Senario Sang Jawi Yang Malang

Posted by Tukya

Seperti ular sawa yang lapar, tiba-tiba ia merongkai lengkaran, menyusur dan mahu membelit apa-apa. Begitulah dengan tulisan jawi.

Yang peliknya kebangkitan itu hanya suara yang tidak punya apa-apa kuasa , seperti ular sawa tua. Sedangkan pihak yang bertanggung jawab, pembuat dasar dan penguatkuasa, mereka yang mampu memberi arahan, seperti ular sawa kekenyangan; malas bergerak, malas hendak bangkit dan terus lena ditepi lembah yang serba mewah.

Dato Johan Jaafar, seorang tokoh yang pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka, kemudian menjadi Ketua Pengarang Kumpulan akhbar Utusan Melayu dalam tulisannya menyalahkan bangsa Melayu apabila kematian akhbar mingguan Utusan Melayu (Jawi) yang edarannya tidak lebih 10,000 seminggu. Kemudian sekali lagi di dalam forum Jawi, Dato Johan Jaafar menyalahkan orang Melayu dengan membuat perbandingan orang Melayu dengan orang China, betapa kematian akhbar tulisan jawi itu tidak sepatutnya berlaku.

Selepas daripada itu hebuhlah pula tentang lemahnya penggunaan bahasa Kebangsaan dalam semua sektor. Lalu sebuah agensi yang gah dengan hiburan anak muda membuat pengakuan perkataan ‘bla-bla-bla’ yang digunakan oleh mereka, akan ditukar kepada istilah yang lebih menarik dalam bahasa Kebangsaan.

Seperti selalunya, yang hebuh dan bising ialah dua tiga orang tokoh bahasa yang masih kental roh mereka dengan jawi atau Bahasa Kebangsaan. M aka di kalangan menteri-menteri pun menyokong. Tapi sayangnya sekadar berkelun asap rokok.

Pelaksanaannya entah ke mana!

Apabila akhbar Utusan Melayu (edisi jawi) dihentikan, ia bukanlah kematian yang diratap oleh 10 juta bangsa Melayu (Buku statistik tahun 2000), apa lagi generasi sekarang yang 90% buta jawi. Ia hanya ditangisi oleh sebahagian ‘spesies’ orang Melayu yang asas belajar dan membacanya di tahun-tahun 40-an, 50-an dan 60-an dan tahun-tahun sebelumnya.

Lain pula halnya dengan Bahasa Kebangsaan. Walaupun belum sampai ditakuk ‘nazak’, kebanyakan generasi sekarang merasa bangga jika melihat kenazakan bahasanya sendiri dan mereka berbangga dengan bahasa lain. Bermula dari si Minah dan Awang Mat bercakap Inggeris bersulam-sulam di Supper Market, sehinggalah ahli korporat. pemimpin-pemimpin, mereka merasa ‘ tidak apa-apa.’

ASAL USUL JAWI
Apakah tulisan jawi / bacaan jawi benar-benar mustahak? Dari situasi masa lalu, ia tidak menggambarkan begitu mustahak, tetapi menggambarkan saki baki maruah ‘nyawa-nyawa ikan’ Melayu/ Islam dan nostalgia Pendita Za`ba sahaja.

Dari kertas-kertas kerja, seminar dan perbincangan, tidak ada seorang pun menyalah jawi yang sekian lama nazak ini akibat oleh ‘seorang’ dan bukan kerana bangsa Melayu yang tidak berjiwa kejawian.

Tulisan jawi berasal daripada tulisan Arab, sedikit-sedikit bahasa Parsi, Hindi. Orang Melayu pinjam untuk ganti tulisan Hindu yang sekian lama digunakan di awal kemasukan Islam. Bukti kemasukan ini ialah pada batu nisan maqam Shaikh Abdul Qadir ibnu Husin Syah Alam, di Langgar, Alur Setar Kedah pada 290 Hijrah bersamaan 910 Masihi.

Tiga ratus tahun kemudian, timbul pula tanda awal bahasa Melayu yang menggunakan tulisan jawi di Terengganu, dengan tarikh ‘Pada hari Jumaat 4 Rejab 702 Hijrah, bersamaan 22 Februari 1303’ dan diikuti dengan penemuan-penemuan lain selepas itu.

Kemudian ia tersibar luas, digunakan di daerah-daerah bahasa Melayu dan daerah bukan bahasa Melayu, termasuk ke Pulau Jawa.

PENGGUNAANNYA

Tulisan jawi telah diguna untuk berbagai-bagai penulisan. Yang tertua terbukti terpahat di Terengganu pada tahun 702 Hijrah, sehingggalah tercipta undang-undang Islam dalam tulisan jawi, manakala alat tulisan tradisional ini terdiri dari berbagai bahan seperti kulit kambing, kertas, buluh, kepingan pinggan, logam dan lain-lain.

PRINTIS KEPADA PEMBAHARUAN

Orang yang bertanggung jawab memberi nyawa terhadap tulisan jawi ialah Pendita Za`ba. Beliau mengompolkan perkataan Melayu sejak tahun 1918 bagi tujuan menyusun sebuah kamus besar. Tahun 1931 Za`ba menulis ‘Rahsia Tulisan Jawi.’

Ternyata Za`ba merupakan pendita yang meniup nafas jawi dari masa ke semasa. Akhirnya sebuah buku Daftar Ejaan Jawi-Rumi dapat disusun hasil dari perbincangan dengan beberapa rakan-rakannya.

Dan setahun kemudian Utusan Melayu tulisan jawi pula terbit , diikuti lagi Utusan Zaman dan majallah Mastika dalam tulisan jawi juga.

Zaman inilah gemilangnya jawi. Salah satu sebabnya ialah kerana peranan Za`ba memperbaiki, memberi panduan bagi memperkasakan lagi sistem ejaannya. Dan kegemilangan ini dirakamkan berdasarkan kertas kerja Konvensyen Tulisan Jawi pada 9-11 April 1984 di Maktab Perguruan Kuala Terengganu anjuran Yayasan Islam Terengganu dan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Roh Pendita Za`ba terus berkembang bukan saja melalui guru-guru yang terlatih di Tanjung Malim tetapi juga melalui akhbar di Semenanjung mahu pun di Singapura. Malangnya apabila pengaruh moden, anak-anak muda tidak berminat lagi. Dan yang lebih parah kerana berlakunya Akta Bahasa 1963 yang mengiktiraf tulisan rumi sebagai tulisan rasmi bahasa Melayu. Akibatnya semakin meningkat anak-anak muda yang buta jawi, peranan jawi dalam pentadbiran kerajaan hilang sama sekali, bahkan dalam jabatan agama sudah berubah ke tulisan rumi.

Bagaimana pun dampak yang sangat ketara sehingga kini keseluruhan anak-anak muda buta jawi disamping Akta Bahasa 1963, ada satu lagi sebab yang memusnahkan langsung akar umbi dan jatidiri jawi. Malangnya dalam konvension, seminar, orang tidak pernah menyebut akibat dari tindakan seorang menteri ‘Melayu’ yang menghapuskan jawi di sekolah-sekolah kerana beliau berkuasa sebagai Menteri Pelajaran.

Memang dalam kemerosotan dan kenihilan pengamal jawi, orang tidak nampak, apa lagi mahu menyalahkan orang yang bertanggung jawab dalam hal ini. Tetapi sejarah tidak boleh dinafikan. Kerana ‘menghapus’ jawi di sekolah-sekolah bererti menafikan pelajaran jawi untuk dipelajari oleh murid-murid waktu itu, sedangkan murid-murid adalah generasi masa depan. Di sinilah impak yang cukup ketara dan lupusnya generasi berkemampuan membaca jawi sudah tidak wujud lagi kerana mereka tidak pernah diperkenal secara asas pun. Bukan itu saja, mereka ditanam fahaman bahawa roh Pendita Za`ba adalah roh busuk, yang jawinya tidak mampu bersaing bersama bahasa dunia.

Pemulihan dilakukan terus menerus sedangkan menteri yang berkenaan hanya mabuk rasa dengan pencen yang didapatinya. Ia sedikit pun tidak sedih dan prihatin betapa bahasa jawi yang dibunuhnya, tidak lagi berakar umbi kepada generasi muda Melayu.

Jatidiri, maruah jawi yang malang itu menguasai zaman akhir 60-an, membawa ke zaman 70-an. Lalu Dewan Bahasa dan Pustaka pun bangkit dengan inisiatif besar. Diadakan bengkel, seminar dan sistemnya telah diterima, yang berasaskan roh Pendetia Za`ba. Dan golongan yang masih bernafas ikan, yang menyintai jawi kerana Allah telah memanjangkan usia mereka terus berusaha membaikpulih, meniup nafas segar. Akhbar Utusan Melayu (jawi) juga memain peranan penting.

Malangnya menteri yang bertanggung jawab mematikan jawi di sekolah-sekolah masih hidup dan beliau setitik pun tidak mengeluar air mata sedih apabila melihat generasi persekolahan sewaktu dia menjadi menteri dulu, tidak kenal lagi jawi.

Mengimbau sejarah lama yang belum satu kurun, memang sekolah ‘Melayu’lah yang menjadi sangkar utama keutuhan jawi. Tetapi apabila sekolah Melayu bertukar menjadi ‘Sekolah Umum’ yang kononnya demi perpaduan kaum dan kemudian bertukar lagi menjadi Sekolah Kebangsaan, maka peranan tulisan jawi, pembacaan jawi semakin ketara sakitnya. Guru-guru sudah berkurangan. Gegerasi tua yang mahir jawi, banyak yang mati. Akhirnya jawi hanya dipindah ke dalam pelajaran agama Islam saja.

Adakah nafas jawi mula segar? Jawabnya tidak! Pelajaran agama Islam hanya 30 minit satu hari. Tiba-tiba hari ini ada golongan yang menuduh orang Melayulah yang menyebabkan terkuburnya jawi.

SENARIO MASA LALU, REALITINYA KINI...

Apabila ada orang Melayu sendiri yang benci kepada jawi lalu dengan kuasa yang ada padanya, jawi pun di ‘lempar’ dari sukatan pelajaran di sekolah, apakah mampu generasi itu belajar sendiri jawi di bawah pokok atau di bangsal buruk atau di rumah-rumah tok guru yang mengajar muqaddam?

Sebelum tahun 1986 sistem tulisan / ejaan jawi Za`ba memang diajar di sekolah-sekolah. Pada awalnya di peringkat sekolah rendah di ajar kepada tahun 3 dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam. Maklum balas tidak memuaskan kemudian pada 6 November 1990 jawi boleh diajar mulai tahun 1, tapi hanya 1 waktu seminggu, 30 minit.

Peringkat ini sebenarnya menekankan kemahiran membaca dan menulis. Tetapi bayangkan 30 minit seminggu. Bayangkan sebulan empat kali dengan hanya 120 minit.

Di sekolah menengah di mana lanjutan murid-muridnya berasal dari sekolah rendah yang buta jawi, akan berhadapan pula mata pelajaran Pendidikan Islam, tetapi jawi tidak ada waktu khas. Manakala tingkatan enam objektifnya hanya kemahiran menggunakan tulisan jawi.

Di dalam peperiksaan SRP, SPM, STPM, soalan mata pelajaran Pendidikan Islam dirumikan. Kesannya tentulah pelajar tidak memandang mustahak tulisan jawi. Apabila tidak mustahak, untuk apa belajar?

Di Maktab Perguruan jawi hanya di ajar kepada guru pelatih untuk kursus pengajian asas agama Islam selama lima semestar.

Pelajaran jawi yang diajar dalam kursus hanyalah kaedah khat: semestar satu 16 jam, semestar dua, 21 jam, semestar tiga 10 jam, semestar empat 22 jam dan semestar lima 5 jam.

Senario ini sengaja didedahkan dan sesiapa pun akan menyoal, apakah cara begitu pelajaran jawi dapat dikuasai oleh pelajar?

Apabila generasi ini keluar, apakah mereka akan terus membaca, menulis jawi sedangkan pelajaran itu sangat dibenci oleh kerana payah dan susah.

KESIMPULAN

Menyalah kepada bangsa Melayu, khususnya generasi sekarang yang tidak celik dengan jawi sehingga akhbar Utusan Melayu terpaksa ditutup, adalah tuduhan yang tidak berdasarkan sejarah keruntuhan dan cuba membuta betapa dilakukan oleh ‘orang politik.’

Mengembalikan martabat dan generasi celik jawi, kita mestilah bermula dengan pengajaran jawi semula.

Siapakah yang mahu kembali seperti ini?

0 comments: