Catatan Awal Ogos 2009

Posted by Tukya Labels:

1. 9hb Ogos


Menteri Pelajaran


Naik gila, bengung, terpelengong, tarik sawan, gilababi apabila membaca muka 3 Mingguan Malaysia 9 Ogos 2009, berita dari Perth Australia.

Dianggar 3 juta murid akan keciciran dalam penguasaan bahasa Inggeris jika dasar PPSMI tidak dimansuhkan.

Aik, betulkah berita ini. Macam tak percaya berita ini dari menteri.

Baca lagi, baca lagi dan baca lagi. Memang Ya Aini Ya maulana berita itu dari menteri yang menidak menghuduh, mengkondem memperlekeh seratus peratus bahawa PPSMI ini tak berguna langsung.

Aik, kenapa dulu kata kuah rojak sedap dan bagus, kini kata pula kuah rojak tak sedap dan basi?

Ya Aini, beginilah kalau tidak begitu kerana begitu tidak jadi begini dan begitu-begitu tidak jadi begini-begini. Akhirnya jadi begitu kerana dulu tidak begini.

Yeeebabbb! Boria Pulau Pinang seronok plum-plam, plum-plam.



2. 6hb Ogos


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bersama PAKSI


i.
Rupanya nak berjumpa dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng tidaklah susah sangat. Bersama rakan-rakan dari PAKSI, Dinsman, Kasim Mohamad, Syukur Harun dari Harakah, Hasni Abbas dari GMP, menunggu sedemikian lama, tiba-tiba terus dipanggil dan mengemukakan dua projek teater Menunggu Kata Dari Tuhan untuk Negeri Pulau Pinang, terus diterima dengan sponsernya sekali.

Saya tidak ada pengalaman meminta projek dari sesebuah kerajaan walaupun kerajaan PR sebelum ini. Rupa-rupanya begitu…seorang sahabat, PR Mohamad Sabu, Radzi namanya, kami terhutang budi.

3. 4hb Ogos


Anak Perempuan Salleh, Peneroka Kg Kota Aur Belantik


Menulis buku LUKA RAKYAT tahun 2003, yang sudah masuk cetakan ke empat kini, rupa-rupanya dianggap serius oleh anak cucu Allah Yarham Salleh Lebai Noh, Kampung Kota Aur, Belantik, Sik sehingga hari ini.

Di dalam buku LUKA RAKYAT ditulis prihal Salleh Lebai Noh (67 tahun pada 2003) yang memugar tanah belantara di Kg.Kota Aur, Belantik Sik menjadikan sawah bendang. Kemudian di ambil oleh FELCRA menjadi tanah rancangan di mana sekupang pun Salleh Lebai Noh tidak dapat.

Hari ini anak cucu Salleh menjemput saya, mengadu hal lagi kerana permohonan mereka tidak juga mendapat perhatian kerajaan.

Saya melihat salah seorang anak perempuan Salleh ini sangat gigih, bijak dan pandai berinteraksi. Kepada kami diceritakan hal-hal yang menjadi masalah selama ini. Yang mengkagumkan saya, anak kampong yang sudah bersuami ini mampu membuat catatan satu demi satu sejak ia sudah pandai menulis.

Memang kami berjanji akan proses hal ini melalui CAP. Berhasil atau tidak, Wallahu aklam. Buah cempedak seguni itu, elok masaknya.

4. 3 hb Ogos


Budak ni memang bodoh. Bodohkah?


Jam 9.50 pagi saya terima satu SMS dari seorang veteran Umno yang saya kenali sejak dulu. Mungkin kerana 1 Ogos satu demonstrasi di KL, maka beliau pun (Datuk) mengirim SMS kepada saya. Bunyinya begini:

Dari demonstrasi mutakhir ini jelaslah Melayu sendiri yang menentang ISA. Bukan Cina atau India.Sama dengan peristiwa mendurhakai Raja di Perak dulu. Setinggi tahniah di atas kebodohan dan sanggup dicucuk hidung. Nasib baik lain-lain NGO Melayu tidak turut serta, kalau tidak percuma pecah kepala sesama sendiri. Kalau dulu ada 13 Mei, kini ujud pula 1 Ogos. Bumi VS Bumi. Betapa dungunya kita. Setinggi tahniah penghargaan kepada polis dan kerajaan kerana cepat bertindak kepada pemimpin-pemimpin pembangkang, Melayu dan pengikut. Muhasabahlah sebelum bertindak. Jangan ikut si Luncai. Letaklah otak di kepala bukan di lutut.

