Khutbah Aidil Adha 1425

Posted by Tukya

KHUTBAH HARI RAYA AIDIL ADHA 1425

Teks disusun oleh Azizi Hj Abdullah

UMAT ISLAM SEPERTI BUIH.

Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah,
Sekali lagi kita menyambut kedatangan Aidil Adha. Khatib yang daif ini ingin menyeru kepada diri sendiri, dan juga mengajak seluruh jamaah, marilah sama-sama kita meningkatkan ketaqwaan kepada Allah, kerana dengan ketaqwaan sajalah kita menjadi umat Islam yang tinggi kualiti imannya.

Hari ini di Arafah, jutaan manusia Muslim yang menjadi tetamu Allah sedang bersesak berduyun menunaikan rukun Haji. Sangat beruntung mereka apabila dapat menyemadikan mabrur haji dalam ibadah mereka.

Aidil Adha dikenali juga hari raya Qurban, yang mengingatkan kita kenangan ribuan tahun bagaimana Nabi Ibrahim Alaihissalam, tentang patuhnya, tentang taatnya, tentang pengorbanannya, tentang kesabarannya apabila menerima perentah Allah.

Atas nama sunnah ini, maka seluruh umat Islam di pelusuk dunia, yang berkemampuan telah menyembelih binatang ternakan sebagai tanda mengikut jejak langkah Rasul Alaihissalam.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Muslimin Muslimat sekelian,

Kesah Nabi Ibrahim, baik ketika meninggalkan anak kecil dan isteri muda lela di tengah padang pasir demi untuk berdakwah, baik ketika menerima perentah Allah menyembelih anak kesayangannya, sudah diketahui dari kitab-kitab, tuan-tuan guru dan ceramah-ceramah malah dalam Qur`an sendiri. Kesemua kesah itu dapat kita simpulkan kepada tiga;

Pertama, asasnya adalah ketaatan yang kental kepada Azawajalla.

Kedua, ‘Millah’ Ibrahim ialah Allah akan memberi hidayah kepadanya kerana semata-mata mentaati Allah.

Ketiga ialah keikhlasan dalam amalan.

Allah tidak menerima sesuatu amalan melainkan yang dikerjakan dengan sepenuh ikhlas kepadanya dan semata-mata ditujukan kepadanya.


Muslimin Muslimat, sempena Aidil Adha atau Hari raya Qurban ini, izinkan khatib menghuraikan sedikit analisa terkini untuk dijadikan iktibar peritiwa Qurban itu.

Lalu Kami berikan kepadanya berita yang mengembirakan, bahawa ia akan beroleh seorang anak yang penyabar. Maka tatkala anak itu dewasa, berusaha bersama-samanya, Nabi Ibrahim berkata; Wahai kesayanganku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu : apa pendapatmu? Lalu anaknya menjawab: wahai bapaku, jalankanlah apa yang diperentahkan kepada bapa, Insyaallah Allah bapa akan mendapati saya ini dari orang yang sabar. Setelah keduanya berserah kepada perentah Allah lalu Ibrahim pun merebah anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah….
Ayat selanjutnya sehingga 111.


Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Tidakkah menetes air mata, wahai para jamaah apabila darah yang bersembur itu darah anak kesayangan?

Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah!

Petikan ayat Qur`an yang kita baca tadi menggambarkan bagaimana seorang Nabi menerima suruhan melalui mimpi, menyeret anaknya ke gurun pasir, meletak leher anaknya beralaskan tanah, meletak mata pisau tajam ke batang leher, kemudian berpaling dengan cucuran air mata, lalu merengkuh sampai terasa pancutan darah dari darah dagingnya sendiri. Sesungguhnya Maha agung Tuhan kita yang telah memberi ketabahan yang bukan calang-calang iman kepada hambaNya.

Dan Ibrahimlah itu!

Rupa-rupanya hanyir darah yang digeluhnya bagaikan kasturi dan kehibaannya menjadi rasa bahagia pula. Apabila darah mengalir dan entahkah leher si anak kesayangannya itu putus, Ibrahim tidak pasti, kerana dia bergegas meninggalkan anaknya dalam kehibaan tetapi dapat memacak kemenangan taqwanya.

Lalu Allah menggantikan kibas. Maha suci Tuhan!

Tapi apakah berbaloi, menyembelih seorang anak kesayangan hanya diganti dengan seekur kibas? Pandangan kuffar, musuh Islam, shaitan dan iblis yang merusuh menuduh itu satu kekejaman.

Biarkan mereka menuduh. Tetapi bagi kita nilai sembelih itu ialah keikhlasan, kepatuhan terhadap perentah. Apakah yang terlebih tinggi nilai pengorbanan, yang bagi peristiwa itu disebut ‘korban’ selain dari ikhlas dan patuh?

Itulah setia taatnya apabila perentah diajukan. Dipacunya kemahuan dan keyakinan biarpun darah anak sendiri mengalir, biarpun leher itu leher anak sendiri.

Seluruh umat Islam menerima kesah sejarah benar ini. Tidak ada yang menafikan walaupun ada sekian ramai orang tidak ambil peduli. Orang yang beriman, bertaqwa, menerima kesah ini menjadikan sebagai sunnah yang dituntut dengan istilah korban. Disunatkan melihat darah yang memancut dari batang leher itu. Semuga bertambahlah ketaqwaan.

Kesimpulannya, melihat darah yang mengalir akan jadi kejap kukuhlah ketaqwaan, akan bertambahlah semangat ingin berkorban, akan bergandalah lapis-lapis iman dan subur rendanglah ketaqwaan kepada Allah, bahawa darah yang mengalir itu adalah penggerak jiwa perjuangan, jiwa pengorbanan bagi mendaulatkan perentah Allah.

Dengan darah itulah juga umat Islam diberitahu, bahawa itulah nilai maruah yang paling tinggi. Dengan cecair pekat merah yang mengalir dari halqum itulah, Islam memberitahu bahawa sesiapa saja yang mengakui Islam sebagai Diinnya . Jangan sekali-kali memandang remeh.

Tetapi sayang, menjelang abad dua puluh satu setelah kita meninggalkan abad dua puluh, darah bagi umat Islam tidak ada ertinya lagi. Mengalirlah di mana-mana pun, kita tidak peduli. Terpancutlah di mana-mana pun, itu bukan urusan kita. Betapa bagaikan sungai, ia hanya dilihat seperti air lumpur dari cerun bencana alam sahaja.

Natijah dari apa yang disebut darah ini, pastinya darah umat Islam, satu-satunya umat yang diangkat mertabat tentang kehebatan jihad dan berkorban. Tapi persoalannya, dimanakah kehebatan dan inti maruah itu?

Muslimin Muslimat yang diumpamakan cubit paha kiri, paha kanak juga terasa!

Di Fallujah,asykar Amerika bunuh tahanan dalam mesjid!
Tentera dajjal menembak seorang tahanan Iraq yang badannya sudah mengalir darah kerana cedera! Terkapai-kapai tangan minta kasihan, tapi M16 tetap memuntah pelurunya.

Batalion Ketiga Rejimen Pertama menceroboh ke dalam masjid; tembak, bunuh dan menyepak terajang umat Islam! Mereka membunuh 10 lelaki. Mereka menjerit mengatakan, inilah orang Islam! Pengganas! Dan kemudian darah pun memercik bertempelan di dinding-dinding.

Demikianlah yang terjadi di Iraq, sebuah Negara yang kaya minyak dan gas, kini sudah hancur lebur gara-gara serangan berkonsepkan ‘gegak dan gempita’. Kadar pembunuhan 20 orang setiap hari.

Siapakah yang punya angkara itu?

Ya Allah! Tumpas lampuskah sudah nilai pengorbanan kami?

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Atas nama percikan darah yang mengalir, keganasan dan pengganas sudah sinonim. Dajjal Amerikalah yang memperkenalkan istilah longgar ini kepada Islam. Dan malangnya sebahagian besar dari kalangan kita menerima istilah ini dengan senang hati, bersedih hanya dengan mata berkelip-kelip.
Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta itu ialah hati yang di dalam dada. (Al-Hajj ayat 46)


Muslimin Muslimat yang dirahmati Allah!

Khutbah ini hanya satu luahan rasa. Mustahil kita beramai-ramai keluar menyerbu Amerika. Tapi yang kita persoalkan, apakah sikap kita ini apabila darah umat Islam dianggap seperti serbat yang dijual di kaki lima?
Iran, 95% umat Islam, sudah mula diintai oleh Amerika. Afghanistan sudah lama merindui kedamaian dan kehormatan maruah. Sudan, dengan alasan kemanusiaan di Darfur, puluhan ribu rakyatnya menjadi pelarian.

Apakah alasan mereka? Umat Islam dituduh menyemarakkan keganasan lalu kita dikepung.

Akibatnya darah yang mengalir. Atas alasan inilah juga umat Islam menerima nasib, di mana berlakunya pembunuhan 117 orang dan 53 cedera termasuk wanita dan kanak-kanak Afghanistan apabila jet pejuang Amerika membedil sebuah majlis perkahwinan dengan menggnunakan bom 1,000 kilogeram.

Tahukah Muslimin Muslimat, di Afghanistan sekarang ini masih ada 250,000 periuk api yang menunggu pijakan untuk memutus kaki atau mengudung kepala. Hidup dalam kebimbangan kerana kesan radiasi penggunaan peluru berpandu yang disalut dengan sisa uranium sudah menghantui rakyat di sana.

Di Palestin, apabila Yasser Arafat meninggal, keadaan sudah tidak menentu. Mangsanya umat Islamlah juga. Yang tercium ialah hanyir darah. Awal Ramadan lalu, kawasan penempatan pelarian musnah di bom. Berapa gantang darah umat Islam yang mengalir? Dengan kereta kebal, helikoptar mereka menyerang bagaikan menghambat belalang. Mereka membunuh 165 rakyat Palestin sekaligus.

Apa senarionya? Senario TV3 memberi kita ketawa tetapi senario di Palastin ialah tangisan, kehilangan ibubapa, anak dan darah bertompok di batu-batu. Zionis ketawa tetapi umat Islam lain, bertanya-tanya esok rancangan apa di TV dan di mana majlis kongsi raya?

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Darah umat Islam bukan saja mengalir di bumi Ambiyak, di Afrika, di Checnya, Kasymir ,Timur Tengah dan Asia Barat, tetapi juga di tepi rumah dan ditepi dusun kita. Apabila berlaku pembunuhan, sesetengah umat Islam hanya membaca beritanya sambil minum kopi O, Itu rumah tangga mereka. Kita tidak perlu masuk campur.
Ya Allah, dimanakah sensitiviti umat Islam terhadap saudaranya?

Bukankah Rasulullah bersabda;
Sesungguhnya muslim dengan seorang muslim yang lain laksana satu bangunan yang tersusun, saling kuat menguat antara satu sama lain.


Dalam Hadis yang lain Rasulullah bersabda; Umat Islam dengan yang lain seperti dua paha, bila dicubit paha kiri, paha kanan akan terasa.

Tapi malang, paha umat Islam sudah kebas. Sudah lumpuh. Bangunan kukuh sudah robek. Di Selatan Thailand, khususnya di Tak Bai, kita hanya membaca berita kemudian akhbar itu terus dibuat bungkusan belacan walaupun seluruh dunia mengecam sikap Thaksin Shinawarta yang angkuh ,bukan saja membunuh 90 orang umat Islam,malah lebih dari itu.

Tunjuk perasaan seramai 2000 membantah di Narathiwat, mengakibatkan 10 dibunuh. Bayangkan umat Islam, baik tua, baik muda, baik kanak-kanak dipaksa meniarab di atas lori, dihumban seperti balak buruk, ditindan dan dipijak terajang seperti abdi di zaman Fir`aun tanpa peduli harga sebuah nyawa dan setitik darah. Mereka disusun seperti surat khabar lama lalu di bawa ke kem Ingkayut Borikom, Pattani. Akibatnya 80 orang mati sesak nafas.

Semua kejadian ini berlaku pada umat Islam, umat yang dipilih sebagai umat terbaik, sebagai umat yang berkualiti, yang sudah diajar apa itu jihad, apa itu korban. Semua yang berlaku saudara kita, satu syahadah, satu Qur`an.

Kesimpulan isi khutbah hari ini ialah, di mana-mana pun atas nama Islam, tidak ada penghormatan lagi. Benarlah umat Islam seperti buih. Ajaran korban dengan induknya ialah Jihad diremehkan oleh umat Islam sendiri. Paling malang ada di antara kita yang meremehkan jihad dan korban ini dengan meminjam istilah Amerika dan musuh Islam, iaitu ‘keganasan, pelampau, militan’ dan kemudiannya kita dipujuk dengan bahasa lunak, bersyukur kerana kita tidak seperti mereka.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!

Rasulullah seorang berwawasan, dapat membaca masa depan lalu diramalkan melalui Hadisnya yang bermaksud; Umat lain akan meratah kamu dengan rakus seperti anjing-anjing yang mengelilingi hidangan. Apabila Sahabat bertanya adakah kerana umat Islam minoriti? Rasulullah menafikan, bahkan jumlah umat Islam banyak tetapi hanya seperti buih, jiwa raga, semangat dan jihad rupa-rupanya sudah terkikis habis, Allah melupuskan perasaan gerun, al-wahan. Memang umat Islam seperti buih. Memang buih pun selepas umat Islam mengabaikan jamaah, mengabaikan peninggalan jihad para sahabat dan tabiin.

Muslimin Muslimat,

Manusia di seluruh dunia sekarang 6 bilion. Umat Islam mencecah 2 bilion.Dunia kita mempunyai 130 negara. Tahun 1966 Muslim di Asia seramai 1 bilion, 22 juta, 692 ribu, atau 30%. Muslim di Africa seramai 426 juta, 282 ribu iaitu 59%. Manakala kadar pertumbuhan tahunan 1994 hingga 1995 ialah 6.4% Kristian hanya 1.46%.
Perkembangan umat Islam dari 1989 hingga 1998 di Amerika 25%, Africa 2.15%, Asia 12.57%, Eropah 142.35%, Australia 257.01%.

Inilah buih-buih yang dinyatakan oleh Rasulullah. Buih itu memang banyak tetapi pecah ketika menentang arus. Ke mana hilangnya permata jihad, pengorbanan dan nilai darah Nabi Ismail ketika disembelih?

Afghanistan 100% umat Islam, Bahrain 100%, Mauritania 100%,Oman 100%,Qatar 100%,Saudi Arabia 100%,Somalia 100%, Western Sahara 100%, Libya 100%, Maldives 100%, Manakala 90 % ke atas ialah Algeria, Azerbaijan, Arab, Gambia, Gaza Strip, Guinea, Indonesia, Iran 99 %, Iraq 97%, Mali, Turkey 99.9%, Yaman 99% dan Malaysia negara Islam 52 %, Jikalau kita rajin melihat peta dunia, sangat memilukan kita tentang buih-buih ini. Peta dunia 1998 ( Copyright Islamic Web. Com) menunjukkan negara umat Islam antara 50% hingga 100% ialah Asia Timur dan kepulauan kita. Tapi malangnya di kawasan itulah umat Islam ramai yang mati katak. Demikian angka di tahun 1998 menurut www. Islamic web.

Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) pula sebanyak 56, di antaranya ada negara yang 100% atau 99.9 % umat Islam. Tapi malangnya ada setengah pemimpin tidak berapa mahu ke arah ini.

Inilah yang dikata buih. Dan buih-buih itu di bawa arus dan di antaranya kita sendiri.

Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Walillahil hamd
.

0 comments: