Sekadar Perbandingan

Posted by Tukya Labels:


Penerima anugerah SDK sempena keputraan tuanku sultan Kedah ke 82 pada 21.1.2010


Ketika Pas mengambil alih memerintah negeri Kedah 8 Mac 2008 yang lalu, saya kurang percaya apabila Embinya beritahu, Kedah berjaya mengurang perbelanjaan membazir. Di antara doktrin Embi ialah, jika waktu Be En perintah dulu, jamuan makan rasmi kerajaan satu kepala tidak kurang dari RM29, tetapi Pas berjaya hanya berbelanja sekitar RM9 satu kepala.

Saya anggap itu satu kelentong. Tapi kerana Embi dari Pas, mau tidak mahu kena akur jugalah. Kan ia satu amanah?.

Dan apabila kerajaan Be En dalam kemelut ekonomi sekarang, meminta semua pihak berjimat cermat, saya tidak terpanggung kepala pun. Minta rakyat berjimat ketika ekonomi merudun, kenaikan harga barang, itu hanya retorik. Pembaziran tidak ada kena mengena dengan kemelesetan ekonomi. Tidak ada kena mengena dengan kemiskinan. Yang dikatakan jangan membazir tentunya kepada mereka yang kaya, mewah. Yang miskin nak membazir apa?

Tapi benarkah ianya berlaku dan menjadi kenyataan? Baru-baru ini sempat saya membuat perbandingan tanpa bertujuan menjatuh dan menaik mana-mana pihak. Ia sekadar laporan untuk berfikir.

18hb Januari 2010, jam 8 malam berlangsung Hadiah Sastera Perdana 2006-2007 dan hadiah tertonggak 2004-2005 di Hotel Legend Kuala Lumpur. Saya terkam sejak pagi lagi kerana cerpen ‘Nilai Cinta Kami’ terpilih.

Timbalan Perdama Menteri menyampaikan hadiah.

Baliknya pada 20 dan 21hb Januari ke Instana Anak Bukit, Alur Setar, menghadiri Istiadat Pengurniaan Bintang-bintang, Pingat Kebesaran, sempena Ulang Tahun Kebawah Duli Tuanku Sultan Kedah ke 82.

Dua keadaan ini sangat berbeza rupanya. Tanpa merendah Dewan Bahasa dan Pustaka dan tanpa niat memuji kerajaan Kedah dan pihak Istana, saya cuma nak buat sedikit perbandingan apabila semua pihak termasuk kerajaan meminta kita berjimat cermat. Mungkin ada yang tak setuju kerana kedua-dua ini berbeza status dan kewangan. Tapi saya nak jelaskan, bagaimana pembaziran ini berlaku dengan mudah.

1.Perkara yang berlaku seperti berikut:

1.2. Penyampaian Hadiah Sastera Perdana dibuat di Ballroom Hotel Legend.


1.3. Penyewaan dewan Ballroom pastinya bermula dari pagi hingga ke malam. Beberapa bilik terpaksa di sewa kepada petugas dan juga makan berbentuk buffet.

1.4. Jemputan terpaksa membayar parking kereta tidak kurang dari RM5.

1.5. Jamuan makan malam satu meja untuk 10 orang. Ada kira-kira 50 meja. Menunya lebih kurang 6. Kemudian ditambah dengan pemanis mulut dan minum terakhir. Di antara menu ialah udang sederhana (kalau kedai mamak pasti RM4), ayam, ikan kari, daging rendang, sup, sayur dan lain-lain yang saya kira untuk 10 orang satu meja sekurang-kurang RM300.


2. Pada 20 & 21hb Januari 2010 berlangsung upacara Istiadat di Istana Anak Bukit.

2.1. 20.1.2010 jam 2.30 ptg hanya upacara raptai. Jamuan petang hanya teh, bihun dan bengkang, pulut udang.

2.2. 21.1.2010 berlangsung upacara penyampaian di Balai Istana. Peserta tidak kena bayaran parking.

2.3. Penyampaian di sampaikan oleh Ke bawah Duli Tuanku.

2.4. Selepas penyampaian, tetamu dijemput makan tengahari. Menunya yang saya ingat ialah, Serabai berkuah isi durian (4 keping ini sahaja yang saya makan), Mee kuah, pulut kepal dengan serondeng, tiga jenis kuih basah dan satu yang saya tak tahu namanya, macam ‘meepi’ (mee macam pizza). Minum teh, kopi dan air limau.

Minta maaf. Kedua-dua yang saya hadir ini bukan nak menunjuk-nunjuk atau bermegah, tetapi nak minta kita berfikir, di mana ketelusan dan kereyau kita tentang penjimatan.

Bukan soal Dewan Bahasa yang mengadakan majlis tersebut, pun bukan juga kerana kerajaan Pas Kedah yang menganjur atas dasar penjimatan dulunya, tapi cubalah kita bandingkan secara terbuka.

Kenapa pihak Dewan Bahasa tidak mengadakan di dewannya sendiri, sedangkan Dewan Bahasa mempunyai 2,3 banquetnya, dewan seminarnya. Apakah Dewan Bahasa akan dikenakan juga sewaan? Jika kena sewa pun takkan sama dengan ballroom hotel enam bintang.

Kerajaan negeri Kedah dan Istana (walaupun ini tradisi) telah menjimatkan kos yang begitu tinggi di samping menjimatkan tetamu dari membayar segala macam tol dan parking.

Anda bandingkan menu makanan di majlis Penyampaian Hadiah Sastera Perdana dengan menu sebuah kerajaan negeri, menu jamuan di raja.

Soalnya mengapa hal ini boleh berlaku dan hal itu tidak boleh berlaku?

Sebenarnya barulah saya tersedar, untuk berlaku penjimatan ia mesti diarah oleh mereka yang benar-benar sedar tentang pembaziran dan bukan dari cakap dan kata tetapi mereka sendiri yang mampu melakukan pembaziran.

Pembaziran yang dikaitkan dengan kemelesetan ekonomi atau kemiskinan sebenarnya tidak ada kena mengena dengan tuntutan berjimat cermat dan jangan membazir. Sepatutnya tidak membazir dan berjimat cermat dilakukan sepanjang masa dan bukan waktu negara meleset ekonomi.

Mungkin Pengarah Dewan Bahasa tersangat ingin hendak melakukannya tetapi tentu ada sebab sekadar itu yang mampu ditunjuk. Tidak seperti di Kedah, walaupun dua majlis ini berlainan taraf dan status, tetapi kalau ada dari mereka yang muluk-muluk, yang kepingin berdehem-dehum, yang ingin mengejit mata, alaaa, apa salahnya. makan sajalah, maka ia tentu tidak terjadi seperti menu pada hari 21.1.2010 itu.

Alhamdulillah, tak pula terdengar tetamu bersungut, mee macam mee mamak dan di Hotel Legend, tak pula terdengar jemputan belehak, bersendawa auk-auk kerana kenyang dan sedap.

10 comments:

  1. Zolkharnain Abidin

    Assalamualaikum,
    Tumpang gembira untuk mengucap tahniah di atas anugerah yang diterima.

  1. Zaid Akhtar

    Tahniah, Cikgu.
    Tahniah juga MB Kedah yang tahu makna perkataan "berjimat".

    Quran sebut, orang membazir kawan-kawan syaitan.

  1. dilaga

    Sdr Azizi,

    Rasanya mungkin diam-diam ada tempelak begini:

    1. Kalau dah taksub tu, taksub juga. Dok merapu, angkat Pas.

    2. Lepas ni, nak pi KL kalau ada urusan rasmi dengan DBP, depa bagi tiket baslah. Baru padan muka!?
    Ha...ha..

    Sdr Azizi,

    Jangan lupa beritahu/maklum Kerajaan Pakatan apabila mereka juga membazir atau berbuat salah. Kalau sayang, teruslah menegur. Jangan jadi Pak Ampu@pecacai sampai tak nampak-nampak bangkai-bangkai gajah.

    Kenapa kita kata begitu?

    Kita tak mahu semua (yang namanya penulis, sasterawan, budayawan) hanya layak menjadi pecacai: Digunakan apabila ada yang suruh dan arah. Dimasukkan ke dalam longkang sejarah apabila tak diperlukan lagi.

    Syabas dan tahniah.

    Tahniah kerana berani mengambil risiko diberikan tiket bas untuk ke Kuala Lumpur.

    Apa pun, taraf tak turun; tetap datuk.

    dilaga.

  1. Paksu Pencen

    Tahniah......teruskan memapar isihati sebenar gulungan marhaen. Biar dunia tahu Pena bisa mengoncang dan merobah dunia.

    Sememangnya manusia langsung tidak mahu mendengar kecaman atau bangkangan sebaliknya hanya mahu mendengar pujian dan sokongan.

    Untuk menang sebenarnya kena lakukan apa yang orang kata buruk mengenai kita.

  1. benuasuluk

    nak pangge dato seri ka dato paduka? Ayoo hantam dbp macam tak sayang nyawa haha

  1. CikguRozie

    tahniah cikgu..tumpang bangga sama

  1. Zahiruddin Zabidi

    Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: "Berkata benar walaupun pahit."

    Ini dia penulis kebenaran, tahniah cikgu.

  1. Naim

    Salam, ustaz Hj. Azizi.

    Setuju benar dengan analisis ini.

  1. Anonymous

    As Viagra UK is a prescription medication, the prescribing physician should be made aware of all of the relevant issues when discussing whether or not Viagra online is appropriate. There are, of course, non-responders as well; men that simply do not respond to Viagra pills at all.

  1. longge

    http://bagbagbag.21classes.com/
    http://bagbagbag.blog.com/
    http://www.blogsinn.com/?w=bagbagbag
    http://bagbagbag.blogge.no/
    http://www.azcentral.com/members/Blog/bagbagbag
    http://www.articlesbase.com/authors/bagbagbag/622608
    http://www.edisonnation.com/users/bagbagbag/
    http://freeblognetwork.com/bagbagbag/
    http://glowindia.com/bagbagbag
    http://halqa.com/bagbagbag/