Jangan Melakukan Kerosakan!

Posted by Tukya Labels:

JANGAN MELAKUKAN KEROSAKAN!
-Azizi Hj.Abdullah

Dalam buku Islam dan Ekologi susunan Fazlun M. Khalid dari Brimingham menulis bahawa surah Rum ayat 41 mungkin mengandungi telahan Tuhan bagaimana kerosakan yang bakal berlaku secara besar-besaran seperti kerosakan hari ini.

Ayat 41 surah Rum berbunyi seperti maksud: “ Telah kelihatan kerosakan di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka telah lakukan supaya mereka kembali insaf.”

Yang demikian telah pun kita lihat dan manusia telah merasai akibatnya seperti pencemaran air disebabkan tangan-tangan manusia itu sendiri. Lebih 25,000 orang mendapat penyakit setiap hari akibat menggunakan air kotor. Setiap hari lebih 20 juta tan air kotor dialirkan ke laut. Seramai 1,200 juta penduduk di luar bandar menggunakan air yang tidak selamat. Hampir di seluruh dunia sungai-sungai tercemar.

Semuanya disebabkan tangan-tangan manusia!

Setiap tahun kira-kira 14-20 juta hektar kawasan hutan hujan tropika sedang mengalami kemusnahan seperti di Afrika, Asia dan Amerika Tengah. Di Eropah seluas 50 juta hektar daripada 141 juta hektar musnah akibat hujan asid.

Tsunami yang melanda dunia, terutama di sebelah rantau ini juga mencatatkan kerosakan paling dahsyad, yang bukan saja harta benda tetapi juga nyawa manusia. Selain dari pergerakan kerak bumi dan lain-lain fenomena alam, kemusnahan pantai dan daratan dikatakan sebab manusia memusnahkan jajaran dan pokok-pokok bakau.

Demikian di antara kerosakan akibat tangan manusia, walaupun Rasulullah pernah bersabda: “Dunia ini hijau dan cantik dan Tuhan telah melantik kamu sebagai pengurusnya. Dia melihat apa yang kamu lakukan.- Muslim.

Tapi manusia tidak peduli!

Atas nama kerosakan atau ‘fasad’ yang dilakukan oleh manusia sebenarnya menggambarkan manusia tidak ada rasa tanggung jawab atau tidak bertanggung jawab terhadap alamnya atau alam sekitar. Manusia rakus, manusia tamak dan manusia tidak bertimbang rasa.

Sikap tidak beretika terhadap alam sekitar banyak berpunca daripada hakikat bahawa Islam dianggap sekadar satu set kepercayaan dan bukan satu cara hidup, ‘manhaj hayat’ kata Sarjana Sayed Qutub.

Catatan di atas sekadar menggambarkan betapa manusia telah mencemari alamnya sendiri sehingga kejadian terakhir kini ialah tsunami. Manusia tidak melakukan seperti yang disabda oleh Rasulullah : “ Buatlah dengan perasaan gembira, asalkan kamu lakukan untuk kebaikan, bukan kerosakan, sebagai penanam, bukan perosak.”

Dalam hal-hal lain, seperti perundangan misalnya, manusia sudah banyak melakukan pencemaran sehingga ketelusan undang-undang itu menjadi bengkuk, kotor dan tidak beretika. Anihnya yang melakukan itu bukan dari golongan yang tidak tahu undang-undang sebaliknya mereka yang terdiri dari pengamal dan ahli undang-undang itu sendiri. Inilah pencemaran yang paling huduh dan buruk.

Sejarah kerosakan alam di negara kita Malaysia sehingga berlaku gondol bukit bukau, hutan rimba ditebang secara haram, pegawai hutan bersubhat dengan pembalak. Pasir sungai dikorek tanpa kebenaran, manakala pegawainya menerima rasuah.

Sejarah pencemaran dan kerosakan politik, budaya dan undang-undang pula, yang paling ketara ialah sejak pemecatan dan penangkapan Bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ia bukan saja dikatakan tidak menasabah, pelik dan tidak masuk akal, tetapi juga bersifat lucu.

Malangnya mereka yang mencemar dan merosakan sehingga sampai ketahap tidak menasabah, pelik dan tidak masuk akal tidak pernah tersentak dengan akhir ayat 41 surah Rum ini yang berbunyi ‘...kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka telah lakukan supaya mereka kembali insaf.’

Tulisan ini tidak sekali-kali menyebelahi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tidak juga menyebelahi pihak yang mendakwa, juga tidak kepada pihak penguasa. Ada baiknya kita sama-sama melihat dari sudut kemanusiaan, budaya dan adap sopan individu.

Meninjau dari sudut politik, apa yang kita dapat selain dari menghenyak yang dituduh menjadi manusia biasa dan terlucut dari jawatan. Tetapi akhirnya tidak sampai satu abad, manusia itu muncul kembali atau mungkin manusia seperti itu akan muncul pula. Sedangkan jika kita muhasabah dan menganalisa, tidak ada siapa yang untung. Contoh yang paling ketara ialah apa yang berlaku kepada Mandela. Puluhan tahun dia dipenjara, diseksa. Tetapi kemudiannya muncul menjadi manusia contoh seluruh dunia.

Orang tidak pernah meninjau kembali tentang firman Allah di akhir ayat 41 surah Rum, seperti yang dinukilkan di atas. Tidak pernah orang mahu berkata; Lihat apa sudah jadi dia yang mencipta kesalahan dan memberi hukum? Orang tidak pernah menghukum tentang kenyanyukan yang mencipta konspirasi, sampaikan taraf yang tinggi yang pernah dicapainya, lalu apabila dia berucap diketawakan orang.

Orang tidak pernah terkedu dan beristighfar, malah bangun malam bertaubat, ketika mana ada insan-insan yang koma dan kelu lidah berbulan-bulan. Dan orang tidak pernah bertanya, apakah benar wahai Tuhan, firmanMu dalam ayat 41 surah Rum?

Orang tidak pernah membuat bandingan, siksa dan teruk dalam penjara bertahun-tahun dengan derita sakit sampaikan bacaan Yasin seribu kali belum juga dimakbul Tuhan. Orang tidak pernah ambil iktibar bagaimana sumpahan ‘fasad’ yang dilakukannya, sampaikan dia terkedang di hospital speceial berpindah kepada wad pesakit biasa.

Orang tidak pernah mengukur akibat dari mencemar hukum, membengkuk undang-undang, memfasadkan kebenaran, maka ada manusia yang menjadi kera sumbang di hujung dahan, lembik dan lemah sendi tulang. Orang tidak pernah merenung kepada manusia itu, bagaimana tebalnya muka apabila dia berdepan dengan orang ramai.

Secara terus terang, tidak ada orang berkata: Nah, itulah akibat melakukan fasad dalam undang-undang, dalam politik dan dalam, budaya.

Kenapa begitu? Jawapannya kerana manusia kita ini tersangat lama dididik dan diasuh supaya bencikan agama.

Kita bertanya lagi, apa untungnya? Wang, atau merasa puas kerana berjaya menjatuhkan maruah orang lain atau mendapat tekanan atau inginkan kedudukan?

Jawapannya mudah: Kembali kepada agama. Kemuliaan seseorang ialah taqwa. Mendapat taqwa bukan dengan cara menghukum dan memfitnah.

Tulisan ini bukan pembelaan terhadap manusia yang bernama Anwar Ibrahim. Tulisan ini bersifat kemanusiaan dan hujahnya eloklah mengambil contoh apa yang berlaku kepada manusia ini. Soal, sama ada manusia Anwar salah atau tidak, itu soal lain. Tidak ada manusia yang tidak melakukan kesalahan. Manusia tidak sempurna, melainkan Rasulullah.

Jika begitu halnya, nyatalah manusia yang melakukan fasad. Tetapi sehingga hari ini, dalam beberapa kes melakukan fasad ini masih tidak mahu menerima hakikat di akhir ayat 41 surah Rum.

Sebab itu ada golongan tertentu sanggup mendesak agar bersumpah menjunjung Qur`an kerana mereka yakin dengan bersumpah begitu kefasadan tidak akan terbukti. Yang menang ialah politik.

Anak-anak muda yang jambu-jambu zaman 50-an,60-an malah hingga kini, apabila mereka diseret ke dalam semak, atau di sudut-sudut masjid selepas Tarawih bulan puasa lalu disodomi, betapa bencipun kepada kawan-kawannya, dia tidak akan mengadu kepada imam atau penghulu atau kepada bapanya kerana malu.

Berapa banyak pula budak-budak pondok zaman dulu, yang disodomi, suka sama suka, malah ada yang jatuh cinta sesama sendiri. Tapi bila yang dicintainya menikah, dia kecewa tetapi tidak pula diadunya kepada polis bahawa yang menyintainya dulu, pernah sodomnya berlaki-kali.

Bayangkanlah betapa besarnya rasa malu kalau kita memberitahu orang kampung bahawa si Bangla hidung mancung telah sodomi kita? Akibatnya pasti orang ketawa berdekah-dekah. Kena sodom malunya lain dari kena rogol. Yang kena rogol pasti akan mengadu dan yang merogol selalunya berdiam diri sehingga hari perbicaraan.

Tetapi lainnya kalau yang kena sodomi, apa lagi kalau sampai berkali-kali. Dengan akal yang sempurna, haram panah lintar dia tidak akan memberitahu orang lain bahawa dia kena sodom atau dia telah disodom beberapa kali, kecuali kalau mereka itu dari golongan Maknyah di Jalan Bukit Bintang atau di Lorong Hj Taib atau dekat Panggung Celsium. ( kalau di Pulau Pinang Jalan Perlis, di Alur Setar di Station Keretapi)

Dalam sejarah yang kita tahu, sepanjang mengauli Maknyah, tidak pernah ada sekerat pun Maknyah yang menungging punggungnya kepada doktor minta diperiksa untuk mempastikan kuman atau penyakit. Yang ada ialah sesama mereka berbual tentang si anu itu besar dan si anu ini pendek lalu mereka ketawa berdekah-dekah.

Tetapi dalam dekat mutakhir ini kita telah menyaksikan hal seperti ini. Apakah kita sudah rosak budaya atau melakukan fasad budaya dan fasad etika kemanusiaan?

Sodomi bukan tidak pernah berlaku. Dalam Qur`an ada diceritakan, malah hingga kini berlambak-lambak. Tidak pula kita dengar pemuda lembik yang jual air tebu membuat aduan atau penari ghazal parti yang buat ripot.

Oleh itu kita berharap, apabila berlakunya kes-kes seperti ini sehingga sampai kepada kandang mahkamah, berhati-hatilah agar jangan terjadi seperti yang disebutikan oleh Allah dalam ayat 41 surah Rum. Kita sangat bimbang, sejarah akan berulang bagaimana ada yang terlibat dulu menerima ‘hukuman segera’ atau ‘cash’ dari Tuhan.

Sekali lagi tulisan ini tidak sekali-kali menyebelahi apa yang berlaku terhadap Mantan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tidak pula menyalah kepada pihak lain.

Kita bercakap atas dasar, jangan sekali-kali melakukan kerosakan berdasarkan ayat 41 surah Rum, kerana akibat melakukan kerosakan hasil dari tangan sendiri sangat buruk. Ini termasuk juga jika berlaku kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

9 comments:

  1. CUCU TOK KEDU

    BANG AZIZI YANG DIHURMATI.

    Mereka yang melakukan kerosakan di muka bumi ini ialah mereka yang zalim kerana di atas kerosakan itulah mereka berjaya menegakkan panji-panji kezaliman mereka. Tetapi sejarah dari zaman para nabi dan rasul hingga sekarang ini, setiap kezaliman itu akhirnya akan tewas oleh kebenaran lambat laun dan si zalim akan tersungkur atau tenggelam. Mereka yang ikhlas akan berjaya membangunkan ummah walaupun difitnah beribu-ribu. Walaupun dipenjara atau dibuang negeri. Malahan ada yang maut dipancung dan digantung tetapi jenerasi didikannya akan bangun menumbangkan si zalim!

    Artikal seperti yang Abang Azizi tulis ini boleh menjadi panduan kepada mereka yang beriman dan menuju ketakwaan kepada Allah swt. untuk menjadi pemimpin yang baik memimpin ummah dan negara.

    http://rp-semantan.blogspot.com

    CUCU TOK KEDU

  1. Anonymous

    cucu tok kedu,
    rajin sungguh. tapi sekarang ni, nak tunggu balasan kezaliman lambat sangat.
    apa caranya nak cepat?

    -abang azizi

  1. Anonymous

    Abang Azizi!

    Langkah pertama kita berdoa agar Pakatan Rakyat menang di Permatang Pauh pada 26.08.08 ini. InsyaAllah ada langkah awal untuk mengajar si zalim yang selama hampir 51 tahun menyapu hak rakyat atas kesetiaan yang dipaksa!

    CUCU TOK KEDU

  1. Doc

    Hmm...semuanya nak cepat kat dunia ni padahal kalau dibandingkan 1 hari di akhirat bersamaan dengan berapa ribu tahun dunia?

    Ya Allah, permudahkanlah hisab ku di hari akhirat kelak.

  1. Anonymous

    selamat berjuang membela malaysia

  1. Anonymous

    Best china wholesale service, quick china wholesale list, nice wholesale products, is there anything more you can expect on this platform? tradetong.com is your fist choice to link you with your supplier to do wholesale clothing trade. The account managers will take care of all your wholesale products questions, inquires and help you manage your account. We provide popular wholesale products such as wholesale toys , wholesale handbags and wholesale electronicswholesale shoes. Well begun is the half done. Please choose our platform to shorten your way to the success.

    we offer hermes kelly,hermes birkin,Balenciaga Bags,Mulberry handbag,mulberry purse,prada handbag,prada fringe bag,coach handbags,coach bags,Dior bags,Dior bag,fendi handbag ,gucci handbags,gucci messenger bag

  1. Anonymous

    楼梯有机玻璃电焊机硬度计测厚仪北京汽车租赁防静电地板 白癜风 白癜风治疗网络地板 白癜风遮盖白癜风资讯白癜风资讯白癜风治疗有机玻璃加工数控切割机数控火焰切割机数控等离子切割机焊机健身器材点钞机特灵特灵空调保险柜白板
    尖锐湿疣 尖锐湿疣治疗 生殖器疱疹 生殖器疱疹治疗
    Chinese antique furniture supplier and we can supplycar wash systems. car wash systems .car wash equipment. car wash equipment. automatic car wash .automatic car wash .car washing machine. car washing machine. car wash. car wash if u need ,contact me
    帕金森轻松过关名师课堂
    职称考试规律总结职称考试应试技巧会计职称模拟试卷会计职称考前串讲会计职称考试答案会计职称考试试题会计职称考试报名会计职称称准考证会计职称考试时间会计从业资格考试会计职称培训初级职称培训中级职称培训初级职称报名中级职称报名初级会计会计资讯2009年会计2009年会计报名会计资格会计专业资格会计专业资格考试会计专业技术资格会计从业资格证会计从业资格试卷会计从业资格试题会计从业资格证书09年会计从业资格考试

    会计专业资格会计专业资格考试会计从业资格证书会计专业技术资格会计从业资格证初级职称初级会计资格初级会计职称会计报名中级会计资格中级会计职称初级会计职称考试中级会计职称考试09年中级会计职称考试轻松过关名师课堂闫华红田明王燕会计答疑会计试题会计职称模拟试卷会计职称考前串讲会计职称历年试题会计资讯会计职称考试报名会计职称称准考证会计名师会计职称培训会计从业资格试题09年会计从业资格考试2009年会计报名2009年会计职称考试规律总结职称考试应试技巧会计职称考试答案会计职称考试试题会计职称考试时间中级职称初级职称培训初级职称报名中级职称报名中级职称培训职称考试初级会计中级会计初级会计初级中级
    铜门

    无机钢筋锚固料 锚固料 融达 北京融达 北京融达建业 渗透性聚合物砂浆 聚合物砂浆 高强渗透性聚合物砂浆 灌浆料 灌浆 北京灌浆料 不锈钢钢绞线 粘钢胶 植筋胶 结构胶 灌浆剂 高强无收缩灌浆料 建筑结构胶 水泥灌浆剂 加固料 碳纤维胶 碳纤维胶 灌注粘钢胶 树脂灌缝胶

    疱疹治疗 疱疹的治疗 疱疹图片 病毒性疱疹 单纯疱疹 疱疹病毒 疱疹症状 男性生殖器疱疹症状 男性生殖器疱疹 什么是生殖器疱疹 生殖器疱疹的治疗 生殖器疱疹怎么治疗 生殖器疱疹如何治疗 生殖器疱疹治疗方法 生殖器疱疹怎么治 生殖器疱疹的治疗 生殖器疱疹的治疗 中药治疗生殖器疱疹 复发性生殖器疱疹 治疗生殖器疱疹的药物 治疗生殖器疱疹的特效药 生殖器疱疹治疗 尖锐湿疣症状 什么是尖锐湿疣 宫颈尖锐湿疣 阴道尖锐湿疣 男性尖锐湿疣 假性尖锐湿疣 尖锐湿疣怎么治疗 尖锐湿疣治疗方法 尖锐湿疣的治疗 中药治疗尖锐湿疣 治疗尖锐湿疣的药物 治疗尖锐湿疣的特效药 男性尖锐湿疣 尖锐湿疣复发 尖锐湿疣图片

  1. Unknown

    Several series of louis vuitton have been through special protective procedure when louis vuitton bag are produced by artisans to prevent dusk and stain, so you’d be more cautious to keep the protecting layer during cleaning. A Louis vuitton bags is a status of endless fortune and timeless luxury. To prolong the glorious journey, you should serve it as a long-term investment and it certainly will repay you juicy interests with the longevity of your lv .

  1. Unknown

    http://www.pianetablog.com/?w=replicahandbags69
    http://www.postnewz.com/replicahandbags69/
    http://replicahandbags69.prohost.es/
    http://replicahandbags69.publiku.com/
    http://remind.com.br/projetos/criar-blog-gratis/replicahandbags69/
    http://www.tellthing.com/replicahandbags69
    http://replicahandbags69.tell-it.net/
    http://replicahandbags69.tradea.org/
    http://profile.typepad.com/replicahandbags69
    http://www.vlogentry.com/replicahandbags69