Al-kisah..

Posted by Tukya Labels:


Suib Lazim, salah seorang Trio Datuk T kata:

Risiko perundangan yang terpaksa diterima terpaksa dihadapi demi menyedarkan rakyat mengenai moral lebih penting... bla... bla... bla...

Demikian respon menyokong kata rakan se-video seks, Shazryl, Rahim Tambi pasal Seksyen 292.

Kah.. kah... kah... ini pemoral yang paling best dalam alam maya hanya dengan kitab video seks.

Subhanallah... moral abad 21. Terasa malu amat. Teringat sebuah buku "Ia mati kerana takut neraka" pasal ghibah.

100 comments:

  1. Anonymous

    But frankly.., hang mau ka bakal PM hang kaki toron depan belakang???

    Well....knowing that person...

  1. Anonymous

    Puak-puak Pakatan carik ler org yg muka mcm anwar kononnya ada tu. diorg ni kalau anwar toron bini dorg pun, dia kata ok..

  1. Anonymous

    muka 3 syaitan tu sebijik muka orang takda iman.. muka cibai..

    buat malu jer kat anak cucu.. alahai malangnya nasib isteri dan anak2 mereka dapat bapak perangai mengalahkan iblis.. cam munafik jer muka..

  1. Anonymous

    anon 5;22.
    frankly,hang pun nampak yakin anwar akan jadi PM.habis la umno.

  1. Anonymous

    Tak rasa malukah anak cucu tiga orang fasik tu?

  1. Anonymous

    Allah firman dalam quran suruh siasat dulu bila datang berita walaupun dibawa oleh orang fasiq,bukan suruh terus nafikan sebab tak dapat terima kenyataan.Jadi siasatlah dulu bukan terus jatuh hukum fitnah,konspirasi,fitnah,konspirasi!

    Ini yg terus tuduh orang fitnah,terus cop pembawa berita munafik,fasiq,muka syaitan,iblis,ahli neraka ni betul ke faham Islam ni?

    Kisah pasal video seks ni bukan kisah pasal nak mengaibkan orang tapi kisah untuk mencari kebenaran supaya tak tersalah memilih pemimpin.

    Kebenaran tentang video seks penting sebab anwar bukan orang biasa,bukanke pemimpin yg bininya tabalkan sebagai anugerah tuhan ni korang nak angkat jadi PM?Mungkin korang tak kisah berPMkan seorang peliwat dan penzina tapi kami kisah,walaupun kami tak sokong dia.

    Bukan kami saja,rakyat negara kafir pun ambil perhatian serius tentang moral pemimpin diorang,termasuklah US,itali,jepun semua tu.Satu skandal aje boleh jatuhkan pemimpin diorang serta-merta.Tinggi sungguh moral rakyat kafir negara kafir ni berbanding dengan umat Islam negara ini ya.

    Orang taksub ni memang susah nak ajar,bukti depan mata pun dia tak percaya,bukti DNA pun dia kata tipu.Minta tuhan tunjukkan tuhan dah tunjukkan banyak kali dah tapi masih tak nampak juga.Nak dikatakan apa lagi.Macam pernah baca kisah sebegini dalam quran..

  1. Anonymous

    Chegu dah sihat ka?.
    Alhamdullillah,bukan senang nak hadapi pecacai umno macam 5:22,6:01,orang yang sama.

    Jenis ni elok pi titi penang.Terjun kebawah.Habis cerita.Ada pun asyik terikut dengan fitnah orang.

    Inilah akibatnya selalu kedarah duit haram.Daging dan hati jadi busuk

    kalau aku jumpa 5:22,sure aku terajang sebelum sempat dia terjun kedalam laut penang

  1. Anonymous

    Salam,
    Anon7:08, tiga 'muka syaitan dan muka tak de iman tu' tidak ada pun skandal berulang-ulang, tidak ada pun dituduh meliwat, memuaskan nafsu dengan isteri orang, kerana memang mereka tidak melakukannya,bukan? Pemimpin yang anda agung-agungkan jika ia melakukan seperti yang dituduh dan disiasat oleh PDRM, beliau hanyalah manusia, yang boleh melakukan kesilapan. Jadi jika saudara/saudari sedar akan hakikat ini, alhamdulillah ia sudah memadai.Hakikat masaalah beliau dari semasa belajar di MCKK,pensyarah yang tidak mempercayai beliau di UM, insiden beliau dikejar dengan shotgun double barrel (over/under) kerana melarikan Wan Azizah (arwah bapa saya dan saya kenal Datuk Dr Wan Ismail secara peribadi zaman 70an dahulu)dan seterusnya skandal-skandal beliau sudah cukup meyakinkan saya bahawa beliau seorang ahli politik yang memang ada banyak masaalah peribadi sejak dari beliau muda lagi.Orang macam ini hendak kita terima jadi PM Malaysia? Janganlah taksub dengan orang yang nampak bijak berpidato dan berdebat,jangan kita mudah terpengaruh dengan sesiapa pun.Tepuk dada, tanyalah selira.
    Salam Perantauan,
    MelayuPerthDotCom

  1. Anonymous

    Tepat sekali.Anwar semenjak dari MCKK lagi sudah pandai main juboq..

  1. pakngah santan

    kalau video seks tu hanyalah penipuan, mengapa trio datuk t sanggup tanggung risiko. lebih baik mereka upload saja video tu dalam internet secara anonymous. macam video csl, samapi sekarang tak tahu siapa punya kerja.

    berani kerana benar, takut kerana salah.

  1. Anonymous

    aku selalu tgk hang dok solat paling depan kat masjid kulim...tapi sayang hati telah berbungkus taik hitam, masih tak dapat hidayah....sedaqlah, tulah anuar omega pujaan hang selama ni.....

  1. Anonymous

    Tukya...

    Sabar tukya dengan serangan kat atas tu...

    Depa serang kata-kata saja...Nabi Muhammad kena lebih dari..

    APA NAK TAKUT...

    SYAFAKALLAH...

  1. Anonymous

    Tak usahlah kita bergaduh disebabkan perkara-perkara yang kita tidak jelas. Hanya Allat swt yg tahu perkara sebenar. Sebaik-baiknya kita jgn ikut 'menari' sama. Kalau perkara itu betul, nanti kita dapat dosa bersubahat. Kalau perkara itu salah, kita dapat pula dosa fitnah. Buat apa nak tambah dosa, lebih baik kita tambah pahala....

  1. Anonymous

    KAWA-KAWAN YG BUDIMAN
    1.Mengapa anda lari dari persoalan? Ini bukan pasal Anuar atau JUBOG.
    Saya cuma persoal, jika untuk menunjuk tanggung jawab,membetulkan moral masyarakat caranya menyibar/menunjuk video seks,betulkah cara dakwah ini? Kenapa orang2 ini yang merasa tanggung jawab tak terasa bertanggung jawab beberapa pemimpin Umno yang buat salah laku? Apa, itu bukan moralkah?
    2. Saya hampir 10 tahun tak solat Jumaat di Masjid Kulim kerana saya solat di Masjid Negeri PP kerana kerja.Solat waktu tidak ada saf depan kerana hanya satu saf.
    -Salam;azizi

  1. Anonymous

    Kalau anwar ada masalah peribadi pun, kaki main belakang depan pun.. biar dia tanggung dosa tu dengan tuhan..
    persoalan sekarang, mengapa datuk 3 suku tu sanggup aibkan anwar sampai satu dunia tau.. tak malu ker buat kerja mengaibkan orang macam ni.. banyak lagi cara lain boleh buat..Dah tua2 nampak sangat kaki tengok blue film..

  1. Haji Rashid Yan

    Ya sheikh Azizi,

    Boleh tak hang pi tanya Nuar..bila dia nak saman Umi Hafilda yang buat bising tu...

    Hang cakap pakai kepala lutut Azizi..cuba lah belajar cakap macam orang beriman sikit.

  1. Anonymous

    TAK payah pusing sana pusing sini. Bersumpahlah dengan Nama Allah swt.
    Sesungguhnya dia lah hakim yang maha adil.
    Kita orang islam kita yakin kepada allah.Bersumpahlah Anwar ibrahim.
    Berani kerana benar takut kerana salah.

  1. Maulana Arrif

    Apa pun maksud Cikgu Azizi? Adakah maksud Cikgu manusia bernama Shuaib ni buruk perangainya?

    Tuan dan puak tuan kata Anwar tak buat semua tu...fitnahlah...konspirasilah. Tapi apa hal tuan cakap fasal Shuaib ni? Astaghfirullah!

  1. Scenic Malaysia

    Elok juga Pak Aji baca:

    http://adukataruna.blogspot.com/2011/04/menyampah-gua-sudah-meletup-kenapa.html

    open minded sikit baru boleh agak sapa tak ada iman

  1. Anonymous

    Sapa yg lari dari persoalan Aji?? Kalau tak mau bicara bab Anwar dgn Juboq atau Chipap.., hang tok sah duk bicara apa ke satu pun kaedah taggungjawab orang yang nak mendedahkannya.. Ni bukan nya bab kita nak bicarakan Mat Piah, Seman, Dollah Kangkung ka sapa-sapa.. Ni bab Anwar si anugerah Tuhan.., si Papa hebat...
    Aku peduli apa kalau si tokey judi yang bukak cerita..Aku peduli apa kalau si Minah ronggeng yg dedah skandal..Aku peduli apa kalau si Bapak Ayam yg nak bocor rahsia..
    Tapi, gelagat mengelak..gelagat auta..gelagat segala jenis gelagat aku duk baca..Maruah diri pun diletak atas pendapat orang...
    Takkan hang buta???

    Anon 5:22- aku bukannya Umno

  1. awat

    takut lakukan penyelewengan kerana dosa
    takut minum arak kerana berdosa
    takut menjadi perasuah kerana dosa
    takut menipu kerana dosa
    dan takut bersumpah juga kerana berdosa
    ITULAH ANWAR SEJAK MCKK,ABIM,UMNO

    TAK takut lakukan penyelewengan kerana TAK TAKUT dosa
    TAK takut minum arak kerana TAK TAKUT berdosa
    TAK takut menjadi perasuah kerana TAK TAKUT dosa
    TAK takut menipu kerana TAK TAKUT dosa
    dan TAK takut bersumpah juga kerana TAK TAKUT berdosa
    ITULAH TRION 3 T SELAMA AKU KENAL 25 TAHUN BERSAMA UMNO,TERUTAMA SHUIB DI UMNO SUNGAI PETANI ZAMAN HJ SAIDIN

    Pak Haji YAN,londeh jubah dan serban kalau hang pakai,pasai pi haji tapi masih terima cerita orang munafik

  1. Anonymous

    Haji Azizi, salam dan semoga sentiasa dipanjang umur dan diberikan keberkatan Oleh Allah. Bersabar dengan segala tomahan dari pihak-pihak yang kurang bersabar.

    Benar anuwar belum di putuskan bersalah atau tidak. sumpah bukan jalan penyelesaiannya kerana zaman sekarang siapa berani bersumpah jika duit ditaburkan setimbun.. gugur imam. Eskey sendiri akui dia dalam video lucah tu (tak pasti pelakon atau pengarah) bagaimana boleh berpegang kepada kesaksian seseorang yang moral diragui.

    RTC? isu tahun 1990an masih dalam persoalan pelbagai skandal (samada dihebahkan oleh orang UMNO sendiri atau pembangkang) belum terjawab. Adakah kesaksian dia boleh diguna pakai. Jika dalam Islam dimana 4 orang saksi diperlukan. adakah mereka mempunyai kualiti dan kelayakan untuk tujuan tersebut.

    Bagaimana untuk menghukum anwar jika segala bukti dan kesaksian boleh dipertikaikan. Video? masih dilihat kesamarannya. Polis maklum dah kenal pasti pelaku tapi sehingga la ni, dok main teka teki? disitu juga wujud keraguan. Bagaimana nak dakwa anwar lagu ni jika banyak sangat isu 'keraguan' dari saksi sehinga isu pelaku dalam video lucah tersebut.

    Konsep syariah mudah jika pertuduhan dilihat meragukan maka tercemarlah pendakwaan dan perlu dibebaskan sitertuduh.

    'membebaskan seseorang bersalah lebih baik dari menghukum seseorang yang tidak bersalah (kerana tersalah bicara)'

    Wasallam

  1. Anonymous

    Tak tengok video tu pun, tapi kalau tengok cara Anwar taichi menjawab press pun boleh agak dah..
    Suruhanjaya siasatan pun tak mau..sikit-sikit Qardawi tak bagi sumpah la..Karpal tak bagi siasat la.. Aparaa!!!!
    Barua ni apa dia tak kata kat PAS masa dia duduk dalam Umno dulu??? Ulamak terompah kayu siapa yg cakap??
    Bagi aku, dialah celaka lebih dari Umno lagi...munafik terang-terang..

  1. Anonymous

    Ustaz dan Saudara2,

    Dalam kita nak pilih pemimpin, kita juga tak mahu pemimpin yg jenis putar belit, pembohong dan menggunakan ugama sebagai perlindungan diri.

    Bagi saya, kes Video Anwar ini disiasat oleh pihak polis dan biar ianya disiasat.Tapi cukup malang bila polis dapat membuktikan sesuatu maka polis akan dituduh dgn bermcm tuduhan.

    Kalau pun Trio T, tu bersalah, kita berserah kepada Allah SWT. Kadang2 kita kena terima bahawa Eskay sanggup bersumpah laknat bagi membuktikan pelaku didalam video tersebut adalah Anwar Ibrahim. Ini kita perlu ambil kira kerana Anwar Ibrahim itu seorang pemimpin yg dikatakan bakal menjadi PM pada penyokong fanatik beliau.Jadi tak hairanlah bagi saya sekiranya perkara ini berlaku dan yg membuat tuduhan tersebut adalah rakan karib beliau sendiri yg telah dipergunakan oleh Anwar Ibrahim dahulu.

    Kalau kita mengikuti kes liwat Saiful yg juga bekerja dgn Anwar Ibrahim dahulu dan disebabkan oleh tidak mahu menghadapi perkara terkutuk yg dilakukan oleh Anwar Ibrahim makab beliau telah membuat laporan mengenai moral Anwar Ibrahim.

    Utk makluman Ustaz dan Saudara2, penghujahan Karpal Singh sebagai salah seorang peguambela Anwar Ibrahim telah terbukti bahawa berlakunya liwat oleh Anwar Ibrahim. Kita tahu Karpal tu bijak dalam membentangkan hujah tetapi beliau telah gagal utk membuktikan bahawa Anwar Ibrahim tidak melakukan liwat keatas Saiful kerana didalam penghujahan Karpal Singh beliau hanya mempertikaikan kes liwat ini berlaku secara sukarela bukannya secara paksa sepertimana yg didakwa oleh Saiful. Sekiranya hakim menjatuhkan kes ini dibuang maka penyokong fanatik Anwar akan berkata Anwar tidak melakukan liwat ke atas Saiful tapi pada hakikatnya terbukti bahawa Anwar telah melakukan perbuatan liwat.

    Jadi dgn fakta sebenar bahawa Anwar adalah seorang peliwat maka adakah kita perlu memilih beliau sebagai Ketua Negara kita? Adakah ini dikatakan perubahan yg dilaung-lauangkan oleh penyokong Anwar dan konco2nya? Tidakkah kita segan dan merasa malu terutama terhadap Allah SWT apabila kita sudah mengetahui bahawa Anwar tu memang seorang yg rendah moralnya maka kita sanggup menerima beliau sebagai Ketua Negara kita?

    Apa yg berlaku pun kita harus terima Qada' dan Qadar Allah SWT kerana kalau kita renungkan kembali semasa Anwar Ibrahim semasa menjadi Timbalan PM dulu, beliau hanya selangkah saja lagi untuk menjadi PM tetapi Allah SWT tidak mahu beliau menjadi PM maka beliau tidak jadilah dan maka tersembulnya segala perbuatan beliau kerana Allah SWT ingin menunjukkan contoh kepada umat manusia dan mungkin cabaran kepada beliau.

    Kita harus sedar, bahawa sudah beribu mungkin ratusan ribu mungkin berjuta doa dari umat manusia yg berdoa dan bersembahyang hajat supaya menunjukkan kebenaran apa yg telah berlaku dan yg dilakukan.

    Jadi saya berpendapat, tidak perlulah lagi kita menyokong Anwar Ibrahim kerana ramai lagi pemimpin didalam PKR yg boleh diketengahkan. Kita juga perlu tahu bahawa setiap orang tak kan sama dan yg terbaik itu kita ambil sebagai model kepimpinan walaupun terdapat kesilapan yg tidak ketara tetapi masih membanggakan kerana di negara kta sudah mempunyai beratus-ratus masjid dan kita tidak bimbang bergerak kemana juapun terutama sekali membuat sebarang ibadah dan kebajikan yg cukup terlambak disana-sini oleh masyarakat islam negara kita.( Cuba kita rujuk surat2 khabar). Ramai rakyat terbela. Banyak kerja2 kosong. Kerana itu adalah ibadah. Dan sekiranya ini telah berjalan dgn jayanya oleh kerajaan yg memimpin maka apakah yg kita gusarkan lagi kerana kita perlu memikirkan pula untuk memastikan masyarakat sekeliling kita berada didalam harmoni dan tenteram. Oleh yg demikian, saya rasa kerajaan BN yg ditunjangi oleh UMNO sudah cukup baik kerana perlaksanaan nya sudah terbukti dan berjalan dgn lancar. Sekian.

  1. Anonymous

    anon 4:08

    poodahhh... lu pun sama.. otak bingai..

  1. Anonymous

    anon 4:08.
    punyalah panjang hang komen tapi isinya ada dalam utusan.
    hang paham kah tatacara dalam mahkamah.
    kalau dijawap dalam contact apa yang berlaku dalam mahkamah,hakim akan kata"hang pi belajar semula".

  1. Anonymous

    hukum islam:-
    tuduh org tanpa bawa saksi yang adil 4 org...kena hukum org yg bawak petuduhan tu... kpd yg nak komen mlampau2 xpayah komen kat sni, tulis je kt utusan meloya...mesti tulisan anda disiarkan... mana y paling bjasa, rahim tambi ke anuar...ksian rakyat malaysia...ada lg y sokong BeeAnd...naik minyak xpe, naik brg xpe, nk tolong rakyat xbole nnti negara bnkrap,... BeAnd jgk paling baik...rogol anak org pn xpe, mcm kt melaka,

  1. Anonymous

    Wei..cuba hangpa pikiaq cara yg sempoi..Baguih la kalau DAP dapat perintah M'sia. Rakyat gerenti makmur punye.. Pusat hiburan gerenti tumbuh melata.. China-doll gerenti berselerak..fulamak..gebu-gebu tu wei..tak payah pi seberang dah.. PM Anwar tukang bagi cop Sirim kat anak-anak ikan ni... PAS pulak akan keluaq fatwa kat Jabatan Agama tok sah duk gatai menyibuk pi buat serbuan..Haram dedah dan aibkan orang..Nak buat maksiat mampuih pi la kalau buat dalam bilik..depa PAS buleh keluaq la cerita Saidina Umaq.. Amar maaruf nahi mungkar cuma utk maksiat depan mata saja..Sempoi....macam haramjadah...

  1. Anonymous

    Pikiaq pakai otak. Logik ka?

    1.Lepas berzina suruh org pergi ambik jam yg tertinggal (bukan seorg, tp 3 org pulak tu, dan antara3 org tu ada lwn politik).
    2. masa cari jam terjumpa CCTV. BUKAN KAH CCTV SEGALA GAMBARAN NYA ADA KAT BILIK KAWALAN? YG ADA KAT LOKASI HANYA LAH KAMERA, ATAU MATA NYA SAJA. jadi mcm mana boleh dpt gambar atau filem nya?.
    3. Tapi bila ditayangkan filem, ada pulak seorg T dlm gambar itu, seolah2 sudah tahu kawan tu nak berzina.Sedangkan mula2 cakap dijumpai secara tak sengaja.

    Perkara yg sebenar terjadi hanya Allah saja yg mengetahui...

    Perbicaraan liwat 2 aku tak ikut sgt kerana jijik, batang, jubor, mani.. (harga gula tak turun2 pun, tambang bas sekolah makin naik ada..)
    Tapi pada liwat pertama, sebelum bicara aku rasa 50-50. tapi semakin bicara semakin aku tak percaya.. nampak semakin tipu, spt tarikh liwat terjadi di trivolly villa sdgkan belum siap lagi. Jubor pengadu dipertahankan oleh peguam bela dari diperiksa oleh doktor walau pun berulangkali di minta oleh peguam bela.... sedgkan dlm mana2 kes rogol, pemeriksaan doktor adalah kunci utama nya.

    Pasal Ummi hafilda? Malas nak komen, kalau dia nak kat aku, aku nak kat dia... mudah2an dia berubah setelah jadi bini muda aku.
    wallahu alam

  1. Anonymous

    Salam ustaz.depa dok kata kat orang.Yang isu ketua umno padang serai kena balun depa tak tau ke.Budak yg balun tu buat angkat sumpah ditaman sena.Tapi ketua bahagian tu nafi juga.Betoi yg ustaz kata moral pemimpin umno yg dekat dengan kita di kulim.Orang kot pekan kulim kata Di Juburi.

  1. Anonymous

    ..kena liwat punggoq tu satu hal tapi kalu dah kena liwat fikiran boleh rosak segala2nya..rupa2nya ramai yg dah kena liwat fikiran oleh Anuwouuu...heheheheheh

    Kaki Tutuh

  1. Anonymous

    assalamualaikum....hmmmm hangat2 mcm ni la senang citer...1)anwar dikira bertuah sekiranya betul2 dia telah difitnah...krna dia telah dianiaya dan doa org yg teraniaya tiada hisab disisi Allah tetapi yg ke2)anwar org plng clka skranya dia btl2 buat kerana diat tlh menipu ramai rkyt...ciri2 org munafik ada byk dan slh satunya ialah "bila bercakap dia berbohong"

  1. Mr X

    kes liwat padg serai wakil UMNO.
    kes liwat patg pauh wakil PKR
    baru sama dan serupa/he he he he

  1. Non

    haaaaa tu dia.


    Anuar aljuburi dari PKR Ptg Pauh.
    Rahman di juburi dari UMNO Pdg Serai.
    .....................PAS bersih ada iman.

  1. mat pos

    Mat Sabu bakal Timbalan Presiden PAS dah bertaubat.he he he he he he

  1. Anonymous

    datuk T @ tolol..t for tolol,t for tongok.....

  1. Anonymous

    datuk T @ tolol,tongok

  1. Anonymous

    orang bodoh aje yang percaya video laknat tu,,KahKahKah

  1. Anonymous

    salam untuk 1malaysia,
    Tinggalkan isu jubog!! aku tak peduli samada anwar main jubog saiful atau saiful main jubog anwar! Tapi aku peduli kalau rega minyak kereta naik, minyak masak naik, minyak rambut naik, minyak angin naik, beras naik, tol naik, bawang naik, ikan naik, daging naik, sayur naik, macam macam naik!! Pening kepala, stress, sampai kote aku tak naik. Last sekali, bising bini aku!!

  1. Anonymous

    Anon 10:20, hang kalau mau kaya cepat, isu juboq ni boleh kasi hang kaya.
    Nu..depa dok buat offer hadiah Rolls Royce sebijik kalau sapa-sapa buleh bawak mai orang yg mirip muka sama dengan Anwaq Brahi..
    Hang duk gaduh barang naik..hang nak tau lagi bahaya kalau barang Anwaq naik...habih dia tala boh...

  1. Anonymous

    la perth.com,memang la three stooges x dak rekod dgn PDRM.tp yg sorg tu hang tny org Mlaka,smua tau.x kn hang lupa kot,bdk yg kna rogol kna krung,dia bebas ksna kmari.Dh tu dok klentong kta di bebaskn oleh mahkamah.bila masa?msuk mahkamah pun idak.

