Tulisan Jawi

Posted by Tukya

Tulisan Jawi; 10hb Mac 2006

ROH PENDITA ZA`BA YANG MENANGIS
-Azizi Hj Abdullah

Seperti ular sawa yang lapar, tiba-tiba ia merongkai lengkaran, menyurus dan mahu membelit apa-apa. Persoalan tulisan jawi kemudian maruah bahasa Kebangsaan tiba-tiba diperkata semula.

Yang peliknya kebangkitan itu dari rakyat yang tidak punya apa-apa kuasa membelit, seperti ular sawa tua. Sedangkan pihak yang bertanggung jawab, pembuat dasar dan penguatkuasa, mereka yang mampu memberi arahan, seperti ular sawa kekenyangan; malas bergerak, malas hendak bangkit dan terus lena ditepi lembah yang serba mewah.

Dato Johan Jaafar, seorang tokoh yang pernah bertugas di Dewan Bahasa dan Pustaka, kemudian menjadi Ketua Pengarang Kumpulan akhbar Utusan Melayu dalam tulisannya menyalahkan bangsa Melayu apabila kematian akhbar mingguan Utusan Melayu (Jawi) yang edarannya tidak lebih 10,000 seminggu. Kemudian sekali lagi di dalam forum Jawi, Dato Johan Jaafar menyalahkan orang Melayu dengan membuat perbandingan orang Melayu dengan orang China, betapa kematian akhbar tulisan jawi itu tidak sepatutnya berlaku.

Selepas daripada itu hebuhlah pula tentang lemahnya penggunaan bahasa Kebangsaan dalam semua sektor. Lalu sebuah agensi yang gah dengan hiburan anak muda membuat pengakuan perkataan ‘Mat Saleh’ yang digunakan oleh mereka, akan ditukar kepada istilah yang lebih menarik dalam bahasa kebangsaan.

Seperti selalunya, yang hebuh dan bising ialah dua tiga orang tokoh bahasa yang masih kental roh mereka dengan jawi atau Bahasa Kebangsaan. M aka di kalangan menteri pun menyokong.

Tapi sayang, pelaksanaannya entah ke mana!
Apabila akhbar Utusan Melayu (edisi jawi) dihentikan, ia bukanlah kematian yang diratap oleh 10 juta bangsa Melayu (Buku statistik tahun 2000), apa lagi generasi sekarang yang 90% buta jawi. Ia hanya ditangisi oleh sebahagian ‘spesies’ orang Melayu yang asas belajar dan membacanya di tahun-tahun 40-an, 50-an dan 60-an dan tahun-tahun sebelumnya.

Lain pula halnya dengan Bahasa Kebangsaan. Walaupun belum sampai ditakuk ‘nazak’, kebanyakan generasi sekarang merasa bangga jika melihat kenazakan bahasanya sendiri dan mereka berbangga dengan bahasa lain. Bermula dari si Minah dan Awang Mat bercakap Inggeris bersulam-sulam di Supper Market, sehinggalah ahli korporat. pemimpin-pemimpin, merasa ‘ tidak apa-apa’ lantaran dihantui dan dimomok kevitalan bahasa Inggeris. Lalu sampai kepada puncaknya Bahasa Kebangsaan dalam matematik, sains dan fizik ditukar kepada Bahasa Inggeris. Jika tidak, bangsa Melayu dan negara tidak maju!

Persoalannya, mengapa soal bahasa Melayu ini menjadi seperti ‘buaian filem Bawang Putih Bawang Merah’ yang mesti dihayun semula apabila ayunannya mulai lemah?

JAWI ASAL USULNYA KE SINI

Apakah tulisan jawi / bacaan jawi benar-benar mustahak? Dari situasi sudah-sudah, ia tidak menggambarkan begitu mustahak, tetapi menggambarkan saki baki maruah ‘nyawa-nyawa ikan’ Melayu/ Islam dan nostalgia Pendita za`ba sahaja.

Dari kertas-kertas kerja, seminar dan perbincangan, tidak ada seorang pun menyalah jawi yang sekian lama nazak ini akibat oleh ‘seorang’ dan bukan kerana bangsa melayu yang tidak berjiwa kejawian.

Tulisan jawi berasal daripada tulisan Arab, sedikit-sedikit bahasa parsi, Hindi. Orang Melayu pinjam untuk ganti tulisan Hindu yang sekian lama digunakan di awal kemasukan Islam. Bukti kemasukan ini ialah pada batu nisan maqam Shaikh Abdul Qadiribnu Husin Syah Alam, di Langgar, Alur Setar Kedah pada 290 Hijrah bersamaan 910 Masihi.

Tiga ratus tahun kemudian, timbul pula tanda awal bahasa Melayu yang menggunakan tulisan jawi di Terengganu, dengan tarikh ‘Pada hari Jumaat 4 Rejab 702 Hijrah, bersamaan 22 Februari 1303’ dan diikuti dengan penemuan-penemuan lain selepas itu.

Kemudian ia tersibar luas, digunakan di daerah-daerah bahasa Melayu dan daerah bukan bahasa Melayu, termasuk ke Pulau Jawa.

PENGGUNAANNYA

Tulisan jawi telah diguna untuk berbagai-bagai penulisan. Yang tertua terbukti terpahat di Terengganu pada tahun 702 Hijrah, sehingggalah tercipta undang-undang Islam dalam tulisan jawi, manakala alat tulisan tradisional ini terdiri dari berbagai bahan seperti kulit kambing, kertas, buluh, kepingan pinggan, telut, logam dan lain-lain.

PRINTIS KEPADA PEMBAHARUAN

Orang yang bertanggung jawab memberi nyawa terhadap tulisan jawi ialah Pendita Za`ba. Beliau mengompolkan perkataan Melayu sejak tahun 1918 bagi tujuan menyusun sebuah kamus besar. Tahun 1931 Za`ba menulis ‘Rahsia Tulisan Jawi.’

Ternyata Za`ba merupakan pendita yang meniup nafas jawi dari masa ke semasa. Akhirnya sebuah buku Daftar Ejaan Jawi-Rumi dapat disusun hasil dari perbincangan dengan beberapa rakan-rakannya.

Dan setahun kemudian Utusan Melayu tulisan jawi pula terbit , diikuti lagi Utusan Zaman dan majallah Mastika dalam tulisan jawi juga.

Zaman ini ialah zaman gemilang jawi. Salah satu sebabnya ialah kerana peranan Za`ba memperbaiki, memberi panduan bagi memperkasakan lagi sistem ejaannya. Dan kegemilangan ini satu tanggapan berdasarkan kertas kerja Konvensyen Tulisan Jawi pada MASUKKAN TARIK, DI MANA DAN KERTAS KERJA SIAPA LIHAT EJAAN ZA`BA....1

0 comments: