Tulisan itu seolah-olah orang Melayu tak perihatin, tak mau bertanggung jawab terhadap tulisan yang mempunyai roh al-Qur`an itu.

Datuk Johan memberi hujah: ‘...orang Melayu sudah tidak mempedulikan tulisan jawi....masa depan tulisan jawi nampaknya semakin malap...’

‘ Alasan lebih munasabah ialah tulisan jawi tidak ada nilai ekonominya. Malah tulisan jawi tidak seperti tulisan rumi, tidak lagi dapat menjadi tulisan ilmu dan wacana tinggi bagi karyawan, ilmuan dan orang Melayu seluruhnya. Maka itu tulisan jawi akan tinggal hanya sebagai warisan satu tradisi besar dan agung bangsa Melayu.’

Kita nak tanya, apa kaitannya dengan orang Melayu kalau tulisan jawi itu ‘mampuih’ begitu saja?

Tulisan jawi yang mampuih bukan kerana bangsa Melayu, tetapi kerana juzuk-juzuk ‘pemimpin Melayu’ yang tidak ada jiwa Melayu, kerana pemimpin Melayu tidak ada roh Melayu melalui tulisan jawi. Jawi ‘dimampuihkan’ oleh mereka yang biadap dan kurang ajar terhadap budaya dan maruah bangsanya sendiri kerana mereka tidak ada jatidiri Melayu, kerana mereka anggap jawi bukan bahasa maju dan mereka seboleh-bolehnya tidak mahu jadi Melayu. Dalam jiwa mereka menjerit loya; apa itu jawi? Nak buat apa dengan jawi?

Lalu dengan kuasa mereka, mereka terajang kepentingan tulisan jawi dan akhirnya generasi Melayu baru tak tahu lagi apa itu jawi, Maka wujudlah generasi yang semakin berkembang tetapi tidak ada lagi pendidikan jawi. Generasi ini pasti merasa susah hendak baca. Apabila susah hendak baca, buat apa susah-susah. Lagi pun kalau pandai jawi, nak buat apa?

Itulah sikap juzuk-juzuk pemimpina Melayu yang mereka tanam dan semai terhadap generasi bangsanya kerana mereka tidak ada jatidiri, berjiwa kebangsaan jawi dan roh Islam. Maka dengan kuasa politik yang ada di tangan mereka, mereka ‘mampuihkan’ benda-benda yang mereka tidak suka. Ketika itu sebut saja melayu, mereka akan cemek bibir, membeliak mata. Mereka lebih percaya kepada bukan Melayu. Bagi mereka apa saja yang dimiliki oleh melayu adalah ‘haprak.’

Kita tak pandai menulis secara tertib, berkronologi dan berdisiplin. Tapi kita telah melalui sejarahnya betapa tulisan jawi melalui zaman subur, gemilang kemudian dimampuihkan oleh pemimpin Melayu serndiri: bukan bangsa Melayu! Tapi sayangnya kaum penulis, cerdik pandai yang berkebolehan menulis, tidak pernah menuding jari kepada si anu-si anu bahawa; Engkaulah yang menyebabkan jawi mampuih! Tidak pula ada dalam seminar, kertas kerja, kajian menyebutkan ‘youlah sebenarnya yang memampuihkan jawi!’. Yang ada hanya sebutan bangsa Melayu.

Datuk Johan mesti kena tanya diri sendiri, kenapa sebelum merdeka, di zaman penjajah, tulisan jawi mendapat tempat? Kenapa? Setidak-tidaknya pada masa itu pihak berkuasa (walaupun penjajah) memberi ruang tulisan jawi diguna pakai. Di sekolah ada buku-buku bacaan dalam tulisan jawi. Buku cerita, termasuk cerita Sang Lamri tulisan jawi.

Maka budak-budak berhingus pun, mau tidak mau kena baca jawi. Tak boleh baca, sanggup kena rotan; soalnya jawi kena baca.

Lalu bagaimana kedudukan jawi waktu itu? Pengap-pengap macam ikan nak mampuh atau subur bagaikan pokok bayam disiram?

Waktu itu pegawai di jabatan pelajaran, pegawai di kementerian, orang yang ada kuku dalam kementerian pendidikan suka, malah berjiwa kejawian walaupun mereka mampu bercakap soh-seh, soh-seh.

Maka muncullah Utusan Melayu. Sebab apa? Sebab pihak syarikat tahu apa yang akan diberikan, akan diterima pula oleh bangsa Melayu. Wadah menyuburkan perjuangan kebangsaan, kemerdekaan pun tentu sebahagiannya dari jawi.

Tiba-tiba sedang jawi diguna pakai tanpa sakit dan cedera, datang seorang menteri pelajaran lalu mengumumkan supaya tulisan jawi di ‘mampuihkan’ dalam sukatan pelajaran.

Nasib baik ketika itu ramai bangsa Melayu boleh mengusai jawi. Tapi oleh kerana menteri itu mabuk kuasa, entah apa yang ada dalam kepala otaknya, hasrat memampuihkan jawi diteruskan.
Ketika itu, mampuih atau dikambus jawi, orang Melayu masih mampu membaca, membeli akhbar jawi kerana mereka masih berjatidiri dengan jawi.

Tetapi bolehkah hal itu berlarutan sekiranya generasi itu sedikit demi sedikit pupus dan yang hidup adalah generasi yang belajar di sekolah tanpa lagi tulisan jawi. Kalau pun diajar hanya 30 minit seminggu.

Generasi ini semakin besar, beranak pinak dan anak pinak ini apabila celik ke dunia Malaysia, jawi sudah tidak ada lagi.

Habis, kita nak tempek kepada mereka: Hoi, bacalah jawi, cintailah tulisan jawi?
Poorrahhh! Bangsa mana pun tidak akan cinta terhadap sesuatu jika tidak dibibit cinta sejak awal.

Cuba tanya anak muda sekarang, apa perlukah surat khabar jawi itu dihidupkan atau di matikan? Jawapan tentunya mereka tidak peduli apa-apa. Atau paling mudah mereka menjawab pula dalam bahasa ‘you-I’ dan diselit-selit dengan ‘so-so-so’ yang juga membuktikan terki8kisnya bahasa Malaysia. Sebab apa?

Yang asyik berkokok ialah generasi yang masih ada saki baki zaman dahulu. Masakan mereka dapat menongkat langit dengan jawi?

Jadi adilkah apabila kita menyalahkan orang Melayu tak mahu pelihara, menjaga maruah jawi kalau mereka sendiri tidak tahu apa itu jawi?

Kenapa tidak hala saja muncung pena kepada pemimpin yang berkuasa tentang jawi ini atau pemimpin yang bertanggung jawab. Caranya mudah. Hidupkan semula tulisan jawi, pelajaran jawi di sekolah-sekolah. Bila mereka celik mata kena belajar jawi, merekalah yang akan membaca jawi apa bila besar.

Kenapa tidak ditojah dahi juzuk-juzuk menteri seperti itu kerana kesalahan mampuihnya jawi ini? Bukankah kerana dia yang mencadangkan? Adakah memampuihkan jawi ini kehendak bangsa Melayu?

Sepatutnya juzuk-juzuk menteri yang begitu, diikat di pokok asam belimbing, lepaskan semut kerengga ( jika tidak menyalahi akta jenayah) supaya mereka sedar betapa sakit dan luluhnya maruah orang Melayu kerana kuasa politik yang mereka miliki.

Menteri Pelajaran sekarang pula, perlu fikir lama-lama bagaimana untuk menyibar luas, menghidupkan semula jawi yang ‘nazak’ ini. Kalau boleh ketepikan ‘dosa’ menteri lama terhadap jawi. Kita berharap peringkat kementiran sahajalah yang mampu memberi nafas ini.

Dalam hal memampuihkan sesuatu perkara, bukan saja jawi. Bahasa Malaysia sendiri akan mengalami perkara yang sama jika orang yang bertanggung jawab tidak suka kepada Bahasa Malaysia.

Ini bukan soal nak maju atau nilai ekonomi. Ini soal maruah bangsa dan martabat bahasa. Apa jenis bangsa di dunia ini kalau bahasanya sendiri hendak dihapus?

Zaman 60 dan 70-an dulu, Bahasa Malaysia telah diguna pakai dengan baik apabila ia dijadikan bahasa rasmi. Waktu itu buku-buku berbahasa Malaysia jenuh diterbitkan sebab pembaca ramai. Tapi kini, mereka yang berkuasa tidak berapa peduli dengan bahasa Malaysia, tenguklah taraf dan nilainya. Maruah bahasa itu sendiri dipermain.

Bukan apa, sebabnya banyak pula jongos, bajak wangkang, hipokrit, tukang ampu, wahhal dia tahu program itu program menjahnamkan bangsanya sendiri.

Pemimpin-pemimpin bangsa lain cerdik tetapi kita bodoh. Mereka mempertahankan penggunaan bahasa mereka dengan apa cara pun, maka surat khabar dalam bahasa mereka pun mendapat tempat. Tapi kita, lorong dan jalan meluaskan penyibaran dimampuihkan, tiba-tiba nak suruh orang Melayu baca. Mana ada jalan?

Saya secara peribadi, sedikit pun tidak dukacita atas ‘mampuihnya’ surat khabar jawi. Buat apa hendak diterbitkan kalau tak ada orang baca. Nak salahkan orang Melayu tak mahu baca? Mengapa nak salahkan orang yang bertanggung jawab memampuihkan jawi ?
Barangkali dari segi hendak memanjangkan hayat penerbitan akhbar jawi ini satu saja caranya. Akhbar jawi Utusan Melayu kepunyaan Umno. Ahli Umno sekarang lebih dari 2 juta. Mengapa ahli Umno sendiri, sekurang-kurangnya 300,000 tak mahu beli Utusan Melayu jawi kalau mereka sayangkan kepada saham, syer dan jawi mereka. Sepatutnya merekalah yang memertabatkan jawi.

Tapi apa yang hendak dikata, mereka (ahli Umno kini, termasuk Putri dan Putra) adalah generasi baru yang buta jawi tetapi disebabkan menteri Umno juga yang memampuihkan jawi sebelum mereka lahir, maka mereka pun buta jawi. Mereka lahir, jawi sudah tidak ada. Yang ada hanya spesis lemah dan tidak berguna. Jadi nak salah siapa?

Sayang, orang seperti Datuk Johan selalu melihat sisi lain terhadap sesuatu isu. Ia seolah-olah fenomena alam yang perlu dipertahankan oleh semua orang, sedangkan puncanya dilakukan oleh seorang sahaja kemudian diskokong oleh mereka yang ada kepentingan tidak diambil kira.

Jahatnya orang politiklah. Dari kuasa politik mereka menggunakan semau-mau tanpa memikirkan masa depan bangsanya.

Bukan saja jawi wahai Datuk Johan, yang lain lagi pun berlambak-lambak yang hanya menunggu masa saja. Matematik dan Sains yang diwajibkan mengguna bahasa Inggeris, apa pun alasan, ia tidak melambangkan satu keputusan yang baik. Tetapi kerana kuasa politik, banyak tukang angguk maka ia solah-olah sangat tinggi martabat disebalik penurunan nilai dan peratus markahnya.

Apa ertinya Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dukacita apabila surat khabar itu ditutup? Ini bukan masalah tutup, ini masalah ketelanjuran menteri dulu dan tidak diperbaiki oleh menteri sekarang dalam bidang pelajaran dan pendidikan. Sistem yang sangat tidak betul politik pemimpin Melayu kita ialah tidak berani mengubah sistem lama yang diputuskan dalam bentuk politik. Mengapa? Kerana ramai yang mahu hidup dengan kuasa poiltik walaupun terpaksa berpura-pura atau memamah maruah bangsanya sendiri.

2 comments:

  1. Muhamad Najmi Bin Hashim

    menarik....jawi ramai dh tak pandang...pak menteri makin tak pandang jawi...jawi hanya ada pada sekolah agama dan pondok..ntahlah apa nak jadi...tggal saja apek yg buat batu nisan tau baca jawi

  1. Unknown

    Hogan scarpe are ideal for anyone who wants a comfortable shoe that does not lack on style. No matter what type of Hogan scarpe donna you end up buying you will be able to have the most comfortable hogan donna on your feet and you will always be happy with the way that they look. These are the Hogan scarpe uomo that will be able to take you just about anywhere without having your feet ache after the long haul.