CATATAN 30 Ogos 2008

Posted by Tukya



Kerana jemputan menjadi Pengerusi Forum ‘Mengisi Kemerdekaan’ anjuran Pusat Khidmat Adun Pantai Merdeka di Pantai Merdeka jam 9 malam, berpeluanglah balik kampong Bukit Meryam.

Waduh, anak-anak penakan sudah tahu kegemaran. Dari anak saudara Ludin, dipelawalah ikan sepat benua, ikan sepat ronggeng, puyu dan keli.

Memang ini kegemaran. Puyu boleh buat pekasam. Sepat benua goreng. Keli buat gulai dengan timun. Haruan boleh buat bantut cicah air asam buah belimbing.

Sekilo rasanya boleh tahan selama sebulan untuk berbuka puasa di masjid, kiranya kalau kawan-kawan tak tumpang.

Sesekali balik kampung nostalgia sering berulang. Rumah buruk ibubapa sudah jadi reput. Mujur ada sepasang suami isteri tumpang duduk, anai-anai taklah sangat. Kakak pun sudah mengesot. Tewringat cerpen yang saya tulis “Jusoh, Aku Pun Nak Ke sana’. Tapi malang balik dalam keadaan singkat, tak berpeluanglah mengail, tak berpeluang menjala ikan atau pukat dalam ban tali air.

Malam di Pantai Merdeka. Rupa-rupanya setiap tahun malam Merdeka, Pantai Merdeka ada temasya. Hampir sepuluh tahun tak ke sana dan malam itu Pusat Khidmat Masyarakat Adun Pantai Merdeka buat carnival dua hari dua malam. Forum malam pertama dengan ahli panel Dato’ Syaikh Abdul Hamid Tahir, Ahli Majlis Fatwa Kedah, YB Abdullah Jusoh yang juga Exco Pendidikan dan Azmi Abdul Hamid Presiden TERAS.

Angin Pantai Merdeka memuput kasar. Bising dari gerai jualan dan anak muda rempit sesekali menenggelamkan suara kami berforum. Tapi program itu sangat berjaya dalam usaha mencari pengisian kemerdekaan kepada anak-anak muda.

Saya tertarik dengan saranan YB dan juga Exco Pendidikan: Pengisian Kemerdekaan Negara mestilah dengan motto: Amar Makruf Nahi Mungkar jika mahu Negara menuju kepada Baldatun Toiyibatun Warabbul Ghafur.

Jam 11-50 selesai. Tergesa-gesa balik kerana bimbang ikan sepat, puyu dan keli jadi medak.

4 comments:

  1. Madam Casper

    kakak pakcik zizi yg mengesot? siapa? mak teh limah?

  1. barajiwa

    hikayat anak sepat

    buah azimat khasiatnya rahsia
    dibawa tabib ke dalam pekan
    puas juga hamba mencari
    di tengah padang ia dijemur
    aneh sungguh gemar manusia
    busuk diperam sedap dimakan
    ibarat pekasam di dalam guri
    membakar selera mereca liur

    biar kulipat layar yang kusam
    layarnya lusuh pengikat dacing
    reput sepat menjadi pekasam
    reput si bejat dimakan cacing

    salam hormat,
    barajiwa

  1. Anonymous

    wholesale come here .we are the best china wholesale.as a wholesaler.we supply wholesale products. our service including wholesale appareland wholesale handbags.wholesale shoes.wholesale clothing.Consumer electronics.wholesale cell phone.womens clothing Any inquiry, contact us immediately.

  1. The Malaysian Lady Explorer

    Helllo nice post