Riaksi Terhadap Nik Aziz: Ia Adalah Cerminan Fikiran

Posted by Tukya Labels:

REAKSI TERHADAP NIK AZIZ: IA ADALAH CERMINAN FIKIRAN

Apabila saya menulis di dalam blog ini tentang ‘Pertemuan Blogger Dengan Kerajaan Kelantan’ pada 15hb Januari 2011, ia telah mendapat reaksi yang mencerminkan kematangan berfikir dan kecangkatan, kebebalan fikiran dan sikap.

Tidak matang berfikir, bebal dan tidak berilmu secara telah mencerminkan betapa sebahagian besar kita (tentu sekali Melayu/Islam) masih diserkupi dengan jumud, terperap pemikiran, beremosi ‘benci yang amat sangat’ menguasai kewarasan.

Tentulah sangat dukacita, dalam era gerbang maya ini masih ada orang-orang (Melayu/Islam) yang dikuasai kebebalan kerana malas membaca, malas berfikir dan minda tidak terbuka.

Puncanya satu. Apabila saya menjawab komentar Usin 12:45 am. Usin menampakan kematangan kerana beliau membuat komen terhadap Kerajaan Pas Kelantan, malangnya lain dari itu tulisan itu penuh dengan emosi dan pandang jahat.

Apabila saya menyebut Nik Aziz itu sebagai manusia ZUHUD, maka muncullah komentar ‘bebal’ yang menampakan sempitnya cara berfikir. Lantas tohmahan terhadap Nik Aziz ditulis secara melampau dengan kata-kata ‘Zuhud Kambing’ ‘Maki orang’ ‘Bapa sesat,’ dari Anonymous 11;50. Kemudian dikatanya lagi ‘Serban besar bakul tapi perut busuk macam najis, Anonymous 11;54. Kemudian Anonymous 9:45 am dari Jab Suka Pungkok mengeluarkan perkataan yang mencerminkan tidak matangnya kita berfikir.

Jika anda pernah membaca kritikan saya terhadap Pas, termasuk kepada Nik Aziz, anda akan berjumpa beberapa teguran, kritikan, hentam terhadap mereka. Saya tidak pernah memuja Nik Aziz dan Pas tidak semuanya betul. Jika anda membaca tulisan Dr.Kasim Ahmad berkenaan Najib, Kasim juga mengakui bahawa pada asasnya manusia tidaklah semuanya sempurna. Begitu juga dengan Nik Aziz.

Bagaimana dengan zuhud yang saya namakan kepadanya?

Ini adalah pandangan saya hasil dari penelitian gaya hidup, cara berfikir ketika beliau sedang berada di tengah gelombang politik, demokrasi dan material. Tapi rupanya mereka yang menyanggah dengan bebal dan emosi meluat tidak merujuk kepada pengertian zuhud.

Nik Azizlah yang menjadi sasaran komentar bebal dan tidak berilmu ini, bukan berhujah apakah sebenarnya ia zuhud atau materialistik.

Saya dukacita dan merasa terpanggil kepada mereka ini. Demi Allah, tidaklah bermaksud supaya mereka tunduk menjilat ludah Nik Aziz atau mencium tangannya. Tapi marilah kita menjadi orang yang berfikiran terbuka, matang melalui ilmu dan bukan beremosi bebal.

Saya juga tidak mahu mendesak supaya percaya kepada Nik Aziz, tapi tidak bolehkah kita bersikap terbuka, lega dan lapang berfikir di era dunia maklumat ini?

Kepada mereka ini saya syorkan mendapatkan buku KEPIMPINAN TOK GURU NIK AZIZ, Mengikut Pandangan Sarjana Kepimpinan Besar Sepanjang Zaman.



Membaca itu pintu pengetahuan alam.


Saudara! Jangan jijik, jangan bebal apabila mendengar nama Nik Aziz. Ajaklah hati dengan tenang, ajak fikiran secara terbuka, maka bacalah buku kecil setebal 76 muka, manakala bahan rujukan muka 77- 82, termasuk rujukan Yusuf Ali M.A. The Holly Qur`an.

Sdra, janganlah bebal. Mari tenangkan emosi!

Saya tidak minta anda percaya kepada buku ini, Tapi saya minta anda hormati bahan kajian sarjana, orang bijak pandai, rujukan hampir 100 buku.

Bukui ini ditulis oleh Sarjana Shaharir Mohamad Zain Mantan Prof. Matematik-Fizik Universiti Kebangsaan, Universiti Malaysia (UTM) dan Mantan Presiden Akademi Sains Islam Malaysia. Rujuk Biografinya untuk mengetahui kehebatan beliau.


Prof Shaharil Mohamad Zain


Prof Shahrir ini bukan ulama. Dia sarjana Matematik-Fizik yang tidak pernah tahu berapa hasta serban Nik Aziz. Tapi sebagai sarjana, dia telah membuat kajian bersifat adil, terbuka, tidak emosional, tidak fanatik. Dia juga bukan orang Pas.

Sdra! Juga saya tidak paksa sdra percaya, tapi bacalah dengan sifat intelektual, bacalah dengan kritis. Tak tebalpun. Kalau malas-malas baca, dua hari boleh habis. Kalau anda kaki membaca, tiga jam habis.

Baca dan kemudian berfikir, apakah tohmahan tentang ‘serban Nik Aziz, kaki bohong, suka mengata kat orang, bodoh memerintah, Kelantan tak boleh maju’ akan terjawab apabila anda membaca bab; Gaya Kepimpinan Nik Aziz Yang Serasi Dengan Jiwa Melayu, Aksiom Kepimpinan Sarjana Tamadun Islam dan Kepimpinan Nik Aziz, Kepimpinan Nik Aziz Mengikut Bukhary al-Jawhary, Aksiom Kepimpinan Barat Mutakhir dan Kepimpinan Nik Aziz, Cakravantin dan Kepimpinan Melayu Kini dan Natijah Kepimpinan Nik Aziz.

Sekali lagi saya minta saudara jangan emosional dan jangan bebal. Saya percaya apabila anda menbaca ini setidak-tidaknya anda terfikir dan tertanya apakah anda adil menganggap Nik Aziz seperti anda tohmah itu? Kecuali jika anda hanya mencemik bila melihat buku ini dan terus bebal mengatakan Nik Aziz ‘Zuhud Kambing.’

Saya tidak membela terhadap kritikan blog saya. Saya terbuka. Tapi saya amat kasihan dan bersimpati kepada saudara dan kawan-kawan yang tidak terbuka fikiran, bersifat bebal dan masih menjadi golongan yang tidak pernah tahu pemikiran orang lain.

Memang benar, Profesor Shaharir bukan Qaradawi atau Mahathir. Tapi bagi mereka yang menghormati ilmu, ternyata Prof Saharir bukan calang-calang orang. Pendapat dan penulisannya bertaraf dunia, lainlah kalau saudara masih juga bersikap bebal menolak dengan kata-kata; piirraaahhh!

Ini adalah analisis secara akdademik, bukan ulasan dari penyokong atau pengampu. Dia bukan lebai pondok Paya Tumbuh, tapi pakar Matematik-Fizik yang bukan sekadar matematik 2 x 5= 10.

Bacalah! Setidak-tidaknya anda akan mendapat keadilan berfikir. Saya sangat mengalu-ngalu pemikiran kritis tetapi bukan bebal. Kemudian terpulang kepada anda sama ada menerima atau menolaknya.

Kepada Jab, dapatkanlah buku kecil ini. Kalau sukar nak dapat, hubungi saya. Saya boleh sedekah.

Salam.

78 comments:

  1. none

    Kepada Jab, dapatkanlah buku kecil ini. Kalau sukar nak dapat, hubungi saya. Saya boleh SEDEKAH.

    Chegu,tajam makna ayat ni.
    ada dua jab dalam komen ni.jab yang guna identiti jab sp atau jab yang memang anak iblis yang bersahabat dengan anon 11:50,11:54yang memulakan ayat yang meloyakan pada seorang Tuan Guru hingga menyebab jab yang satu lagi naik angin.

  1. Anonymous

    Sdra Non 11.01
    Anda juga jangan naik angin.Mari kita bersejuk hati berkepala dingin.
    Saya bermaksud Jab Sg.Patani kerana sepanjang dia komen, saya dapati dia kuat membaca.
    Salam; azizi abdullah

  1. Anonymous

    Kata mengata berlaku...mesti ada sebabnya. Bila berceramah, kita sendiri jangan lah menghina orang tu, menghina orang ne.... Kalau kita sendiri sudah lakukan, maka menjadi contoh dan ikutan????? Cuba tunjukan contoh yang baik... Biar orang hina kita... Tuhan akan memberikan kita pahala .... Tak kan lah tak tahu....

  1. Anonymous

    Cuba tengok sendiri yang terbaru di PRK DUN Tenang? Doa yang dipaparkan itu, adakah doa orang ISLAM ???? Ya Allah kau hancurkah lah UMNO...??? UMNO tu siapa,, orang Islam juga... adakah patut kita luahkan begitu.... adakah kita sebagai pemimpin ISLAM mengajar begitu?????? Atau sandiwara Politik....???? Tak berdosakan kita.. siapa yang menanggung dosa...????

  1. naim

    hancurkan umno sebab umno tak ikut islam. salah ke? and hancurkan umno ie the organization bukan orang2nya

  1. farez

    klu dah sebut UMNO, maksudnya parti dan ahli2nya sekali...
    x kan tu pon x paham!!!
    ni la masalahnye nik aziz dan ahli2 PAS,merasakan diri n partinya shj yg baik n zuhud...
    bacalah buku akademik ni, tp jgn lupa dgr jugak pandangan ustaz2 dan tok2 guru pondok di kelantan pasal kesesatan nik aziz!!!
    barulah jadi terbuka pemikiran...
    knapa panggil nik aziz tu tok guru??
    sapa yg bg gelaran...

  1. Anonymous

    Slm
    Kepada yg rasa tidak selesa dengan Tok Guru ni terpulanglah,tetapi seeloknya berbaik sangkalah,dekati dan ambil tahulah tentang beliau.Pernah bertemu dengan seorang tua yang pernah hidup semasa Almarhum Tok kenali tetapi tidak pernah mengikuti dan belajar denganya,beliau akhirnya menyesal,pada saya begitu juga degan tok guru ni kalau anda tidak pernah kenal dan cuba untuk mengenalinya saya rasa anda juga akan menyesal.Anda nak benci,nak maki atau apa sahaja itu soal lain tetapi kenalilah dulu batang tubuh beliau nescaya anda akan lebih rasional..

  1. mahawangsa

    Dalam politik Pakatan Rakyat ada PAS,PKR DAP dsb.Hebat juga pakatan ini.Talah mengugat BN dalam PRU yang lalu.Aku fokus pada PAS parti Islam terkuat dalam Pakatan Rakyat.UMNO/BN semua orang tahulah tak payah komen.Cuma PAS ini aku nampak sudah jadi penumpang sahaja dalam Air Bus yang hebat.Pilot nya PKR.co pilotnya DAP.Jelas PAS jadi penumpang.Adakah matlamat Islam nya di sokong kuat oleh PKR dan DAP.Secara politik nya hanyalah nak meruntohkan UMNO/BN sahaja.Matlamat Islam PAS masih jauh sangat.Maka PAS dan matlamaynya hanyalah mainan dan teori nya yang makin sehari nampak makin luntor dan kendor.Orang sokong PAS kerana mereka benci pada UMNO/BN diatas sikap dan kepincangan mutakhir ini.Aku amat bimbang akhirnya Islam tak kemana kerana lalai dan syok dengan kuasa dab muslihat Kafir.Jelas PAS sudah lemparkan sahamnya dalam sebuah syarikat demi kerana dividen yang tak seberapa Islamiknya.Berhati lah orang Kuat PAS atau PAS itu kuat.

  1. barajiwa

    Tuan Azizi, janganlah Tuan berkecil hati

    Para pengulas entri itu bolehlah kita kelaskan ke dalam kategori berikut:

    Pertama: Penulis upahan yang dibayar untuk mencerca dan kksd (kerja-kerja sejenis dengannya),

    Kedua: Pentaksub yang menganut, membawa dan meyebarkan fahaman khurafat bahawa ― dalam kehidupan ini ― tak ada yang lain kecuali Umno. Oleh sebab itu, Umno boleh berkelakuan jahat sejahatnya, Umno boleh rosak serosaknya, namun cara dan wadahnya TETAP dan MESTILAH Umno saja!.

    Jangan terkejut ramai yang begini, termasuk para sasterawan besar dan para professoree Melayu yang bebal.

    Ketiga: Yang keliru, yang salah faham, yang tak faham, yang termakan oleh fitnah dan yang tak terdedah kepala realiti.

    (Agaknya berapa ramai yang melihat dari dekat hidup dan kehidupan TGNA itu sebagai pemimpin, misalnya?)

    Kumpulan satu dan dua ― biarkan saja...biarkanlah Luncai-Luncai itu.

    Untuk kumpulan ketiga, kita boleh terus menjelaskan dan perjelaskan. Mereka yang kritis berfikir, yang berfikir dan bukan Pak Telan Bulat-Bulat, dan yang jujur pada dirinya akan percaya:

    Bahawa “Pas mesti menggantikan Umno!” itu MEMANG tepat sekali.

  1. Khadam PAS

    barajiwa.Aku sokong terpajak supaya PAS mengganti UMNO.Terbaca tulisan Mahawangsa.ada juga rasionalnya dan logiknya.Kalau jadi pilot sedap juga rasa hati.Ini jadi penumpang sahaja nak jadi pengganti macam mana.Sokong tetap sokong.Kenapa pemimpin PAS memilih untok jadi penumpang.Berjayakah matlamat PAS nanti.Berapa lama lagi PAS harus tunggu dan lihat.Berjayakah kalau PAS memilih jadi penumpang.Bila PAS mahu jadi pilot seperti Mahawangsa kata.UMNO memang dah rapuh pun dari masa semasa.UMNO dan tengelam punca.Aku harap PAS kena steady jangan tengelam punca juga macam UMNO.

  1. Anonymous

    Seandainya kematangan minda boleh di beli, niscaya saya akan bermati-matian bergolok-gadai kalau perlu untuk mendapatkannya.

    Namun ianya semata mata hidayah, haiiya ala's solah-hayya ala'l falah. SunatuLlah. Bekerja seupaya, seizin agar tetap berpegang dengan tali Allah.

    Usaha tuan saya kira sebagai menjalankan bahagian amanah diri. Walau duka atas pincang zaman, semoga tidak datang cela.

    Bak kata "Pabila datang cela batal segala amal."

    Bagaimana kerap menggilap cermin , tetap juga debu dan daki menempel. Gilaplah terus, gilaplah.

    Pandanglah cermin, cerminan diri, sunnguh sakti siapa diri, kematian sebelum mati.

    Jazakallah.

  1. dilaga

    Pas penumpang, Pas gadai Islam, elok cermin diri dulu dan hujah-hujah yang pelbagai itu

    Kepada teman-teman, ini untuk renungan kita bersama:

    Ada bermacam-macam istilah yang diperturunkan untuk menjustifikasikan pelbagai kerja pemerintahan yang kita persoalkan selama ini. Untuk apa cermin diri, orang lain pilotnya, Pas hanya penumpang, Pas gadai Islam... dan bermacam-macam lagi hujah itu?

    Bagaimana kalau kita kembali ke salah satu isu yang paling pokok@utama ― penguasa, kekuasaan dan cara kuasa itu mereka gunakan sejak kita ‘merdeka’.

    Cuba lihat contoh ini. Ini bukan cerita pilot, Pas itu penumpang, Pas gadai prinsip Islam atau cerminlah diri dulu. Berikut ialah salah satu contoh kecil bagaimana khazanah negara ini mereka urus.

    Kos lawatan sehari X ke sekitar tiga Felda di Tenang iaitu Felda Chemplak, Chempelak Barat dan Tenang ialah begini:

    Khemah dan sistem bunyi RM 800k (kalau tak nampaknya, ‘key’nya, k= ribu),

    Banner sambut X turun helikopter di Felda Chempelak, RM 30k.

    Bas untuk mengangkut peneroka dari Felda Johor, Pahang dan Negeri Sembilan yang berjumlah RM 450k

    Berapakah kosnya untuk sehari― ya belanja sehari cuma?

    Tak mengapalah kerana itu adalah duitnya parti itu. (Bukankah kerajaan itu parti dan parti adalah kerajaan?) Ya, Parti yang membela Melayu itu.

    Ini satu lagi contoh:

    Kenapakah Tenang itu tiba-tiba menjadi seperti sebuah zon perang?

    Apakah ada darurat di sana? Seluruh bandar kecil itu tiba-tiba saja penuh dan dipenuhi mereka yang berseragam.

    Apakah itu juga dikerah dengan menggunakan duitnya parti itu?

    Cermin diri? Pas bukan pilot? Pas gadai Islam?

    Sila teliti elok-elok, bagaimana khazanah negara ini mereka belanjakan.

  1. jab sp

    Dah meleret pada penumpang dan pilot pula.OK,izin saya tumpang sekaki.
    Apa kata saya gantikan "penumpang dengan "co-pilot".Sebab musababnya,kalau dah status penumpang memang tak ada kuasa untuk mengarahkan hala tuju pilot kecuali lah ini penerbangan sewa khas yang program telah ditentukan olih penyewa.Kelebihan penumpang hanya sekadar dia hendak sertai penerbangan khas itu atau tidak.Jelas itu hak penumpang.
    UMNO ibarat penerbangan dengan kendalian penuh pilot,satu penerbangan paling merbahaya.Sokongan sistem otamatik pun tidak bolih membantu jika sistemnya juga turut rosak.Bila pilot sudah "mabok",co- pilot pula terlena sama,pasti kapal terbang akan terjunam dan semua penumpang akan kojol.
    Inilah peranan co-pilot yang sentiasa bersedia dengan segala kemungkinan.Andai kata pilot pening sekali pun,arah yang dituju telah diketahui olih co-pilot.Penerbangan akan terus berjalan.Paling tidak pendaratan cemas bolih dilakukan,pilot dihantar kehospital dan biarlah apa yang berlaku pada pilot,asalkan penumpang lain semua selamat.Inilah mungkin rasionalnya apa yang dilakukan olih PAS.
    Sekadar menjadi co-pilot tidak semestinya akan gagal untuk mendarat didistinasi yang dituju.
    Walaupun lapangan yang didarati tidak semesti lapangan yang di halakan mengikut program awalnya,sekurangnya mendarat di Bayan Lepas sudah cukup baik,berkereta pula ke Alor Setar tidaklah jauh mana,berbanding kalau terhempas di Hulu Selangor,mendarat untuk disimpan selama lamanya..

  1. khadam PAS

    Masa PAS dalam BN jadi kolek.
    Masa PAS dalam angkatan perpaduan ummah pun jadi kolek.
    Masa PAS dalam pakatan rakyat pun jadi kolek.
    Nampak jelas PAS masih berharap supaya pilot pening dan mabuk.Jangan haraplah orang lain nak pening.Penumpang munta=muntah ada.PAS kena pintas dihadapan.Kenapa pilih jadi kolek.Di akar umbi mana ada PKR.Akar umbi PAS yang banyak.PAS selalu rugi dan buang masa.Perjuangan dan ideologi memang tepat.Cara kurang tepat.Kata Islam diatas.Tapi parti PAS berada dibawah.PAS selalu kena tipu.

  1. karia puteh

    Kalau dalam bisnes:PAS sebok jual produk.Laci duit orang lain jaga.Jadi kelabu asap.

  1. Anonymous

    kadam pas dan karia putih,
    cantik sekali ulasan tuan berdua.umpama nak buat goreng pisang.pergi cari pisang,cari tepong,cari minyak dan terus goreng.kemudian ngap ngap makan.

    1-politik kita politik 1 orang 1 undi.mungkin kita bolih cadang pada SPR, untuk ahli PAS buat peraturan khas,1 undi bersamaan 10 undi,dengan itu PAS sentiasa berada diatas.undi dari penyokong PKR,DAP yang dikatakan sikit itu tidaklah diperlukan lagi.mereka bolih ditawarkan pada umno.
    2-kalau PAS ada badan pemikir,UMNO punya lebih dari itu,sebab semua belanja bolih dapat daripada duit rakyat.antara idea badan pemikir umno adalah macam mana nak pecah dan perintah.jesteru mesti ujud desakan PAS wajib menjadi ketua kerana PAS maha kuat dan kalau ini tak diterima,PAS perlu berjuang sendirian.Banyak cantik idea ini,sayangnya mereka yang pernah terlibat dengan penyamaran mudah untuk mengesan manusia manusia ini kerana idea ini idea sudah lapok.
    apamacam?.bila bolih tuan tuan minta SPR buat peraturan ini ,1 undi PAS proxi pada 10 orang?.sama idea dengan yang SPR cadangkan itu.

    *pak pandir adik musang berjangggut.

  1. Gedung Akal

    Ustaz...saya rasalah..Melayu dan orang Islam Melayu selalu kena tipu oleh Cina dan puak Yahudi disebabkan mereka bebal. Mahu tunjuk hebat beri ulasan dan pendapat tapi isi akalnya kosong. Melayu atau Islam Melayu, UMNO atau PAS kalau sifar akalnya memang tidak sukar dikelirukan. Sebab itu Melayu percaya hanya UMNO sahaja penyelamat dan Melayu PAS pula percaya hanya ISLAM sahaja penyelamat tetapi faham Islam mereka jauh ke belakang berbanding Yahudi.. kah..kah..kah...

  1. Anonymous

    Dalam situasi kini.Ternyata PAS terpaksa berdiri dibelakang.Cuma jadi jaguh kampung juga.Pendukong PAS jiwanya besar.Tapi kerdil dizahirnya.
    Kamaludin Yasin.

  1. Anonymous

    Gedung akal yang telah hilang akal.
    Kau lah yahudi itu...kah kah kah hei hei hei,hwa hwa hwa.

    ** oak pandir adik musang berjanggut

  1. pro mahawangsa

    Terbaca tulisan Sdr Mahawangsa.Setuju juga .PAS dalam keadaan hari ada dua.
    1.orang kuat PAS
    2.PAS itu kuat
    Matlamat nya sebuah pemerintahan Islam yg diterima oleh rakyat jelata.Pendukong PAS wajib kental dan berani berada dihadapan saff pembentukan pakatan rakyat.PAS sudah mantap diakar umbi hari ini.PAS sudah jadi keras ditengah nya.Cuma dipucoknya PAS masih lembut.Oleh itu PAS kena wujudkan satu timeframe yang konkrit kearah itu..

  1. Anonymous

    Ust dan rakan sekelian.Syukorlah nampak juga pentadbiran Islam di Kedah.Kelantan,Selangor,Pulau Pinang.

  1. Anonymous

    UMNO kunun jadi pilot..
    Memerintah lebih 50 thn
    PM org no 1 UMNO (melayu)
    TPM org no 2 UMNO (melayu)
    Kenapa Penang lepas majoriti kat Cina..
    kalau pandai sgt kunun jadi Pilot..

    Pilot x pilot Allah yg tentukan.. PAS tetap usahakan mendaulatkan Islam.. Sekarang ni org DAP pun dah mula nak mengkaji Quran..
    Kalau nanti semua DAP & PKR masuk PAS bila faham Quran.. masa tu dengan sendiri nya ISLAM yg jadi pilot.. tak semestinya PAS..

    MEMANG BEBAL penganut UMNO & BN ni..

    sz

  1. udahydra2010

    Saya teringat kembali akan kisah Sinetron Ketika Cinta Bertasbih Ramadhan Spesial yang boleh kita tonton melalui U TUBE.

    Sinetron ini adalah karya Kang Abik @ Habiburrahman El Shirazy. Jalan ceritanya cukup menarik kerana dipaparkan bagaimana kita orang Islam sepatutnya menjalani hidup seharian .

    Ada satu watak Haji Samingan yang akhirnya mengakui bahawa dia sebagai

    "Seorang tua tapi tidak bijaksana dalam tindakan.
    Sebagai seorang miskin dan tidak berilmu, dia sombong"

    Kata-kata itu bagitu bermakna dan penuh dengan mesej dakwahnya,ingatlah akhirnya kebebalan kita akan terserlah jua.

    Mungkin orang tidak akan memperli kita , tapi kita sendirilah yang akhirnya akan malu sendiri. Akuilah kebenaran walaupun ianya pahit. Lama mana kita nak berpura-pura dengan kebebalan kita. Wassalam.

  1. Cikgu Man kulim

    Tok guru lambang manusia zuhud akhir zaman ini....Contoh lain..Din dan Jid? Allah huaklam

  1. Anonymous

    mmmmm

  1. Anonymous

    Sdra-Sdra Yang Saya Hormati,
    Banyak yang komen tentang bagaimana Pas diperkuda oleh DAP, jadi pak turut, hanya sanya kerana Pas bersekongkol dengan orang kafir.Ini kesimpulannya.
    Saya sangat berharap, mari kita sama-sama berfikir mencari erti sebenar orang kafir SEKARANG, hak-hak mereka dalam negara dan martabat mereka dari segi perlembagaan.
    Saya sangat berharap sama-sama fikir, APAKAH PAS MAMPU MENJADI PEMERINTAH hanya Pas semata-mata? Kita beri contoh Pulau PInang. Umat Islam memang menjadi wajib menyokong pemimpin Islam. Tapi apakah orang Islam mampu menjadi pemwerintah?
    Kemudian kembangkan hal ini untuk satu negara, sedangkan tuntutan dari Allah tetap ada. jadi bagaimana?
    Di sinilah peranan politik dan politik Islam untuk umat manusia tidak berfanatik hanya sesama Islam. Zaman Rasulullah pun orang kafir di ambil kira.
    Timbul soalan Pas jadi kuda tunggangan, kuda kayu.
    Saya fikir ini hanya persepsi, tanggapan kerana kita tidak ada di dalamnya. Kita cuma melihat dari luar.
    Apapun buruknya hal ini, tanggung jawab terhadap Islam mesti. Jangan lari.
    Kita tidak belajar kaedah, muslihat tata negara. Kita tidak pernah belajar pendekatan politik Islam.
    Apakah kita dsuka kita terasing seorang diri kemudian melaung kita kuat tapi tak ada apa yang boleh kita buat dari kita bersama setelah ada pakatan, bertolak ansur dan kita lakukan apa yang kita tidak boleh lakukan seorang diri.
    Ingatlah saudara, politik itu satu seni dan politik perlu kreatif. Politik itu bukan statik. Politik itu berubah-ubah dan bagi umat Islam, buatlahy kaedah mana pun asalkan Qur`an tetap menjadi pertunjuk.
    Salam dari saya; azizi hj abdullah

  1. Bahtera Merdeka

    Nik Aziz zuhud?
    dilihat dari sudut apa?
    pakaian? cara hidup? tutur kata?

    Nak tabalkan seseorang itu sebagai zuhud dengan melihat aspek tertentu sahaja tidaklah tepat. Apatah lagi dibantu dengan ketaksuban.

    Tun Dr Mahathir jauh lebih menepati "zuhud" jika diambilkira dia hadhir dlm dunia kemewahan ketika berkuasa selama 22 tahun.

    Bezanya Tun tidak menghafal nas dan hadith dlm bahasa Arab tetapi mengamalkannya secara praktikal untuk semua makhluk malaysia di zamannya. Manakala Nik Aziz menghafal dlm bahasa arab tetapi tidak diamalpraktikkan.

    Wallahu a'lam

  1. Non BM

    Kalau lah nak mertabatkan ulamak.Sepatutnya Hj Hadi kenalah jadi imam dalam Pakatan Rakyat.Sedih dan kecewa kenapa dia jadi pakmum sahaja.Isu dia inilah masanya PAS kena praktikkan apa yang ustaz-ustaz PAS cakap di surau-surau dan masjid-masjid.Kita bukan menentang PAS.Kita rasa tak patut PAS dibuat demekian rupa.Andai kiranya Pakatan Rakyat berkuasa nanti agaknya PAS berada disudut mana.Cuba fikirkan sedalamnya.Kalau politik dianggap seni.Kita kena baca seninya itu dimana.Takkan seni politik itu merugikan PAS.Jangan PAS selalu terlepas bas nanti.PAS ada pengaruh dan kekuatan.Ramai tenaga profesional dan cerdik pandai.dalam PAS kini.Mereka menaruh harapan yang cukop tinggi untok mendaulat Islam..

  1. Gedung Akal

    Tuan-tuan...
    Jelas sekali pendapat dan ulasan di sini masih jauh dari wacana ilmu seperti yang diinginkan penulis. Mungkin pengulas-pengulas itu ada kebijakan tetapi nyatanya buah akalnya belum cukup ranum. Masih belum masuk ke ruang ilmu yang makrifat dan membawa manfaat.
    Beginilah...kalau sekadar bersensasi atau mahu menimbulkan prpvaktif tak perlulah sebab sudah orang yang sudah mampu membaca akal sedangkal itu... ayuh berfikir dan berwacanalah dengan ilmu yang betul dan benar! Jangan ikut akal yahudi...itu saja!

  1. Anonymous

    Kepada Anda Semua
    Terima kasih di atas pandangan.
    Hal-hal begini tidak akan ada konklusinya. Tak apa.
    Saya syorkan anda layari:
    http://barajiwa blogspot.com
    Barangkali ada sedikit imputnya.
    Salam
    -azizi hj abdullah

  1. Anonymous

    chegu,
    last sekali kena kata,buatlah apa yang hampa rasa nak buat.ikutlah siapa yang hampa nak ikut.
    terjunlah lubok mana pun yang hampa nak terjun.
    nasihat dah bagi,panduan juga dah bagi.
    cuma akhirnya nak peringat juga:Tun Dr Mahadir pun biasa tak pernah percaya pada pemimpin UMNO.Tun Dr M pun pernah keluar UMNO.Tun M juga baru saja masuk UMNO.

    pak pandir adik musang berjanggut

  1. Anonymous

    En Azizi.
    Aku jadi nak tergelak bila hang kategorikan orang yang anti Ajis sebagai bebal dan cetek fikiran...

    1. Satu Malaysia tahu dia kata boleh kawan dengan syaitan..hang tak payah kata Ajis tu kias ka, ayat simbolik ka. Ajis yang bebal lagi sesat.Allah sendiri sendiri minta hambaNya berjaga2 dengan helah syaitan dalam Al-Quran..Kitab mana dia pakai
    2. Ajis ajak org sembahyang hajat hancurkan umat Islam lain..Nabi mana ajar dia.
    3. Orang bukan Islam permain-mainkan ayat Quran dengan tafsiran tak betul - dia kata takpa...Hadis mana dia rujuk
    4. Nizar siap berkabung guna lilin masa Cina Dap mati pun Ajis kata tak salah..Quran mana dia baca
    5. Amalan org Umno tak sampai ke kubor kalau mati..apa cerita bro
    6. Ajis kata Allah mencarut....tak ka gila tu
    7. Maki orang CELAKO...zuhud ka
    8. Kata orang Umno tak tau pasai Islam....dia malaikat ka
    9. Dia siap cakap Allah dah ampunkan Adun Selinsing....macam Nabi la pula
    10. Org Umno kafir...terlajak dah
    Aku dah tak ingat banyak sangat fatwa gila dia. Cerita mudah, Ajis tak pernah konsisten dengan ucapanya..Hukum dia boleh ejaz sendiri..Ajis ni memang sesat dan menyesatkan. Hangpa kena terimala.

  1. mahawangsa

    Ust.Nampak macam Pemimpin PAS sudah cukop selesa dengan jadi MB Kedah,EXCO,ADUN,MP dan lain -lain jawatan politik.Nada Islamnya hanya gah masa ceramah.Lantang masa mesyuarat kawasan dan muktamar pusat dan aktiviti parti PAS dsb.Kita kena ingat PAS belum berjaya walaupun sekadar 40 peratus.Kalau PAS tak mahu dengar pendapat orang ramai yg simpati dengannya.Maka hilanglah seni politiknya.Pada saya usia PAS pun dah cukop lama juga.Pencapaian agak baik waktu ini.Tapi PAS lupa pada janji perjuangan nya.Kalau dalam team bolasepak penyerang PAS punya,Penjaga gol PAS punya.Penykong dalam stadium pun penyokong PAS rami yg beli tiket.Malangnya kapten bola orang lain pegang.Ini lah tidak adil ditujukan pada Pengurus Pasukan kerana memejam mata tidak melihat pada PAS.Jangan marah kalau pendapat tak matang katanya.Tetapi selalu melihat yang akan longlai di tengah jalan kerana terlalu syok sendiri.Kesian pendahwah dan pendokong dibawah bermatian siang malam berjuang dengan apa cara sekali pun.Tapi pemegang amanah diatas mati angin dek kerana timbang cara kuasa dan kepentingan tertentu.Sekian wassalam

  1. Anonymous

    Sdr mahawangsa dan rakan sekole dengan nya.Kalau komen pun celaru Tak payah lah.Lagi pening.

  1. Anonymous

    Punya lah bersemangat nak ke Putrajaya, sampai tak kisah dah dengan siapa nak bersahabat. Betul lah bagai dikata, hatta bantuan syaitan pun sanggup diterima. Maka berpeluk sakanlah dgn pemimpin berbenderakan si Mata Satu, Anwar al-dajjal al-liwati... Terkedu Mat Sabu memerhati.. Tertunduk Taib Azimuddin dan Harun Din..

  1. barajiwa

    Anon 12.55 AM,

    Tuan,

    Pertama sekali, sila gunakan nama biar mudah rakan-rakan merujuk. Kalau malu, takut atau nak bersembunyi, gunalah nama samaran atau nama pena. Barulah nampak serius berhujah.

    Kedua, belajarlah mengHORMATILAH orang lain walaupun Tuan amat bencikan orang-orang tertentu. Sedih melihat telatah yang begini. Namanya Tok Guru Nik Aziz, TGNA.

    Ketiga, sila bacalah dulu buku yang dibentangkan oleh Sdr Azizi Abdullah. Bacalah dulu. Jangan dasarkan hujah-hujah dengan menonton dan membaca akhbar Umno/BN saja.

    Dunia ini luas...

    Keempat, kalau perlu, sila berikan alamat Tuan yang lengkap. Saya akan kirimkan naskhah saya untuk Tuan teliti isinya.

    Kelima, sila ulas dan bincang berdasarkan buku itu...

    Sila lawati blog saya:

    http://barabarajiwa.blogspot.com

    Terima kasih.

    Kassim Muhamad.
    (Barajiwa)

  1. awat

    anon 12:55 AM dan yang seangkatan,tapi individu yang sama.
    tak perlu lah list semua itu,kalau nak dibaca semua sudah ada dalam utusan dan bharian.
    "majoriti" otak penyokong umno dalam laman ini telah diprogramkan untuk tidak dapat melihat yang benar kerana tidak seperti pengomen lain mereka sentiasa mendampingi semua pihak.sebab itu perbandingan bolih dibuat.
    kalau tak percaya pada ulama kini pun tak apa,nama sila buat rujukan pada ulama lama"tidak berparti' dan dapatkan huraian 99 nama Allah.
    ternyata akhir zaman,masih ada orang yang percaya pada perasuah,penzina,perogol daripada mempercayai apa yang orang agama cakap.
    jika hendak mengaji pun tak mahu ,dan karaoke serta kelab menjadi tumpuan,inilah akibatnya.

    akhirnya sekali lagi lantak hampa lah dan nak mampus dengan akidah apapun mampus pi lah hampa.

    *** bukan semua penyokong umno ber otak karat macam anon 12:55am

  1. Anonymous

    saudara barajiwa,
    tak perlu berdakwah dengan beberapa maklok blog azizi
    abdullah ini.
    cuma kalau ada buku bagaimana nak berkaraoke,bagaimana nak menang judi,bagaimana nak kurangkan mabok akibat arak atau bagimana cara nak jadi perasuah dan perogol,mungkin ini tajuk buku yang mereka mahu.

  1. Abgcengkih

    Cikgu! saya tengok ruangan komentar ni dah macam buku shorthand reporter pun ada, macam tulisan tangan doktor subscribe ubat pun ada. Huduh.

    Tak kena gaya jadi pasar jual beli maruah pulak. Sedangkan rata-ratanya disini sebangsa yang mengaku dipersaudarakan dengan Igamanya.

    Tapi saya percaya apa yang cikgu maksudkan dengan posting ini ialah tentang akal yang sihat dari jiwa yang damai fitrahnya.

    Harap tutup saja komentar posting ini.

  1. man ca

    lULUSAN KELAS TADIKA KEMAS.ITULAH JADI NYA.OTAK JUMUD BEKU MACAM KETOI AIS.LEMPAK DALAM API PUN TAK CAYAK DAH.UMNO PUNYA ASUHAN.

  1. Anonymous

    Diulangi skali lagi;

    Punya lah bersemangat nak ke Putrajaya, sampai tak kisah dah dengan siapa nak bersahabat. Betul lah bagai dikata, hatta bantuan syaitan pun sanggup diterima. Maka berpeluk sakanlah dgn pemimpin berbenderakan si Mata Satu, Anwar al-dajjal al-liwati... Terkedu Mat Sabu memerhati.. Tertunduk Taib Azimuddin dan Harun Din..

  1. wanzal

    SAUDARA BARAJIWA

    SAYA CUKUP TERTARIK DGN ULASAN SAUDARA BILA MEMBERI HUJAH..SAYA NAK SENTUH SIKIT SAJA : ADA CATATAN MENYATAKAN PADA AKHIR ZAMAN, ORG ISLAM AKAN HANCUR BUKAN KERANA PERBUATAN KAFIR TAPI KERANA PERBUATAN ORG YG MENGAKU ALIM TIDAK MENGGUNAKAN ILMUNYA KE JALAN KEBENARAN TAPI CENDERUNG MENYESATKAN MANUSIA HINGGA KITA MENJADI KUCAR KACIR.
    HARI INI KECELARUAN ITU BERLAKU DI DEPAN MATA BILAMANA NIK AZIZ SERINGKALI TERSASUL DAN MELATAH..ADA YANG MARAH DAN BERKATA ITU FITNAH DAN ADA JUGA YANG BERKATA MAKSUD TGNA TERSIRAT DAN SEBAGAINYA MALAH SERINGKALI MENUDUH ITU PROPAGANDA S.KHABAR UMNO...
    SEDARKAH KITA BAHAWA APA YANG DILAFAZ TGNA DI DEPAN AUDIEN, BUKANNYA DI DALAM KELAMBU.YANG MENDENGAR BUKAN SEORANG TAPI BERIBU MALAH DISOKONG DENGAN RAKAMAN DIGITAL UNTUK MEMBUKTIKANNYA.
    MARILAH KITA BELAJAR MENERIMA WALAUPUN TERKADANG PAHIT RASANYA TAPI MUHASABAHLA DIRI BAHAWA HAL INI SEBENARNYA MERUPAKAN LABIALITI KEPADA PAS.
    MASYARAKAT INGINKAN SEORANG PEMIMPIN ISLAM YANG BERHEMAH, BUKANYA BERCAKAP SESEDAP RASA.

  1. Anonymous

    Saudara Dilaga, aku tolong jawab, polis penuh sebab nak jaga orang yang mengaku alim kira nak maki org, kira nak merusuh, kira nak bergaduh.Pati Islam konon.
    Saudara Awat, toksah dok berbelitla, jawablah huraian anon 12.55 tu..aku pun nak dengar juga

  1. Anonymous

    mengarut...mengarut...
    kalau hangpa tau penangan mb ulaq kapak Kedah...baru hangpa tau..
    lebih haprak dari umno..

  1. pen parker

    Nik Aziz adalah seorang politik yang hebat.Dalam diri nya ciri-ciri yang diperlukan oleh masyarakat Kelantan.Pertama dia mempunyai ilmu agama yang mampu membimbing orang lain.Ini adalah elemen pengaruh terhadap diri nya.Kedua Nik Aziz adalah seorang tokoh politik yang cukop lama dalam PAS dan di Tanah Air kita.Nik Aziz mempunyai imejnya yang tersendiri.Ketiganya Nik Aziz ini juga dianggap sebagai guru atau pendidik selain jadi pemimpin.Keempat Nik Aziz perwatakan nya yang memang nampak sederhana.Kelimanya bahasanya pun lemah lembut cuma sekali sekala ada meninggi.Ini adalah kebiasaan dalam hidup.Oleh pada semua orang yang ingin bermain politik tak kiralah parti apa pun kalau mempnyai ciri-ciri yang ada pada Nik Aziz Insya Allah dia akan selalu selesa dan selamat.Itulah pada pandangan saya jika masa lapang saya cuba buat perbandingan tokoh politik hari.Tokoh lain pun ada juga kehebatan nya yang tersendiri.Saya bukan membodek atau mengampu.Cuma sekadar menilai diatas kejayaan dan kecemerlangan karier politiknya.Pohon maaf kalau terkasar bahasa.

  1. Anonymous

    kepada membuat tomahan kepada tuan guru nik aziz. Cuba anda bayangkan kalaulah anda meninggal dan yang menguruskan jenazah anda bukan najaib,bukan muhyidin yasin,tetapi adalah tuan guru nik aziz .cubalah kita fikirkan, kita kena ingat ilmu allah tu luas . bak kata alim ulamak kalau nak di tulis ilmu allah tu dikumpulkan air seluruh lautan utk dijadikan tinta tak cukup.ada setengah yg di ucapkan kita tak memahami sebab kita tak mengkaji ilmu allah tu. kita kan disuruh belajar ilmu dunia dan akhirat.ilmu akhirat tu meliputi ilmu tasauf,hakikat,makrifat dll

  1. Sekolah Bahagia

    Jika diikutkan komentar anti TGNA adalah ciput dalam ruangan ini. Ini membuktikan spesis yang anti beliau telah pupus. terdapat 5 - 6 komentar yang agak keras dari 46 komentar yang diberikan.. Itu belum pasti samada orang yang berlainan atau yang sama hee...

  1. Anonymous

    Banyak lg Ulamak yg muktabar di Malaysia tp bukan Nik Ajizla. Berfikiran sempit jumud. Pernah terdengar satu ucapan nya jgn tgk tv, dgr radio nnt anda akan sesatkan. Tapi dgn ada nya internet semua nya dia nak ckp tidak berfikiran terbuka pula. Kalo dah sengal sampai mati pun sengal. Kesiannya org mcm Nik ajiz ni. Sebenarnya Nik Ajiz keturunan mana? Adakah perjuangan nya berlandaskan Iman. Bak kata Anuwar Nik Ajiz ni Ulamak kerusi je. Mmg lahirnya Bodoh tapi berlagak pandai. Kesiannya Dia Anwar pengkhianat pun kawan rapatnya. Patutla penipu berkawan rapat dgn pengkhiatan. Baik punyer. Aku bersyukur walaupun aku tidak mempunyai apa tapi aku tidak mengikuti pendekatan Nik Ajis yg jauh tersasar dari batasan. Nik Ajiz& Co is nate brok.

  1. Anonymous

    aku tau Chegu Azizi membiarkan catatan kali ini agak lama untuk melihat berapa banyak makhlok makhlok yang telah hancur akhlaknya.
    terlampau banyak mentekedarah duit haram akibat berlindong dan mengagung para perasuah,para perogol,para penzina myebabkan hati depa telah tertutup dengan sebenar tutup.
    tiada hujah dapat diberi sekadar ulang tayang apa yang media pengampu lapurkan bukan saja menunjukan mata mereka memang buta,tapi hati turut ikut sama buta.
    dimana depa ini berada waktu tok guru tok guru memberi kuliah.
    MEREKA SEDANG KARAOKE DAN DIKELAB MALAM.
    apa mereka buat sewaktu umat Islam kyusuk dengan Solat Subuh.
    MEREKA BERDENGOR AKIBAT MABUK YANG DIMINUM DI KELAB DAN RESTORAN.
    jesteru jangan hairan jika pelesit pelest macam ini masih ada.
    *** catatan ini bukan untuk orang dan pengikut umno,tapi untuk pelesit pelesit yang tiada langsong jiwa Islam.
    #### chegu,kalau bolih biarkan lama sikit,nak tengok berok berok melompat dalam laman ini.

    pakpandir adik musang berjanggut

  1. Ahmad Al Bab

    Ustaz.Dalam pemerhatian aku orang politik banyak yang bengkok dari yang lurus.Termasuklah Nik Aziz sendiri.

  1. Anonymous

    ANON 12.4O
    PATUTLA ORANG KATA MCM2 PADA N.AJIS DAN PAS..BAHASA YANG ANDA GUNAKANPUN TAK MENGGAMBARKAN LANGSUNG ORG DARI PARTI MEMPERJUANGKAN ISLAM.MUNGKIN INILAH YANG N.AJIS AJARKAN PADA PENGIKUTNYA SEBAGAIMANA DIA SENDIRI KATA ALLAH MENCARUT.DIA SENDIRI PUN SUKA MAKI ORANG CELAKO..MUHASABAHLA BAHAWASANYA SEMAKIN BANYAK ANDA MEMPERTAHANKAN SEMAKIN BANYAK ANDA TERJERAT.SEHARUSNYA PENGIKUT PAS WAJAR MENUNJUKKAN PRIBADI TINGGI DALAM MENANGANI HAL2 SEBEGNI BUKANYA SUMPAH SERANAH....DAN SATU LAGI LIHATLAH BERAPA RAMAI PEMIMPIN PAS YANG CUKUP GEMAR MENCERCA DAN MEMAKI ORG SEMASA BERCERAMAH SPRTI MAT SABU MAHFUS DLL..SEBAGAI ORG KUAT PAS, SAYA CADANGKAN SAUDARA JAWAB SEMUA SOALAN YANG ADA KERANA SAMPAI SEKARANG SAYA DOK TUNGGU TAKDA SEORANGPUN BERANI....

  1. barajiwa

    Tuan Azizi, Gerombolan: Masih bersumberkan Utusan untuk berhujah

    Sebenarnya tidak ada apa yang dapat kita pelajari daripada para Anon (Entah kenapa ― masih berdegar-degar tapi bersembunyi?)

    Mari kita balik ke isu pokok. Tak ada apa yang nak dihujah. Sumber ‘hujah’ hanyalah ‘berita’ Utusan dan komen mantan pemimpin Umno. Tak ada apa yang boleh dibincang. Elek, kata Maniam. Nak tahu apakah itu hujah yang boleh merangsang minda? Cuba teliti:

    Tulisannya KJ John dalam Malaysiakini yang bertajuk “Islamic criminal law”
    KJ John, Jan 25, 11 12:59pm. Antara lain, kata KJ John:

    “I shudder when all and sundry can become "moral police" in the public spaces of life. Is policing the purpose and agenda of every human soul, and the responsibility of every other human? Does not jihad really mean the policing of one's own soul? As a Christian, I am taught to use the Holy Scriptures to evaluate my life. I have, almost, never used it to examine someone else's personal and spiritual life!”

    Ajaklah teman gerombolan teliti artikel ini, paling tidak berilah penjelasan yang boleh menjernihkan wajah Islam.

    Bukankah itu lebih baik daripada meminjam ‘spin’@belitnya Utusan untuk berhujah@cerca orang lain?

    Kassim Muhamad
    http://barabarajiwa.blogspot.com

  1. Anonymous

    hoi anon anon umno dah terasa memang depa kaki kelab malam dan karaoke.
    depa tau TGNA antara faktor yang akan menumbangkan kerakusan depa, menyebabkan depa keluarkan cakap macam orang gila kerana memang depa spesis gila.GILA KUASA

    aku perturunkan semula catatan yang membuat depa ni bolih jadi gila pasai terkena pada depa.
    aku tau Chegu Azizi membiarkan catatan kali ini agak lama untuk melihat berapa banyak makhlok makhlok yang telah hancur akhlaknya.
    terlampau banyak mentekedarah duit haram akibat berlindong dan mengagung para perasuah,para perogol,para penzina myebabkan hati depa telah tertutup dengan sebenar tutup.
    tiada hujah dapat diberi sekadar ulang tayang apa yang media pengampu lapurkan bukan saja menunjukan mata mereka memang buta,tapi hati turut ikut sama buta.
    dimana depa ini berada waktu tok guru tok guru memberi kuliah.
    MEREKA SEDANG KARAOKE DAN DIKELAB MALAM.
    apa mereka buat sewaktu umat Islam kyusuk dengan Solat Subuh.
    MEREKA BERDENGOR AKIBAT MABUK YANG DIMINUM DI KELAB DAN RESTORAN.
    jesteru jangan hairan jika pelesit pelest macam ini masih ada.
    *** catatan ini bukan untuk orang dan pengikut umno,tapi untuk pelesit pelesit yang tiada langsong jiwa Islam.
    #### chegu,kalau bolih biarkan lama sikit,nak tengok berok berok melompat dalam laman ini.

    pakpandir adik musang berjanggut

  1. Anonymous

    mengenai soal brdoa menghancurkn sesama islam, saya sarankan kpada PAS supaya menukar istilah "YA ALLAH HAMCURKANLH UMDO" kpada "YA ALLAH HANCURKNLAH PARTI UMNO DAN BRIKAN HIDAYAH KPADA PENGIKUTNYA"..dgn cara ini barulah org UMNO tdak trsalah faham dek kerana kejahilan mereka dalam agama..dah la xpaham ,buat fitnah plak 2

    fahamilah agama daripada ulamak..bkan daripa golongan munafik dan golongan sekular yg sntiasa menjatuhkn agama dan perjuangnya

  1. alfonso

    Kenapa ada orang kurang senang dengan Nik Aziz.Kita anggap lah dia orang politik.Segala fatwa dia pun adalah fatwa politik.Habis cerita.Tak perlu polimik panjang-panjang.