  1. Burung Merbok

    1. Jangan terpesong fikiran dan penilaian. Jangan cuba menghalal yang haram dgn mencari kesalahan org lain.

    2. Sudah pasti, ramai yg biasa cari pelacut. TAPI apanya special dgn kes 'pelakon' ini ??? Jawabnya ialah mudah aje. Kalau si pelakon tu orang biasa, takde kepentingan atau penglibatan hasrat menjadi teraju negara, tak siapa pun akan ambil peduli. Ni, kita berbicara tentang seorang yg teringin sangat nak jadi pemimpin no 1. negara.Sudahlah kes di mahkamah belum selesai lagi, di'ketagihkan' diri dgn satu lagi episode malu pula ! Pantang aku dan keturunan aku untuk "bertuan" dgn sesiapa saja yang terbukti TAK LAYAK, terutama dari segi MORAL.

    3. Jangan kerana ada tok lebai membela si pesalah, maka segala dosa dan kejahatan boleh diampun. Jangan kerana terdapat suara-suara taksub menyokong menggila-gila, orang bersalah dilihat 'putih dan bersih' ; sedangkan busuk pekung dapat dihidu seluruh negara. Nanah dosa bukan terjadi sekelip mata atau baru-baru ini sahaja. Bisul pun mengambil masa yg lama untuk 'masak'; tapi bila dah 'masak' tak siapa dapat sembunyi lagi bau hanyir dan busuk itu ! Kecualilah kalau yang boleh bertahan hidung, atau pura-pura mewangi dengan semburan perfume dari Arabia !

    4. Istilah yang paling tepat utk mendiskripsi puak degil ini ialah " BODOH, paling BODOH, tetap BODOH, amat BODOH dan seBODOH_BODOHnya "

  1. Anonymous

    Burung Merbok, taksub tu adakalanya beku.. Bila dah beku, susah la.. Anwar cukup suka orang yang taksub.. Senang dia nak spin. Penyokong Pas ramai yang masuk dalam kategori ni. Susah bilamana sibangang memakai jubah.. Kebangangan disembunyikan disebalik jubah dan serban..

  1. Anonymous

    tokya ni dok maki sangat UMNO bn last2 p bedah jantung kat spital gomen gak...tak malu sunggoh...buat penat ibu ngandung jo

  1. Anonymous

    ANON 7.00 AM a.k.a Bangang Gila

    hg ingat hospital tu duit mak bapak umno ka? bangang tak boleh diajaq betoi hg ni. duit buat hospital tu duit kita (rakyat) yg bayaq cukai. duit aku, duit hg, duit kita rakyat malaysia. yg hg dok persoal malu tak malu ni pasaipa?

    tengok ni sampai habih dan pikiaq ok!

    http://www.youtube.com/watch?v=uvuOISZwOY8

    susah betoi nk "sparring" idea ngan pencacai2 bingai ni!

  1. PROF

    PAS -sebuah parti Islam hanyalah slogan yg penuh retorik sahaja.Malah undur kebelakang dalam menegakkan syiar Islam dan perjunagannya.Tak lebih drp mengejar KUASA>

  1. Lebai Pondok

    Kata PAS tu parti ulamak.Macam Mat Sabu pun jadi timbalan perssiden.Orang PAS pun dah tolak ulama macam UMNO juga.Pi mai pi mai tang tu juga.UMNO parti sekular.PAS pun dah sekular.DAP lah parti yg akan ganti perjuangan PAS.

  1. Cloud Chaser

    serabut pale den dgn kes anuar ni..tak produktif langsung rakyat malaysia ni asyik disajikan dgn berita yg tak pekdah ni..brp byk masa pihak2 yg terlibat yang telah terbuang begitu saje termasuk dr anda yg membacanya..baca benda yg ilmiah lagi bagus..aku nak komen satu jer..bilalah anuar ni nak ke alam barzakh atau retired terus dlm politik..nama hang dah busuk sangat dah..pilah dekatkan dr dgn tuhan pulak sementara masa hang yg tinggal ckit tu..berkhalwat dlm gua sorang2 dan bertaubat selalu boleh tak? cepatlah ckit..boleylah pulak den dgar lagu lain..asyik dgar lagu juboq,liwat, air mani & bla bla jer..boring tau tak!!!

  1. Anonymous

    PAS ni ubah lagi.Drp negara Isla,membangun bersama Islam, dsbnya kepada negera kebajikan pula dah.Ini barangkali atas permintaan Karpal Sing.

  1. NASSURY IBRAHIM

    Hebat sungguh Datuk T, nong

  1. Anonymous

    Sama saja...PAS ke , PKR ke , UMNO ke....ini semua melayu islam dok gaduh....cina juga jdikaya.jadi mcam singapura dah sikit lagi.Melayu tak tau mana.lenyep.

  1. cucu tukya sintokbugis

    wahai peng comments 2x, hangpa kena ingat..tulisan hangpa ni semua akan ditanya balik di akhirat nanti...harap-harap ada la jawapan nanti nak melepaskan diri dari api neraka yang hitam warna nya. kalau masuk api neraka nanti gelap toksah cerita la ...dah nama pun hitam...

    kalau pun anwar tu kaki jubuq bukan cara ni nak menghukum dia , Al quran dan sunnah dah tunjuk jalan macamana nak menangani masalah ini...kalau tak tau tanyalah orang yang tau.
    aku pun tak tau,, takat tengok video dah berani kata....aku pun boleh.....hakimi mereka bukan menghukum terus...baru tak zalim...

    sekian terima kasih...

  1. Anonymous

    Yang si Anu dok fitnah tu kenapa tak nak siasat dulu, kau orang terus percaya saja.. sudah lah .. tak kan kes yang berulang kali boleh terjadi kalau ianya tidak betul..

    Azizi ini dari dulu dah hijau apa boleh buat.

    WARGA SEBELUM MERDEKA

  1. GABAI

    AKU SUKA MAMAT SEKOR NI, BUKAN MAIN SUKA DIA PROVOK SEMUA UMNO TAK BETUI

    LAWYER AMBIGA TU DEFEND LINA JOY MURTAD,LEPAS TU JADI KEPALA DEMO 'BERSIH' PULA.ORANG PAS SOKONG. KAU TAK KUTUK PUN

    MUDAH CAKAP, ORANG KAU NI HINA ISLAM KA, NAK BUNUH ISLAM KA, MUSUH ISLAM KA, SEMUA OK ASAL SOKONG PAS JA.

    SEBAB TU PAS NI PARTI SESAT YANG SELALU GUNA AYAT QURAN

  1. Anonymous

    salam..
    Quote from post: ""Subhanallah... moral abad 21. Terasa malu amat.""

    yup, mmg malu... TETAPI lagi malu giler saya rasa terhadap pelaku didalam video tersebut... Terkilan kerana isu pelaku (sesiapapun, tak mahu menuduh) yg lbh besar spt ditutup disini, seolah2 menunjukkan video lucah (dgn niat tertentu) adalah kesalahan yg lbh besar daripada menjadi pelaku didalam video tersebut.... sedih..

  1. Anonymous

    setakat dok cerite aje....mungkin bolehlah orng kata memfitnah.....bila video yg sahih keluar.....berjuta-juta meta memandang....orang kata fitnah juga.....kalau betul tak buat....mengapa banyak dalihnya....cek punya pendapat....suruh aja pak nuaq tu naik atas mimbar masjid lepas solat jumaat....suruh dia menafikan segala perbuatannya....aku nak tengok dari dekat....dia berani ka tak!!!!.....kalau ketaq lutut...memang dah sahlah...dialah bapak segala dajjal........

  1. ayba

    Subhanallah...naik takut saya membaca komen-komen di sini.

  1. Anonymous

    Mr A adalah seorang yang En Azizi rasai seorang penyamun.

    Mr B telah merogol anak/bini En Azizi.

    Mr A telah melihat dan bersedia menjadi saksi kelaku Mr B merogol anak/bini En Azizi.


    Sudi ke En Aziz terima Mr A sebagai saksi? Amacam?


    kahkahkahkahakahakahaaa... Tulis novel tang senario mcm ni...


    MRSM Kalae Chepo 66/73

  1. Anonymous

    Sheikh...lama menyepi..Awat? Duk terkejut beruk lagi ka? Ka sheikh duk melengung...??

  1. Anonymous

    Najib tibai Ziana Zain ada ko kisah..
    Najib tibai altantuya ada ko kisah
    rahim tamby chik kasi beranak anak dara orang ada ko kisah..

  1. HAMBANYA

    KOPIAH PUTIH TAK LEKANG DI KEPALA

    MENGATA ORANG PUN TAK LEKANG JUGA

    INILAH SYAITAN BERTOPENGKAN AGAMA ABAD INI

    KITA TAK TAHU SIAPA BENAR SIAPA SALAH, JADI LEBIH BAIK DIAM KERANA DIAM ITU LEBIH MULIA DI SISI ALLAH.

  1. Carlos Seira
    This comment has been removed by the author.
  1. Anonymous

    ANON 7.44...
    oit kalau tang mengutuk spital slow,xckup kakitangan, xdak plak ko ckp spital tu hak rakyat, duit rakyat..trs bantai tang umno. kalau nk defend pasai pak aji ni masuk spital gomen, tukar plak jd hak rakyat...mmg org PAS ni kuat spin.mcm aku org klntn, biasa dok gunting rambut sebelah jaffar rawas tpt tok guru sll ceramah. dan keluarlah, statement sblm mnegundi " anak2 muda, mat2 racing pun dh pandai sokong pas skrg, bgs2" dan situasi slps mengundi, mat2 rempit bnyk kat kelantan, statement br plak, jd nya " mat2 rempit ni geng2 umno yg xmampus lg la ni, minah2 pakai ketat ni yg undi umno dulu lah ni" aku dh naik menyampah, tp aku sll bergaul dgn org pas, n i can "see" them.

  1. tokgaru

    Meh ramai2 kita berpakat.

    Selagi Pas duk berkawan dengan DAP, kita jangan sokong , biar dia jatuh tersungkuq di Kelantan dan Kedah.

    Aku sebagai orang melayu rasa terhina yang amat sangat bila pemimpin DAP berlagak samsing dengan berkata ” kalau awak berani buat negara islam, langkah mayat saya dulu ” & ” awak nak laksana perundangan islam di negara ini, oh no way man, never for ever ”

    Aku heran. Tak kan Nik Aziz dan Hadi Awang tak rasa terhina dan tercabar. Tadak teloq betoi depa 2 orang ni .. pondan kut ?

    Anyway Ambiga is more able than Nik Aziz and Hadi in uniting the malay people. She has proven she is more able.

  1. tokgaru

    Ada ker patut Hu Pang Chow Ketua DHPP kata MB Kedah " tak cerdik " sebab nak haramkan operasi pusat hiburan di Kedah sepanjang bulan ramadan.

    Kurang hajaq betoi apek sekoq ni. Dah lama duk berkawan dengan Pas pun tak kan tak faham hukum2 dalam islam lagi kut. Bulan posa orang pakat nak pi mesjid yang dia duk kira nak buka pusat hiburan supaya orang melayu melencong dari mesjid.

    Kita cabar Hu Pang Chow, kalau duk dengan Pas pun tak faham islam, baik lu balik duk dengan MCA atau Gerakan semula lah.

  1. tokgaru

    Apa cite pun ..

    Pas takut dengan DAP sebab Pas duk harap undi cina untuk menang. Silap2 kalau pemimpin depa hadir dalam majlis anjuran DAP, siap dengan lauk pauk pelbagai (yang kita boleh makan dan yang haram kita makan), siap dengan pelbagai jenis minuman (yang mabuk dan tak mabuk). Bukan pelik jika ada ulamak depa yang akan selongkar cari hadis2 dan ayat2 quran yang boleh menghalalkan kejadian itu.

    Itu lah feel dan islam cara Pas.

    Ambiga lagi baik daripada pemimpin Pas .. dia kata mahu buat Bersih dia tetap buat.

    Pas punya pemimpin, hari kata haram, tapi bila kena gertak sikit dengan cina terus tukar jadi haram bersyarat.

    Kelakar betoi la pemimpin2 besar Pas nih.

  1. Anonymous

    AZIZI SEKOR NI CUKUP BANGGA DIA PENULIS VETERAN

    CAKAP DIA SEMUA CANTIK KONON

    AKU TAK PERNAH BACA PUN KISAH BAGAIMANA PAS TERPAKSA TUNDUK DENGAN KAFIR LAKNAT TAPI BERDEGAR2 CAKAP PEJUANG ISLAM

    AKU SARANKAN AZIZI BUANGLAH KOPIAH TU, LEBIH BAIK PAKAI TOPI KOBOI LAGI MULIA

  1. tokgaru

    Pas takut dengan DAP sebab Pas duk harap undi cina untuk menang. Yang terhegeh2 nak berkawan dengan DAP adalah Pas .. sebab tu lah DAP buat apa sekali pun Hadi Awang dan Nik Aziz akan backing dengan hadis dan ayat quran.

    Silap2 kalau pemimpin Pas hadir dalam majlis anjuran DAP, yang siap dengan lauk pauk pelbagai (yang kita boleh makan dan yang haram kita makan), yang siap dengan pelbagai jenis minuman (yang mabuk dan tak mabuk). Bukan pelik jika ada ulamak Pas yang akan selongkar cari hadis2 dan ayat2 quran yang boleh menghalalkan kejadian itu.

  1. GELI GELEMAN

    AKU INGAT KALAU PAS KATA TAIK TU SEDAP DIGORENG - SOK MESTI AZIZI PI JAMBAN AMBIL TAIK UNTUK DIGORENG.

    KALAU DAP KATA TUTUH PUNGGONG TU HUKUMNYA HARUS - MESTI DIA KATA BENAR BELAKA

    PENDEK KATA APA YANG UMNO BUAT SALAH, APA YANG PAS DAN DAP LAKNAT KATA SEMUANYA BENAR BELAKA, TIDAK ADA YANG TIDAK BENAR

    DAH TUA TAPI BENGONG BENGAP BERLAGAK PANDAI

  1. Anonymous

    wahai penkomen semua...anwar tak khatan ke,,aku zoom banyak kali tengok kote dia ada belalai,,macam AYA eskay ajer...

  1. Jiwa Hamba

    wahai anjing2 umno laknat. nape banggang sangat. lain yg ustaz azizi tulis lain pulak yg kau bahas. bodoh tahap monyet lh anjing2 umno ni.

  1. Jiwa Hamba

    anjing2 umno takdok otak betol. inilh masalah bila dok sembah najib.bagi anjing2 umno najib tu bawa rahmat ke sekalian alam.

  1. Abi Qalam

    Salam Tukya,

    Lama tak jengok mai sini.. Semoga Tukya sihat zahir batin.. itulah doa saya seikhlas hati.

    Tukya,
    Yang salah tu salah lah.. yang betui tu betui lah. Jangan sebab politik kita jadi macam Allah Firman.. Sum mum buk mum 'um yum fahum.. (maaf, pc ni x dak teks arab)

    Jadi ayat tu terkena pada dua-dua pehak. Hat kata Nuar Brahim tu kaki gitu-gitu pon kena.. hat kata Trio ni kaki fitnah tebesaq pon kena..

    Jadi.. dalam ramadhan yang mulia ni.. kita pikiaq laa habih-habih.. takkan dalam masa rumah kata pi.. kubuq kata mai kita dok keras pedaq tak mau nak terima kenyataan bahawa semua ni adalah daki taik politik belaka. Yang dok pi begelumang sapa suruh.. buat gelap hati sajaaaa..

    Semoga Allah limpahkan kita dengan nikmat kesederhanaan seperti yang di tunjuk olih Saidina Al Mustafa SallaLlahu 'Alaihi Wa Sallam..

    Salam Tukya

    ABI QALAM

  1. Gay video

    Hello tuan, saya telah dikaitkan web yang bagus anda, supaya anda boleh link blog saya?Saya berharap anda tidak keberatan ...
    ini adalah blog saya
    http://webmarhaen.blogspot.com/
    http://jomsumpit.blogspot.com/

    nasib baik

  1. ~albazrah~

    Innalillahi wa inna ilaihi rajiun...selamat pulang Tukya kami doakan kebahagiaan Tukya di sana. Al-Fatihah

  1. Anonymous

    Mati meninggalkan jejak2 dosa Fitnah di blog...

  1. Lovesucks

    Innalillah... tokcik azizi, tok sedara saya dah kembali ke rahmatullah setelah 2 bulan bertarung di ICU sebab sakit jantung. Semoga ditempatkan di tempat2 org beriman.

    Anon yang xde telo, xpuas ati, leh sambung kecoh kat blog aku. Kalau setakat nak tinggal komen tapi TAKUT NAK LETAK NAMA, budak darjah 1 pun boleh buat. Tima kasih.

  1. jab sp

    beberapa anon(10:05am) yang belum mampus dan tak puas hati dan masih bersikap anak haram jadah dibulan puasa ini kepada insan yang sudah tiada ,bolih juga datang ke mana mana blog yang sealiran dengan Allahyarham Azizi,tapi kalau nak mai dengan bungkuih seluruh tubuh kerana takut orang lain kenai.lebih baik pi terjun di jambatan pp.

    AlFatihah untuk Allahyarham

  1. Anonymous

    Salam,

    Al Fatihah..
    Ya ALlah, tempatkanlah ruhnya guru kami ini di kalangan pejuang-pejuang agamamu ya Allah.. limpahkanlah keampunan untuknya wahai tuhan yang Maha Pengampun dan Penyayang..

    Amin.

    Tukya,
    Kasih kami pada dikau tidak akan pudar.. kerana engkaulah saudara kami yang amat utama kami hadiahkan Al Fatihah.

    Kawan-kawan,
    Lupakanlah UMNO dan PAS dalam hal sebegini. Malaikat Maut tak kira parti dah.. nak bahagia hanya dengan mencari keredhoaanNya..

    ABI QALAM

  1. Anonymous

    Tak kesampaian la hang nak ber PM kan taik juboq.. Rejab SP pun silap-silap haribulan dapat asthma bulu kucing dia, turut arwah awai jugak..tak juga kesampaian tengok taik juboq dia masuk sungai buluh..

  1. ummuaimi

    Alfatihah.
    Moga roh mu dicucuri rahmat dan berada bersama mereka yang diredhaiNya.
    Kami akan merindui mu.

  1. Anonymous

    Wahai pembaca sekalian...

    Cukup-cukuplah!

    "Tuntutlah Ilmu Walau Ke Negeri Cina". Hadis disabda 1400 dahulu.

    Sesungguhnya Cina di seluruh dunia termasuk di Malaysia tidak pernah bersatu pada agama yang dianuti tetapi berjaya dan berbangga atas nama bangsa dan identitinya.

    Di Malaysia, bagaimana keadaannya setelah Islam kelihatan gah berkembang mekar hebat, apa orang Melayu/Islam sekarang semakin kuat? Atas nama apa 54 tahun dulu kita bersatu dan berjaya Merdeka dari 400 tahun penjajahan? Lupakah?

    Islam bukannya tujuan..
    Islam bukannya matlamat..
    Islam bukannya yang pertama atau kedua..
    Islam bukan dulu yang lain-lain kemudian..
    Islam adalah cara hidup..
    Islam adalah basic.. asas..
    Islam adalah agama..

    Renungkanlah..
    Ampun Maaf Zahir Batin
    Selamat Hari Raya Aidilfitri
    -Saudaramu, azienmat

  1. Anonymous

    Bersatulah!!

  1. Ibn_kadir

    Agaknya kalo dosa2 kat blog ni dia bawa mati tak?
    kah3..

  1. hakim dirani

    Ibn_kadir,
    Lebih baik anda tumpu pada dosa anda sebelum kisahkan dosa orang (kalau benar ia dosa lah)

  1. sambakar

    Aku membaca tulisan ini apabila Almarhomm telah kembali mengadap Tuhannya. Terasa pilu dan sayu. AlFatihah.

  1. Nur Faisal
    This comment has been removed by the author.
  1. Anonymous

    Al-Fatihah untuk Hj Azizi.Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau.

  1. Anonymous

    DAH MATI PUN BLOG DOK ADA LAGI KA

  1. TAKUT

    AGAK-AGAK KAU BLOK DIA BOLEH COVER DIA KA KAT SANA !!!!!!

  1. Anonymous

    TUTUPLA BLOG NI OOOOIIIII,

    DIA TAK BOLEH BACA DAH PUN

    KUANG KUANG

  1. Anonymous

    org yg lihat guna mata dan fikir guna akal kemudian menyatakan pendirian insyaallah selamat dari lihat dan terus menyatakan pendirian

  1. katakhybrid

    hairan yg penuduh x masuk cout pun...patot edar benda lucah kena tangkap penjara..

  1. Anonymous

    tak sempat la tukya nak berPM kan jub-jub

  1. Abd Razak

    amerika cukup sayang anwar sebab apa?
    kenapa amerika nak anwar jadi pm?
    semua tu kerana malaysia ada
    1.minyak
    2.malaysia berada dalam kawasan laluan perdagangan penting
    3.kerana malaysia boleh jadi zon penampan pengaruh china
    4.kerana malaysiaa boleh jadi boneka untuk menyekat russia dari menguasi asia tengara
    5.perdagaangan bebas buat amerika.amerika nak jadikan malaysia mundur ,semua barangan import dari amerika.
    6.malaysia menyekat pengguasan syarikat amerika cuma memberi pegangan saham kurang 50%.sedangkan amerika nak syarikat 100%

  1. Anonymous

    Cukuplah tuu, tuan punya blog sudah tiada , al fatihah.

  1. IBU TIJA

    Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

  1. IBU,FITRI SULISTIAWATI

    Saya sekeluarga mengucapkan banyak trima kasih kepada AKI MUPENG karena atas bantuannyalah saya bisa menang togel dan nomor gaib hasil ritual yang di berikan AKI MUPENG bener-bener dijamin tembus dan saat sekarang ini kehidupan saya sekeluarga sudah jauh lebih baik dari sebelumnya itu semua berkat bantuan AKI kini hutang-hutang saya sudah pada lunas semua dan.sekarang saya sudah buka usaha sendiri. jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi/sms AKI MUPENG di 0852 9445 0976, atau KLIK DISINI, insya allah angka beliau di jamin tembus dan beliau akan menbantu anda selama 3x putaran berturut-turut akan memenangkan angka togel dan ingat kesempatan tidak datang 2x,trima kasih.

  1. Didik Ariyanto

    Obat Kuat Pria
    Obat Kuat Viagra 100mg Asli Amerika Terbaik No.1
    Levitra Obat Kuat Sex Tahan Lama
    Obat Kuat Procomil Spray Semprot Tahan Lama
    Obat Kuat Sex Tahan Lama Cialis Tadalafil England
    Obat Kuat Tahan Lama Maximum Powerful
    Obat Kuat Viagra USA Pill Biru 100mg Original
    Obat Kuat Cialis 20mg Tadalafil England
    VmenPlus Asli Obat Kuat Alami Penambah Stamina Pria
    Obat Kuat Nangen Zengzhangsu
    Obat Kuat Black Ant Africa

    Obat Pelangsing Badan
    Obat Pelangsing Badan Herbal Fatloss Jimpness Beauty
    Obat Pelangsing Badan Herbal Lida Dali Daidaihua
    Obat Pelangsing Badan Herbal ABC Acai Berry
    Obat Pelangsing Badan Herbal Meizitang
    Obat Pelangsing Badan Herbal Fruit Plant

    Obat Pembesar Penis
    NeoSize XL Kapsul Obat Pembesar Penis Herbal
    Maxman Capsule MMC Obat Pembesar Penis
    Vimax Kapsul Original Canada Obat Pembesar Penis Herbal
    KLG Ramuan Obat Pembesar Penis Herbal Alami
    VigRx Plus Obat Pembesar Penis Alami
    Vimax Pills Asli Canada Obat Pembesar Alat Vital Alami

  1. PAK MUS

    saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK