Buku Baru Azizi Hj Abdullah

Posted by Tukya Labels:


Nama buku : Kuras-Kuras Kreatif
Penulis : Azizi Hj.Abdullah
Penerbit : Dewan Bahasa dan Pustaka 2007
Harga : RM14.00
Tebal : 146 halaman
Boleh didapati : Di kedai-kedai Dewan Bahasa

Kuras-Kuras Kreatif adalah buku terbaru Azizi. Ia merupakan satu usaha Azizi Hj Abdullah merakamkan kembali olahan dan garapan karya-karya kreatif beliau dari tahun 1970 hingga 1999, yang cukup banyak menyingkap latar, proses,kepayahan dan kejayaan beliau dalam mengharungi dunia penulisan.

Azizi sememangnya cukup arif dalam memaparkan latar desa dan mudah menyusun perwatakan hasil daripada pengalaman beliau. Penggunaan lenggok bahasa yang menarik dan pemilihan kata-kata yang sesuai membuat karya beliau begitu menyentuh perasaan.

Jika anda membaca novel AYAHANDA, anda akan tahu bagaimana prosesnya. Jika anda sudah membaca SEORANG TUA DI KAKI GUNUNG, anda akan tahu bagaimana prosesnya.

Kuras-Kuras Kreatif juga mengesahkan sedikit biografi Azizi sejak kecil hingga beliau berjaya dalam penulisan kreatif.

Di antara pengalaman beliau ialah ketika ke lorong pelacur Di Alur Setar dan bertemu dengan seorang pelacur tua, lalu menjadikan ia bahan penulisan. Azizi bercerita:

"Hai, nak ke mana? Marilah!" ajak seorang pelacur sambil menarik tangannya.
"Saja jalan-jalan," jawab saya.
"Tak mahu rasa kelapa tua ke? Lemak tau," kata pelacur itu.
Saya tergamam dan kemudian ketawa sendirian.

(Halaman 9; Kuras-Kuras Kreatif)

Menyelak Sejarah Kebiadaban J.W.W. Birch

Posted by Tukya

Tidak ramai orang melihat, apa lagi menulis tentang kebiadaban individu-individu barat, terutama yang menjawat jawatan selama menjadi penjajah di rantau ini, termasuk Malaya. Ramai yang menganggap sejarah adalah pencatat dan sejarah adalah prilaku masa lampau, tetapi tidak berani menterjemahkannya sebagai kebiadaban seorang pegawai Inggeris setelah melihat peranan mereka di rantau ini. Salah seorang yang tersangat biadap terhadap institusi raja, bangsa Melayu dan adat istiadat ialah J.W.E. Birch. Dan paling menarik dalam peristiwa ini, rupa-rupanya sudah berlaku koyak mengoyak poster, tarik menarik poster di kalangan orang upahan dengan pihak tertentu.

Jadi, jika berlaku koyak mengoyak poster, orang yang diupah memanjat pokok menampal poster, apakah ianya berulang seperti zaman J.W.W. Birch?

Siapa J.W.W. Birch?

Nama penuhnya James Wheeler Woodford Birch (3 April 1826 - 2 November 1875) Birch merupakan Residen British pertama di Perak.



Residen Jeneral

Pada 1896, pihak British telah menyatukan pentadbiran semua negeri itu menjadi gabungan Negeri-negeri Melayu Bersekutu yang diketuai oleh Residen Jeneral. Residen Jeneral bertanggungjawab kepada Pesuruhjaya Tinggi British Negeri-negeri Selat.

Selepas 1911, jawatan Residen Jeneral telah digantikan oleh Ketua Setiausaha Negara. Pada 1936 jawatan ini pula digantikan dengan Setiausaha Persekutuan.

Pernah berkhidmat dengan Tentera laut Di Raja British, ditugaskan di atas kapal HMS Alfred yang meronda pantai di Amerika Selatan.Ertinya Birch adalah seorang tentera yang diasuh oleh laut, dipengaruhi oleh keganasan ombak dan berhati kering dengan kepanasan samudera. Kemudian pernah berkhidmat sebagai:

  • Oktober 1867 Pemangku Wakil Kerajaan dan Pemungut Cukai, Wilayah Timur. Perlantikan disahkan dalam bulan Jun 1868.

  • Mei 1870 to 1874 – Setiausaha Kolonial, Negeri-Negeri Selat.


Tapi dalam keadaan segar bugar dia menemui ajal ketika menjadi Residen British Pertama di Perak. Dia dibunuh oleh orang-orang Melayu yang menentang penjajahan British.

Hal ini juga tidak banyak huraian sejarah menggelarkan orang Melayu yang menentang itu dianggap sebagai ‘pahlawan’ sebaliknya sebagai penderhaka.



Jika tidak bersebab, beliau tentu tidak dibunuh. Maharaja Lela dan rakan-rakannyalah, seperti Datuk Sagor, Si-Putum, Pandak Endut, Laksamana Mohamad Amin, Ngah Ibrahim dan lain-lain, mula menyedari tentang kebiadaban Birch ini. Beliau bukan saja penjajah yang tidak memberi menfaat tetapi juga bertanggung jawab menghina institusi raja. Maka beliau dibunuh di Pasir Salak pada 2 November1875. Kerani Melayunya, Mat Arshad, turut terbunuh dalam peristiwa tersebut.

Bermula Kebiadaban Birch

Apabila mesyuarat Perjanjian Pangkor tidak dihadiri oleh semua pembesar yang sepatutnya, keputusan sebulat suara tidak didapati. Raja Abdullah dilantik sebagai Sultan, manakala Raja Ismail, Raja Yusuf membantah. Demonstrasi hampir-hampir berlaku.

Ngah Ibrahim tidak diakui sebagai pemerintah Larut Matang. Beliau hanya bertaraf menteri. Dalam keadaan tidak puas hati, beliau tertekan lagi apabila terpaksa menerima nasihat daripada Kapten Speedy, bekas tentera laut yang dilantik menjadi Penolong Residen.

Selesai Perjanjian Pangkor, British melengah menghantar Residennya. Sultan Abdullah berpeluang berkuasa selama 10 bulan. Kemudiannya Birch dating. Dia bawa peraturan baru. Peraturan inilah yang dianggap sebagai mencabar institusi kesultanan. Di sinilah mula kebiadaban J.W.W. Birch sebagai Residen.

Diperkenalkan peraturan yang bercanggah sama sekali dengan nilai tradisi Melayu, menjejaskan kewibawaan pembesar dan institusi raja. Misalnya institusi perhambaan, dihapuskan.

Memanglah perhambaan perlu ditentang kerana ia bukan sifat ehsan manusia. Tetapi Birch tidak bertujuan itu. Ada udang di sebalik batu. Keju7jurannya dipertikai. Dia lebih mengutamakan pembebasan hamba wanita. Kerana kaki perempuan, Birch langsung gilakan dayang-dayang Raja Abdullah. Dikhususkan tempat perlindungan yang kononnya ‘hamba’ itu dikediamannya di Batak Rabut.

Sejarah memang mencatat begitu. Tetapi tidakkah orang bertanya, kenapa mesti ditempatkan di kediamannya jika bukan kerana ‘gila perempuan?’

Cukai adalah tradisi raja. Birch telah memungut cukai dan hasil secara bersendirian manakala pemungut yang dilantik ditolaknya. Birch menguasai sistem cukai pajak gadai, cukai arak, cukai judi, cukai balak, perahu, lada dan juga atap yang menjadi industri utama ketika itu.

Birch mewujudkan undang-undang dan akta jenayah sendiri. Semua penghulu bertanggung jawab kepada presiden, bukan lagi kepada pembesar negeri. Ketua hakim dilantik menggantikan Sultan dana institusi kehakiman.

Apa maksud Birch berbuat begitu? Ternyata institusi kehakiman dikuasai oleh seorang Presiden yang akar umbinya seorang penjajah.

Ramai Residen Inggeris dianggap sebagai pencetus mindah orang Melayu, bertanggung jawab mengubah sikap Melayu. Apakah ini benar?

Memang Birch berhasrat melaksanakan perubahan tetapi sangat tergesa-gesa. Membelakang perundingan. Birch pernah menyekat sikap boros Sultan Abdullah. Hal ini tentulah kelihatan baik. Tetapi yang tersirat lain dari yang tersurat. Keborosan Sultan Abdullah mungkin boros bersama rakyat setelah mengetahui hasil pendapatan negeri akan diguna atau diangkut oleh Redisen.

Kebiadaban Birch yang lain, beliau pernah mengumumkan pajakan Sungai Perak oleh Sultan Abdullah sebagai tidak sah. Sungai Perak dipajak kepada saudagar Cina di Singapura selama 10 tahun dengan bayaran $26 ribu.

Birch menawar tendar baru. Kemudian beliau memajak cukai ke atas minuman keras dan candu kepada seorang Cina Lee Cheng Tee.

Biadapnya, Birch mengambil pendahuluan pajak kemudian untuk membayarnya dilantik seorang pemungut hasil.

Lalu, akhir tahun 1874, Birch membuat lawatan muhibbah kebeberapa tempat di Perak. Bersama itu, beliau bertindak meruntuh rumah cukai pembesar dengan bantuan polis upahannya. Dato Bandar ketika itu diancam membuang negeri kiranya terus memungut cukai.

Pada Jun 1875 Birch mendesak Sultan tanda tangan pengisytiharaan untuk membolehkan peratuean baru. Pecat, jika tidak mahu menurun tanda tangan. Sultan diugut lagi akan menyerah kuasa kepada Raja Yusuf kalau enggan tanda tangan.

Sombong dan biadap terhadap orang Melayu dan institusi raja semakin menjadi. Di arahnya membakar rumah Raja Ngah di Bidor, serana keluarga Raja Ismail itu bergiat terus memungut cukai.

Ertinya Birch menggunakan kuasa vitonya, bukan melalui saluran undang-undang.

Di kediamannya beliau melayani secara biadap terhadap kunjungan Sultan Abdullah dan penyokongnya pada Ogos 1875. Diminta pula supaya hamba abdi dipulangkan kepadanya sahaja. Inilah kemuncak kemarahan Sultan Abdullah.

Kerana keangkuhan dan biadap dia pun dibunuh

Sejarah ini tidak pernah ditangisi oleh mereka yang menyintan kemerdekaan dan benci penjajahan, seperti apa yang berlaku kepada J.W.W. Birch, melainkan mereka yang sanggup menjadi pecacai penjajah.

Terbunuhnya Birch satu kebangggan walaupun pembunuhan dibenci oleh kemanusiaan. Kebiadaban dan kepongahan satu-satunya Residen penjajah ini menyebabkan tiada siapa yang meratapi kematiannya. Malah penderhakaan orang Melayu ketika itu dianggap sebagai wira-wira.

Cuba teliti senario sejarah ini. Alangkah megahnya mereka yang berani ini?

Pada 2 November 1875, adalah tarikh kematian seorang residen British yang angkuh serta biadab, demikian catatan dalam Sejarah Malaysia. Hasrat James Wheeler Woodford Birch atau JWW Birch untuk terus 'memperhambakan’orang Melayu tidak kesampaian. Rupanya ada seorang wira mampu meragut nyawanya.

Itulah di antara sejarah perjuangan orang Melayu menentang penjajah asing di Pasir Salak, Perak.


JWW Birch yang dilantik sebagai residen pertama, sebaik tiba di Perak, mula besar kepala dan berlagak bagaikan dirinya raja yang memerintah Perak. Dia mula ‘memijak kepala’ sultan dengan tidak lagi menghormati peranan dan kuasa diraja dalam sistem pemerintahan orang Melayu. Keadaan itu menambahkan derita penduduk yang kebanyakannya hidup miskin.

Kemuncak kebiadapan Birch adalah apabila dia memaksa Sultan Abdullah menandatangani surat supaya memberi hak kepada British untuk memerintah Perak. Sultan Abdullah diugut akan dilucutkan takhta jika baginda enggan menandatangani surat berkenaan. Ugutan itu menyebabkan baginda mengadakan mesyuarat dengan pembesar negeri di Durian Sebatang pada 21 Julai 1875.

Mereka dimaklumkan mengenai hasrat British untuk mengambil alih pemerintahan negeri serta tugas mengutip cukai. Mendengar penjelasan Sultan Abdullah itu, pembesar semakin berang kepada British yang cuba menjajah Perak.

Satu usul untuk membunuh Birch dikemukakan dan pelbagai cadangan diberikan antaranya dengan meracun, sihir dan menikam lelaki asing itu. Akhirnya mesyuarat bersetuju untuk membenarkan Datuk Maharajalela iaitu pembesar kanan dalam Orang Besar Berlapan Perak serta Penghulu Pasir Salak, membunuh Birch dengan menikam Birch.

Barangkali itulah tanda ajal Birch yang sombong pongah itu apabila rombongan Birch tiba di Pasir Salak menggunakan rumah rakit dan perahu pada malam 1 November 1875.
Pagi keesokannya, Birch memerintahkan orangnya naik ke darat dan Mat Arshad, jurubahasanya disuruh pergi ke rumah Datuk Maharajalela minta menghadap. Datuk Maharajalela melenting, sudahlah Birch yang asing itu menceroboh ke kawasannya, berlagak pula bagai raja dengan memerintah untuk menghadapnya.

Mat Arshad beritahu kepada Birch tetapi Birch tetap angkuh. Diperintahkan Mat Arshad dan pengikutnya segera menampalkan surat pemungutan cukai di seluruh pelusuk kampung. Melihat itu penduduk kampung mula berang. Mereka mengoyak surat yang ditampal itu tetapi pengikut British itu tetap meneruskan tugas menampal surat itu tanpa mempedulikan sensitiviti penduduk. Akhirnya situasi tegang mula tercetus. Mat Arshad masih tidak menghiraukan kemarahan penduduk Pasir Salak sebaliknya terus menampal surat pengumuman kutipan cukai di dinding kedai emas di kawasan itu.

Prihal degil dan angkuh Mat Arshad, hati Pandak Indut semakin membara. Pengikut Datuk Maharajalela itu meluru ke arah Mat Arshad dan terus mengoyakkan surat yang ditampal lelaki itu. Mat Arshad tidak peduli dan bagaikan mencabar Pandak Indut, dia terus menampal surat pengumuman yang baru. Sekali lagi Pandak Indut mengoyakkan surat berkenaan.

Aduh, tersangat berani mereka seperti ini. Demo apakah namanya mereka?

Selepas beberapa kali melihat Mat Arshad terus degil, lalu dengan pantas Pandak Indut menusuk kerisnya ke jasad Mat Arshad. Tindakan itu adalah isyarat supaya orang Melayu bertindak. Jeritan amarah penduduk bergema membelah langit Pasir Salak. Mereka mula mengamuk dan menyerbu ke rumah rakit Birch sambil merejam lembing. Askar pengawal Birch yang ketakutan melihat amukan dan serbuan penduduk kampung, segera melarikan diri meninggalkan rumah rakit itu tanpa pengawal.

Itu satu rusuhan yang bukan dimulakan oleh rakyat kampung. Itu adalah kesedaran mereka!

Birch yang sedang mandi ketika itu terkejut. Dia menyedari penduduk kampung mula mengamuk.Rejaman lembing penduduk menembusi rumah rakit itu seterusnya menusuk jasad Birch. Penduduk terus merusuh ingin membunuhnya. Dalam keadaannya yang cedera parah, Birch cuba menyelamatkan diri dengan terjun ke dalam sungai.Ketika dia timbul tercungap-cungap di permukaan air, Si Putum iaitu seorang pengikut Datuk Maharajalela daripada kalangan Orang Asli, dengan pantas menetak kepala lelaki asing itu menggunakan pedang. Darah merah mencemari air sungai dan jasad Birch akhirnya tenggelam dan dihanyutkan arus .

Demikianlah...yang mati bukannya J.W.W. Birch tetapi seorang manusia, waris penjajah yang pongah dan ego. Yang membunuh bukan penderhaka, tetapi pejuang yang membela maruah bangsa dan tanah airnya. Yang menentang bukan penceroboh, tapi kebangkitan kesedaran.


Sejarah seperti ditanya, apa implikasi pembunuhan Birch di Pasir Salak itu?



  1. British menyerang Perak dan tercetusnya ‘Perang Perak’ dari November 1875 hingga 1876. Pasir Salak ditawan pada 15 November 1875 selepas bertempur hebat dengan pasukan Datuk Maharajalela, Pandak Indut dan Datuk Sagor. Dalam pertempuran itu, British membakar rumah sepanjang sungai di Kampung Gajah dan Pasir Salak.


  2. Pada 13 Januari 1876, British menawarkan ganjaran RM6,000 kepada sesiapa yang berjaya menangkap Datuk Maharajalela dan masing-masing RM3,000 untuk penangkapan Datuk Sagor dan Pandak Indut.


  3. Datuk Maharajalela dan pengikutnya menyerah diri kepada British pada 30 Julai 1876 selepas dijanji akan dibicara secara adil di mahkamah.


  4. Pandak Indut didapati bersalah dan dihukum gantung sampai mati pada 20 Mei 1876. Pada 20 Januari 1877, Datuk Maharajalela, Datuk Sagor dan Pandak Indut dihukum gantung sampai mati. Pengikut lain iaitu Kulup Ali, Si Tuah, Panjang Bur dan Ngah Jabor dihukum penjara seumur hidup.
(Catatan Penulis: Malang, sejarah ini tidak ditangisi, apa lagi mewujudkan hari peringatan sejarah luka bagi pejuang bangsa Melayu. Sudah lama kita menghidup tokoh pejuang kemerdekaan, tetapi tidak pernah mengingati mereka, melainkan hanya tarikh kematian.)

    Perebutan Sebuah Masjid

    Posted by Tukya

    Seperti ia sebuah bangunan yang paling berharga tetapi cukup bernasib malang, Al-Aqsa masjid ribuan tahun yang keramat tidak putus-putus menjadi rebutan atas status keagamaan. Dan umat Islam Palestin adalah pendinding sepanjang masa mempertahannya dari kebiadaban Zionis.



    Menjelang Ogos 2008, memberi usia Al-Aqsa yang dibakar untuk dimusnahkan sudah 39 tahun, iaitu tarikh kedewasaan seseorang. Namun Al-Aqsa tetap diceroboh dan jika diturut kehendak Zionis, mungkin Al-Aqsa hendak diranapkan saja dari bumi ambiyak itu.

    Mungkin umat Islam, khususnya di negara kita yang terlepas pandang dari naik turun nasib umat Islam/ Palestin, tidak tahu, sudah 29 tahun umat Islam Palestin masih tidak terbela dan maruah Al-Aqsa yang mereka pertahankan itu sering diceroboh.

    Dan bukan mustahil sekian juta dari anak-anak muda kita yang terkinja-kinja dengan rock atau konsert, peduli apakan dengan masalah itu kerana mereka lebih gemras kepada berapa album yang terjual dan siapa yang patut menjadi juara tahunan. Malah mereka tidak pernah tahu rentetan pembakaran Al-Aqsa, sebuah masjid yang mulia, yang menjadi latar persinggahan Rasulullah SAW ketika Israk dan Mikraj.

    Rentetan pembakaran Al-Aqsa boleh dilihat sejak:

    21 Ogos 1969 seorang ekstrimis Zionis, Michael Rohan dengan beberapa komplotnya membakar sebahagian dari bangunan masjid tersebut. Ia secara sistematik dilakukan oleh rejim Zionis Istarel.

    Dua tahun sebelum pembakaran ini, Zionis telah bergaduh untuk menguasai pintu sebelah timur dan berhasrat menguasai Babul Maghariba untuk meningkatkan prestasi mengganggu umat Islam.

    Pada tarikh 15 Ogos 1967 seorang Zionis, Solomo Gorin menguasai komplek masjid sambil menggertak akan menghancur punahkan masjid itu untuk diganti dengan sinagog, iaitu tempat ibadat Yahudi.

    Tiga tahun kemudiannya, iaitu pada tahun 1970 seorang Zionis yang bersenjata lengkap menyerang komplek Al-Aqsa, menembak rambang ke arah jemaah. Puluhan orang Islam gugur dan 60 cedera.

    Ia satu amukan kaum Zionis.

    Kemudian pada 11 April 1982 seorang lagi tentera Israel, Alan Jodman tiba-tiba menyerbu ke pintu masuk dan menembak rambang sekali lagi secara membabi buta. Puluhan menjadi mangsa, termasuk yang cedera.

    Kenapa?

    Orang-orang Yahudi membuat pengadilan pura-pura terhadap dakwaan Dennis Michael bahawa dia diutus Allah untuk melakukan pembakaran itu sesuai dengan berita dari Kitab Zakaria.

    Kemudiannya Michael (gila) dibebaskan. Negeri-negeri Muslim seluruh dunia bangkit mempertahankan tempat suci mereka dan mengecam perbuatan keji terhadap Al-Aqsa.

    Kerana itu setiap 21 Ogos setiap tahun menjadi Hari Al-Quds sedunia. yang disambut sebagai tanda memperingati tragedi pembakaran masjid Al-Aqsa yang dibakar. Tragedi tersebut merupakan catatan sejarah yang kuat.

    Isu Palestin mencabar Akidah umat Islam kerana kedudukan Masjid al-Aqsa sebagai tanah suci ketiga dalam Islam, Kiblat pertama umat Islam, Tanah Anbiya’ dan pusat pemerintahan dunia Islam seperti yang dirakamkam dalam Hadis Rasulullah. Bagi masyarakat bukan Islam ia menggambarkan ketidakadilan dan kezaliman Zionis terhadap bangsa Palestin .

    Hari ini Palestin berada dalam tangan rejim Zionis. Mereka yang merampasnya dari tangan umat Islam. Umat Palestin dihalau keluar, dizalimi, ditindas, dikambinghitam, dipenjara dan dibunuh.

    Menjejaki tahun ini, menjelang bulan Ogos akan datang, kita sudah membiarkan selama 39 tahun Al-Aqsa begitu sahaja. Walaupun ada OIC, tetapi soal Palestin masih tidak berdaya.

    Di mana silapnya?

    Ramai dari kalangan kita tidak sedar, perlakuan dan gerakan Zionis yang berlaku selama ini ialah untuk membelah masjid di bumi Anbiyak ini kepada dua, iaitu untuk Israel dan untuk umat Islam, demikian yang dibayangkan oleh Ketua Harakah Islamiah Palestin 1948, Syaikh Raid Shalah.

    Betapa tidak, bukankah fasa yang diduduki oleh Yahudi kini merupakan fasa atau bahagian yang sangat berbahaya, lebih berbahaya dari Perang Salib. Umat Islam dilarang solat di garisan tertentu di kawasan Al-Aqsa.

    Apa itu Al-Aqsa?

    Ia sebuah masjid. Sebahagian dari komplek bangunan agama-agama di Baitulmuqaddis. Ia dipanggil juga Gunung Majed atau Al-Haram Asysyarif. Ia satu tapak ibadah suci yang ketiga kepada umat Islam dan semacam kuil kepada Yahudi.

    Ia terletak di Baitulmuqaddis Timur, satu-satunya kawasan yang dipertikai sejak lama, sebahagian ditadbir oleh Israel tetapi dituntut oleh Palestin. Kapasiti muatan lebih kurang 5,000 jemaah.

    Al-Aqsa bererti ‘paling jauh’ yang diambil dari peristiwa ‘Isra’ dan Mikraj.’

    Pada asalnya ia dibina dari kayu oleh Saidina Umar Al-Kahttab Khalifah kedua pada tahun 638 masihi. Selepas itu, Khalifah Abdul Malik bin Marwan mengarah membina sebuah masjid bagi menggantikan masjid yang sedia ada. Anaknya Al Walid menyiapkan pembinaan masjid ini dalam tahun 705 masihi.

    Pembakaran Masjid Al-Aqsa pada 21 Ogos 1969 telah mendorong tertubuhnya OIC yang kini dengan anggota 57 negara. Pembakaran tersebut juga menyebabkan sebuah mimbar kuno yang bernama "Shalahuddin Al-Ayyubi" habis terbakar. Dinasti Bani Hasyim, penguasa Kerajaan Yordania telah menggantinya dengan mimbar buatan Jepara, Indonesia. Keluarga Bani Hasyim, yang masih bertalian darah dengan Nabi Muhammad menurut tradisi merupakan keluarga yang bertanggungjawab memelihara tempat-tempat suci Islam di kawasan tersebut.