Kedah Dalam Era 4 Menteri Besarnya

Posted by Tukya Labels:

Kedah Dalam Era 4 Menteri Besarnya
-Azizi Hj Abdullah

Awang Hamad yang tinggal di Kuala Nerang, Mat Kudin di Langkawi, Maniam Cendol di Bandar Baharu, Wan Munah di Baling dan Ah Ming di Alur Setar adalah di antara 1,778,188 juta yang tinggal di Kedah, yang tinggal dalam kepadatan 188.7/km2 di keluasan 9,426 km2. ( Populasi anggaran 2003)

Mereka adalah di antara 1,336,352 Melayu, 252,987 Cina, 122,911 India, 35,293 bukan warga negara dan 27,532 lain-lain, yang tidak pernah peduli, siapa naik, siapa turun, siapa lemah, siapa cerdik mentadbir negeri.

Apa yang mereka harap, esok dapat makan. Soal berapa kerajaan belanja, bagi mereka tidak penting. Yang penting, esok mereka mau makan apa, bukan mahu makan siapa.

Mereka juga tidak perduli, sama ada Pas mahu perintah, BN mahu kekal sampai kiamat atau KeAdilan mahu kerusi atau DAP perlu sokongan, itu bukan persoalan mereka. Yang mereka gembira harga getah naik, padi tambah hasil, penangkapan ikan bertambah. Mereka tidak peduli kalau diberitahu kepada mereka tentang menara tinggi, projek mewah, pembaziran, penipuan, kroni dan prestasi pentadbiran sama ada telus atau tidak, mereka tidak tahu apa-apa.

Tapi yang paling mereka tahu dan gah ialah tentang Kedah Maju kemudian di tukar kepada Kedah Gemilang. Dulu mereka diminta kibar bendera Maju 2010 tapi kini bendera itu ditarik balik dan diberi pula bendera Kedah Maju.

Mereka terkerisin terkernyih macam lutung di hujung dahan.
Sangat malang mereka seperti ini. Sudah 8 menteri besar bertukar, mereka masih tidak tahu apa-apa. Mereka tidak ada niat pun hendak menukar menteri besar atau kerajaan yang lebih baik. Bagi mereka tetap sama, sama ada Menteri Besar Hj. Mohamad Sheriff Osman 1948-1954, atau YTM Tunku Ismail Tunku Yahya 1954- 1959, atau Tan Sri Sayed Omar Sayed Abdullah Shahabuddin 1959-1967 atau T.Y.T. Tun Dato’ Utama Sayed Ahmad Sayed Mahmud Shahabuddin 1967-1978, atau Dato’ Seri Sayed Nahar 1978-1985 atau Tan Sri Hj. Osman Aroff 1985-1996 atau Tan Sri Sanusi Junid 1996-1999 atau Dato’ Sayed Razak 1999-2005 atau pun Dato’ Mahdzir Khalid 2005 hingga sekarang.

Selama 9 menteri besar, ada satu era yang mereka cukup bangga ketika mana ada seorang perdana menteri dari Kedah pula. Lama juga anak Kedah jadi Perdana Menteri. Tapi mereka tidak pernah tahu perdana menteri itu buat apa. Sekarang dengar khabar perdana menteri itu tunjuk meluat pada suku sakatnya. Pelik, dulu dia buat itu ini tidak mengapa , sekarang orang buat, dia marah. Pelik juga orang seperti ini.

Alangkah elok dan baiknya, mantan perdana menteri seperti ini, jual rumah di Kuala Lumpur, balik duduk di Kedah sama ada tepi sungai Kedah atau di pinggir hutan Sik atau dekat alur Wan Mat Saman. Dengan tekad yang satu, berazam , tawakkal alAllah, masuklah kampung, masuklah daerah memberi penerangan kepada rakyat bagaimana sudah sampai masanya Kedah ini bertukar teraju pemerintahannya. Sudah sampai arus politik dialih kepada yang lain. Sudah tiba waktu, tukar BN kepada apa-apa parti yang difikir lebih baik. Tetapi di Kedah potensinya tentulah PAS.

Jangan ambil kira fanatik parti. Jangan anggap PAS parti lebai atau jangan anggap parti yang menjurus kepada Islam, tidak sesuai. Ajaklah mereka mengubah bentuk pemerintahan ini kepada yang lebih baik.

Dan masa yang paling sesuai ialah menjelang pilihanraya ke 11 akan datang. Bagaimana pun pakat-pakatlah pula baca Yasin, minta pintu hati Pegawai-pegawai SPR menjadi telus. Berilah tahu dengan keramat mantan perdana bahawa, sudah lama penipuan yang mereka lakukan.

Pertama, beritahu kepada rakyat Kedah tentang Koridor Utara yang baru saja dirasmi oleh Perdana Menteri Dato’ Sri Abdullah Ahmad Badawi pada hujung Julai 2007 lalu. Berilah tahu pada orang Baling, orang Sik, orang Kuala Muda, orang Padang Terap, Langkawi, apa dia Koridor Utara yang membuka laluan masa depan? Apa dia Wilayah Ekonomi Bertaraf Dunia, apa dia Koridor Utara Zon Makanan Moden, apa dia Pusat Pengeluaran Benih Antarabangsa, apa dia Daya Saing Pembuatan, Pelancongan dan Hab itu Hab ini.

Beritahulah juga, projek yang telah diluluskan bagi tempoh RMK-9 itu, bilangan projeknya 1556 dengan peruntukan RMK-9 sebanyak RM 8,117,555,076 manakala projek PFI, 58 (biaya swasta) dengan nilai RM1,241,456,590, agak-agak melepas ke tangan mana nanti?

Jangan cerita pasal sejarah lama. Ambil saja 4 orang menteri besar yang pernah menerajui Kedah, iaitu bermula Tan Sri Osman Aroff (28 Januari 1985-16 Jun 1996), Tan Sri Sanusi Junid (16 Jun 1996- November 1999) Dato Sayed Razak Sayed Zain (12 Disember 1999- 28 Disember 2005) dan Dato’ Mahdzir Khalid (28 Disember 2005- ) kemudian cuba congak dan kira balik, ajak rakyat muhasabah apa yang mereka lakukan, sama ada untung Kedah atau rugi Kedah atau membazir Kedah.

Cuba beritahu tanggung jawab pemimpin tentulah kepada rakyat. Yang utama dalam pemerintahan, kesaksamaan bukan pembaziran, bukan pemborosan. Maka kerana itu jika apa yang dilakukan oleh 4 menteri besar selama mereka mentadbir, alangkah baiknya minta rakyat berfikir. Bukankah di dunia dan di akhirat kita mahu sesuatu yang terbaik?

Tidak teringatkah bagaimana seorang menteri besar di antara 4 yang terakhir ini, memboros dan merampas tanah sawah petani walaupun berbagai pihak menasihati bahawa projek tersebut zalim, tidak berpotensi, membazir, menindas. Tapi malangnya bantahan rakyat, nasihat dari berbagai pihak tenggelam oleh ketamakan pribadi yang kononnya projek itu untuk rakyat.

Tidak teringatkah bagaimana 167 lot atau 1,000 ekar sawah diambil dengan kuasa penguasa mewartakan bahagian tanah yang hendak diambil. Seramai 800 rakyat membantah tapi menteri besar itu tetap berdegil. Dikatakan 60% kepentingan syarikat, 10% kerajaan negeri, dikatakan pelaburan 70% ekuiti (RM35 juta) dan 300 pemilik tanah 30% (RM15 juta) tapi apa yang rakyat dapat? 400 kolam terlungkup begitu saja. Mana dia pusat penetasan?

Inilah yang dikatakan rakyat teraniaya dan ini adalah sebahagian yang telah dilakukan tanpa peduli nasib rakyat, sehingga petak sawah tradisi pupus. Bolehkah menteri itu kembalikan tradisi ini?

Sayang, rakyat tidak pernah berfikir dan apabila tiba kepada menteri besar yang satu lagi, rakyat tetap tidak sedar. Alangkah baiknya mantan perdana ini memberitahu rakyat bahawa: itulah di antara menteri besar yang membazir. Adakah munasabah mengajak rakyat menanam padi atas bumbung? Di korek sebuah paya lalu dikatakan Paya Pahlawan untuk ditumbang sembelih lembu kambing. Mana dia? Berapa belanja dan paling melucukan menteri ini mengajak rakyat cabut uban bini. Kemudian ada lagi projek berjuta-juta, satu pun tidak berfungsi.

Sayang,rakyat masih tidak mahu mengukur sejauh mana Kedah ini dipimpin oleh orang yang berada dalam kelompok BN.

Kemudian tiba pula mantan menteri besar yang kelapan atau ke tiga dari yang keempat terakhir. Rakyat masih juga tidak pandai menilai buruk baik projek, membazir atau menguntungkan. Alangkah baiknya jika mantan perdana ini turun menemui rakyat, memberitahu bahawa setiap sen pembaziran itu adalah wang rakyat. Orang-orang seperti ini perlu ditukar. Bukan orang Pas atau penyokong Pas saja, tetapi biarlah kepada orang Umno, BN dan penyokong.

Perkara di bawah ini sudah banyak didedahkan namun rakyat Kedah masih juga tidak faham-faham tentang pembaziran dari seorang menteri besar yang mereka percaya. Bukankah baik kali ini, seluruh rakyat Kedah ambil iktibar, siapa pun yang naik jadi menteri besar kalau dari komponen BN, macam itu jugalah.

Sekali lagi, cubalah mantan perdana menteri beritahu pembaziran wang rakyat ini; Apabila diberi peruntukan oleh Kementerian Pembangunan sebanyak RM3.8 juta, dibinalah medan ikan bakar. Fuuhhh, selama dua tahun tak siap. Projek apa namanya ini?

Kemudian Projek Marina, kononnya seluruh kapal layar dunia boleh berlabuh. Tup, tup sampan bawa ikan temenung pun tak boleh rapat kerana bertambur dan pasang surutnya tak menentu. Lingkup RM38 juta. Lihat pula infrastruktur, hanya 1,708 unit rumah setahun, ini pun termasuk yang dibina oleh swasta. Tenguk, tahun 2007 dengan RM6.2 juta hanya 223 unit dibina.

Ke mana projek telus dari menteri yang kata mahu membela rakyat?

Muzium Padi, kononnya Kedah adalah jelapang padi. Dibina tahun 1977, terbengkalai. Di Pulau Payar hangus RM6.8 juta. Percayakah rakyat kalau dikatakan RM1 juta untuk satu unit? Mat Derani dari Padang Sanai tentu tak percaya. Masakan RM1 juta?

Kemudian dengan bijaksana memelihara tanah bangsa sendiri, Tanah Rizab Melayu pun dijual dengan harga murah. Hasil pembalakan secara pemberian tahun 2006 sebanyak 5409 hektar kenapa? Yang hilang pula hasil pembalakan 2006 sebanyak RM45,976,500.00 kemana pula perginya?

Malang rakyat Kedah masih tidak mahu faham. Mereka dimomok dengan Kedah Gemilang selepas Kedah Maju 2010.

Kenapa mantan perdana menteri tidak terasa apabila Wawasannya 2020 dipandai-pandai oleh seorang menteri besar, memotong pintas jadi 2010? Bolehkah rakyat tumpang cerdik ini?

Sekarang, timbul pula rancangan yang entah apa nak jadi kepada rakyat bawahan, terutama orang Melayu. Yang peliknya orang Melayu tetap setia menyokong, pada hal sudah banyak kali orang Melayu dirobek dan diperkuda.

Projek PKNK untuk pembangunan industri kecil dan sederhana, sudah berlaku 1400 relung diserah kepada sebuah syarikat bukan bumiputera, mengikut Warta Kerajaan Jilid 49 No 545 9 Nov. 2006.

Dalam hal ini orang Melayu terpecah dua. Satu yang dapat pampasan sokong mati-matian. Dua, rakyat yang ingin melihat martabat bangsa kekal, menentang. Malangnya yang mentadbir tidak pernah memikirkan nasib bangsa.

Bolehkah orang Melayu menumpang kalau 450 relong diserah kepada syarikat bukan Bumiputera kemudian dibuat Hypermarket, hotel,rumah kedai, rumah mewah yang kononnya itulah kemajuan? Demikian menurut Warta Kerajaan Jilid 49 No 396 17 Ogos 2006. Kemudian ada lagi cadangan pengambilan 3150 relong dengan pelaburan RM50 bilion.

Apa nak jadi dengan tanah orang Melayu di Kedah? Malangnya orang Melayu Kedah, terutama Umno tetap bangga dengan kemusnahan ini. Fuhhh!

Dan sekarang hebuh pula dengan Koridor Utara. Kedah pun akan bangkit, kononnya. Pastinya berbilion-bilion akan langsai dan hangus. Apakah dengan keborosan dan pembaziran, kegelojohan para pemimpin Umno Negeri Kedah ini akan terlaksana kebajikan rakyat seperti harapan dalam titah KDYMM Tuanku Sultan Kedah dalam mesyuarat Bajet 2007 di Dewan Undangan Negeri Kedah Yang ke 11? Di mana Tuanku berharap 80 ribu hektar sawah MADA telah berjaya dengan pengeluarannya, dengan 10 tan sehektar. Apakah tidak akan hilang 10,782 pesawah di kawasan 23 ribu hektar milik mereka? Dan dengan perkembangan pembaziran, penyerahan kepada syarikat-syarikat bukan Bumiputera, akan kekalkah pewartaan seluas 2,670 hektar sawah di luar MADA sebagai kawasan MADA? Akan terbuktikah seperti Titah KDYMM tentang 2,000 petani mendapat kemudahan air dan teknologi? Akan terhapuskah 2,000 keluarga miskin tegar pada 2010?

Tapi orang Umno, penyokong Umno tidak pernah kaji selidik, apakah kelemahan pemimpin mereka selama ini. Apa salahnya dengan kelemahan ini, sama-sama tukar kepada satu pemerintahan lain?

Cuba lihat carta Kedah di bawah:


Bil Butiran 2005(RM juta)

1 Aset
Pinjaman boleh dituntut 206.91
Pelaburan 29.00
Tunggakan hasil 113.53

Jumlah Aset 349.44

2 Tanggungan
Hutang awam 1,797.23

Jumlah Tanggungan 1,797.23

Sumber: Penyata kewangan Negeri Kedah

Mintalah mantan perdana menteri yang tidak berapa setuju dengan Umno sekarang buat congak. Jika rakyat Kedah seramai 1,778,188 dengan hutang awam sebanyak RM1,797.23 juta, bererti setiap rakyat menanggung hutang sebanyak RM1,010.71.

Menurut Audit, kewangan Kerajaan Kedah berdasarkan Lambaran Imbangan tidak kukuh. Mintalah mantan perdana beritahu rakyat dengan wibawa mantannya supaya rakyat Kedah menukar kerajaan kali ini, sebab ada hal-hal yang membazir dilakukan.

Dalam hal Akaun Kena Bayar, mengikut Penyata Kewangan tahun 2005, baki Akaun Kena Bayar berjumlah RM120.17 juta. Ini ketara kerana kena bayar bagi Pejabat Menteri Besar dan Pejabat Setiausaha Negeri berjumlah RM39.03 juta dan lain-lain jabatan. Tunggakan hasil bagi tahun 2005 sebanyak RM113.53 juta.

Semua ini seluruh rakyat Kedah perlu menilai semula dan perlu bertindak mencari alih sesuatu yang terbaik. Maju mundur Kedah sebenarnya bukan milik Umno/BN tetapi milik rakyatnya.

2 comments:

  1. putatan

    Tuan Azizi,

    Hal yang nak minta maklum balas saudara ni tiada kena mengena dengan tajuk yang saudara tulis. Saya nak tahu kat mana nak dapatkan karya saudara seperti kat bawah ni.
    1.Seorang tua di kaki gunung
    2.Melukut Kata
    3.Ku gapai cinta Suriati
    4.Senja belum berakhir
    5.Sami mekong
    6.Wi & William
    7.Ayahanda

    jika tuan Azizi ada kelapangan email ke syeikh_nizam@yahoo.com

    sekian

  1. Anonymous

    Our wholesale replica handbags is one of the best Replica Purses wholesaler.we are selling Louis vuitton replica,Chanel Replica,Gucci Replica,The handbags are Hermes Birkin,Hermes Kelly,Chanel 2.55 bag,Louis vuitton replica Speedy 30,Louis vuitton Damier Canvas,and we selling high and top Chanel wallet,Louis Vuitton wallet,Hermes belt. Choosing Replica handbags to perfect your lifestyle: Business Opportunities.

    Jadeshow’s replica Tiffany Jewelry and Replica Bvlgari Jewelery looks just like the real thing. Why pay more for a single piece of Tiffany Replica jewelry,Bvlgari Replica Jewelry when you can treat yourself to a number of replica pieces for the same price or less? Be simply spectacular with contemporary Tiffany-inspired jewelry!Jadwshow delights in the opportunity to offer our customers fine Tiffany Bracelets, Tiffany Necklaces, Tiffany Earrings, Tiffany Rings, Tiffany Bangles,Gucci jewelry replica, Chanel wallet and Louis Vuitton wallet all at remarkably low prices.

    We are top designer wholesale Replica handbags,Louis vuitton replica ,replica jewelry,Bvlgari Replica,Gucci Replica jewelry,Swarovski Crystal, We offer a wide variety of high quality Tiffany inspired jewelry at very low prices. Gucci Necklaces,Gucci Bracelets, Gucci rings, Gucci Earrings, Links Jewelry,Chanel Rings and Tiffany replica, Cartier Jewelry more. Free shipping with any purchase over 5 items.

    We are the best and top Replica handbag ,replica bags,Replica watches wholesaler in china,Our products is Replica louis vuitton handbags,Chanel replica handbags,Gucci replica handbags,Miu Miu handbag and we are selling Replica wallet,best Louis Vuitton wallet,Chanel wallet replica,and sell Rolex replica watches,Omega replica watches.Hermes replica bag