  1. Anonymous

    Kepada Semua Pengkomentar Blog ini
    Terima kasih di atas komen kritis anda.
    Ternyata anda sangat perihatin, Saya dapat membuat kesimpulan; Komen tidak dapat lari dari fanatik. Komen bersifat probadi, menyerang peribadi. Pengkomen banyak yang lari datri tajuk malah yang mendukacita sekali, sebahagian besar tidak matang dalam fokus persoalan. Tak faham persoalan agama.
    Salam
    -azizi hj abdullah

  1. sayuti hanif

    Sdr Ust Azizi. Dimana boleh dapat buku Mohd Sabu Air Mata di Bumi Memali karya C.N.AL AFGHANI.Terbaca ulasan tuan penulis buku itu melalui utusan malaysia macam ada sesuatu yang tak kena dengan PAS.Utusan Msia yang fanatai ke atau penulis buku itu yang fanatik membuta tuli.Kalau UMNO mungkin mereka tu tal islamik.Betul ke penulisan buku tu.Sekian.

  1. Anonymous

    SAUDARA AZIZI

    KALAU KOMEN HANTAM MURSHEET AJIS, SENANG-SENANG ANDA CAKAP TAK MATANG, TAK FAHAM AGAMA..
    DAH TAK LEH TERIMA JANGAN BUKA ENTRI NI, ANDA TULIS SORANG2, PUJI SORANG2, JANGAN BAGI ORANG KOMEN.
    MANUSIA YANG LEMAH SELALUNYA TAKUT AKAN KRITIKAN DAN SERINGNYA MANUSIA YANG BONGKAK AKAN MENGANGGAP DIA SERBA HEBAT DAN JARANG MENERIMA KRITIKAN.
    KESIMPULANNYA ANDA BERASA ANDA CUKUP MATANG DAN BERPENGETAHUAN TINGGI DALAM AGAMA...GOLONGAN INILAH YANG SELALUNYA MENJUAL AGAMA SEJAK ZAMAN SAHABAT LAGI

  1. jab sp
    This comment has been removed by the author.
  1. Anonymous

    anon 1:34am
    1-jelas setelah media tv dan media eletronik gagal membohongi rakyat,maka orang seperti kamu yang bolih diibarat hantu raya kehilangan tuan merayau rayau ke laman laman yang memaparkan kebenaran untuk melihat jika bolih menumpahkan muntah,tetapi silap ini bukan tempatnya.
    2-aku cadangkan kamu pergi lawat laman laman pro umno seperti laman Tun M yang begitu bersungguh sungguh membohongi orang tetapi menghalang komen luar dengan mengadakan sekatan dan penapisan.Akhirnya komen yang tidak secucuk,tidak disiarkan.So macam nampak 100% sokong catatannya.Ibarat pilihanraya Iraq dan Mesir yang 100% rakyat sokong tetapi akhirnya pemimpinnya lari lintang pukang membawa diri,meninggalkan hantu rayanya.

    USTAZ AZIZI;SUDAH MASANYA TUAN UJUDKAN GOOGLE ACCOUNT SUPAYA KURANGKAN SIKIT HANTU RAYA MACAM ANON DIATAS MERAYAU RAYAU.HANYA SATU HANTU RAYA,TAPI DIBUAT MACAM SEPULOH.

  1. Anonymous

    Sayuti Hanif,
    Saya tidak menulis/mengulas buku Air Mata Mat Sabu di Bumi Mamali. Orang lain tu. CN Afghani tu, kena tahu. Dia tu bekas pemimpin Pas di Mamali dulu. Ada kes tertentu maka dia tidak lagi dalam jamaah Pas di situ. Apa yang ditulis, semuanya hal-hal yang tidak kena baginya tentang Pas.
    Boleh baca tapi kena tahu apa puncanya.
    Maaflah, saya tak tahu tentang buku itu.
    -azizi abdullah

  1. Anonymous

    Tuan Anonymous 1:34 AM,
    Andalah orang pengecut. Sampai hujung hayat masih berselindung. Ini blog saya, tempat meluah fikiran, pandangan dan mengalu-ngalu pandangan orang lain tapi tak pula saya minta sdra masuk dan tak pula saya tegah. Saya hormat mereka yang berfikiran terbuka, tak kita Umno atau lain.
    Fanatik agama maksud saya hal agama. Hentamlah Nik Aziz jika itu menjadi kebencian anda. Tapi cetek ilmu agama ialah persoalan Zuhud. Anda tak faham langsung pengertian zuhud.
    Saya menulis sejak tahun 60an, bermula menerima kritikan sejak tahun itu. Mengapa pula saya mesti ego, takut tentang kritikan.Saya pernah dikritik menghina agama, masakan kalau hal seperti ini, saya mesti sentot kepala hanya kerana dakwaan seorang UMNO TEGAR yang memiliki blog tapi tak ada perhatian.
    Cuba teliti balik jawapan anda di dalam blog ini. Anda mungkin tak terasa ianya penuh dengan busuk hati, cemburu, sakit hati, fanatik, pengikut politik yang tak ada prinsip.
    Maaf, saya tidak memiliki ilmu agama yang tinggi. Saya masih belajar. bagaimana pun jika dibanding dengan anda, mungkin saya tinggi sedikit dari anda maka sangat layak saya bermegah hanya dengan sdra.
    Sdra diantara orang yang tidak boleh menumpang ilmu. Sudahlah menyembunyikan diri, takut pula memperkenal nama. Jika begitu, bagaimana untuk mengakui anda seorang yang lebih berilmu dari saya. Kura-kura saja yang selalu menyentot kepala apabila dihadapan orang.
    Anda seperti kata orang: jika anda di belakang, anda akan sepak kaki orang depan, jika anda di depan, anda akan sepak tunggu.
    Salam.
    -azizi hj abdullah

  1. Anonymous

    Aik! Penulis macam hang tak baca buku Memali tu??? Awat?? Tak sensasi ka nak baca belek pekung dalam jemaah sendiri??? Ikhtiar la sama pi baca...

  1. Anonymous

    SAUDARA AZIZI
    SAYA MERUPAKAN PENGUNDI MUDA YANG BELUM PERNAH MENGUNDI SEBAB MASIH TUNGGU DAN LIHAT PERKEMBANGAN TERKINI..SAYA MEMBACA SEMUA KOMEN YANG ADA DAN MENJADI MUSYKIL DGN HENTAMAN2 YANG DIBERIKAN DAN YANG PALING HAIRAN KENAPA SAUDARA TIDAK MENJAWAP SOALAN2 YANG DIKEMUKAKAN..SEKURANG-KURANGNYA KAMI GOLONGAN MUDA DAPAT MENILAI SENARIO YANG ADA DAN DAPAT MEMBUAT PIHAN YANG TEPAT TANPA PREJUDIS.JAWAPAN SAUDARA SERINGKALI MENJURUS KEPADA SOAL KEMATANGAN YANG MEMBUAT KOMEN..KAMI TERTUNGGU2 KALAU2 SAUDARA MENJAWAB DENGAN JELAS UNTUK MEMBUKTIKAN KEBENARAN.KALAU BOLEH TUAN TOLONG HURAI KRITIKAN PEDAS BERHUBUNG TGNA DARIPADA PENYOKONG UMNO, APAKAH MEREKA FITNAH ATAU KRITIKAN ITU MEMANG BENAR2 ADA.
    TERIMA KASIH

  1. Anonymous

    cerita mudah anon anon spesis umno.
    hampa gunalah nama apa pun,anon apa pun,anak muda belum mengundi kah,orang tua yang masih berkaraokekah atau mak andam yang tayang rambut kah,namun wajah dan kebodohan kamu yang tidak dapat melindong wajah kamu menyebabkan hakikatnya,kamu hanya seekor,tapi cuba mempelbagai sebagai 2 ekor atau 3 ekor.
    CUBA UBAH cara CATATAN JANGAN BAGI ORANG LAIN NAMPAK.

  1. Anonymous

    Itulah jawapan standard bila tergagap nak jawab....

  1. Nama aku Syokmaaa

    Azizi, bila ilmu agama hang tak tinggi la hang senang terpegun dgn Nik Aziz....

    Nik Aziz ni bukannya tak ok..dulu dia cukup ok bila dia angkat agama lebih dari politik...
    Tapi sejak dia berkawan dengan Anwar Brahim, dia dah jadi tak ketahuan dah..politik lebih dari agama..tu yg jadi macam tu..

    Apapun, bagi aku Hj Hadi lagi elok..Alaah...depa pun tau la sapa Anwar.. Serupa orang tau aji-no-moto tak elok la...tapi bila dah rasa sedap..telan saja la Labu....

  1. Mahadir

    Nik Aziz ini ialah opurtunis politik.Anwar Berahim pula matlamat dia menuju putrajaya je.

  1. Nama aku Syokmaaa

    Azizi, hang tak mau buat research cara pemakanan orang Melayu ka?

    Bukannya apa, pemakanan tu mempengaruhi pemikiran juga. Benda ni ada hubung kait la dengan cara pemikiran politik orang Melayu. Pakai telan saja mau kata sedap atas perencah..tambah pula perisanya bila 'tok guru' yang tambah...

    Berapa kerat sangat Melayu amik berat pasai pemakanan. Berapa kerat Melayu yang tak mentekedarah benda-benda macam belacan, budu dan entah apa benda lagi yang diperam sampai berulat..?? Mau kata sedap...telan saja..Dah tu bila totok sampai benak, tak kira Pas atau Umno...Bangang sampai tak kesudah..

  1. Anonymous

    cukup skadar allah sahaja yg menjadi pembela TGNA..klau org PAS bela pn mcm la orn UMNO nk paham..puak2 sekular ni xkn paham dgn prjuangan ulamak..dh xpaham xmau mengaji..bla org bgtau bangkang pulak..klau stakat org UMNO kutuk TGNA 2 apa la sngatt..suruh bini ampa pakai tudung dlu la bru bleh brdebat ngan ulamak..
    pigidaa la UMNO ,dasar jahil agama, p kutuk org alim plak..nk tau ulamak 2 btul ke tak,tnya la ulamak..yg p tnya org mmunafik mcm pemimpin UMNO 2 bwat pa..dk menang kt depa la smpai bla2 pun

  1. Anonymous

    Kepada Nama Aku Syookmaa,
    Saya dalam Persatuan Pengguna dah 10 tahun. Ia bukan saja berjuang hal pemakanan, tetapi juga tentang kebengongan pengguna terhadap hal semasa.
    Kami bermottokan HALALAN TOIYIBAN tidak HALALAN WA HARAMAN, seperti anda yang sering menyamar berbagai nama.
    Cadangan anda tak berisi pun kerana anda masih Halalan wa Sekularan, yang masih tetap memisah politik dengan agama.
    Salam
    -azizi abdullah

  1. Anonymous

    Ustaz azizi..hujah ustaz tepat kat atas muka org ameno..mohon kpd Allah agar mereka diberi hidayah..

    ..panji alam..

  1. Anonymous

    saya pernah menuntut di ukm dan kenal dengan prof shaharir...pendokong perjuangan pas..tak hairanlah dia menulis menyokong nik aziz...banyak lagi pendokong-pendokong pas di ukm..

  1. Anonymous

    Sdra Anonymous (sz pada 11:16 AM) bertanya, tapi dia sendiri yg menjawab. Mengapa jadi begini? Mungkin telah bercelaru antara apa yg difikir dgn apa yg ditulis?

    << UMNO kunun jadi pilot..
    Memerintah lebih 50 thn
    PM org no 1 UMNO (melayu)
    TPM org no 2 UMNO (melayu)
    Kenapa Penang lepas majoriti kat Cina..
    kalau pandai sgt kunun jadi Pilot..


    Pilot x pilot Allah yg tentukan.. PAS tetap usahakan mendaulatkan Islam.. Sekarang ni org DAP pun dah mula nak mengkaji Quran..
    Kalau nanti semua DAP & PKR masuk PAS bila faham Quran..
    masa tu dengan sendiri nya ISLAM yg jadi pilot.. tak semestinya PAS..

    MEMANG BEBAL penganut UMNO & BN ni.. >>

    Memang kita mudah mengatakan orang lain bebal atau bodoh, tidak pandai berfikir ...

    Tapi apa yg sampai ketelinga saya sendiri dari kawan yg memang penyokong kuat PAS/PKR diutara (sewaktu bertemu dan minum2 diKL) semasa PRU12 dulu; (saya hanya mendengar tanpa mengiakan kata2nya)

    1. org2 PAS yakin sungguh dan menyakinkan org Melayu utara lainnya yg LGE akan masuk Islam apabila LKS mati;

    2. kerana itu LGE telah mula membaca dan cuba menghafal Al-Quran sebagai persediaan untuk pengislamannya nanti ... ini membuat org2 PAS sgt teruja (kata kawan saya, kehendak Allah siapa tau kan!)

    Tapi kalau diperhatikan secara terperinci apa yg cuba dilakukan LGE dan satu dua pemimpin DAP lain samalah apa yg dilakukan oleh LKY semasa cuba meraih undi Melayu di Singapura dulu. Setelah berjaya mendapat kuasa menyeluruh, org2 Melayu diSingapura jadilah apa yg terjadi skrg ni; disebuah tempat yg dulunya sbhgian dari Tanah Melayu ...

    Agaknya itulah yg terjadi Pulau Pinang. Sudah kehendak Allah belaka!

    Kita memang senang menuding jadi pd org lain, tapi diwaktu kita berkelapangan cubalah kita sama2 analisa apa yg terjadi, ingat pd sejarah silam buat bandingan, renung jauh dan berfikir cara positif supaya kita semua tidak akhirnya "menang sorak tapi kampung tergadai".

  1. Anonymous

    Lumrah..bangsa yang paling mudah kena torak@kelentong...Melayu...Dari zaman Melayu Melaka.., sampai la sekarang... apa boleh buat....

  1. TKPM Gajah X Mati

    Tak Banyak Orang benar kenal nik Aziz sebenar. Ia hanya mengikut gambar ulasan ulasan media menyokong atau menentang. Masing masing melihat dari perpektif masing. Tun Mahathir pernah di label Firaun kerana saorang memilih penjanaan ekonomi sebagai "biulder" orang lupa Muawiyah mengambil pendekatan yang sama . Omar bertanya dia memberi jawapan dia bersempadan dengan Byzantium yang tidak memandang zuhud tetapi form: perang psykologi dalam dakwah. Abu Zar mengkeritik sebagai membazir (pendekatan zuhud berlatar belakang kemiskinan di Mekah dan Medinah di zaman perjuangan ). Masing masing mempunyai pendekatan sendiri.

  1. TKPM Gajah X Mati

    Tak Banyak Orang benar kenal nik Aziz sebenar. Ia hanya mengikut gambar ulasan ulasan media menyokong atau menentang. Masing masing melihat dari perpektif masing. Tun Mahathir pernah di label Firaun kerana saorang memilih penjanaan ekonomi sebagai "biulder" orang lupa Muawiyah mengambil pendekatan yang sama . Omar bertanya dia memberi jawapan dia bersempadan dengan Byzantium yang tidak memandang zuhud tetapi form: perang psykologi dalam dakwah. Abu Zar mengkeritik sebagai membazir (pendekatan zuhud berlatar belakang kemiskinan di Mekah dan Medinah di zaman perjuangan ). Masing masing mempunyai pendekatan sendiri.

  1. miss myaira

    saya sokong Allahyrham Azizi Abdullah, ramai orang Melayu semestinya Islam cetek ilmu pengetahuan dan suka menghentam orang tanpa usul periksa.. kononnya mereka orang politik bijak pandai tapi penuh beremosi.. banyak hentaman dan kritikan di dalam facebook yang sebenarnya menonjolkan kebodohan mereka sendiri.. walau saya masih muda tapi saya malu dengan orang kita yang pandai berbicara tapi tidak tahu patah butirnya..