Catatan Pertengahan Mei 2009

Posted by Tukya Labels:

1. 19 Mei 2009-05-20

ITNM (Institiut Terjemahan Negara Malaysia) buat kejutan lagi. Melalui Pengarah Urusannya Mohd.Khir Ngadiron yang suka senyum sepanjang masa telah mengadakan Majlis Perasmian 30 novel dan buku-buku Berbahasa Malaysia ke bahasa Inggeris, Sepanyol, Perancis di Hotel Shangrila Putrajaya jam 3 ptg. Katanya hampir 100 novel akan diterjemah dan akan menyertai di pesta buku dunia, terutama Jerman.

Seperti selalu kakitangan ITNM baik sokmo. Sejuk tangan Dr. Wan Hashim Wan Teh, Pengerusi ITNM selepas bersalam dengan Tan Sri Mohidin Yasin.

TPM Tan Sri Mohidin Yasin merasmikannya. Ingat kot nak buat pengumuman pasal MMPSI rupa-rupanya umum nak buat ‘Kota Buku’ di Kuala Lumpur.

Semua Sasterawan Negara dan SEA Write Award dijemput.

Seronok, apa lagi yang jauh diberi berkubang semalaman di Hotel Shangrila dan kapal terbang percuma. Yang seronok tu bukan apa, penulis macam saya ni dapat jumpa kawan-kawan dari KL. Tapi sayang Putrajaya malamnya mati awal sekitar jam 11. Nazmi Yaakob dari Berita Harian pupeh-pupeh tak puas nak bersembang.

Saya tumpang seronok apabila novel SANGEETHA telah siap diterjemah ke Bahasa Inggeris.


Baha Zain sedang menyampaikan sesuatu kepada TPM, Tan Sri Mohidin




Novel Sangeetha yang diterjemah ke Bahasa Inggeris




Mohd. Khir Ngadiron sedang berucap




Bersama Datok Anwar Ridzuan dan Pengarah DBP




2. 17 Mei 2009:

Pameran Pengguna bersama Persatuan Pemandu Prihatin dan masyarakat kampung di Teluk Ipil Nibong Tebal agak menarik di samping sedikit bercelaru programnya.

Tapi baguslah apabila orang kampung diberi pendedahan kepenggunaan, untuk mengetahui hak dan cara mengadu dan kuasa pengguna.


3. 15 Mei 2009

Seharian berehat di hotel nak rilek. Tengok VCD filem Laskar Pelangi. Ya Tuhan, hampir lima belas tahun tak dapat merasai kenikmatan seni filem, setelah filem-filem dan drama kita ni mengarut sepajang masa. Menipu penonton dari sudut cerita, setting, watak, mekup, dialog tak habis-habis. Cerita kita di Malaysia, Mat Dispes pun digambarkan tinggal di Banglo Mewah. Pekerja pejabat jawatan rendah pun tinggal di apartmen mewah. Tambahlah cerita tentang seorang korporat, rumah mereka 10 kali ganda dengan Sri Perdana.

Meluat!

Filem Laskar Pelangi meruntun kemanusiaan saya, jiwa saya, menujah semangat dan kagum dengan cerita yang dibarisi pelakon sederhana. Seingat saya, tiga filem yang menjadikan air mata saya keluar. Pertama Dosti, filem Hindustan. Kedua CHAMP dan ketiga Laskar Pelangi.

Sukar nak dapat pelakon kanak-kanak seperti Zulfani, Verrys Yamarno, Ferdian, Yogi Nugraha, Suhandri dan lain-lain.

Filem dan drama kita asyik cari yang cun-cun, kepondanan dan comel lote saja walaupun aksinya tak sehebat mana.

Saya sangat kagum kepada penulis Senario Salman Aristo, Maria Lesnana & Riri Riza dan Sutradaranya Rizi Riza.

Filem kita, ibu tua lebih muda dari menantu. Asyik nak remois rambut jambul merbah walaupun dia jadi nenek. Ceita filem dan drama kita, di Malaysia tak ada sawah dan kampung. Kering, hambar dan akhirnya lebih baik tutup TV.


Laskar Pelangi




4. 14.5. 2009:

Satu negeri Perlis habis pusing. Masuk kampung, keluar kampung. Masuk hutan keluar hutan, cari tenguk Daun Ketum yang orang kata hebat sangat.

Bersama wartawan Utusan Pengguna, Mohd.Ridzuan Mohamad, Zulkifli Yusuf, ditemani aktivis CAP di Kerpan dan Kampung Semut Gatal Perlis, Hj Adnan dan Che Ani, kami telah dapat kesimpulan, daun ketum bukanlah pokok yang merbahaya malah menjadi ubat. Tapi yang salahnya ialah apabila ia disalah guna.

Ada dua aspek yang perlu diambil perhatian. Pertama orang Melayu mesti pandai menilai khasiat daun ketum, kedua pihak kerajaan melalui agensi dadah kena belajar dan memperakui khasiat ini dengan cara yang betul.


Pokok Ketum di tanam di kolam ikan keli.

3 comments:

  1. D'Rimba

    Kalau ustazpun akui kehebatan Laskar Pelangi sayapun mau tengokla nanti..........Semoga karya ustazpun diangkat sikit masa lagi...

  1. Anonymous

    D`Rimba
    Dah adakah VCD nya?
    Kalau tak ada saya boleh e-mail.

    azizi

  1. SITI ZAINON ISMAIL

    tapi novelnya lagi ,membuat saya nangis, teringat lagi sang pemimpi dan novel lanjutannya. hahha kucing melor dah di panggil lintang,arai dan ikal....ya tok cha hebaaan lagi