Azizi Abdullah berKawin-Kawin

Posted by Tukya

Setelah begitu lama, entah apa masalahnya sebelum ini, pemenang-pemenang Hadiah Sako anjuran Kumpulan Utusan pun diumumkan. Pemenang kali ini,penulis veteran Azizi Abdullah yang begitu dikenali menerusi karya-karya klasik seperti Seorang Tua Di Kaki Gunung dan Sinnapapal.

Hadiah Sako yang pertama kali dianjurkan pada tahun 1995 pernah mentakhtakan Sasterawan Negara Abdullah Hussain menerusi novel beliau yang mendapat banyak perhatian iaitu Imam. Azizi sewaktu itu dengan Wi & William hanya tersangkut di tempat ketiga.

Kali ini Azizi membuka perhatian panel Hadiah Sako (2001) untuk menduduki tempat pertama menerusi novel beliau yang paling baru Kawin-kawin. Di kedudukan kedua ialah Ramlee Awang Murshid dengan Pei Pan dan yang ketiganya Aminah Mokhtar bersama karyanya Iman Markisa.

Seorang penulis wanita membisikkan kepada saya, katanya, Hadiah Sako yang pertama diberi kepada orang yang tidak layak. Menurutnya Iman Markisa lebih layak mengungguli tempat pertama tetapi kerana ia ditulis oleh seorang wanita maka ia tidak mendapat penilaian yang sepatutnya. Saya belum membaca ketiga-tiga novel tersebut maka yang lafaz dari mulut saya ialah ‘no komen’.

Namun saya tidak menanti lama untuk membaca Kawin-kawin karya Azizi Abdullah yang dikhabarkan kepada saya sebuah novel mengenai perkahwinan mutáh (di dalam mazhab Syiah, perkahwinan Mutáh (semacam kahwin kontrak tetapi itu masih tidak tepat) dihalalkan dan dianggap hanya dihapuskan oleh Khalifah Umar dan bukannya oleh Rasulullah). Saya menjangkakan sebuah novel yang penuh dengan serangan terhadap perkahwinan Mutáh dan kebencian terhadap mazhab Syiah tetapi sesuatu yang sebaliknya.

Saya mengakui Kawin-kawin sebuah novel yang menarik kerana dua sebab yang buat masa ini terfikirkan oleh saya.

Kawin-kawin jika dibaca pada lapis pertama adalah kisah Malang yang sangat bernafsu untuk bernikah mutáh dengan Mas Umm, berkahwin dengan Mas Umm ialah kuasa, pengaruh, kekayaan dan juga kehebatan. Mas Umm pernah bernikah dengan beberapa lelaki dengan berbagai-bagai sebab. Di kampung yang mengamalkan mutáh dan kesesatan kitab Arraya, Abul Ahkam al-Syaikh Hajjjul Fatawa dan al-Syaikh Dr Demo, mereka menghalalkan apa sahaja yang terlintas dan mencari jalan untuk menghalalkan kahwin cerai Mas Umm. Malang yang sudah begitu hampir untuk mengahwini Mas Umm dikecewakan dengan helah Muallim (suami mutáh Mas Umm) dan kerana begitu hampa, membawa diri ke daerah Siti Menurra (bekas madu Mas Umm bersama suami Mutáh yang pertama pak Qom) dan berguru dengan Tok Guru Lebai Yazan. Di situ Malang yang berniat untuk berkahwin dengan Siti Menurra demi membuktikan dirinya boleh menjadi suami orang kepada Mas Umm disyaratkan menyalin tangan senaskah al-Quran barulah boleh bersetubuh dengan Siti Menurra menjadi bahan ketawa yang sungguh menyinga.

Kekuatan pertama novel ini ialah nilai wit sebagai sebuah satira. Dalam sesebuah satira, witty adalah satu elemen penting dan Azizi berjaya mengemukakan nilai ini dalam satiranya. Terlalu banyak yang ingin diketawakan pada novel ini, bermula dengan fasal satu sehingga fasal dua puluh empat, bahasanya adalah bahasa harian daerah Utara Semenanjung yang menggeletek hati dan watak yang dikemukakan seperti Mona, orang gaji Malang, seorang pondan cukup untuk membuat pembaca terkekek ketawa. Sebagai sebuah satira, nilai lucu itu harus dikemukakan untuk menyindir sesuatu atau seseorang dan Azizi melakukannya dengan penuh berjaya.

Pada satu fasal apabila Abul Ahkam menceritakan kepada isterinya Hajjah Fatawi bagaimana dia ke Pak Pong di Bangkok untuk menonton penari bogel bagi menguji iman, pembaca tidak akan dapat menahan geli untuk berdekah. Begitu juga fasal sensasi Siti Menurra menukar pakaian tidur sedang Malang yang disyaratkan dengan mas kahwin menyalin senaskah al-Quran terkulat-kulat tidak dapat berjima dengan isteri yang halal akan turut mengundang tawa.

Hal kedua yang menjadikan novel ini sangat menarik ialah lapis kedua di bawah lapis cerita Mas Umm, Malang dan Siti Menurra itu. Azizi bermain dengan simbol dan lambang-lambangnya tidak dapat tidak menjadikan kita ketawa juga. Lapis kedua Kawin-kawin tentulah hal politik negara ini. Tidak perlu pakar sains politik datang untuk menghurai siapa Malang kerana selepas belahan pertama, kita akan segera menangkap tokoh politik mana yang diperkatakan. Kita akan tersengih pada adengan Syahid dengan Proton Perdana berlumba dengan Pak Su memandu Moris tua, kita semua tahu siapakah Syahid dan siapakah pula Pak Su bila selesai membacanya. Dan bahagian Siti Menurra mensyaratkan menerima al-Quran pada Malang mengingatkan kita bagaimana senario siasah negara antara tahun 1987-1992. Saya tidak akan menghurai panjang, baca sendiri dan sengih sendiri. Inilah novelnya untuk orang pandai dan juga pembahas di kedai kopi. Jika anda seorang pembaca yang ingin mendapat kepuasan ketawa, inilah novelnya, jika anda pembaca yang ingin mendapat kepuasan sindir satira yang mengutuk politik sebagai bahan wit. Maka inilah juga karyanya.

Kawin-kawin dijual dengan harga RM 25 dan boleh didapati di kedai-kedai buku besar termasuk MPH Mid Valley dan Kinokuniya KLCC. Tahniah kepada kumpulan Utusan kerana sekali lagi mengangkat martabat sastera tanahair. Sesuai dengan nama ‘Sako’ (nama pena Ishak Haji Muhammad) yang menulis satira-satira berani dan lucu seperti Putera Gunung Tahan dan Anak Mat Lela Gila, ketajaman Pak Sako semacam berpindah kepada Azizi. Kawin-kawin dengan sendirinya menjawab tuduhan bahawa ia tidak layak diberi tempat pertama (iaitu wang tunai sejumlah tiga puluh ribu).

Cikgu Azizi, saya tabik hormat kepada Cikgu!


Faisal Tehrani

1 comments:

  1. Unknown

    http://www.blurty.com/users/replicabags01
    http://www.blurty.com/users/replicabags02
    http://www.blurty.com/users/replicabags03
    http://www.blurty.com/users/replicabags04
    http://www.blurty.com/users/replicabags05
    http://www.blurty.com/users/replicabags06
    http://www.blurty.com/users/replicabags07
    http://www.blurty.com/users/replicabags08
    http://replicahandbags69.21classes.com/
    http://louisl.blog.com/