SIMBOLIK SIKSA BAGI MEREKA YANG ENGGAN MEMBAYAR ZAKAT

Posted by Tukya

Artikel melinia Muslim 1 Julai 2006

Zakat ialah salah satu rukun Islam yang lima. Bukti kesempurnaan Islam seseorang ialah dengan menunaikan satu daripada lima rukun ini, iaitu zakat. Hukum ini mula diwajibkan di Madinah dalam bulan Syawal tahun kedua Hijrah.

Zakat ialah mengeluarkan/ memberikan sebahagian harta benda (termasuk wang) yang sudah mencapai nisab kepada orang yang berhak menerimanya. Qur`an surah Attaubah ayat 103 ada menyebut: “Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan menyucikan mereka dan mendoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu menjadi ketenteraman jiwa bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Kewajipan menunaikan zakat bukan hanya pada umat Nabi Muhamad S.A.W. sahaja tetapi juga kepada semua umat Rasul yang terdahulu. Ada disebut sebanyak 82 kali beriringan selepas solat sebagai perintah wajib mengikut penyelidikan selain hadis-hadis Rasulullah yang begitu banyak.

Di antara perintah wajib menunaikan zakat ini ialah: Dan dirikanlah kamu akan solat, tunaikanlah zakat dan taatlah kepada Rasul, supaya kamu diberi rahmat..(Surah An Nur ayat 56)

Mengeluarkan zakat dianggap sebagai membersihkan diri dari kekotoran, kebusukan, terutama kekotoran dan kebusukan spiritual. Surah Attaubah ayat 103 seperti di atas tadi adalah hujah dalam perkara ini di mana zakat bermaksud membersihkan mereka dari kekikiran dan cinta yang berlebih-lebihan terhadap harta benda. Demikian yang ditafsirkan oleh ulama mufassirin.

Sebuah hadis lain yang diriwayat oleh Tabarani dan Abu Naim dalam Al-Hilyah dan Al-Khatib daripada Ibn Mas`ud, Abu Daud meriwayatkan secara mursal daripada Al-Hasan, yang dianggap sebagai hadis daif, berbunyi: Bersihkanlah harta kamu dengan zakat. Ubatlah orang sakit dengan sedekah dan sediakan doa untuk menolak bala.

Ertinya kewajipan zakat ini jika dilihat dari perintah Al-Qur`an mahupun Hadis, iaitu harta benda pada umumnya bercampur kotor, busuk atau tidak bersih, maka untuk memberihkannya hanyalah dengan berzakat.

Dalam ertikata yang lain, rupa-rupanya sebahagian dari harta benda yang diusahakan, sememangnya ada yang tidak bersih, maka untuk membersihkannya hanyalah dengan membuang sebahagian dari harta itu. (mengeluar zakat)

Ada pula pendapat, zakat yang dikenakan itu sebenarnya hak Allah, maka haramlah mereka yang tidak mengeluarkannya atau menyimpan atau memakannya.

Oleh yang demikian, apakah hukuman kepada mereka yang enggan, tidak mengeluarkan zakat atau tidak membelanja harta tersebut apabila sudah selayaknya berbuat demikian? Berdosa? Hukum berdosa terlalu umum, sedangkan manusia Muslim tidak begitu ambil peduli kewajipan ini, tertutama badan-badan kewangan atau syarikat-syarikat tertentu walaupun mendapat keuntungan berbilion-bilion ringgit setahun.

Tulisan ini cuba menghurai sebuah Hadis bagaimana balasan mereka yang tidak menunaikan zakat dan ia tentunya termasuk individu, syarikat mahupun korporat secara simbolik dengan hujah saintifik.