Saya pun tergelak. Mungkin Datuk ini agak saya berada di barisan depan di demo itu. Tapi saya tahu sebabnya. Dulu ada beliau kirim SMS, minta saya sokong apabila Umno nak bersatu dengan Pas. Saya jawab; Maaf kerana saya tak pernah percaya kepada Umno. Beliau jawab balik mengatakan, itulah orang Pas, lebih percaya kepada kafir.

Saya tergelak sampai terkencing. Haa…haa…haa…ya bedak beduk.

SMS ini pula, tidaklah ada niat nak jawab. Tapi benarkah demonstrasi itu kerja bodoh dan siapa yang lakukan, bodohkah namanya?

Cup-cup hari ini (Ahad 9hb Ogos 2009) Zainuddin Maidin mantan YB Merbok (Datuk pun satu seh, bukan) tulis dalam Mingguan Malaysia. Tentang Tunku, semacam ada juga demonstrasi. Saya baca perjuangan Umno menentang Malayan Union, Jussulay ada juga apa yang dikatakan demo. Buka buku Dr.Ramlah Adam seorang sejarawan, baca Memo Tunku yang ditulis oleh sarjana sejarah, rupa-rupanya demo ini berulang kali dilakukan oleh orang Umno.

Kalau gitu, Umno juga bodoh!

Yang syoknya, Ibrahim Ali yang dulunya Umno, kini tonggek jubur kepada Umno dengan NGOnya, turut nak adakan demo juga. Tapi kerana orang penakut kena sembur air gatal, tak jadi pula.

Kenapa? Apakah demonstrasi ini satu kegiatan terkutuk? Demo yang diadakan itu bukan ganas. Ia bersifat aman tetapi ia diganaskan oleh pihak lain. Apakah itu hujjah mengatakan demo itu mencetuskan keganasan, porak peranda?

Cuba biarkan mereka berarak sampai hujung KL pun. Jangan usik, jangan sekat mereka. Biarkan mereka bawa seguni memo. Jangan pagar dengan FRU.
Tengok sekali, sekali saja; apakah akan ada bangunan pecah, kereta pecah, rusuhan, samunan? Saya fikir tidak, malah sehelai daun pokok bunga di depan Istana Negara pun tidak akan gugur.

Ini tidak. Kita kata nak buat cara aman, depa dah sedia kereta water canon. Kita dah bagi syarat jangan ganas, depa dah atur FRU. Kita berarak berpegang tangan, depa hambat dengan belantan. Kita takbir bukan nak perang, depa tembak ges pemedih mata.

Ini apparaaaaaaaaa! Siapa yang letak otak di lutut. Oppppp! Saya sebenarnya suka otak lembu nasi kandar.

Begitulah adanya. Yang demikian, tidaklah begitu. Yang begitu tidaklah begini kerana begini tidak begitu, maka begitu tidak jadi begini.

Wallahuaklam.

10 comments:

  1. Pelita Di Dalam Kaca

    Ustaz, yang boleh membezakan mana yang betul mana yang salah, mana yang benar mana yan sesat ialah iman. Apabila Quran dan Sunnah Rasululaah saw diabaikan, maka UMNO sangat susah mahu membezakankan. Yang sering berlaku ialah terbalik kung! Itulah sebabnya UMNO kena memahami tingkat iman. Diperturunkan di sini dan lihatlah diri masing-masing pada tingkat manakah iman setiap diri:
    • Tingkat Pertama: Ucapan LA ILAAHA ILLAL LAAHU dan hatinya lalai atau memungkiri seperti tauhid orang-orang munafik
    • Tingkat Kedua: Dibenarkan oleh hatinya akan makna lafal seperti umumya kaum muslimin - iktikad orang awam.
    • Tingkat Ketiga: Dipersaksikan dengan jalan kasyaf (Terbuka hijab) dengan perantaraan nur kebenaran – makam orang-orang muqarrabin.
    • Tingkat Keempat : Tiada dilihatnya pada yang wujud selain Yang Esa –Ihya Ulumiddin Jld. 7 hal.281-282.
    Berada pada sangkaan iman tingkat kedua adalah merbahaya! Bersangkaan pada tingkat ketiga dikhuatiri terpedaya! Tingkat Keempat, mustahil! Tingkat pertamalah jawapannya! Semuanya berpunca dari masalah iman. Renungilah firman berikut:
    ’Hai Rasul, janganlah hendaknya kamu disedihkan oleh orang-orang yang bersegera (memperlihatkan) kekafirannya iaitu di antara orang-orang yang mengatakan dengan mulut mereka: ”Kami telah beriman”, padahal hati mereka belum beriman” – (Al-Maaidah:5:41)
    Yang amat dibimbangi: Firman Allah:
    `Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup...' - Al Baqarah:7

  1. Anonymous

    Ustaz nak tanya sikit...yng gila babi na pi hapus isa pasai apa. ada ka dia kacau kita orang melayu. Otak boh kepala lutut kot..yang banyak buat orang melayu. kita dok bergaduh bangsa lain tepuk tangan. Apa kata ustaz pasai arak di selangor. babi di kedah. salam satu babi di kedah dan puak puak sebantai dan tidak sebantai dengan pas yang dok hentam islam. yeeeee bab...org kata kat org melayu kita tepuk tangan. org kg dia belajar agama bukan dia masuk umno pun. tak tau la kalau masuk pas masuk syurga...yee bab..habislah bangsa kita sebab bangsa lain dok pijak. mat politaik

  1. Anonymous

    sdra komen yang kedua, 11:16 pm.
    susahlah kalau masalah kemanusiaan, masalah kezaliman anda lihat hanya masalah pak kasa dan ah meng di caruk kudung.
    sampai bila orang kita nak berfikiran terbuka. kemanusiaan, kezaliman bukan soal bangsa dan tanggung jawab menghapus bukan sekelompok orang.
    kenapa ISA ( dalam bentuk kekejaman dan kezaliman) di pandang dari sudut orang melayu?

    masalah babi di kedah dan arak di selangor, anda tahukah isu sebenar? di kedah, apa masalahnya isu babi? yang menjadi isu ialah isu itu sengaja di timbulkan sedangkan masalahnya tidak ada.
    salam
    azizi abdullah

  1. Norkifli Abdul Hamid

    Menghukum tanpa bicara adalah menyalahi hukum keagamaan dan kemanuasiaan.Untuk mengubah sesuatu yg sudah menjadi darah daging perlukan pengorbanan.Mudah utk mengaku beriman kpd Allah S.W.T tetapi mengapa sukar utk menguna pakai undang2 Islam.Tepuk dada tanya diri sendiri.

  1. Syed Azaharul

    maaf jika saya katakan kebanyakan orang Melayu ni bahlol...

    dulu orang Melayu berjuang bermati2an menentang penjajah selama lebih 400 tahun....

    namun...

    kita baru merdeka 52 tahun tapi dah jadi bahlol...bergolak dan bergaduh sesama sendiri...ISA lah, UMNO lah.. PAS lah..

    ingatlah ketika zaman penjajah pertama, Portugis...
    apa yg mendorng diorang menjajah?

    KETIDAKSTABILAN POLITIK!!!
    Bila pemimpin menfitnah pemimpin...
    (Raja Mendeliar fitnah Tun Mutahir)

    Bila rakyat berpecah belah....
    (mcm rakyat2 Zaman Melaka)

    Bila rasuah jadi mcm gaji...
    (zaman2 pemimpin Melaka dahulu)

    bila keselamatan negara diabaikan..

    masa itulah musuh akan datang menyerang...
    ingat...dalam buku The Golem karya Collins Piper.. Dr Mahathir ada menyatakan kalau beliau masih memerintah..x mustahil negara kita kene serang..

    Singapura dekat dgn kita...di Singapura ada pelabuhan Amerika Syarikat... dan AS telah menyerang banyak negara Islam yg x stabil...
    Iraq! Afghanistan!

    Jangan lupa!!
    Apartheid ialah dasar kaum minoriti menindas kaum majoriti...
    anda nak rasa kene tindas?

    sayanglah negara...pupuklah perpaduan kaum...rakyat didahulukan pencapaian diutamakan...

    negara kita muda lagi..baru 52 tahun merdeka... berbeza dengan Amerika yg merdeka pada tahun 1776...kira dah senior la ni..negara kita kira mcm budak2 je lagi..baru nk meningkat dewasa...

  1. dilaga

    Sdr Azizi,

    Saya tak faham dengan sikap dan pendirian Para Pencinta Melayu dan Islam (PPMI) tentang banyak hal. Dalam konteks yang Sdr bawa ini, ada dua perkara yang tidak saya fahami:

    i) Selama 52 tahun umno/bn memerintah Malaysia segala isu seperti ternakan babi, mandi arak, rasuah, salah guna kuasa, nepotisme, feudalisme/jiwa hamba etc, etc...dll.. kelihatnnya seolah-olah TAK PERNAH/WUJUD. Buktinya, PPMI dan para pejuangnya sunyi dan sepi. Bagi mereka Malaysia ketika itu seakan-akan syurga. Segala-gala elok2 belaka, tanpa cacat dan celanya. Kenapakah kita kata begitu? Para pencinta Melayu/Islam (yang cukup-cukup bimbang bahawa Melayu di negara ini akan pupus, punah, hilang, lenyap dan binasa) telah, dulu, kini dan selamanya terus menerus memBISU DAN berTULI, bukan sehari dua tetapi selama 52 tahun!!. BISU.

