Catatan 3 Hari Sebelum PR Prtg Pauh

Posted by Tukya Labels:

Lagi tiga hari Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh P44 ketika tulisan ini masuk blog.

Saya tak pernah tenguk hebat dan gelabahnya suasana. Paling dahsyat dari pilihanraya di mana-mana pun di Malaysia pada masa lalu. Ijok dulu pun tak seperti ini.

Saya masih juga cari di mana ceramah Izam, Khairi dan lain-lain tokoh Umno. Sangat kepingin nak tengok Saiful yang kononnya tinggal sehotel dengan Dato’ Najib.

Semalam 22 Ogos 2008 solat jemaah dengan Datuk Seri Anuar dan Badrul Amin di Masjid Penanti. Yang syoknya tengah ambil gambar di halaman masjid, Datuk Seri terkam dan berjabat salam. Malam sebelumnya pun di lorong masuk ceramah, Datuk Seri singgah dan ajak naik pentas juga tapi saya menolak.

Mungkin Datuk Seri masih ingat novel yang saya beri dulu ‘Kawin-Kawin’ ketika dalam tahanan.

Lepas maghrib terpa lagi ke Mengkuang Titi. Ya Allah, manusia macam cacing organik dalam tempurung. Nak keluar balik tak boleh. Menariknya ceramah malam itu dari Azmin, wakil dari Sarawak dan Pas Kelantan. Wakil DAP Tanjung Bungah baca terjemahan ayat Qur`an surah Albaqarah. Hebat.

Anuar yang terakhir dan isunya sama saja, kecuali lenggok gaya yang berlainan.


Dalam perbualan dengan petugas PR, katanya 50-50 Datuk Seri nak menang. Tapi saya kurang yakin. Dalam cula sesetengah kawasan, katanya 3-1. Cuma yang tak sedap, Datuk Arif ada juga pengaruh, pasal cakap Cina.

Suasana pilihanraya kecil seperti ini ternyata orang Melayu bukan cari maklumat tetapi syok kepada idola. Kadang-kadang yang ramai itu orang luar.

Saya sendiri yakin Datuk Seri boleh menang tapi oleh kerana sehari dua ini mungkin isu lain timbul, taktik BN jadi lain, Datuk Seri juga boleh menang tetapi mungkin kurang majority.

Dengan khabar orang Cina sudah bertaruh 15,000 ke atas.

Wauuu!

Saya pelawa kepada orang jauh, datanglah untuk menyemak perhimpunan. Tak mengalaminya tak seronok. Biar jadi semak, BN akan jadi lebih serabut.

Cuma satu yang sedih dan amat sedih. Wanita dan Puteri Umno semakin terhakin budi sopan, susila keperempuanan oleh kerana terlampau taksub kepada BN. Saya yakin jauh di dalam hati mereka menjerit sedih tapi oleh kerana tabiat wanita Umno seperti Rafidah, mereka tetap jadi golongan yang ‘tidak peduli’.

Khabarnya di pusat gerakan Wanita, ada yang mengaku mereka menyebelahi PKR tetapi bekerja kerana wang.

Malam esok dan malam terakhir ada acara hebat, termasuk Tuan Guru. Saya tak dapat celah sama.

Tadi,(Sabtu) sejak jam 10 sudah terperak dalam perpustakaan Kulim, menulis dan membaca sikit. Malam esoknya tak kesempatan lagi kerana ada majlis bicara buku di Univeriti Utara Malaysia. Barangkali kalau tak mati, pagi mengundi adalah.

Tapi saya nak undi siapa? Ini jadi masalah.

Doa kita, minta dijauhkan Allah segala tipu daya.

1 comments:

  1. Anonymous

    Syukur, akhirnya DSAI menang di P44 Permatang Pauh dengan majoriti 15,671 undi.