Terima Kasih Hadari

Posted by Tukya

Muhamad John Hadar tergedik-gedik sepanjang jalan. Paling kiri tersengih, paling kanan tersengih. Angguk-angguk, geleng-geleng, ketawa terkekeh-kekeh, kadang-kadang memuncung mulut macam mulut kambing jantan cium mulut kambing betina.

Tadi, di pintu masuk Garden Inn ketika menjelang senja, wartawan mula kerumun sebaik-baik saja dia dicekup oleh pegawai PBT kerana didapati bergomol, berpeluk cium,tenyeh sana, tonyoh sini, raba sana raba sini dengan kekasihnya Minah Jempol.

“Apa komen saudara?” tanya seorang wartawan perempuan dari Rueter. Wartawan itu pun setengah terlondeh, buah dada berlurah macam mempelam Perlis sedang masak.

“Saya lega!” katanya dengan terkekeh-kekeh ketawa.

“Kenapa?” tanya pula wartawan dari Bulgaria, seorang lelaki yang hanya pakai T-Shirt dengan seluar pendek.

“Saya bangga dengan Islam negara kami, Islam Hadari!” jawabnya dan kemudian memecut Harley Davidsonnya balik.

Semua wartawan luar yang ingin membuat liputan tentang Muhamad John Hadar yang kena cekup bersama kekasihnya di Garden Inn oleh Penguatkuasa PBT akibat bergomol, beguling, berdakap berpeluk, bercium, gigit lidah, tenyeh sana sini menjadi hampa kerana undang-undang kecil Taman PBT tidak boleh didakwa begitu-begitu dalam keadaan begitu begini.

“Balik awal?” tanya Qossim, kawan sebiliknya. Selalunya Muhamad John Hadar seawal pun balik jam 1 pagi.

“Ada hal mustahak. Aku nak kirim e-mail,” jawabnya acuh tak acuh.

“Aik, nak hantar e-mail pun...”

“Ini bukan sebarang e-mail. Aku nbak hantar e-mail kepada Rasulullah!”

“Hahhh!” Qossim yang salah seorang yang sangat prihatin tentang karikatur Nabi Muhamad bangun macam hendak tendang sahabatnya ini. Tapi John Muhamad Hadar sangat cepat menyelinap masuk biliknya lalu mengunci pintu.

****** ********

Pedulikan maghrib, pedulikan azan, Muhamad John Hadar pun mengadap komputer.Laman http:// blog / vs kubur vs langit vs makkah / madinah _ raudah _1450H. dibukanya. Tapi entah mengapa dia jadi terkedu seketika. Rasa-rasanya dia perlu ditail butir yang hendak di e-mail. Dia tahu salah satu sifat Rasulullah ialah amanah, sidiq. Rasulullah tidak boleh dibohongi.

Memang pun dia bersalah. Tapi dia tak dapat menahan nafsu kerana Minah Jempol terdedah selakannya, dedah sini, menonjol sana. Lalu dia pun cuba peluk, Minah Jempol tak tepis pun. Lalu dia gosok, Minah Jempol mengeliat pula. Lalu dia pun rentap, paut dan seluruh batang tengkuk Minah Jempol dijilat ratahlah. Minah Jempol tidak pun marah, malah mengerang mengeliat pula.

Akhirnya Minah direbah. Ketika itu dia langsung tidak sedar siapa-siapa malah baginya ketika itu Rakib Atud pun tidak ada.

Tiba-tiba dia terdengar orang berdehem. Kemudian dia dihambur kata-kata kurang ajar, tak bersopan, tak tahu agama, haram jadah, jahil dan berbagai-bagai lagi. Rupa-rupanya penguatkuasa PBT sudah sekian lama mengintainya. Kerana perbuatannya yang perbuatan sumbang, membuat perkara tak senonoh, menjolok mata maka dia pun hendak diseret untuk didakwa ke mahkamah.

Dalam keadaan panik, ketika dia mengenakan butang seluar dan Minah Jempol membetul-betul colinya, melayahlah malaikat dari puncak bukit dekat tebing tasik. Rasanya macam malaikat tetapi dia tidak pasti apakah itu malaikat. Kata malaikat itu kepada penguatkuasa PBT, lepaskan dia segera. Jangan ambil kes ini.

Pegawai penguatkuasa PBT berpandangan sama sendiri. Mau apakah hendak dilakukan kerana yang memberi arahan itu malaikat sedangkan mereka orang yang menurut perintah.

“Hahhhh!” Muhamad John Hadar menempik kecil. Disela-sela rambutnya, menyandar ke kesuri dan komputer yang dibukanya, sudah muncul ruang e-mail. Maka dia pun menaip tajuk berhuruf besar; TERIMA KASIH HADARI.

“ Ya Rasulullah, saya sangat berbangga hidup dalam abad 21 ini di negara yang saya sayangi, negara tumpah darah saya; Malaysia! Semenjak munculnya pemerintahan di bawah payung baru, atas nama dan konsep Islam Hadari, saya sangat-sangat berterima kasih kerana saya rasa cukup bebas, tidak terkongkong, tidak terikat dengan akta dan peraturan yang ketat, kolot dan tidak bertamadun. Sejak muncul Hadari ini, maka saya rasa malah seluruh warga Islam tidak lagi berjalan di atas duri.

Terima kasihlah Hadari!

Sebelum muncul Hadari, Islam yang engkau bawalah ya Rasulullah sangat mengongkongkan saya dan orang-orang seperti saya. Tetapi dengan munculnya Hadari, yeeaahhh, kami rasa kami boleh melakukan apa-apa saya. Tengok, dulu kalau saya buka baju, berpeluk dan berguling tindih dengan kekasih saya, mereka tangkap, mereka dakwa, tetapi kali ini, sejak datang Hadari, perlakuan sekadar ini tidak apa-apa.

Terima kasihlah Hadari!

Betapa tidak bagus Hadari ini ya Rasulullah, kerana yang didraf garis panduan hanyalah dari satu kementerian, bukan dari sudut syariah atau dari sunnah engkau ya Muhamad. Ini yang bagusnya! Masakan...masakan saya tidak bangga kerana Kabinet sendiri tidak menyentuh mengenaui isu bercium cumbu atau berpeluk di tempat awam.

Terima kasih Islam Hadari. Saya ingin beritahu ya Rasulullah, sejak kemunculan Islam Hadari, ia berlainan dengan Islam yang dibawa oleh engkau.

Masakan...masakan kalau penguatkuasa PBT hanya boleh bertindak terhadap mereka yang berbogel atau membuka baju untuk melakukan sesuatu kerana Hadari mendifinasikan itu adalah lucah. Manakala seperti yang saya lakukan dengan Minah Jempol, bukan lucah. Kami sekadar buka-buka sikit, berpeluk, bercium dan saya hanya menokak menggigit telinga dan tengkuk saja.

Terima kasih Islam Hadari!

Saya berterima kasih ini ya Rasulullah kerana di zaman engkau dulu tidak ada Kementerian Bangkit Bangun Perempuan, Puak Suku dan Kelompok. Tidak ada. Kini ada dan merekalah berdasarkan Islam Hadari melupuskan apa yang engkau kata tidak boleh dulu, ya Rasulullah.

Terima kasih Islam Hadari!

Yang lebih membanggakan saya ya Rasulullah, Hadari inilah yang sangat-sangat memelihara kepentingan awam, tidak mahu ditafsirkan sewenang-wenang sehingga pasangan yang berpegangan tangan atau memeluk bahu pun mahu diganggu.

Memang pun ya Rasulullah, tegahan dari sunnahmu kepada mereka yang bukan muhrim seperti ini tidak relevan lagi. Jika engau bangun di abad ini ya Rasulullah, engkau akan terkejut bagaimana terbukanya kami dengan islam Hadari ini.

Memang pun ini bukan gejala sosial. Jadi tidak ada sebab hendak dihalang. Terima kasih Hadari kerana status penguatkuasa PBT tidak diletak tarafnya seperti polis moral.

Terima kasih Hadari kerana tidak membenarkan saya dan rakan-rakan yang lain mengekori kami masuk ke taman bunga. Dan sangat berterima kasih Hadari kerana engkau sangat memelihara, menjaga imej dari pelancong luar.

Engkau tahukah ya Rasulullah tahun 2007 nanti kami akan menyambut Tahun Melawat Malaysia? Bayangkan jika kuatkuasa lapok dari sunnah engkau dijalankan. Lecehlah kami kepada pelancung. Sebab itu saya berterima kasih pada Islam Hadari yang baru diwujudkan ini. Nampaknya inilah satu-satunya pendekatan, kaedah yang sesuai dan relevan, terbuka, diterima oleh masyarakat.

Terima kasih Hadari!

Semenjak engkau dicipta oleh golongan cerdik pandai dan pemikir, nampaknya Islam yang dulu cukup lapok dan tak bertamadun. Tengoklah, sebelum mereka tangkap saya, bagaimana peristiwa di Kelab Zauq Islam Hadari mampu merongkai masalah itu. Dulu pun, betapa hebuh penbangkapan ratu cantik, mujurlah pemikiran Islam Hadari yang menolong mereka. Jika tidak, mampus semua orang islam yang hendak bersuka-suka.

Terima kasih Islam Hadari, kerana dapat mentafsirkan bahawa bukan masjid saja yang perlu diziarahi dan dimakmur tetapi tempat-tempat hiburan juga perlu dimakmurkan.

Ya Rasulullah, kerana Hadarilah maka kami berpeluang mengadakan pelbagai konsert. Kerana Hadarilah program masyarakat lebih banyak hiburan dari ceramah agama. Engkau tenguklah ya Rasulullah, kerana Hadarilah maka sempena hari keputraanmu kami boleh menganugerahkan tokoh kepada mereka yang bukan Islam walaupun terang-terang mereka bukan penganut dan pengembang ajaranmu.

Terima kasih Hadari!

Tiba-tiba pintu diketuk berkali-kali. Muhamad John Hadar terkejut dan e-mailnya terrencat. “Kenapa?” laung tanyanya kuat.

“Buka pintu ni. Ada orang nak jumpa!” suara Qossim, kawannya yang tidak pernah sealiran dari segi pemikiran.

“Terima kasih Hadari! Terima kasih Hadari!” kata-kata itu dilafazdnya ketika pintu dibuka. Tanpa peduli pada Qossim, dia terus berkata Hadari, Hadari, Hadari seolah-olah itulah wirid yang aula.

“Heee, apa ni. Apa Hadari, Hadari?” Qossim menjerkah.

“Engkau ganggu aku. Aku sedang hantar e-mail kepada Rasulullah. Beritahu dia, Islam Hadari kita memang bagus. Kau tenguk aku yang dicekup oleh PBT semalam, tak boleh buat apa-apa. Tak ada undang-undang!” katanya dengan bangga.

“Engkau hantar e-mail kepada Rasulullah?”

Qossim membeliak mata. Jika benar itu, amarahnya mula meluap.

“Haaa, salah?”

Qossim termenung tapi bola matanya sudah jadi bianglala bertembung.

“Di Denmark, orang buat karikatur Nabi Muhamad, kita tak apa-apa pun, takkan ini kau nak marah? Itulah Hadari kita, Qossim!”

Tiba-tiba Qossim menerkam bagaikan singa lapar. Sebiji penumbuk dihentak ke muka Muhamad John Hadar, kawannya itu. Hadar terlentang dan ada darah meleleh di lubang hidung.

“Ini penumbuk Hadari. Alangkah baiknya kalau semua orang Islam macam aku!” kata Qossim dan kemudian beredar.

Muhamad John Hadar terpinga-pinga. Dia teringat komputernya belum ditutup dan e-mail kepada Rasulullah belum selesai. Dia harus mengkapitalleterkan TERIMA KASIH ISLAM HADARI di akhir e-mailnya.


-TAMAT-

0 comments: