Mengembalikan Ketuanan Melayu

Posted by Tukya Labels:

Mengembalikan Ketuanan Melayu
-azizi hj abdullah
di sampaikan di mini kongres anjuran 2pnp dan gapena pada 29 april 2008 di hotel submit dan di johor bharu pada 2-3 Mei 2008.

Bismillahirrahma nirrahim.

1. Saya yakin kongres hari ini fokusnya kepada hala tuju kepada ketuanan Melayu, hak Melayu, martabat Melayu dan mengembalikan Hak Melayu kononnya dikatakan sudah terhakis. Punca kesedaran ini ialah kerana Umno kalah dalam pilihanraya ke 12 baru-baru ini.

2. Gapena kononnya rasa terpanggil tetapi nyata mengambil peranan membawa reba dalam semak. Dianggap Umnolah yang kononnya berpengalaman menyatu padukan orang Melayu. Tetapi mengapa Gapena tidak melihat sebagai polong menghisap darah dan memamah orang Melayu? Apabila Gapena turut merasa gelisah sampaikan Ketua Satu buat kenyataan, Ketua Dua tulis kertas kerja, Ketua tiga komen dalam akhbar, seolah-olah Gapena itu waris pesaka Umno.

3. Kita kata dasar Umno itu betul sejak ia di tubuhkan. Tetapi Kongres/ Gapena telah keliru dalam banyak hal, terutama menganggap pemimpin Umno itu betul dengan bangsanya, sehingga maruah dan hak bangsa Melayu telah tercabar, termusnah, terkahis, Kongres/ Gapena masih menganggap Umno itu tetap sebagai pembela dan pemelihara. Lalu diadakan kongres bagaimana hendak menyatukan Melayu semula akibat kalah dalam pilihanraya.
Anih, Gapena dan penganjur kongres seperti bomoh yang tidak tahu punca penyakit.

4. Selepas merdeka bukankah Umno yang memerintah dan dianggap menjadi tonggak bangsa Melayu, kemudian apabila Umno terlungkup di anggap pula sebagai pertanda kehancuran kedaulatan Melayu. Siapa yang kata? Umno juga yang mendakwa. Maka ada baiknya kita bercakap tentang Umno dan Melayu selepas kemerdekaan sehingga 8 Mac yang lalu.

5. Umno kena ingat dan Gepana/ kongres ini juga kena faham, Perlembagaan Negara bukanlah Perlembagaan orang Melayu. Perlembagaan negara adalah perlembagaan Negara Malaysia untuk rakyat Malaysia dari pelbagai kaum, yang diiktiraf dan diterima sebagai rakyatnya.

Ada pun Melayu hanyalah merupakan satu daripada kaum-kaum yang ada, yang kerakyatannya sama dengan bangsa lain. Orang Melayu tidak boleh lagi halau orang India balik India. Tidak boleh lagi halau orang China balik tongsan. Hak mereka dengan orang Melayu di sini, sama. Siapa yang buat ini, haaa? Siapa?

6. Bagaimana pun ada beberapa hal tentang Melayu diberi keistimewaannya, termasuk agama Islam. Maka secara ringkasnya Melayu dinamakan sebagai Bumiputera, yang kebetulan ia muncul dalam beberapa bidang dan oleh kerana Melayu dikatakan penduduk asal, maka diberilah beberapa hak istimewa, iaitu istimewa orang Melayu. Hak Istimewa inilah Umno dok bangga tapi depa tak tahu menjaga.

7. Apakah orang Melayu berbangga dengan Bumiputera Melayu yang diberi hak istimewa? Saya sebagai bangsa Melayu sangat bangga. Pak Kasim dari Ulu Tembeling bangga. Mak Leha yang jual goreng pisang di Ulu Tiram bangga malah Wan Kadir di Puterajaya yang jadi tukang angkut sampah berbangga.

8. Tapi bagaimana dengan Umno? Tak semena-mena kerana ingin mengekalkan kuasa keUmnoannya (bukan Melayunya) mereka membuka pintu kepada bukan Melayu menjadi Bumiputera. Betulkah Umno? Mana jatidiri Melayunya yang kononnya ingin memelihara ketuanan?

9. Barangkali orang anggap ini politik dan perkauman. Pukimak! Bukankah dengan politik itu Umno dapat berkuasa? Bukankah menubuhkan Umno dengan keahlian Melayunya sahaja, sudah jadi perkauman?

9. Nah, apabila Umno menjadi parti tonggak pemerintah sejak 1957 hingga 8 Mac 2008, lihatlah apa yang Umno lakukan terhadap bangsanya. Saya bentangkan ini kerana menganggap Umno ada dalam parti pemerintah, komponen yang mempunyai kuku kuasa, berwibawa, mampu membawa bangsanya, memelihara ketuanannya, menaikkan maruah bangsanya melebihi bangsa lain.

10. Ini diperkuatkan lagi dengan jaminan perlembagaan tentang hak keistimewaan Melayu dan beberapa hak, akta, undang-undang bagi memelihara orang Melayu. Semuanya dalam genggaman, percaturan, kuasa Umno. Cuma mahu atau tidak saja wahai Umno!

11. Tapi malangnya pemimpin Umno selepas Tun Razak, mereka lupa yang mereka pemimpin Umno yang diberi amanah oleh orang Melayu. Mereka khianati amanah bangsanya. Kita harap Umno tak usah ungkit dan bermegah dengan perjuangan pemimpin Umno dulu. Hari ini, tepuk dada, siapa pemimpin selepas Tun Razak? Dato’ Onn? Mahathir? Tun Razak? Pak Lah? Dan siapa juak-juak di zaman tersebut?
Mereka adalah Pemimpin Melayu/ Umno. Mereka berkuasa macam superman sejak 1957:

Cuba tenguk ini:
Tahun 1959 Umno bertanding, menang 52 kerusi. Tahun 1964 bertanding 89, menang 59. Tahun 1969 bertanding 67, menang 51. Tahun 1974 bertanding 61, menang 61. tahun 1982, menang 82. Tahun 1986 sehingga 1990 pun menang. Tahun 1995 menang lagi sehingga 2008. Tapi malang 2008 Umno kalah teruk. Dan inilah yang Umno jadi cacing kena panas lalu bercakar sama sendiri. Sejak 1959 hingga 2004 hangpa buat apa kat orang Melayu? Pulau Pinang, berapa kali Umno menang, tak sekali pun jadi Ketua Menteri?

Sampai sebelas kali, terakhir sampai dapat kerusi 109 dari 198. Wauuuu, Di Pulau Pinang Umno lebih berkali-kali, tapi haram sekalipun tak jadi ketua Menteri. Ke mana Melayu dibawa oleh Umno?

Sekarang lihat lagi bagaimana Umno mertabatkan Melayu atau menyusutkan Melayu:

12. Dalam Perlembagaan diwujudkan prinsip kekecualian mengenai Pemberian Kesamarataan. Ia terkandung dalam (a) Perkara 8(5) : (b) Perkara 43 (7): (c) Fasal 1-Perkara 89 yang menyentuh Tanah Rizab Melayu.
Tapi apa sudah jadi? :

• 1 Januari tahun 1995, seluas 4 juta, 545 ribu,937.4 hektar Tanah Rizab Melayu,mengikut statistik Jabatan Tanah dan Galian. Sekarang hanya 1,juta, 606,006 hektar, bersamaan 3,966,835 ekar.

• Angka ini dalam tahun 1997. Bayangkan sejak tahun 1995 Tanah Rizab Melayu sudah merosot sebanyak 2,939,931.4 hektar.

• Ke mana pergi?
- Kita nak tanya Umno dan kita nak tanya penganjur Kongres ini yang beria-ria minta satukan semula Melayu melalui Umno.
- Jika tanah menjadi tunggak maruah Melayu, ke mana perginya Tanah Simpanan Melayu jika tahun 1947 seluas 2,432,790 kepada tahun 1970, 1,757,883 hektar. (Rujuk Melayu dan Tanah Ahmad Nazari Abdullah, muka 217) pada hal sejak 1959 hingga 2004 Umno perintah.

Maknaknya dalam jangka 23 tahun, orang Melayu kehilangan tanah sebanyak 674,906 hektar, atau 29,344 hektar setiap tahun.

Ni, kalau nak banding zaman Penjajah tahun 1920 hingga 1929, Umno lebih teruk makan hak bangsa Melayu. Tahun 1920 hingga 1929 tanah orang Melayu di negeri Melayu Bersekutu hanya hilang 20,735 hektar. Tapi zaman pemerintahan Umno, setahun saja hilang 29,344 hektar. Lihat kajian dalam buku Melayu dan Tanah, tulisan Ahmad Nazri Abdullah.

Apa jadahnya ini, haaa?
Siapa yang memerintah? Siapa yang berkuasa? Tiba-tiba Umno kalah sekali saja tahun ini, Umno jadi macam cacing kena panas. Baru nak cari Melayu, baru terasa nak pakat Melayu bersatu. Dulu Umnolah yang metekedangah hak Melayu. Umnolah yang pijak lanyak bangsa sampai lupa kuasa yang ada. Di Pulau Pinang, Umno lebih tua dari fery, banyak pula kerusi tapi tak pun mau berkuasa?

13. Perkara 90 yang menyentuh sekatan mengenai pemberi milikan tanah adat di Melaka dan Negeri Sembilan dan peruntukan khas Tanah Milik Melayu di Terengganu: (e) Perkara 153 yang memperkata rizab kouta untuk orang Melayu dengan kedudukan dalam khidmat awam, permit, lesen, biasiswa. Dan lain-lain lagi....apa dah jadi?
Kita ingin bertanya lagi:

14. Kedaulatan raja-raja adalah kedaulatan bangsa Melayu. Di mana kedaulatan raja-raja? DAP atau MIC atau MCAkah yang merobek kedaulatan itu?

15. Oleh kerana Melayu itu disinonimkan dengan Islam dan aqidah Melayu terletak pada Islam, bagaimana kedudukan Islam seperti Perkara 3 dalam Perlembagaan, sejak selepas merdeka hingga 7 Mac 2008? Adakah DAP, MIC, MCA yang menghinanya?

16. Siapa yang membanyakkan kewarganegaraan sampai menutup peluang orang Melayu? Siapa yang bagi menakutkan, bahawa 4 tahun lagi pendatang akan mencapai 5 juta di sini dan mungkin menjadi pengundi hantu?

Yang anihnya wahai Kongres/ Gapena, yang melenting tentang tercorotnya maruah Melayu, semua menteri dari Umno berbangsa Melayu. Perdana Menteri pun Umno dan Melayu. Kononnya yang memerintah, Umno. Mana dia?

17. Siapa dalam Majlis Tertinggi? Adakah hanya tiga orang Menteri Melayu diamanah mengubah dan menambah baik nasib orang Melayu? Hirisan apakah yang mereka lakukan sampai nasib bangsa mereka luka parah?

18. Siapa menteri dan siapa Perdana Menteri yang tidak peka dengan bahasa Melayu? Ke mana perginya Menteri Melayu dan ke mana Umno parti Melayu yang kononnya memperjuang bahasa ibunda? Ceh! Bahasa sendiri tak terjaga. Tiba-tiba apabila kalah baru nak bangkit nak bela Melayu. Siapa buat silap, tiba-tiba salahkan orang lain, ajak orang lain nak buat silap lagi? Apa, Melayu ini mahu jadi kuda tunggangan Umno selama-lama?

19. Badan kehakiman bagi rakyat ialah institusi keadilan. Siapa yang merobek-robek institusi itu? Samy Vellu? Kit Siang? Umno di mana?

Perkara di atas ialah perkara pokok, di mana kebergantungan orang Melayu sangat perlu, tetapi selama Umno menjadi parti tunggak memerintah, mereka telah mengabaikan kerana mereka mengejar kebendaan yang melampau, lalu lupa kepada fakir di tepi rumah.

Umno dan Gapena kena ingat, rakyat itu seperti ular sawa. Ia akan bangun dari lengkarnya jika ia lapar. Tetapi Umno tidak pernah sedar ini dan apabila kalah, mereka yang menjadi singa tua yang lapar.

Jika mahu ketuanan Melayu kembali kuat, maruah diperkasa, hak terjamin, bukan Umno saja yang bertanggung jawab, tapi pemimpin Melayu. Malangnya Umno yang jadi dalang. Gapena pun jadi kuda tunggangan lalu mengeluar kenyataan Umno saja yang layak menyatupadukan orang Melayu.
Cis! Ini bodek namanya!.

Itu tak kira lagi soal bahasa yang menunjukkan bangsa. Apa Umno buat untuk jiwa bangsanya? Rugi lima juta, sampai hari ini masih tergagap-gagap hendak beri keputusan. Yang menjadi mangsa, anak Pak Ngah Ulu Tembeling, anak Pak Kasa di Tanjung Tuan, anak Leha di Simpang Renggam. Tiba-tiba bila kalah, salahkan Melayu pula dan tuduh pula nak lenyap bangsa.

Heee, siapa nak lenyap siapa? Cuba Umno tak bongkak, tak sombong, tak lupa diri, ada jati diri Melayu, taklah jadi macam hari ini. Setiap hampir pilihanraya, kawan-kawan Melayu gosok jubur Umno, Umno sepak balik. Tapi orang lain tutuh jubur Umno, Umno syok sampai lupa maruah bangsa sendiri.

Apa jenis bangsa ni? Kalau mahu juga menyatupadukan Melayu,

Yang demikian, kalau benar-benar ada kesedaran menyatukan Melayu, Kongres ini tidak layak sama sekali menyeret Umno menjadi teraju utama. Umno hanya sesuai jadi budak pejabat, bawa fail kepada satu institusi lain yang berusaha menyatukan Melayu, atau Umno hanya menjadi spesis sejarah yang sudah lama merobek keMelayuannya.

Atau Kongres hari ini kena teliti, atau sepak ketepikan ahli Umno yang suka metekedaghah duit rakyat. Tangkap dan ikat di pokok ada kerengga pemimpin yang sudah hilang akar umbi Melayunya. Talkinkan pemimpin tua yang buat kacau yang kononnya dia paling bersih dalam dunia. Masukkan ke dalam guni golongan yang suka sangat mengeluar kenyataan; kami sokong 100% kepimpinan anu...anu... sebaik saja pemimpin baru naik. Jangan salahkan Paklah. Paklah hanya kesinambungan dari juak-juak lama yang menghakiskan Melayu. Dosa Paklah terlampau sedikit. Hanya empat tahun dari tahun 2004 hingga 8 Mac 2008 sahaja.

Wujudkan kepimpinan baru yang beramanah, bersih, berwibawa. Cari satu kaedah penyatuan ini bukan penyatuan perkauman kerana matematik perkauman, bangsa Melayu akan kalah lagi.

Dan bagi saya yang cukup penting; penyatuan Melayu mestilah lebih dahulu mencari pemimpin yang benar-benar jujur, amanah. Yang ada sekarang, satu pun tak terpakai.
Gapena, jika beria-ria sangat menjadi penyokong kuat Umno nak satukan Melayu, bawa Melayu dari Madagarkar, Seri Langka dan lain-lain dunia Melayu ke sini, bukan seperti Umno yang import pendatang asing bukan Melayu. Jangan pilih seorang pun dari kalangan Umno menjadi anggota sekritariat penyatuan Melayu kerana sejarah mereka cukup hitam lantaran merekalah ulu kapak yang menyumbang penebangan pokok kayu juga.

Kesimpulan:
1. Oleh kerana hari ini politik adalah power, maka wujudkan power Melayu yang berdasarkan politik yang murni demi memelihara hak Melayu, kerana mewujudkan satu parti Melayu dalam negara berbilang bangsa adalah mustahil untuk mendapat power melalui politik.

2. Lantik pemimpin-pemimpina yang berjiwa Melayu. Manakala pemimpin Umno hendaklah ditarbiah lebih dahulu supaya tidak dapat dibeli maruah mereka dengan rasuah dan kepentingan diri.

3. Perkuatkan tiga empat perkara yang menjadi tonggak ketuanan Melayu, seperti bahasa, agama, tanah, ekonomi, kembalikan kuasa kesultanan, dan berpaksikan Islam.

Wallahu aklam.

6 comments:

  1. Anonymous

    Satu penamatan ,penulisan yang baik dan menyertakn fakta. Alhamdulliah masih ada orang yang memahami keadaan semasa dan dapat mengingatkan kita ke arah tuju yang betul. Tahniah.

  1. Anonymous

    [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer accounts[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]buy runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]runescape equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]buy rs equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]runescape runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]cheap rs2 runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]cheap rs2 logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]cheap runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist1.asp?gid=18&gname=Tibia]tibia gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]buy dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 questpoint[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]buy runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy rs2 items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]cheap runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]buy Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]rs2 accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]cheap rs2 equipments[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]buy runescape runes[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve isk[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve online isk[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]buy runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]rs2 power leveling[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Silver[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]Scions of Fate Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]SOF Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]Age Of Conan Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]AOC Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]ArchLord gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]buy ArchLord gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]DDO Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]Dungeons and Dragons Online Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]buy lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]buy lotro gold[/url]

  1. Anonymous

    [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer accounts[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]buy runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]runescape equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]buy rs equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]runescape runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]cheap rs2 runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]cheap rs2 logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]cheap runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist1.asp?gid=18&gname=Tibia]tibia gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]buy dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 questpoint[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]buy runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy rs2 items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]cheap runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]buy Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]rs2 accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]cheap rs2 equipments[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]buy runescape runes[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve isk[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve online isk[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]buy runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]rs2 power leveling[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Silver[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]Scions of Fate Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]SOF Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]Age Of Conan Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]AOC Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]ArchLord gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]buy ArchLord gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]DDO Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]Dungeons and Dragons Online Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]buy lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]buy lotro gold[/url]

  1. Anonymous

    Our wholesale replica handbags is one of the best Replica Purses wholesaler.we are selling Louis vuitton replica,Chanel Replica,Gucci Replica,The handbags are Hermes Birkin,Hermes Kelly,Chanel 2.55 bag,Louis vuitton replica Speedy 30,Louis vuitton Damier Canvas,and we selling high and top Chanel wallet,Louis Vuitton wallet,Hermes belt. Choosing Replica handbags to perfect your lifestyle: Business Opportunities.

    Jadeshow’s replica Tiffany Jewelry and Replica Bvlgari Jewelery looks just like the real thing. Why pay more for a single piece of Tiffany Replica jewelry,Bvlgari Replica Jewelry when you can treat yourself to a number of replica pieces for the same price or less? Be simply spectacular with contemporary Tiffany-inspired jewelry!Jadwshow delights in the opportunity to offer our customers fine Tiffany Bracelets, Tiffany Necklaces, Tiffany Earrings, Tiffany Rings, Tiffany Bangles,Gucci jewelry replica, Chanel wallet and Louis Vuitton wallet all at remarkably low prices.

    We are top designer wholesale Replica handbags,Louis vuitton replica ,replica jewelry,Bvlgari Replica,Gucci Replica jewelry,Swarovski Crystal, We offer a wide variety of high quality Tiffany inspired jewelry at very low prices. Gucci Necklaces,Gucci Bracelets, Gucci rings, Gucci Earrings, Links Jewelry,Chanel Rings and Tiffany replica, Cartier Jewelry more. Free shipping with any purchase over 5 items.

    We are the best and top Replica handbag ,replica bags,Replica watches wholesaler in china,Our products is Replica louis vuitton handbags,Chanel replica handbags,Gucci replica handbags,Miu Miu handbag and we are selling Replica wallet,best Louis Vuitton wallet,Chanel wallet replica,and sell Rolex replica watches,Omega replica watches.Hermes replica bag

  1. Anonymous

    楼梯有机玻璃电焊机硬度计测厚仪北京汽车租赁防静电地板 白癜风 白癜风治疗网络地板 白癜风遮盖白癜风资讯白癜风资讯白癜风治疗有机玻璃加工数控切割机数控火焰切割机数控等离子切割机焊机健身器材点钞机特灵特灵空调保险柜白板
    尖锐湿疣 尖锐湿疣治疗 生殖器疱疹 生殖器疱疹治疗
    Chinese antique furniture supplier and we can supplycar wash systems. car wash systems .car wash equipment. car wash equipment. automatic car wash .automatic car wash .car washing machine. car washing machine. car wash. car wash if u need ,contact me
    帕金森轻松过关名师课堂
    职称考试规律总结职称考试应试技巧会计职称模拟试卷会计职称考前串讲会计职称考试答案会计职称考试试题会计职称考试报名会计职称称准考证会计职称考试时间会计从业资格考试会计职称培训初级职称培训中级职称培训初级职称报名中级职称报名初级会计会计资讯2009年会计2009年会计报名会计资格会计专业资格会计专业资格考试会计专业技术资格会计从业资格证会计从业资格试卷会计从业资格试题会计从业资格证书09年会计从业资格考试

    会计专业资格会计专业资格考试会计从业资格证书会计专业技术资格会计从业资格证初级职称初级会计资格初级会计职称会计报名中级会计资格中级会计职称初级会计职称考试中级会计职称考试09年中级会计职称考试轻松过关名师课堂闫华红田明王燕会计答疑会计试题会计职称模拟试卷会计职称考前串讲会计职称历年试题会计资讯会计职称考试报名会计职称称准考证会计名师会计职称培训会计从业资格试题09年会计从业资格考试2009年会计报名2009年会计职称考试规律总结职称考试应试技巧会计职称考试答案会计职称考试试题会计职称考试时间中级职称初级职称培训初级职称报名中级职称报名中级职称培训职称考试初级会计中级会计初级会计初级中级
    铜门

    无机钢筋锚固料 锚固料 融达 北京融达 北京融达建业 渗透性聚合物砂浆 聚合物砂浆 高强渗透性聚合物砂浆 灌浆料 灌浆 北京灌浆料 不锈钢钢绞线 粘钢胶 植筋胶 结构胶 灌浆剂 高强无收缩灌浆料 建筑结构胶 水泥灌浆剂 加固料 碳纤维胶 碳纤维胶 灌注粘钢胶 树脂灌缝胶

    疱疹治疗 疱疹的治疗 疱疹图片 病毒性疱疹 单纯疱疹 疱疹病毒 疱疹症状 男性生殖器疱疹症状 男性生殖器疱疹 什么是生殖器疱疹 生殖器疱疹的治疗 生殖器疱疹怎么治疗 生殖器疱疹如何治疗 生殖器疱疹治疗方法 生殖器疱疹怎么治 生殖器疱疹的治疗 生殖器疱疹的治疗 中药治疗生殖器疱疹 复发性生殖器疱疹 治疗生殖器疱疹的药物 治疗生殖器疱疹的特效药 生殖器疱疹治疗 尖锐湿疣症状 什么是尖锐湿疣 宫颈尖锐湿疣 阴道尖锐湿疣 男性尖锐湿疣 假性尖锐湿疣 尖锐湿疣怎么治疗 尖锐湿疣治疗方法 尖锐湿疣的治疗 中药治疗尖锐湿疣 治疗尖锐湿疣的药物 治疗尖锐湿疣的特效药 男性尖锐湿疣 尖锐湿疣复发 尖锐湿疣图片

  1. dotvv

    dotvv.com is a global B2B Marketplace,specializes in Agriculture and Food;Apparel and Fashion;Automobile and Parts;Bags and Cases,Luggage;Business Services;Chemicals;Computer Hardware and Software;Construc tion and Decoration;Electronics and Electrical;Furniture and Furnishings;Gifts and Crafts;Hardware and Tools;Home Appliances;Home Supplies;Lights and Lighting;Machinery and Industrial Equipment;Medicine,Health,and Environment;Metallurgy,Mineral and Energy;Office Supplies;Security and Protection;Sports and Entertainment;Textiles and Leather;Toys;Transportation.



    DOTVV.net is a large global B2C e-commerce platform from china,which provides buyers choices to buy China quality products with low prices, safe online payment(such as PayPal or Google Checkout) or offline payment, and fast delivery,specializes in MP3 and Media Player,incloud 1GB MP4 Players,2GB MP4 Players,4GB MP4 Players and 8GB MP4 Players;Louis Vuitton bags;Tiffany Jewelry;Clothing and Apparel;Gucci Handbags;Watches,incloud Cartier Watches ,Chanel Watches,Omega Watches,Breitling Watches and Rolex Watches;Spy Pen;Cell Phones,incloud Quad Band Cell Phone,Wifi Cell Phones,Bluetooth Cell Phone,Tri Band Cell Phones and Dual Band Cell Phone.




    DOTVV.org is friend links.



    Our company NingBo Dotvv Network Co.,ltd.specializes in Agriculture and Food;Apparel and Accessories;Arts and Crafts;Auto Parts and Accessories;Bags,Cases and Boxes;Chemicals;Computer Products;Construction and Decoration;Consumer Electronics;Electrical and Electronics;Furniture and Furnishing;Health and Medicine;Light Industry and Daily Use;Lights and Lighting;Machinery;Metallurgy, Mineral and Energy;Office Supplies;Security and Protection;Service;Sporting Goods and Recreation;test;Textile;Tools and Hardware.

    Our company Fenghua Sunshine Electronics Co., Ltd.specializes in Stampings;TV cable;Scart cable;AV cable;Raster line;USB cable.Our company is a medium private enterprise integrated design,production and sales;By means of professional level and mature technology in the field of hardware machinery,the high precision stampings for switch electrical appliances of Company are approved by numerous custo.



    Our company Ningbo Guoguang Biotechnology Co., Ltd.specializes in DL-METHIONINE(ACIMETIN);L-CITRULLINE;L-Citrulline DL-Malate(1:1);L-Citrulline DL-Malate(2:1);L-Citrulline L-Malate(1:1);L-Citrulline L-Malate(2:1);L-THREONINE;L-VALINE;L-NORVALINE;L-TRYPTOPHAN;L-TYOSINE;L-LEUCINE;L-ISOLEUCINE;L-ORNITHINE HYDROCHLORIDE;L-PHENYLALANINE;L-PROLINE;L-LYSINE;L-LYSINE HCL MONO;L-CYSTEINE FREE BASE;L-CYSTINE;N-ACETYL-L-CYSTEINE(NAC);L-CYSTEINE HCL MONO;L-CYSTEINE HCL ANHY;S-CARBOXMETHYL-L-CYSTEINE;L-ARGININE;L-METHIONINE;L-HISTIDINE.

    Our companyNingbo Dahua Grinding Wheel. Co.,Ltd.specializes in Cutting Wheel Series;Grinding Wheel Series;Slice, Slicing Stone Series;Slice,Slicing Metal Series;Grinding Metal, Grinding Disc Series;Mesh Cap;Aluminum Core;fiberglass discs for grinding wheels.In production,we are using advanced pressing machine and computer controled ovens to keep high quality.Our abrasive wheels have got the German M.P.A. Certificate.



    Our company Ningbo Chips Entertainment CO., Ltd.specializes in Card deal and Card shuffler;Dice and Dice cup;Domino;Game set and Accessories;Knitting;Poker chips;Poker size;Poker table;Roulette;Table layout.We have three branch factories producing different products,over 50 technicians and 200 employees,and special manufacturer equipments and producing lines.We develop new fashionable products every year.



    Our company Ningbo Haodi Network Science Technology Co.,Ltd.specializes in Agriculture;Automobile Supplies;Chemicals Products;Computer and PC Peripherals;Construction and Real Estate;Electronics and Electrical;Energy;Environment;Excess Inventory;Fashion;Food and Beverage;Furniture and Furnishing;Gifts and Crafts;Health and Beauty;Home Products;Industrial Supplies;Luggage, Bags and Cases;Office and Stationery;Minerals, Metals and Materials;Packaging Materials;Printing and Publishing;Security Supplies;Service;Sports and Recreation;Telecommunication Products;Textiles and Leather Products;Toy,Game and Hobby;Transportation;Other.



    Ec77.com is your best Silver jewelry online store.Our mission is to provide the best products and service to our customers at the lowest prices possible.Ec77.com is now using McAfee security technology to protect you from identity theft,credit card fraud, spam and malicious software.It is definitely safe and easy to place orders on ec77.com.It specializes in Replica Tiffany Jewelry;Replica Bvlgaria Jewelry;Replica Gucci Jewelry;Replica Dior Jewelry;Replica LV Jewelry;Replica Links Jewelry;Replica Juicy Jewelry;Replica Cartier Jewelry;Replica Hermes Jewelry;Replica Mont Blanc Jewelry;Replica Chopard Jewelry.



    Woicha.com is one of the leading online commercial company in Asia, committing itself to build a worldwide wholesale shop online.It specializes in Louis Vuitton Handbags;Replica Gucci Handbags;Replica Chanel Handbags;Replica Fendi Handbags;Replica Hermes Handbags;Replica Chloe Handbags;Christian Dior Handbags;Dolce and Gabbana Handbags;Replica Balenciaga bags;Replica Mulberry bags;Replica Coach Handbags;Replica Miu Miu Handbags;Replica Marc Jacobs;Thomas Wylde Handbags;Replica Wallet.



    Effort Semiconductor Lighting,is a professional manufacturer and exporter of LED Lighting fixtures, especially for edge lumination in China mainland.It specializes in Line Focus Series;Focus Series;Pearl Series;Decoration Series;Advertising Series;LED Sportlight;LED Daylight Lamp;LED Driver;Special LED.we regard ourselves not only a qualified manufacturer but a exporter familiar with laws and common practice in various countries and regions as well,which,undoubtedly,ease our business process.



    Our company NINGBO LIAOYANG LAMPS CO.,LTD.specializes in Light fitting LYDD-5017;Light fitting LYDD-5010;Light fitting LYDD-5005;Light fitting LYDD-5013;Light fitting LYDD-5006;Light fitting LYDD-5008;Light fitting LYDD-5007;Light fitting LYDD-5012;Light fitting LYDD-5009;Light fitting LYDD-5019;Light fitting LYDD-5015;Light fitting LYDD-5002;Light fitting LYDD-5001;LED fittings LYB-302;High pole lamps LYG-5012;High pole lamps LYG-5011;High pole lamps LYG-5010;High pole lamps LYG-5008;High pole lamps LYG-5007;High pole lamps LYG-5006;High pole lamps LYG-5005;High pole lamps LYG-5004;High pole lamps LYG-5003;High pole lamps LYG-5002;High pole lamps LYG-5001;Road lamps LYD-5055;Road lamps LYD-5021;Road lamps LYD-5026;Road lamps LYD-5046;Road lamps LYD-5050A;Road lamps LYD-5050B;Road lamps LYD-5056;Road lamps LYD-5058A;Road lamps LYD-5058.



    Ziyuan jade locates in China, where is the biggest wholesale and retail market place of jadeite jade.It specializes in Jade bracelet;Jade Pendants;Jade gan yin pendant;Jade brave troops;Jade Buddha Pendant;Chinese Zodiac;Gift Certificates;Oval Jade bracelet;Bracelets less than 57mm;Jade Bracelets 58-59mm;Jade Bracelets 60-61 mm;Bracelet more than 62mm;Free Call Stuff;Sale Percentage;Sale Deduction.Jade has always been known as auspicious,the Bixie of its symbolic power,pure and noble,elegant luxury,happiness and jade in the contemporary science of the human body contains many useful elements,which played illnesses Xiaozai.



    Our company Ningbo Cooltie Fashion Co.,Ltd.specializes in manufacturing a complete range of cufflinks,such as Silver cufflinks,Gold cufflinks,shirts,suits,etc .We follow latest fashion trend and offer new designs monthly,we also welcome Customized designs,All of our products are 100% export,which mainly to Europe,USA,Australia and other Asia countrie.For every order,our entire QC team convenes an exclusive meeting before production and shipment begin to ensure that everything meets your standards.



    Our company Ningbo Hansheng Fiber Glass Co., Ltd.specializes in Alkaline-resistant Fiberglass Mesh;E-glass chopped strand mat;EIFS Mesh;Fiberglass Insect Screen;Fiberglass Wallcovering;Fire-resistant Fiberglass Mesh;PVC granulas;Pvc corner bead;Sanding Mesh;Self - adhesive Fiberglass Mesh Tape;Self Adhesive Fiberglass Mesh Fabric.We are focus on supplying high quality products to our customers all over the world.We own professional Q/C engineer and Stack of five years'experience,we have set up a complete QC system regarding raw material purchasing,weaving,coating,drying,inspection and packing.



    All our products quality is super A+ class, which much better than A class, we can guarantee quality and material is enclosed to original.It specializes in Shoes,inclouding Adidas,Juicy,Lacoste,Nike,Puma,Reebok,UGG;Slimming Shaper,inclouding for men and for women.In asseenontv-biz.com,we believe that what we do is to help you save money and time and enjoy the newest fashion style of all over the world.Here,you can find the most influential foreign brands online.



    Our neckties company Ningbo Cooltie Fashion Co.,Ltd.specializes in manufacturing a complete range of men's accessories such as cufflinks,neckties,Italian necktie,silk neckties,Bow ties,men neckties,shirts and suits its fabric as well as other Mens accessories.For every order,our entire QC team convenes an exclusive meeting before production and shipment begin to ensure that everything meets your standards.



    Our company Godsun Sports Trading Co.,Ltd.We supply various name-brand products, wholesale and retail shoes,clothing,hats,belts,handbags,specializes in nike air jordan shoes,a wide selection of Nike shoes from Nike air force one shoes ,Nike Shox Shoes,Nike Air Max Shoes to Gucci shoes,red monkey jeans,bape hoodies,bbc hoodies,evisu hoodies,lrg hoodies,polo hoodies,ed hardy men hoodies,gucci bags,chloe bags,juicy couture bags,coach bags,chanel bags,Latest shoes,Latest clothing,many colors and styles,all in mynike-shoes.com.



    All our replic bags quality are super A class,which much better than A class,we can guarantee quality and marterial is enclosed to original.It specializes in Louis Vuitton Handbags;Gucci handbags;Chanel Handbags;Dolce and Gabbana Handbags;Prada Handbags;Chloe Handbags;Fendi Handbags;Burberry Handbags;Dior Handbags;Balenciaga Handbags;Bottega Veneta Handbags;Ferragamo Handbags;Hermes Handbags;Jimmy Choo Handbags;Marc Jacobs Handbags;Miu Miu Handbags;Mulberry Handbags;Tod's Handbags;Versace Handbags;YSL Handbags;Wallet.
    Darlingbags is a leading world-wide wholesaler company,which supplies full range of high-quality merchandise and famous brand name products,all at wholesale prices.It specializes in Louis Vuitton;Gucci;Chanel;Hermes;Wallets;Belts;Scarf;Prada;Jimm Choo;Miu Miu;Chloe;Mulberry;Marc Jacobs;Loewe;Fendi;Dior;Balenciaga;Juicy Couture;Burberry;Thomas Wylde;Bottega Vennta;Yves Saint Laurent;Lancel;Givenchy.You can order goods directly through our wholesale website without having to register.Use the most advanced,fast,and secure payment systems such as PayPal.You can also pay for your goods by wire transfer.Buy cheap!Save money!



    Leading China neckties marketplace,offers China manufacturers directory,product catalogs and trade leads to global importers and exporters.The B2B platform is your portal of products made in china,manufacturers,suppliers.And use our free trade resources for developing your new business online.It specializes in Agriculture and Food;Apparel and Fashion;Automobile and Parts;Bags and Cases,Luggage;Business Services;Chemicals;Computer Hardware and Software;Construction and Decoration;Electronics and Electrical;Furniture and Furnishings;Gifts and Crafts;Hardware and Tools;Home Appliances;Home Supplies;Lights and Lighting;Machinery and Industrial Equipment;Medicine, Health, and Environment;Metallurgy, Mineral and Energy;Office Supplies;Security and Protection;Sports and Entertainment;Textiles and Leather;Toys;Transportation.



    B2Csite is a leading world-wide wholesaler company. We supply more than 100 thousand high-quality merchandise and famous brand name products,all at wholesale prices.It specializes in Jade Jewelries;Neckties;Cufflinks;Shirts;Suits;Computers;As Seen On TV;Handbags;Shoes;Pearl Jewelry;Hardware Tools;SilkPop;Cell Phones;Pearl Jewelry;Spy Video Recorder Pen;Tiffany Jewelry.

    showthebox.com has been a popular worldwide business leader in selling replica handbags since 2000. All our replica bags quality are super A class, which much better than A class, we can guarantee quality and marterial is enclosed to original.It specializes in Louis Vuitton Handbags;Gucci Handbags;Hermes Handbags;Chanel Handbags;Chloe Handbags;Prada Handbags;Miu Miu Handbags;Fendi Handbags;Coach Handbags;Marc Jacobs Handbags;Balenciaga Handbags;Juicy Couture Handbags;Jimmy Choo Handbags;Loewe Handbags;Christian Dior Handbags;Thomas Wylde Handbags;Dolce and Gabbana Handbags;Yves Saint Laurent Handbags;Mulberry Handbags;Versace Handbags;Giverchy Handbags;Marni Handbags;Bally Handbags;AH Handbags;Wallet.




    Golowo.com,Ningbo Yinzhou Tosen Industry Trade Co.,Ltd.established in January 1, 2000 has been seven years, factory production of classical tap (lavatory faucets, tub faucet),our 100% export products plants, factories operating in the long-term process node accrued a wealth of experience in product development from design to volume production have been strictly controlled to ensure product quality, processing equipment in the factory to invest a lot of money out of a lot of old equipment, an increase of many CNC equipment, plant products have been widely praised customers.bathroom accessories,Classical finish up,faucet handle,faucets,Shower.



    Ih21.com,Replica Watches,Replica handbags-Swiss Replica Watches,fake Rolex watches--Lowest price supplier from china.



    Ec55.com,Replica Watches,Swiss Replica Watches,fake Rolex watches,wholesales replica watches from china.



    Dig-in-china.com,replica handbags,fake handbags,replica lv handbags,watches,replica tiffany jewelry,replica jewelry.



    Yg46.com ,wholesales replica handbags from china,low price,best serivers,welcome to visit.



    Avnti.org,Manufacturers Directory, Manufacturers, Suppliers, Exporters, Trade Directory, B2B, China manufacturers, Ningbo manufacturers, source, China trade.