Diriwayatkan oleh Bukhari dari Abi Hurairah, katanya: Rasulullah S.A.W. bersabda, “ Barangsiapa diberi akannya harta ( pendapatan dalam semua bidang- Penulis) maka tidak ditunai akan zakatnya nescaya dijadikan hartanya itu di hari kiamat sebagai ular yang berkepala licin (botak, sangat berbisa) dan mempunyai dua tompok hitam di atas matanya (sangat jahat) terlalu besar, buat meliliti batang lehernya dan kemudian membelit dagunya pula, terus menggigit dengan mulutnya setelah itu berkatalah ia (ular) aku inilah harta engkau, akulah gudang dan firma yang engkau simpan dahulu.

Di dalam Qur`an hukuman bagi mereka yang tidak menunaikan zakat ada disebut dalam sebahagian Surah Attaubah ayat 34 : ...Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakan pada jalan Allah,(menafkahkannya) maka khabarkanlah kepada mereka bahawa mereka akan mendapat balasan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.

Terdapat juga di dalam Surah Al Imran ayat 180: Sekali-kali janganlah orang-orang yang bakhil dengan harta yang Allah berikan kepada mereka dari kurniaNya menyangka, bahawa kebakhilan itu baik bagi mereka. Sesungguhnya kebakhilan itu adalah buruk bagi mereka. Harta yang mereka bakhilkan itu akan dikalungkan kelak di lehernya di hari kiamat. Dan kepunyaan Allahlah segala warisan di langit dan di bumi. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Mengapa ular? Apakah siksaan ular-ular itu hanya siksaan sekadar belitan seekur ular sawa membelit seekur kambing? Kenapa Rasulullah S.A.W tidak memberi gambaran seekur singa lapar atau lidah api yang marak?

Secara simboliknya, ular itulah diibarat seperti harta, wang ringgit, saham di bank atau di Bursa Saham, yang boleh diumpamakan bergerak dari lengkarnya untuk memudahkan ia mencari makan. Wang ringgit, modal dan untung sememangnya tidak bersifat beku. Ia sering berkembang mengikut turun naik saham dan modal yang dilabur. Jika mereka yang menyimpan secara tetap, wang itu juga akan bergerak dan digerakan oleh tabung akaun, sama ada melabur atau berniaga.

Ertinya, wang modal atau wang untung, wang proses atau wang melabur bergerak seperti ular, yang tentunya sekejap meluncur cepat, sekejap bergerak perlahan mengintai mangsa. Akan berlakulah sebahagian wang atau harta yang dilabur menjadi busuk oleh kesilapan teknik atau seumpama buah-buah masak yang disimpan lama pasti akan menjadi busuk.

Bagaimana pula jelir lidah ular itu ketika melihat mangsanya? Begitu jawapannya dalam usaha untuk mendapatkan keuntungan. Bukan mustahil manusia juga menjelir lidah bercabangnya seperti seekur ular menjelir organ mencium mangsanya.

Hadis menyebut, ular itu berkepala licin dan sangat berbisa!

Oleh itu secara simboliknya manusia yang tegar dan tidak peduli dengan zakat ini akan berhadapan dengan ular berkepala licin, botak, badan ular bercorak, berbatik-batik yang sudah tentu ular itu adalah harta dan sikap manusia itu sendiri.

Kita yakin hadis ini bersifat menyeluruh. Dan jika siksaan itu melalui ular berbisa, maka sesungguhnya siksaan itu sangat luar biasa. Kita perturunkan secara saintifik bagaimana bentuk siksaan ini melalui berbagai jenis ular yang diumpamakan oleh hadis di atas mengikut piawaian dunia.

Umpama ular Derik, detektornya sangat panas pada rongga depan di dalam kepalanya yang mampu menangkap cahaya inframerah yang berasal dari panas tubuh mangsanya ( mereka yang engkar mengeluarkan zakat) Kemampuan mendeteksi panas ini sangat sensitif sehingga dapat mengetahui kenaikan suhu panas sebanyak 1/300 kali dari asalnya. Dengan lidah yang bercabang sebagai organ penciuman, ular ini dapat merasakan adanya (seperti seekur tikus) seorang manusia yang tersepit ditengah manusia di mahsyar yang diam dari jarak beribu kilometer dalam kesesakan dan himpitan manusia lain.

Ular yang diumpamakan oleh hadis seperti ini pasti mengetahui lokasi mangsanya dengan tepat, lalu ia akan merayap menyusur diam-diam mendekati ( yang engkar dengan zakat) tanpa disedari. Ketika jaraknya sangat dekat, ia pun membengkok kemudian merentangkan lehernya untuk menyerang/mematuk mangsa dengan pantas. Ketika itulah gigi pada rahangnya yang kuat telah siap tertancap. Rahang itu terbuka selebar 180 mm. Semuanya berlaku sangat pantas, sesuai dengan kuasa Allah dalam teknologi mahsyar, jika boleh dibandingkan dengan kecepatan di dunia pasti mencapai 100 km/jam hanya dalam waktu kecepatan terkedipnya pelupuk mata.

Keterlaluankah gambaran seperti ini jika mau beriman dengan kudrat Allah, seperti sepantas Rasulullah S.A.W. dari Masjidil Aqsa meluncur ke Sidratul Muntaha?

Siksaan dari gambaran ular-ular ini akan berlaku lagi apabila gigi berbisa yang lebih kurang empat sentimeter sampai menyebabkan mangsa manusia yang enggan membayar zakat ini menjadi tidak terdaya. Di dalam giginya terdapat saluran yang berhubung dengan kelenjar bisa. Begitu sekali ular-ular ini menggigit sehingga kelenjar berkontraksi dan mengalirkan bisa dengan kekuatan dahsyat melalui saluran gigi ke tubuh si enggan membayar zakat. Bisa ular ini menjadi sebanyak 0.028 gram (ukuran bisa di dunia) cukup untuk membunuh 125,000 tikus.

Di dunia, jika manusia mengkagumi kekuasaan Allah dengan teknologi yang dimiliki haiwan untuk membunuh mangsanya dengan racun yang luar biasa, maka bagaimana akan berlaku di mahsyar apabila hari itu hari yang dikuasai sepenuhnya tentang balasan Allah? Akan takjubkah manusia di waktu itu bagaimana seekur ular yang digambarkan oleh hadis mempunyai kekuatan bisa yang luar biasa? Jika di dunia pun sistem menghasilkan bisa ini dengan kelenjar, yang memiliki gigi yang amat luar biasa, maka apakah dapat kita menolak kekuasan Allah ketika mereka engkar mengeluar zakat menerima balasannya?

Itu hanyalah dari seekur ular yang bernama Derik. Bagaimana dengan ular-ular yang lain yang digambarkan oleh hadis sebagai balasan untuk mereka yang engkar mengeluarkan zakat.

Zakat adalah sebahagian dari harta yang busuk dan yang busuk mesti dibuang untuk membersihkan harta itu sendiri. Ia bukan milik kita dan ia adalah hak kepada manusia yang termasuk dalam asnaf yang lapan. Maka tamsil ibarat ular berkepala licin seperti di dalam hadis di atas sangat sesuai menjadi balasan kepada pemilik harta busuk yang tegar membuangkannya.

Secara saintifiknya ular-ular begini yang digambarkan oleh hadis memang relevan sebagai bentuk penyiksaan di mahsyar. Di dunia pun, mengikut saintifik, jenis-jenis ular berbisa terdapat berbagai jenis (jika hadis menyatakan sebagai ular-ular) seperti King Cobra ( Ophiophagus Hannah) Black Cobra ( Naja Sputatrix) Bungarus Fasciatus, Bungarus Candidus, Maticora Intestinalis, Maticora Bluircata dan lain-lain.

King Cobra (tentunya salah seekur ular dari ular-ular yang disebut hadis) misalnya yang berbadan coklat atau kuning hijau, berperut keabu-abuan, dagu dan leher berwarna jingga, mata berwarna unggu bulat yang panjang sampai 6 meter, tentunya dapat menyiksa mereka yang enggan berzakat dengan bisanya yang sangat kuat, meracun saraf, jantung dan darah.

Cobra boleh hidup di sekitar sungai, hutan, sawah. Aktif di siang hari. Cobra akan berdiri tegak dan lehernya dikembangkan, (tentunya apabila berhadapan dengan mereka yang enggan membayar zakat) dan dengan tangkas mematuk dan memuntahkan bisanya.

Bayangkan jika di dunia mangsanya akan tersiksa kerana saraf, jantung dan darah telah diracuni. Betapa di tempat balasan yang wajar di akhirat nanti tanpa doktor specialis . (Telah diberitahu, di akhirat yang dapat menolong ialah amal soleh seseorang)

Sesungguhnya kita juga percaya, balasan siksa bagi mereka yang enggan berzakat bukanlah standard atau streotaip. Ia mungkin berbeza memandangkan alasan enggan membayar zakat juga berbeza. Sebagai contoh kata-kata dari mereka yang enggan membayar zakat: “Mengapa harus aku memberi harta yang aku usaha kepada mereka begitu sahaja?” Atau dengan alasan lupa atau bersifat tamak.

Maka balasan dari Allah, dari gambaran hadis di atas yang memberitahu ‘ular-ular’ mungkin pula dari jenis Black Cobra. Black Cobra atau Senduk, Beludak, Tenang Naja memiliki warna punggung hitam, perut berwarna biru keabu-abuan, leher berpalang putih dengan ukuran 1.3 hingga 1.6 meter (ukuran saintifik dunia) mampu membutakan mata apabila dia menyembur bisanya, jika terkena luka (mungkin kerana pijakan dan asakan di mashsyar) ia akan lebih merbahaya, meracuni saraf, jantung dan darah. Black Cobra ini akan berdiri tegak di depan mangsanya dan lehernya dikembangkan, digoyang-goyangkan pula. Bayangkan secara saikologi, jika di dunia manusia akan gementar apabila berhadapan dengan sitiuasi ini, bagaimana jika di mahsyar?

Kemudian bayangkan pula sekiranya jenis Bungarus Fasciatus atau Bungarus Candidus ada bersama ular-ular lain yang berkepala licin, satu simbol dari harta-harta yang cukup kotor kemudian bakhil pula dengan kekotoran itu untuk membayar zakat.

Bayangkan jika balasan dari jenis ular ini. Secara saintifiknya di dunia, ular ini tubuhnya berbelang putih hitam atau cekolat, berekur runcing dan panjangnya 1.6 meter, memiliki 16 kali lebih buat bisanya dari Cobra dan bisanya itu akan menyerang sistem saraf (neurotoxin)

Di dunia, inilah makhluk yang memiliki kemampuan luas biasa mengesan bau dan perubahan panas, memperlihatkan betapa alam sangat terperinci dalam reka bentuk coraknya. Kekuatan dan bisa luar biasa ini pasti disebut sebagai ‘keajaiban’. Tetapi alam tidak akan mampu mencipta keajaiban ‘supernatural’ ini melainkan Allah.

Maka mustahilkah Allah membawa makhluk sebegini rupa sebagai pembalasan terhadap makhluk yang engkar dengan perintahnya?

Bayangkan jika manusia yang hidup dengan darah, saraf dan denyut jantung diresapi dengan bisa seekur ular! Bayangkan!

Demikian jika mahu kita jadikan perbandingan balasan apabila Rasulullah S.A.W menyebut betapa manusia yang tidak mengeluarkan zakat apabila cukup haul dan nisabnya melalui hadis yang disebut di atas. Bagaimana pun bentuk balasan seperti ini bukanlah bentuk balasan sebenar tetapi itulah simboliknya.

Adakah anda dapat menerimanya? Jika bukan, kita sedia membuka perbahasan.

-selesai-

-------------------------------


rujukan:
1.Al Quranul Karim dan Terjemahan, Khadim al Haramain asy Syarifain.
2.Himpunan Sabda 2, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan 1989
3.Khazanah Istilah Al Qur`an, Rachmat Taufiq Hidayat,Penerbitan Mizan.
4.Jenis-jenis Ular Berbisa.
5. Fiqh & Perundangan Islam II,Dewan Bahasa dan Pustaka.

11 comments:

  1. partiislam
    This comment has been removed by a blog administrator.
  1. tukya_azizi
    This comment has been removed by a blog administrator.
  1. hakim dirani

    assalamualaikum, cikgu!
    saya rasa apa yang cikgu utarakan didalam novel hoi hari ni dah menjadi kenyataan. saya tak tahu siapa yang cikgu maksudkan sebenarnya tapi saya rasa novel tu macam ada kaitannya dengan peristiwa hari ini.

    wassalam!

  1. tukya_azizi

    anakanda hakim dirani.. biar ia menjadi rahsia.

  1. Zaharah

    Salam.
    Tukya, tak ada bengkel penulisan untuk 'penulis tanpa persatuan' ke?

    Nak menuntut ilmu dari Tukya ni!

  1. hakim dirani

    assalamualaikum,

    cikgu, saya rindu kepada penulisan cikgu. Memandangkan saya jauh di perantauan susah la nak baca karangan cikgu melainkan di blog ni dan web cikgu yg lama tu. di mana lagi ya saya boleh dapatkan tulisan cikgu?


    wassalam
    Muridmu dari Syria.

  1. tukya_azizi

    zaharah insyallah sekiranya di beri kelapangan, hakim buat masa sekarang blog ini merupakan medan menulis selain dpd tulisan buku.

    sekian

  1. Anonymous

    [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer accounts[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]buy runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]runescape equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]buy rs equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]runescape runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]cheap rs2 runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]cheap rs2 logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]cheap runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist1.asp?gid=18&gname=Tibia]tibia gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]buy dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 questpoint[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]buy runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy rs2 items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]cheap runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]buy Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]rs2 accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]cheap rs2 equipments[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]buy runescape runes[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve isk[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve online isk[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]buy runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]rs2 power leveling[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Silver[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]Scions of Fate Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]SOF Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]Age Of Conan Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]AOC Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]ArchLord gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]buy ArchLord gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]DDO Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]Dungeons and Dragons Online Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]buy lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]buy lotro gold[/url]

  1. Anonymous

    [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer accounts[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]buy runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]runescape equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]buy rs equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]runescape runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]cheap rs2 runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]cheap rs2 logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]cheap runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist1.asp?gid=18&gname=Tibia]tibia gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]buy dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 questpoint[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]buy runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy rs2 items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]cheap runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]buy Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]rs2 accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]cheap rs2 equipments[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]buy runescape runes[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve isk[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve online isk[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]buy runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]rs2 power leveling[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Silver[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]Scions of Fate Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]SOF Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]Age Of Conan Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]AOC Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]ArchLord gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]buy ArchLord gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]DDO Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]Dungeons and Dragons Online Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]buy lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]buy lotro gold[/url]

  1. longge

    Hogan scarpe are ideal for anyone who wants a comfortable shoe that does not lack on style. No matter what type of Hogan scarpe donna you end up buying you will be able to have the most comfortable hogan donna on your feet and you will always be happy with the way that they look. These are the Hogan scarpe uomo that will be able to take you just about anywhere without having your feet ache after the long haul.

  1. longge

    http://friendfinder.com/blog/hermesbags123
    http://glowindia.com/hermesbags123
    http://hermesbags123.homepage.ph/
    http://hermesbags.ihmanian.com/
    http://indoblogger.com/hermesbags123/
    http://www.myindospace.com/profile/hermesbags123
    http://hermesbags123.putblog.com/
    http://www.talkingforest.com/page.jsp?c=news&areaID=962
    http://hermesbags521.viviti.com/
    http://blogs.bigadda.com/bag5064334/