50 Pelindung Diri & Kediaman

Posted by Tukya Labels:

Mendapat dan menatap buku kecil ini, tidak seperti saya ke farmasi membeli ubat gout atau sakit dada. Saya lebih senang umpamakan, untuk menghilang gout, saya disarankan mengambil herba tertentu dari mereka yang arif tentang perubatan herba.


Buku 50 Pelindung Diri & Kediaman


Begitu buku kecil yang bertajuk ‘50 Pelindung Diri & Kediaman’. Saya dapati dari penulisnya sendiri Ustaz Hanif Ghazali, ketika berurusan sedekah amal terhadap pusat pengajian yang didirikan oleh Allahyarham Ghazali Din, iaitu bapa penulis sendiri.

Ia semacam buku biasa jika dilihat sepintas lalu. Tapi ia mempunyai keistimewaan jika diteliti, apa lagi jika diamalkan. Walaupun ia amalan pribadi, tetapi ia seperti satu wakaf dan sedekah jariah ilmu-ilmu ini dari buah tangan penulisnya.

Saya kira ini bukan sesi bomoh yang yang melakukan demonstrasi. Ia satu simbah bakti, satu sedekah kejujuran dan amal jariah, kerana ilmu yang dimiliki penulis buku ini adalah ilmu yang bersandarkan Al-Qur`an dan Hadis. Ia bukan jampi serapah.

Memiliki buku ini bukan saja membolehkan pembelinya beramal dengan ilmu yang diberi tetapi ia adalah serampang dua mata. Pembeli berpeluang mendapat ganjaran kerana pembelian ini bererti menyumbang pembiayaan pengajian anak-anak yatim, pengurusan dan pentadbiran dan mengisi pembangunan Madrasah yang diberi nama Madrasah Zubaidiyah.


Penulis Us. Hanif Ghazali


Saya kagum dengan penulis ini yang bukan saja mampu melahirkan buku-buku menyuntik tenaga batin seperti Amalan Wali-Wali Allah, 60 Kisah Bertemu Rasulullah, 70 Amalan Untuk Bertemu Rasulullah, Lailatul Qadar, Manzil dan lain-lain, tetapi juga kerana beliau seorang pendakwah muda yang seolah-olah mahu menghambakan dirinya, dengan ilmu yang dimilikinya hanya kerana Allah, maka kerana itu, dengan kadar pendapatan yang seadanya, kemiskinan sepanjang musim, dengan rengkuhan yang terdaya, dia dengan dibantu oleh beberapa rakan yang lain telah sanggup membiayai, memelihara sekumpulan anak-anak yatim.

Saya tidak tahu apakah anak muda ini telah menyanggupi pesanan orang tuanya agar jangan mengabaikan anak-anak yatim, menjadi pendakwah, hidupkan jamaah Islam dan berjihad, maka saya dapati pendapatannya hanyalah dari pencarian dan rengkuhannya sepanjang hari. Menjadi guru dan dakwah, membaca kitab-kitab sampai memanjat tangga masjid dan surau di sekitar Kuala Lumpur hanya semata-mata untuk mendapatkan sedikit perbelanjaan memelihara anak-anak yatim dan menghidupkan pusat pengajian peninggalan arwah ayah.

Subhanallah! Jika begini ramai anak-anak muda yang memiliki ilmu seperti anak muda ini, nescaya akan banjirlah ilmu barokah dan akan lahirlah generasi mukmin sepanjang zaman.

Tapi sayang, ia hanya di antara beberapa kerat anak muda, yang tamat pengajian di Universiti Azhar, kembali tanpa bercita-cita makan gaji tetapi terus mengabdikan diri demi mengharapkan keredaan Allah.

Anak muda ini saya mula kenal ketika mereka menyambut kami di Universiti Azhar dan baliknya terus menghambakan diri kepada golongan dhuafa. Dia mengemis belanja madrasahnya dengan ilmunya. Dia menyambung tali hayat anak-anak yatim secara sukarela. Maka kerana itu, ditulisnya buku dari kemampuan ilmunya dengan tujuan menjadi panduan, amalan semua pihak dan itulah aliran dana yang boleh menampung pusat pengajiannya dan anak-anak yatim.

Maka buku kecil yang dipersembahkan ini mempunyai amalan berdasarkan ayat Qur`an dan Hadis tentang bagaimana amalan mendingdingkan diri dari segala kejahatan, fitnah dari segala bentuk dan juga amalan sebagai memagari keluarga, kediaman dari sebarang bentuk bencana yang terlindung dan fitnah termasuk kejahatan jin, toyol, pencuri dan binatang buas.

Berharga RM12, bererti juga anda menyumbang ke arah talihayat anak-anak yatim di Pusat Pengajian Madrasah Zubaidiyah, 08400 Merbok Kedah atau boleh hubungi 04-4571880 @ 019 4805683.

Menariknya buku ini, satu diskusi akan diadakan pada Hari Khamis 11 November 2010 di:

1. 9 pagi di Surau Taman Cempaka, Pandan Indah Kuala Lumpur.
2. 12 Tengahari di Exzon Mobail, berdekatan dengan KLCC.

Kedua acara ini penulisnya Hanif Hj. Ghazali akan turut berbicara.

1 comments:

  1. ibni ismail

    terima kasih ust.Bagus juga buku ini kalau ada kesempatan memilikinya nanti.Harganya pun amt murah menyamai harga sekotak rokok atau pun sekerat cerut berjenama.
    Hari ramai orang nak bantu orang miskin kerana bantu orang miskin dapat nama melalui media.Tetapi nak ramai orang yang dudok dengan orang miskin.Bgitu juga dengan anak yatim.Semoga Allah memberkati perjuangan nya.