    Apakah ketika itu Umno/bn terlalu suci untuk berbuat sebarang kesalahan? Ketika itu tak adakah kilang arak , tak ada kilang arak ketika itu? Tak ada? Tak ada cerita JE? Tak ada apa-apa? Tak ada..tak ada? Syahdu Malaysia ketika itu. Syahdu sekarang?

    ii) Fahaman bahawa MELAYU=ISLAM, iaitu Melayu itu Islam, dan Islam itu Melayu, saya rasa tidak adil dan tak betul. Islam hak seluruh manusia, bukan hak ekslusif Melayu saja. Dan Akta zalim seperti ISA ini bukanlah soal Melayu atau bukan Melayu. (Termasuklah yang turut berdemo 1 Ogos 2009 bukanlah isu Melayu). Islam melarang kezaliman.

    Kalaulah kita yang Islam ini benar-benar yakin bahawa Islam menentang kezaliman, kenapakah kita sampai memilih untuk membisu dan setuju tatkala ISA terus wujud dan tatkala ada rakyat yang dizalimi? Kenapa? Apakah ISA disokong untuk pertahankan pemimpin Umno yang korup/desprate, maka kita memilih untuk mendiamkan diri? Ada yang telah mengibaratkan bahawa ISA itu Keris Taming Sarinya Melayu. Lihat tu, betapa garangnya, betapa terpesongnya ketaksuban manusia ini.

    Mohon tuan-tuan PPMI, kajilah sejarah bagaimana ISA digunakan. Jangan taksub kerana Umno, Pas, PKR atau DAP.

    Perangai memilih-milih, menduakan sikap dan tindakan (macam tindakan sesetengah institusi awam) dalam hal-hal berkaitan keadilan, kebenaran, keamanan dll TIDAK BOLEH disamakan dengan sikap kita tatkala membeli durian: Pilih yang mana kita suka saja.

    Apakah telah menjadi Melayu dan Islam kita apabila kita terlupa untuk menilik dengan nurani yang jernih, lalu bertempik sorak menyokong dan menegakkan segala perbuatan yang salah semata-mata kerana ia dilakukan oleh orang-orang yang 'kununnya' Melayu dan Islam? Jika betullah begitu, amat nyatalah betapa kacaunya dan betapa teruknya Melayu-Islam kita itu! Minta dijauhi malaikat.

    Kasihanilah Islam. Islam terlalu suci untuk itu semua. Kasihanilah orang-orang Islam Afrika, Islam Amerika, Islam Negro, Islam Eskimo, Islam Arab, Islam Korea, Islam di Tanah Besar Cina..dll Kasihanlan mereka kerana mereka bukanlah orang-orang Melayu. Mereka manusia; penghuni bumi Allah ini.

    Wallahuaklam.

  1. NASSURY IBRAHIM
    This comment has been removed by the author.
  1. NASSURY IBRAHIM

    Agaknya pada dia orang menentang PPSMI pun dianggap bodoh, tapi kini apabila menteri mansuh dan kata ramai anak murid terkorban, maka siapa bodoh? Depa memang bodoh, bangang dan wailo pun ada. dasar pengkhianat bangsa.

  1. longge

    Hogan scarpe are ideal for anyone who wants a comfortable shoe that does not lack on style. No matter what type of Hogan scarpe donna you end up buying you will be able to have the most comfortable hogan donna on your feet and you will always be happy with the way that they look. These are the Hogan scarpe uomo that will be able to take you just about anywhere without having your feet ache after the long haul.

  1. longge

    http://chanelbag.livejournal.com/
    http://chanel-bags.livejournal.com/
    http://chanelwallet.livejournal.com/
    http://chanelwallet.chanelwatch.com/
    http://chanelwallet.chanelhandbag.com/
    http://chanelhandbags1987.spaces.live.com/
    http://chanelbags.spaces.live.com
    http://chanelbags7.spaces.live.com/blog/
    http://chanelwallet.spaces.live.com/blog/
    http://chanelwatch.spaces.live.com/blog/