BAGAIMANA KIRANYA YAHUDI DI SISI KITA?

Posted by Tukya

Saya cuma membuat andaian. Bagaimana kiranya jika ada sebuah negara Yahudi baru sebesar pulau Sipadan, di sisi Negara kita?

Selain dari ‘millah’ mereka yang tak terdaya kita kepung, apakah ahli-ahli Pas, penyokong Pas dapat melawannya?

Saya membuat andaian ini khusus kepada Pas, kerana saya terlalu ghairah melihat perjuangan Pas menegak Islam, mempertahankan maruah Islam dan bangsa Islam (mengikut perlembagaan Melayu itu hendaklah Islam). Timbulnya pertanyaan seperti ini dan mengandaikannya pula kerana saya sebagai rakyat Malaysia, yang tinggal di Malaysia tidak ada jalan lain lagi, tidak ada dasar parti lain lagi yang sesuai dengan Islam, melainkan Pas.

Akan tetapi andaian inilah yang menggambarkan saya semakin tertanya-tanya, sehinggakan saya menggambarkan satu andaian; apakah Pas dapat mempertahankan daulah Islamiahnya, kiranya ada sebuah negara Yahudi sekecil Pulau Sipadan yang mengancam kita?

Perbandingan andaian itu tentulah mudah untuk menjawabnya; Yahudi itu akan hancur kerana ukuran Pulau Sipadan hanya beberapa puluh kilometer sahaja. Mustahil Yahudi dapat tinggal di sana lima juta dan di Malaysia umat Islam seramai 45% dari 25 juta.

Para pemimpin Pas yang sangat lantang berpidato pun akan menjawab; Jika Yahudi sebanyak itu, kita jentik saja mereka sudah terpelanting. Lalu ahli-ahli Pas pula bertakbir puluhan kali sehingga Yahudi gerun mendengarnya. Kemudian ditokok pula lagi para ulama Pas rajin solat hajat, membaca Qunut Nazilah di semua markas; maka Yahudi pasti terberak terkencing dan lari lentang pukang.

Manaka Mursyid Amnya pula menimbulkan pula beberapa kisah bagaimana Allah mengutuk Yahudi tetapi kemudiannya dalam masa yang sama, apabila pemimpjn Yahudi di Pulau Sipadan datang, Mursyid Am Paslah yang menjadi kepala menyambutnya.

Semuanya saya mengandai begitu. Ertinya Yahudi di pulau sekangkang kera yang bernegara di sisi negara kita pasti akan hancur oleh semangat jihad ahli dan penyokong Pas. Tetapi dalam masa yang sama tali diplomatik Pas dengan Yahudi tetap terjalin kuat.

Selain dari firman dan hadis yang dijadikan hujah, maka akan keluar kata-kata keramat; Islam menggalakan kita memaaf kesalahan. Memaaf kesalahan sangat mulia.

Tetapi saya akan jadi terkedu apabila meneliti pribahasa; “Ampun Tuanku beribu-ribu ampun.” Atau “Kupohon sejuta maaf,” kata seorang kekasih kepada kekasihnya di mana dia merasa bersalah.

Kenapa saya terkedu? Sebabnya, dalam ajaran Islam untuk membentuk manusia menjadi pemaaf, tidak ada kata-kata; Kumaafkan engkau seribu kali. Tidak ada kata-kata; Kuampun kamu beribu-ribu ampun. Yang ada; Kupohon maaf seribu kali atau ampunkan aku beribu ampun!

Yang ada pihak meminta, barulah ada memaaf. Yang ada sama-sama memohon maaf kemudian barulah sama-sama maaf. Tetapi apa yang berlaku kepada pemimpin Pas sekarang ialah; Kumaafkan engkau beribu-ribu maaf, sedangkan yang bersalah tidak pun pernah memohon maaf.

Saya jahil dan saya ingin tahu hakikat sebenar apa yang dituntut sebenarnya tentang ‘maaf’ ini? Dalam ajaran Islam kita dituntut memaaf apabila ada orang yang memohon maaf. Dalam Islam, dosa pahala atau soal-soal iman bukan ‘matematik’ yakni lima tolak dua tinggal tiga. Dalam Islam, apa lagi yang bersangkut dengan dosa pahala, lima tolak dua, ia bukan tinggal tiga.

Tetapi apa yang berlaku di dalam Pas kini, semakin berubah kaedah dan uslub. Dalam keadaan anggapan seseorang sebagai pelingkup bangsa dan negara, ada pula yang menunjuk kewarakan dan kesufiannya lalu menganggap sebagai negarawan. Sangat pelik.

Berbalik kepada tulisan awal, saya yakin sekiranya negara Yahudi sebesar Pulau Sipadan di sisi kita, di mana rakyatnya hanya seribu, saya mengandaikan umat Islam, terutama umat Pas, penyokong Pas dan secara amnya umat Islam di negara kita akan kalah dengan Yahudi itu, sama kalahnya seperti Fatah, Hizbullah, Hamas dan pejuang-pejuang Palestin yang lain.

Kekalahan dan pukulan teruk pejuang Islam, parti-parti politik di sana tentulah disebabkan kucar kacir sama sendiri. Di kelilingnya negara Arab, tetapi negara itulah yang lebih banyak membisu dan jika ada yang lantang, kelantangan bukan untuk bersatu, tetapi menyalahkan antara satu sama lain.

Dan itulah kemenangan Yahudi sebenarnya!

Maka apa pula sangkutannya dengan Pas?

Andaian saya, kiranya Pas sekarang bersedia memerangi negara Yahudi yang sebesar Pulau Sipadan pun, Pas tidak akan menang juga. Tidak menang ini bukan kerana undi hantu, bukan kerana tidak telusnya SPR atau pengubahsuaian kawasan pengundi atau tidak ada ketelusan demokrasi. Tetapi kekalahan ini dari Pas sendiri, dari para ulamanya, dari para pemimpinnya dan dari pengikutnya.

Kelemahan yang membawa kekalahan Pas ialah kerana Pas tidak menghargai masa yang sangat mulia di sisi Tuhan. Sedangkan masa itulah ruang yang berharga bagi sesuatu perjuangan. Bukan menjadi rahsia lagi Pas sering berleka-leka dengan masa ini. Mereka sanggup berwirid seribu kali, sedangkan seribu rakyat menunggu masa yang terbaik itu. Mana-mana majlis Pas, masa tidak pernah diguna pakai sebaik mungkin. Jam sepuluh dibiarkan pengikut-pengikutnya berkeliaran lagi sedangkan pemimpin baru menghadapi hidangan dan jam 10.30 barulah melangkah ke pentas.

Itu hanya satu contoh. Bagaimana pula dengam majlis mesyuarat, gerakan dan aktiviti?

Dan yang paling merbahaya, yang mungkin menjadi Yahudi yang tinggal di pulau sebesar Pulau Sipadan pun akan ketawa ialah kerana ‘millah’ mereka sudah subur di dalam dada para pemimpin, walaupun dasar perjuangan Pas tidak pernah berubah.

Hal-hal seperti ini kerap berlaku dalam mana-mana tunjuk perasaan apabila ada yang mahu menunjuk kehebatan masing-masing. Di situlah pembawaan dan pengaruh negara luar yang kononnya mampu menjadi contoh ditonjolkan, sedangkan pengaruh dan pembawaan itu tidak sampai kepengtahuan ahli-ahli, pengikut-pengikut.

Ditonjolkan cara perjuangan Syiah, misalnya. Dilaungkan pula dasar-dasar perjuangan Al-Qaeda misalnya. Diseru lantang bagaimana perjuangan Hamas, perjuangan Intfadah, perjuangan Hizbullah. Dibangkitkan bagaimana kemenangan PIS di Algeria. Sedangkan rakyat dan ahli-ahli Pas terpinga-pinga. Manakala pemimpin-pemimpin besar pula membawa berbagai mazhab. Jika ia berpendidikan Azhar, maka Azharlah yang ditonjol dan itulah kaedah terbaik. Jika ia dari Jordan, Jordanlah yang terbaik. Kemudian timbul pula angkatan muda, maka pendekatan kemudaan yang sekular pun dijerkah habis. Pemikiran ulama diketepikan.

Dan bermacam-macam lagi. Barangkali sesiapa yang menyertai tunjuk perasaan di Kuala Lumpur sedikit hari yang lalu akan melihat bagaimana marahnya orang-orang Pas terhadap Amerika, Yahudi. Sehingga bukan mustahil terjadi seperti pengikut Saidina Husein di Karbala.

Lalu muncul pula di antara yang tidak suka, yang menganggap perkara seperti itu melampau, maka beraksi pula orang-orang ini. Akhirnya tanpa kita sedari kita sudah berpecah secara ‘ senyap’.

Oleh kerana pemimpin Pas, ahli-ahli Pas bukan wali dan bukan orang sufi, perkara-perkara seperti ini tidak akan didiamkan begitu saja. Dendam dan tidak setuju itu di bawa ke mana-mana. Dan untuk meluahkan dendamnya itu, ia berusaha sedaya mungkin naik ke pentas melepas cara ‘perjuangannya’, hala tujunya, seolah-olah itulah dasar Pas yang elok lagi mapan.

Yahudi di Pulau Sipadan ketawa sesama sendiri. Mereka tidak payah lawan kerana kelemahan itu ditempa oleh orang-orang Pas sendiri. Yahudi sangat seronok melihat ini dan mereka terus menggalak supaya tunjuk perasaan patut diadakan setiap minggu.

Kasihan kepada pengikut-pengikut dan ahli Pas. Semangat mereka berkobar-kobar untuk berjuang tapi malangnya mereka tidak tahu yang mereka akan kalah dengan Yahudi jika Yahudi di sisi mereka.

Apa yang hendak diharapkan, solat hajatlah sepanjang masa. Itulah permintaan yang tidak putus-putus. Mujurlah orang-orang Pas kuat iman dengan sifat ‘kehendak Allah’, jika tidak nescaya mereka merajuk.

Saya sayangkan Pas tetapi dalam masa yang sama inilah upaya yang perlu saya katakan. Kelainan pembawaan hasil dari bacaan sejarah perjuangan dan pengaruh perjuangan luar, sepatutnya kita kena hati-hati. Kita perlu kembali kepada kaedah Malaysia, kaedah orang Melayu/ Islam Malaysia.

Menyebut sejarah Rasulullah setiap kali ceramah, perjuangan para sahabat, Khulafak Arrasyidin hanya sebagai wadah kuliah subuh. Ia tidak dapat mengembalikan kehebatan itu dan jika ditanya kepada yang mengikuti ceramah itu, cara mana hendak kembali, kaedah apa yang hendak dicontohi, mereka akan melopong mulut.

Demikianlah beberapa kealpaan yang kita tidak sedar. Saya rasa sudah sampai masanya Pas menetapkan garis panduan untuk pemimpin yang sering naik ke atas pentas, memahami dan mematuhi perkara yang ditetapkan, kecuali isu semasa. Semoga perjuangan Pas dapat dihayati. Semoga perjuangan Pas bukan saja bergantung pada doa dan solat hajat, tetapi bergerak lebih jauh dari itu disamping anjakan doa dan solat hajat.

Saya tidak bermaksud hendak memperlekeh soal ini. Tetapi sejarah kemenangan pejuang Mesir yang dapat menembusi kubu terkuat Israel dulu, selepas mereka bermunajat, bersolat hajat, mereka bertolak ke medan perang. Tetapi kita, selepas bersolat hajat di markas, kita bergegas ke gerai jualan, membeli keset dan minum kopi.

Itu bukan Yahudi tetapi itulah yang Yahudi suka!

14 comments:

  1. ~albazrah~

    Assalamualaikum

    Cikgu,

    Saya terfikir juga, apa hakikat kemaafan yang sebenar..dan apa juga hakikat kemarahan..

    Cikgu,
    Saya baru membeli Pendoa Yang Ikhlas, seronok baca cerpen2 cikgu. Saya rasa cerpen Muhammad Dhuha pernah di dramakan. Tapi saya tak pasti. Saya ingat masa saya kecik2 dulu, ada drama dalam TV, saya rasa skripnya cikgu yang tulis, tentang azab2 neraka. Ada juga tentang Lelaki di kaki gunung. Saya masih menunggu drama2 hasil sentuhan cikgu.

    Wassalam

  1. ~albazrah~

    Abah saya pernah kata, cikgu ni kawan dia. Dan masa saya kecik2 dulu, saya pernah nampak cikgu datang rumah saya. Tapi saya selalu sembunyi dalam bilik.

    Bila dah besar, saya berpeluang baca tulisan cikgu. Syukur. Alhamdulillah.

  1. Naim

    entah bila agaknya paradigma orang MALAYU lagi ISLAM akan menghargai masa..... berlengah-lengah dlm program itu sentiasa berlaku, dan perlu diubah. Tapi bila nak ubah?

  1. ~albazrah~

    Iman kita yang senipis kulit bawang tu pun dalam bahaya, kadang2 terkoyak. Orang2 PAS gila namakah? Orang2 PAS rasa diri hebatkah?

    Bila kita rasa diri kita hebat, bila kita rasa kita power, Allah biarkan kita sendirian. Ha... kau buatlah sendiri...

    Yusuf Qardhawi tulis dalam Aina al-Khalal "Di mana Kepincangan" (Khusus untuk Jemaah Islam), ahli-ahli jemaah Islam sering menanam sesuatu hari ini, terus nak petik buahnya esok...

    Takutnya menang sorak kampung tergadai...

    Na'uzubillah

  1. hakim dirani

    Assalamualaikum

    cikgu,
    Saya suka uslub cikgu menyampaikan sesuatu buah fikiran, misalnya dalam tajuk ini cikgu kaitkan dengan persoalan yahudi di samping menyampaikan isi utama.

    cikgu,
    Apa pandangan cikgu jika PAS sekadar manfaatkan peluang mengetengahkan suara melalui Tun Mahathir untuk peluang ini tanpa melupakan apa yang Tun buat pada masa lalu? kira bahasa mudah nya balas dendam kemudian hari.

    cikgu,
    Saya nak minta tunjuk ajar dari cikgu tentang belajar menulis. mungkin cikgu boleh beritahu saya beberapa buah buku yang sesuai sebagai rujukan kepada saya untuk belajar dan memantapkan penulisan,
    insyaALLAH.

    cikgu,
    kalau tak keberatan boleh tak saya tahu emel cikgu?

    salam ukhwah dari anakandamu HAKIM DIRANI

  1. tukya_azizi

    salam.

    anakanda hakim sila berikan email,

  1. hakim dirani

    assalamualaikum,

    emel saya: hakim_dirani@yahoo.com.my

    cikgu minta izin letakkan blog cikgu di pautan saya.

  1. awan

    percakapan harus diikuti perbuatan. berselang-seli. serius dan fokus.

    kalau setakat doa dan doa dan doa, solat dan solat dan solat, habuk pun tak dapat.

  1. ai

    assalammualaikum....
    tuan,
    saya nak tahu pasal org yahudi ni, macam mana diorang sembahyang dan adakah diorg berpuasa seperti kita? satu lagi soalan saya nak tanya adakah ada orang melayu beragama yahudi... sbb kita dah tahu agama kristian ada dr india, cina dan melayu.
    wassalam

  1. Anonymous

    [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer accounts[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]buy runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]runescape equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]buy rs equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]runescape runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]cheap rs2 runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]cheap rs2 logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]cheap runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist1.asp?gid=18&gname=Tibia]tibia gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]buy dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 questpoint[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]buy runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy rs2 items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]cheap runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]buy Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]rs2 accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]cheap rs2 equipments[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]buy runescape runes[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve isk[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve online isk[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]buy runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]rs2 power leveling[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Silver[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]Scions of Fate Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]SOF Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]Age Of Conan Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]AOC Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]ArchLord gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]buy ArchLord gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]DDO Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]Dungeons and Dragons Online Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]buy lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]buy lotro gold[/url]

  1. Anonymous

    Our wholesale replica handbags is one of the best Replica Purses wholesaler.we are selling Louis vuitton replica,Chanel Replica,Gucci Replica,The handbags are Hermes Birkin,Hermes Kelly,Chanel 2.55 bag,Louis vuitton replica Speedy 30,Louis vuitton Damier Canvas,and we selling high and top Chanel wallet,Louis Vuitton wallet,Hermes belt. Choosing Replica handbags to perfect your lifestyle: Business Opportunities.

    Jadeshow’s replica Tiffany Jewelry and Replica Bvlgari Jewelery looks just like the real thing. Why pay more for a single piece of Tiffany Replica jewelry,Bvlgari Replica Jewelry when you can treat yourself to a number of replica pieces for the same price or less? Be simply spectacular with contemporary Tiffany-inspired jewelry!Jadwshow delights in the opportunity to offer our customers fine Tiffany Bracelets, Tiffany Necklaces, Tiffany Earrings, Tiffany Rings, Tiffany Bangles,Gucci jewelry replica, Chanel wallet and Louis Vuitton wallet all at remarkably low prices.

    We are top designer wholesale Replica handbags,Louis vuitton replica ,replica jewelry,Bvlgari Replica,Gucci Replica jewelry,Swarovski Crystal, We offer a wide variety of high quality Tiffany inspired jewelry at very low prices. Gucci Necklaces,Gucci Bracelets, Gucci rings, Gucci Earrings, Links Jewelry,Chanel Rings and Tiffany replica, Cartier Jewelry more. Free shipping with any purchase over 5 items.

    We are the best and top Replica handbag ,replica bags,Replica watches wholesaler in china,Our products is Replica louis vuitton handbags,Chanel replica handbags,Gucci replica handbags,Miu Miu handbag and we are selling Replica wallet,best Louis Vuitton wallet,Chanel wallet replica,and sell Rolex replica watches,Omega replica watches.Hermes replica bag

  1. Anonymous

    Our wholesale replica handbags is one of the best Replica Purses wholesaler.we are selling Louis vuitton replica,Chanel Replica,Gucci Replica,The handbags are Hermes Birkin,Hermes Kelly,Chanel 2.55 bag,Louis vuitton replica Speedy 30,Louis vuitton Damier Canvas,and we selling high and top Chanel wallet,Louis Vuitton wallet,Hermes belt. Choosing Replica handbags to perfect your lifestyle: Business Opportunities.

    Jadeshow’s replica Tiffany Jewelry and Replica Bvlgari Jewelery looks just like the real thing. Why pay more for a single piece of Tiffany Replica jewelry,Bvlgari Replica Jewelry when you can treat yourself to a number of replica pieces for the same price or less? Be simply spectacular with contemporary Tiffany-inspired jewelry!Jadwshow delights in the opportunity to offer our customers fine Tiffany Bracelets, Tiffany Necklaces, Tiffany Earrings, Tiffany Rings, Tiffany Bangles,Gucci jewelry replica, Chanel wallet and Louis Vuitton wallet all at remarkably low prices.

    We are top designer wholesale Replica handbags,Louis vuitton replica ,replica jewelry,Bvlgari Replica,Gucci Replica jewelry,Swarovski Crystal, We offer a wide variety of high quality Tiffany inspired jewelry at very low prices. Gucci Necklaces,Gucci Bracelets, Gucci rings, Gucci Earrings, Links Jewelry,Chanel Rings and Tiffany replica, Cartier Jewelry more. Free shipping with any purchase over 5 items.

    We are the best and top Replica handbag ,replica bags,Replica watches wholesaler in china,Our products is Replica louis vuitton handbags,Chanel replica handbags,Gucci replica handbags,Miu Miu handbag and we are selling Replica wallet,best Louis Vuitton wallet,Chanel wallet replica,and sell Rolex replica watches,Omega replica watches.Hermes replica bag

  1. Anonymous

    As Viagra UK is a prescription medication, the prescribing physician should be made aware of all of the relevant issues when discussing whether or not Viagra online is appropriate. There are, of course, non-responders as well; men that simply do not respond to Viagra pills at all.

  1. longge

    http://www.blurty.com/users/hermesbags111
    http://www.blurty.com/users/hermesbags222
    http://www.blurty.com/users/hermesbags333
    http://www.blurty.com/users/hermesbags444
    http://www.blurty.com/users/hermesbags553
    http://www.blurty.com/users/hermesbags552
    http://www.blurty.com/users/hermesbags487
    http://www.flixya.com/blog/Hermesbag1
    http://www.flixya.com/blog/Hermesbag2
    http://www.flixya.com/blog/Hermesbag3