SPRM; BERAT RANTAI DARI BERUK.

Posted by Tukya Labels:




Azizi Hj Abdullah

Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia patut merasa malu kerana status yang diberikan kepada beliau cukup gah dan hebat sebagai ‘Ketua Suruhanjaya.’ Tetapi ramai pula mengatakan bahawa SPRM ternyata berperanan tak seimbang, tak telus atau kena mata dipejamkan, kena perut dikempiskan.

Ketua Suruhanjaya ini seperti petani yang menangkap ikan darat dalam kubang dengan perasaan terburu-buru tetapi tidak mempunyai kepakaran menangkap ikan darat dalam lumpur.

Pegang ekur terlepas, cekup kepala, kodek sikit terlucut. Sauk ikan keli, penyauk bocor. Masuk ke dalam raga, raga carik. Akhirnya badan penuh lumpur, ikan tak seekurpun dapat.

Bila naik dari tangkapan, diberitahu dengan riuh rendah bahawa tangkapan sudah dibuat. Tapi yang ditangkap itu sebenarnya anak sepat ronggeng.

Sudah banyak fail yang dibuka dan sebanyak itu juga di tutup. Sudah banyak aduan diterima, tetapi aduan itu asyik ditapis. Ada pula aduan tegar, tetapi yang berlaku ialah pekak badak.

Pejabat polis yang dikunjungi ramai, bukan lagi pesalah atau report motosikal hilang tetapi aduan demi aduan tentang salah laku dan rasuah, terutama rasuah politik. Tetapi malangnya fail aduan yang bertimbun-timbun itu, entahkan dipeduli atau tidak oleh SPRM.

Seorang penjual sayur kangkong di pasar bertanya: Apa yang SPRM siasat?

Maka jawablah pula yang seorang lagi, penjual santan kelapa: Ehhh banyak, sampai tak terdakwa.

Tetapi apapun yang jelas sekarang, SPRM semacam tidak ada tenaga apabila ruang laporan polis dibuka di mana-mana saja dan boleh dilaporkan bila-bila masa.

Satu ketika dulu, SPRM nampaknya bertenaga, seperti Peruruhjayanya minum tongkat Ali. Ada kes, yang belum pun diputus di mana-mana, termasuk Peguam Negara, beliau subuh-subuh lagi membuat kenyataan bahawa SPRM sudah ada bukti kukuh. (Rujuk dakwaan rasuah terhadap Tan Sri Khalid Ibrahim-Berita Harian 21 Februari 2009) tetapi akhirnya yang kukuh itu ternyata seperti batang keladi lembik diperdu.

Kemudian berlaku pula laporan yang mengejutkan dari kumpulan yang agak berani. Mereka semacam hendak menguji sejauh mana ketelusan SPRM .Laporan itu mengaitkan betapa tidak telus Ketua Pesuruhjaya SPRM yang dikatakan melindungi kes di mana anak beliau yang memiliki gambar lucah di luar negara.

Tapi tak menjadi juga laporan itu. Ramai rakyat sedang menuggu kalau-kalau Ketua PSRM ini bersikap seperti pribadi Rasulullah yang pernah bersabda; Jika Fatimah anakku sendiri yang melakukan kesalahan, aku tidak akan melindunginya.

Saman dan laporan yang berkaitan dengan rasuah politik, rasuah wang, tipu, lobi dan pangkat berderet-deret seperti itik pulang petang.

Namun Ketuanya dan SPRM sendiri asyik menggaru gelambir bawah dagu.

Kepada orang awam dijelaskan, jangan tanya peranan kami. Yang penting pembangkang banyak buat salah yang kukuh. Konsep ketelusan Islam Hadhari, ia mesti dipilih-pilih.

Yang peliknya, yang tidak pernah diberitahu oleh PSRM, yang tidak pernah dijelaskan punca sebabnya ialah, begitu ramai laporan, begitu banyak dakwaan, ‘Tidak ada satu pun di dapati bersalah.’

Beberapa orang pemimpin Umno yang dilaporkan sebagai pelaku ‘politik wang’, didapati tidak ada bukti. Peguam Negara dan Ketua Polis juga dikatakan tidak terlibat dengan dakwaan mata lebam Anwar Ibrahim.

‘Habis, kalau semua tak salah, siapa yang salah?’ tempik Maksu Limah yang menjual daun pisang di pasar.

Ternyata tempikan ini dari rakyat yang bodoh. Rakyat yang tak tahu undang-undang. Tetapi kebodohan rakyat ini kadang-kadang boleh diterima kerana pekanya mereka, seperti ada laporan bagaimana Tan Sri Rafidah Aziz ketika setiap kali mengadakan Mesyuarat Wanita dan Sidang media, setiap kali pula menyediakan Qur`an di atas rehal di depannya;

“Berapa kali pula Tan Sri buka Qur`an tu? Auratnya di mana? Bacakah maknanya?”

Yang tahu jawapannya hanyalah AJK Wanita itu sendiri namun kerana mereka ‘pokka’ tukang angguk, jawapan itu tetap tidak muncul.


Keadaan SPRM sekarang, yang mereka terima bukan tuduhan. Tuduhan bolehlah dikatakan pembohong, ada dengki, ada ‘mala fide’ tetapi apa yang SPRM terima ialah laporan. Laporan tentulah bersama-sama dengan beberapa bukti, angka, statistik, tarikh, siapa yang terlibat, di mana, bila, apa dan lain-lain lagi.

Laporan tentu sekali bukan seperti kertas pembungkus kacang putih.

Tetapi malang SPRM menganggap ia seperti kertas catatan budak-budak menyertai bengkel lalu lintas.


Siapapun yang membuat laporan atau report mengharap ia akan diadili atau diselidik. SPRM yang ditubuhkan oleh Perdana Menteri berharap ia mendahului telus dan tidak berkepentingan melainkan keadilan yang akan terserlah kemudiannya. Tapi SPRM naik perasan. SPRM salah anggap dan bersikap tidak sedar diri. SPRM semacam berperasan bahawa dia perlu membuktikan kepada Perdana Menteri bahawa dia mesti ‘bias’ kepada Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi kerana Datuk Sri itu Perdana Menteri, kerana itulah dia kena tunjuk muka.

Di takdirkan pula Datuk Sri Abdullah tidak lagi menjadi Perdana Menteri, sedangkan kedudukan dan status perlu dikekal, apa yang mesti dilakukan? Tak lain tak bukan, rakyatlah juga yang menjadi mangsa kerana laporan demi laporan, aduan demi aduan yang dibuat kepada seluruh balai polis, dinyahkan begitu saja kerana hendak jaga Datuk Seri Najib pula.

Jika begini keadaannya, bilakah masanya ketelusan, keadilan akan muncul. Apakah sikap begini kerana ingin mempertahankan Umno kerana Datuk Seri Najib Presiden Umno? (sekurang-kurangnya buat masa ini)

Tapi SPRM harus ingat, ia badan bebas. Tak wujud Umno pun ia mesti ada dan mesti bebas. SPRM bukan milik Umno. Jika begini, apakah untungnya kalau SPRM bersikap tidak professional?

Dengan ketelusan SPRM di bawah seliaan atau perentah Ketuanya, kita bukan ingin melihat ramainya pesalah hasil dari laporan rakyat. Ramai pesalah dan ramai perasuah bukan sesuatu yang membanggakan. Ia sama dengan ramainya penjenayah atau penagih dadah. Tetapi kita inginkan ketelusan, keadilan dan terhukumnya pesalah. Ini saja.

Apa untungnya SPRM menyimpan banyak pesalah yang didakwa oleh yang membuat laporan, sehingga menjadi sesak berasak seperti ikan pekasam?

Jika ikan pekasa dalam guri disimpan lama, ia akan berulat dan busuk. Bagaimana kalau pekasan rasuah yang akan busuk dalam negara? SPRM perlu mengelak dari pepatah ‘Berat Rantai Dari Beruk,’.

Demikian yang kita harapkan. Tulisan ini mungkin bagi setengah orang menganggap sebagai tulisan ‘kurang sopan’ atau melampau atau bersifat busuk hati.

Jika begitu anggapan, terpulanglah. Bagi kita, kadang-kadang dengan ketukan sajalah paku akan masuk ke papan kayu cengal yang keras.

Salam.

15 comments:

  1. perfectwater75
    This comment has been removed by the author.
  1. perfectwater75

    Salam TUKYA!

    Dalam...cukup dalam...bisa menusuk makin dalam....namun...bila mereka kan sedar...beratnya rantai dari beruk yang dijaga itu?

    hahaha!

    thx!

  1. OMARA

    heh heh heh

  1. abghalim

    salam ustaz....

    Cadangan saya yang bodoh ini....

    Ciri-ciri Ketua Suruhanjaya Rasuah

    1. Siddiq
    2. Amanah
    3. Fathonah
    4. Tabligh

    Ciri-Ciri tambahan

    1.Al-Hafiz Quran
    2.Boleh Jadi Imam
    3.Diwajibkan baca Khubah Jumaat
    sebulan sekali
    4.Kelulusan Agama Islam

    Kakitangan Suruhanjaya Rasuah

    1.Kelulusan agama
    2.Khatam Al-Quran
    3.Solat tak tinggal

    Syarat kenaikan pangkat....

    1.Ujian Hafal surah Yasin atau surah surah dalam AL quran(mengikut jawatan)

    Kalau ciri-ciri berikut tiada pada INSAN yang ingin membawa keadilan,agak sukar untuk menjadi BAIK....

    Senang cakap......Ikut ajaran Islam

  1. mountdweller

    Samalah dengan ibadat, senang cakap dari buat!

  1. Seladang

    Sdr Azizi yang dihurmati.

    Bila lembu sudah dicucuk hidung, diletakkan kelikir, tarik sajalah ke mana-mana hala yang pemimpin Umno kehendaki. SPRM adalah lembu yang sudah dikasi oleh Najib Rosmah!

  1. Anonymous

    anda perfectwater75
    omara
    abanghalim
    mountdweller
    seladang,

    terima kasih banyak komen anda. cadangan abanghalim tu bagus. tapi itulah, siapa yang nak ke islam.

    azizi

  1. Anonymous

    Salam,
    Saya mengikut tulisan saudara sejak dari saya belia; awal 80an. Nukilan dan cetusan hati yg dipamerkan menggambarkan asal tempat kelahiran dan azam dlm kehidupan ini. Dulu, zaman tiada internet, tiada blog, hanya suratkhabar, majalah-majalah yg menjadi ruang tilisan tuan, sekarang alhamdulillah tuan sudah ada blogspot sendiri. Ada org berjuang dgn menggunakan senjata, saya berharap Allah meberikan tuan kesihatan yg baik dan kekuatan untuk terus berjuang dengan menggunakan penulisan.

  1. Anonymous

    SDRA,
    Terima kasih banyak di atas keperihatinan sdra dan doa sdra.
    Semua itu anugerah Allah.
    azizi abdullah

  1. Naim

    SPRM = suruhanjaya pilih rakan dan mangsa.

    sebab itu ada yg disegerakan, ada yang dilambat, ada yang tidak dilayan langsung laporannya.

    -Naimisa-

  1. kontraktorwibawa.blogspot.com

    Semua laporan yang diterima sememangnya disiasat kerana bukti-bukti cukup yang disertakan.

    Cuma pendakwaan nya bergantung kepada keadaan. Jika yang terlibat tu penyokong kuat penguasa maka dibiarkan dan dilengahkan.

    Tetapi jika penyokong penguasa itu berpaling tadah, barulah pendakwaan dimulakan atas alasan sudah cukup bukti.

    Sudah lupakah kita apa yang terjadi pada presiden satu parti politik di Sabah yang keluar dari BN tahun lepas?

  1. shameel

    Ada apa dengan nama. Kerana yg dinilai ialah apa yg dinamai. SPRM, kononya penjenamaan semula tapi masih begitu-begitu juga, malah lebih teruk dari dahulukala. Fail-fail rasuah dah bertimbun dan jadi macam bahan purba.Kita 'dibutakan' mata oleh puak-puak dusta. SPRM pula jgnlah jadi juak puak dusta.

    saya sokong Cikgu Azizi

  1. Jejakasuci

    Assalamualaikum Ustaz

    Buat lah cerpen , novel dan kenen lah SPRM.

    Moga tok cai di Gunung Bongsu bangkit semula, Pak lang di Sg Taka
    terjaga, Tok Wa di Gunung Inas teringat semula.

    Kerana semangat mereka lebih muda dari SPRM.

  1. Anonymous

    JEJAK SUCI
    TERIMA KASIH.
    INI TENTU ORANG SG TAKA DAN GUNUNG BUNGSU.
    APA KHABAR?

    GUNUNG BUNGSU TAK MACAM DULU. LAMIN DAH JADI ARKITEK.
    SALAM
    AZIZI ABDULLAH

  1. Anonymous

    sprm...

    buat malu mentua saja