Catatan 1 Muharram 1430 = 29 Disember 2008

Posted by Tukya Labels:

Berkompol di INTIM Ipoh Perak bersama puluhan aktivis NGO yang menamakan Perhimpunan Penggerak Melayu Kebangsaan kali ke 11 seperti disuntik satu semangat baru yang ingin kembali kepada zaman muda-muda.


Melalui Presiden selaku pengarah perhimpunan, dilontarkan ucaptama minta massa pihak bertanggung jawab bertindak soal-soal memberentas gejala sosial, membangun program untuk membina kekuatan ummah, gerakan muslimah, mewujudkan gerakan budaya celik membaca, berorganisasi, mendekati kaum yang tertindas dan miskin dan keperihatinan terhadap Islam.

Selain itu pelancaran buku JIWA HAMBA sangat memberansangkan.

Sayang pendedahan tentang Misi Kemanusiaan seperti tidak pernah diketahui oleh ramai orang. Forum yang sangat besar memberi kesedaran kepada masyarakat tentang Palestin, Mindanao, Kemboja, Gujerat yang diwakili oleh anak muda dari Gaza dan Roghiya.

Alangkah besar impaknya jika sebahagian besar anak-anak muda yang berlinglong dengan rempit dan lepak turut serta dan belajar mengerti tentang kemanusiaan dan penderitaan dunia luar.

Menyertai satu Demonstrasi atau tunjuk perasaan selepas solat zuhur dari anak muda yang kekar dan bersemangat cukup membanggakan. Di jalan masuk di hadapan Masjid Sultan Azlan Shah adalah kemuncak Perhimpunan Penggerak Melayu Kebangsaan ke 11.



Saya yang bertubuh tua ini seperti dilambung-lambung oleh semangat dan jerkahan suara garau bagi membuktikan kebencian yang amat sangat terhadap rejim Zionis, Yahudi Laknatullah yang membunuh lebih 127 orang Palestin di Gaza.

Pasti bagi mereka yang tidak perihatin dan peka dengan agama, hanya tersenyum tawar melihat anak-anak muda dan orang tua menjerit, menjulang lengan mengutuk Zionis di tepi jalan.

Tak mengapa. Teruskan perjuangan dan keperihatinan mulia ini wahai anak-anak muda. Saya dapat merasai bahawa sudah ada anak muda dari peringkat pemandu van sehingga mahasiswa yang berkobar-kobar semangat, sudah mula mengerti kecapan erti perjuangan. Setidak-tidaknya mereka mampu menilai, sepasang baju pengantin Mawi-Ekin berharga RM40,000 sama dengan 80 juta Reind (Mata wang Cambodia) untuk membantu anak-anak mereka belajar selama 5 tahun.

2 comments:

  1. Anonymous

    TAKBIRRR!!

    Salam perjuangan buat sekalian yang berjuang untuk Agama ALLAH.

  1. Unknown

    Bila berdemo jgn lupa bawa selipar lebih ... baling kat muka Bush and the geng...