Cakar Musang

Posted by Tukya

Selalunya bila balik dari mendengar kuliah atau baca kitab di mesjid, Mat Janin akan memecut Honda 70ccnya yang sudah uzur itu, selaju 30 km sejam. Rumahnya yang jauh lebih kurang 3 km itu, akan sampai dalam masa sepuluh minit saja. Tapi malam itu Mat Janin tidak melakukannya. Sehabis kuliah maghrib, campur baca doa pohon berkat, solat isya, doa panjang, selesai kira-kira jam 10. Kemudian sengaja dia singah di gerai tepi jalan kena kopi Tongkat Ali +1 secawan.

"Bagus kuliah ustazah tadi," kata seorang jemaah yang singgah di kedai bersamanya. Mat Janin kenal. Taha, kawannya juga dari Alur Mengkudu.

Mat Janin tersenyum. Memang pun bagus. Kuliah tadi cukup berkesan. Sayang bininya tidak ikut sama. Kalaulah bininya ikut sama, pasti akan terbentuklah kemesraan rumah tangga. Barulah dia tahu, itukah ilmu bantu kebahagiaan rumahtangga.

Mat Janin garu-garu betis bila seekur dua nyamuk pokok buluh menggigit. Kopi Tongkat Ali + 1 dihirupnya pelan-pelan. Malam itu sengaja dia mau lewat sampai ke rumah. Kena Tongkat Ali lagi seronok. Biarlah kelewatannya, tiga anak-anaknya yang susun paku itu lena. Biar lena bergelimpangan di tengah ruang. Harap-harapnya sebaik-baik saja sampai, Yah isterinya sudah selesai tanak nasi lemak untuk dijual esok. Dia mau bila sampai di rumah, segala-galanya selesai. Dia mau beritahu khabar gembira. Yah, isterinya yang setia itu tentu seronok.

Memanglah selama 20 tahun menikah dengan Yah, sampai dapat mendirikan sebuah rumah di tepi sungai, sampai dapat anak susun paku, rumah tangganya aman damai. Tak pernah pun bergaduh. Tak pernah pun penampar singgah di pipi Yah. Tak pernah pun Yah angkat bungkus lari ke rumah emak bapanya. Kasih sayangnya tetap stabil walaupun pandangannya terhadap Yah sedikit tidak senang.

Hasil dari jadi tukang rumah gitu-gitu, dapat juga dia buat rumah atas tanah bapa mertua. Yah buat nasi lemak. Pagi-pagi letak di kedai kopi. Buat kuih karipap, juga letak di kedai kopi. Belanja anak-anak sekolah tidaklah perit sangat.

Sakit demam pun jarang. Dia yang kurus melengking sampai nampak tulang dagu, urat keting berkerekot jarang-jarang sakit. Anak-anak pun begitu. Yah pula lain sikit. Walaupun tidak pernah sakit teruk, entah kenapa Yah jadi sedikit gemuk. Mat Janin hairan. Makan Yah sama saja dengan makannya, sama dengan anak-anak. Nasi, lauk, sayur, gulai. Tapi Yah yang jadi gempal gedebuk, tidak dia. Penat-penat adalah sikit-sikit. Tapi penat-penat pun tidaklah sampai menyerangguh di atas bantal yang ditindan tiga biji. Tidaklah bunyi macam kucing lelah. Yah masih boleh tanak nasi lemak untuk dijual. Masih boleh buat karipap. Masih boleh cantas pelepah pisang dan masih boleh huli tepung.

'Tujuh petua mesti diamal,' begitu Mat Janin ingat pesan ustazah (dia lupa apa namanya) yang memberi kuliah di mesjid tadi. Ustazah itu pun masih muda. Jauh lebih muda dari Yah bininya. Dia yang tersandar di tiang mesjid dekat pintu, mengangguk-ngangguk. Sayang malam itu dia tidak bawa Yah.

Dan tujuh petua itulah yang sangat diharapkan malam itu.

Sebaik-baik saja sampai, ketika injin motorsikalnya di matikan, Mat Janin tidak dengar pun suara anak-anaknya. Tentu mereka sudah lena.Alhamdulillah. Esok ke sekolah.

'Alaaaa…' tiba-tiba dia mengeluh hampa. Dihempasnya nafas kecewa apabila dilihat bininya yang hanya berkemban masih lagi memotong daun pisang untuk dibuat bungkusan nasi lemak.

"Belum habis lagi?" tanyanya.

Yah merongkai ikatan kemban, mengibar-ngibar ke kiri ke kanan kemudian dikemban semula dengan kejap sampai nampak isi buah dada lembik melondoi itu. "Tak nampak ke ni?" kata Yah. "Nak minum?" Tanya pula Yah. Begitulah baik hati Yah bila suami pulang.

'Tepung karipap dah huli?"

Yah tersengih dan mengeremot mulutnya. Perkataan huli dari lakinya bunyinya lain macam. "Belum," jawabnya selamba.

"Ahhh, tinggalkanlah dulu. Pagi esok pun sempat," katanya.

Sekali lagi Yah terpelengong dengan lakinya kali ini. Selalunya tidak begitu. Pelik apakah feel malam ini, fikirnya. Selalunya, duduk bersila sekali, hisap cerut sekerat, bersembang itu ini, selesailah lima puluh karipap. Esok pagi goring saja.

" Bagus ceramah ustazah di mesjid tadi," beritahunya. Cerut cap gajah yang masih ada separuh lagi, diapikan. Asap menerawang sekitar dapur.

Yah nampak lenguh. Dia pun berlunjur kaki. Kain batik kemban terselak. Betis Yah bukanlah cantik sangat. Urat hijau berkerekot dan parut kudis waktu budak-budak dulu, jelas nampak kehitam-hitaman." Bagus macam mana?" Tanya Yah sambil memicit-micit buku lalinya.

"Tak payah ceritalah. Pendek kata, kalau jadi bini, senang-senang saja dapat tujuh ketul emas sekiranya dia taat dan sayang pada laki," dia ketawa terkekeh-kekeh tapi kemudiannya menembab telunjuk di bibir memberi isyarat supaya jangan sampai anak-anak yang bergelimpangan di ruang tengah terjaga dari tidur.

"Bila?" Yah yang memang tidak mendalami ilmu agama ingin tahu. Kalau kena gayanya, dia juga mahu tujuh ketul. Jika tidak, tiga ketul pun cukup. Akan dicanainya dan dibuat rantai labuh, gelang dan cincin. Nanti kalau ke rumah kenduri, tahulah orang nanti, jual nasi lemak pun boleh pakai rantai sampai leher melentur.

" Eh tak sabar-sabar. Cuba tanya apa tujuh syarat tu dulu," Mat Janin sedikit radang bila bininya menampakan kebodohan. Panau di bawah ketiak digaru-garu.

"Apa syaratnya?" daun-daun pisang yang dipotong sudah disusun. Nampaknya Yah sudah bersedia. Tepung karipap pun sudah dimasuk ke dalam mangkuk plastik.

Mati Janin ketawa lagi tapi ditahannya supaya ruang dapur tidak bergembat. Rumahnya pun satu. Bukan boleh terhinggut sikit, bergembatlah jadinya. Bila bergembat, anak-anak tentu terjaga.

"Ertinya bolehlah dapat kalau syarat sudah ditunai?" Yah sudah jadi tidak sabar. Kembannya dirongkai semula dan dikibas-kibas. Bau hapak menerkam ke hidung Mat Janin tapi mujur perartusan bau asap cerut melebihi bau hapak kain kemban Yah. Panau jangkitan dari lakinya digaru-garu pula.

"Tentulah di syurga nanti."

"Laaa…nak buat apa emas di syurga. Duduk dalam syurga, tak ada emas pun taka apa. Kan dah lengkap semuanya?" Yah menyindir sambil bingkas dengan tembun gedeboknya Dia menyempung karipap dan diletak di atas dapur untuk digoreng pagi esok."Lagipun, kalau dalam syurga, takkan tujuh ketul emas saja. Lecehlah." Sambungnya lagi.

"Susah bercakap dengan orang tak ada iman," Mat Janin meradang. Keras dengusannya. Dia menenyeh-nenyeh api cerutnya di tin susu. Tiba-tiba dia teringat pesan ustazah ketika ceramah tadi. Mahukan kemesraan rumah tangga mesti kena sabar, beralah, bertimbang rasa.

'Sabar itu tanda orang beriman,' begitu kata ustazah tadi. Maka seperti satu laduni melompat dalam kasyafnya, Mat Janin tiba-tiba memutarbalikan hasratnya. Kata ustazah, harga kemesraan rumah tangga mahal.

Tak semena-mena Mat Janin jadi macam kucing hendak beranak. Ke dapur tak kena, ke ruang tengah tak kena. Ke bilik tidur sekejap, keluar ke bilik air, ke dapur semula. Yah masih buat kerja yang tak selesai.

"Tak habis lagi?" tanyanya.

"Kerja rumah mana nak habis Cik abang oi," bunyi curahan air dalam tandas mendadak.

"Tinggal sajalah."

"Aik, apa mimpi ni?"

"Laaa…"

Malam-malam lain tidak seperti itu sebenarnya. Tapi Yah cukup faham tentang feel laki. Dua puluh tahun lebih, Mat Janin ialah lakinya. Bau kentut pun dia sudah tahu kentut siapa. Akhirnya dia tersenyum.

Mat Janin tetap mau memutarbalikan hasratnya. Biar kali ini dia saja yang memulakan kemesraan dan memutik kasih sayang. Maka dengan isyarat yang cukup dimengerti oleh Yah, juga bininya selama dua puluh tahun lebih, yang kiranya bau hangit badan sepuluh macam pun dia tahu hangit Yah. Dia pun menanggal baju Kancing Prak cap Pagoda, menukar kain pelekat cap Gajah Duduk walaupun di mulutnya masih tergonggong puntung cerut. Dia pura-pura tidak gopoh.

Yah masuk bilik dulu. Berdehem dua tiga kali kemudian terdengar macam orang menepuk-nepuk sesuatu di badan. Terdengar botol-botol kecil berlaga-laga.

Alhamdulillah, Yah diladuni keinginannya.
Maka dia pun akan memulakan amalan dari kuliah yang didengarnya. Kunci pintu kemesraan pun di buka. Masuk bilik dimulakan dengan tiga kali salawat syifak.

"Laaaa…" tiba-tiba dia terhairan ketika dia duduk di belakang Yah yang sudah bersandar di atas dua biji bantal. Belakang Yah sudah lencun dengan minyak angin. Baunya menyumbat lubang hidung.

"Haukkk!" Yah berlahak. Wap petai cukup keras baunya.

"Buat apa sapu minyak angin?"

"Habis nak sapu apa. Kalau kesat, kulit pedih pula."

"Sapulah dengan minyak aroma."

"Mana nak cari? Duit tu bagi budak-budak ke sekolah, kan lega sikit. Bau hapak hangit macam ni pun, anak dah macam susun paku,"kata Yah sambil sendawa dua tiga kali lagi.

Sekali lagi Mat Janin menghempas nafas. Syarat hendak melangkah untuk masuk langkah ke tujuh sudah tidak kesampaian. Yang sungguh pun, minyak aroma berapa harganya. Lagi pula, kalau satu tong minyak aroma pun tidak bererti kalau bantal-bantal bersepah, selimut selungguk dan sarung bantal berpeta dengan air liur basi. Mat Janin tahu itu dan dia tidak pernah menyalahkan Yah. Dia tahu,Yahlah yang tanak nasi. Yahlah yang bungkus nasi lemak, buat karipap sampai tengah malam. Basuh kain baju anak kemudian ambil upah itu ini lagi. Mana ada masa.

Memang minyak aroma wangi. Serai pun wangi. Tapi kewangian itu tidak ada kesempatan untuk ditaburkan. Habis-habis sangat Yah terlentang terkedang begitu-begitu kerana letih. Waktu anak bungsu berusia dua tahun dulu, ketika terlena di tengah ruang, anak itu masih boleh menghisap tetek kerana kain kemban Yah sengaja Yah rongkai.

Dia faham itu.

Mau tak mahu dia pun menjalankan tugasnya. Semoga Yah akan merasa sesuatu, terangsang dan mesra. Seperti baru terima petua dia pun, antara takut dengan segan-segan membuka tangannya, menyekang jari-jarinya. Dia tidak pasti apakah itu gaya cakar harimau. Menurut petua begitulah tapi kuku-kukunya nampak kehitaman kerana sudah lima belas hari tidak dipotong. Sebaik saja dia menekan, Yah ketawa terkekeh-kekeh. Geli, kata Yah. Apa ni? Yah hairan pula.

Aukkkk, aukkkk, Yah berlahak.

Memang menjadipun cakar harimaunya. Dia cukup seronok.

"Haaaa, lega," sungut Yah kemudian merongkai ikatan kembannya.

Mat Janin terus cakar harimau. Perlahan. Lembut. Kadang-kadang tersilap, dia gerengau sampai Yah melentik belakang.

"Heee, kulit tangan tu berkerutu. Apa kena?" Yah komplen.

Mat Janin macam hendak mencekik leher Yah. Bukan mesra yang dibalas tapi menyindir pula.Sudahlah gempal, badan pula tak lut hendak cekak. Isi Yah pejal. Tapi bila diingat pesan penceramah tadi, dia gagah-gagah sabar. Mencipta syurga kasih sayang bukan senang. Sabar mesti memanjang.

Yah sudah sendawa dua tiga kali. Bau bingit minyak angin sudah melampau. Bau peluh Yah di ketiak sudah merebak. Kulitnya yang tebal dan bergelambir berlapis, digetu-getu oleh Mat Janin yang kononya itulah bekam harimau geram. Sendawa semakin kerap. Yah tidak tahu tibiat apa lakinya kali ini.

"Aik, tiba-tiba gerengau sana gerengau sini. Belajar di mana pula?"

Dia buat macam tak dengar. Langkah kedua perlu dimulakan. Diurutnya dari kepala bahu hingga lengan. Ya Tuhan, lengan Yah keras macam batang bayu. Bila dia bertanya Yah, adakah terasa atau tidak, sambil sendawa Yah kata tak terasa apa-apa pun. Yah pula tanya, apa halnya tiba-tiba baik hati. Selalu tidak. Pakai berdehem saja sudah faham. Dan bila dia cakar agar kasar, Yah mengadoi pula.

"Tangan tu kasar sangat. Kulit tu kematu, sakitlah," kata Yah.

Macam mana? Urut tak terasa. Cekak kasar pula. Tekan sakit. Kerekau dan cakar berulang-ulang terasa lenguh. Kejang habis urat-urat jari. Mesra tak terasa juga. Sedar-sedar Yah sudah terkulai kepalanya di bantal dan sesekali terdengar Yah mendengkur. Memang Yah tahi lena. Bukan boleh gosok sikit, lenalah akhirnya.

Tapi dia tetap ingat petua.Ditamparnya pipi Yah sekali supaya jangan terlena. Kalau terlena melelehlah air liur basi. Busuklah baunya. Takkan itu aroma urut labah-labah. Kemudian dijemput-jemput pula dengan hujung jari ke arah belikat dan tulang belakang. Semakin di jemput, ada-ada saja Yah mengarah suruh picit di sana gelintil di sini. Minyak angin sudah melepa di semua bahagian. Mana mungkin tergamak hendak peluk. Bau minyak angin tiga kali mandi pun belum tentu baunya hilang.

"Jemput apa macam tu. Macam jemput tepung cucur kodok," kata Yah sambil ketawa, sambil sendawa.

Dia macam hendak bangun menyepak Yah. Yah memang tak pandai ambil hati. Tapi dia sabar. Mencipta kemesraan dalam bilik, bukan senang. Yang meluatnya selain dari sendawa, Yah berdengkur lagi. Bahagian yang terlondeh, bukan ghairah yang dirasai oleh Mat Janin, tetapi meloya kerana kulit-kulit itu berlapis dan bergelambir. Ada panau di celah ketiak seperti ketiaknya juga. Jenuh sapu daun gelenggang tapi tak hilang-hilang.

Kali ini Mat Janin membuat langkah ke lima. Urutan labah-labah! Dimulakannya dari pinggang ke tengkuk.Dia melondeh kain kemban hingga ke paras pinggang. Kulit perut Yah bergendut selambak. Ada calar-calar berparut bekas bersalin lima anak dulu. Tiba-tiba Yah ketawa terkekeh-kekeh. Mat Janin merasa seronok. Kemesraan sudah berbunga sangkanya. Sekejap lagi berputik, sekejap lagi berbuah dan sekejap lagi gugur dan akan dapatlah mengecap nikmat kelazatan buah-buahnya. Tujuh petua semuanya. Baik cakar harimau, cakar labah-labah atau kura-kura merangkak, semuanya sudah menjadi. Kalau tidak masakan Yah ketawa dan ber auk-auk berlahak.

Tapi Yah tergelak lagi. Yah benar-benar geli . Hi-hi, heh-heh berkali-kali. Senget kiri, senget kanan macam tak selesa. Dan bila Mat Janin melabah-labahkan lagi, Yah terus menerus ketawa kegelian. Macam orang geletek.

"Macam mana ni?" Mat Janin naik meradang.

"Tak boleh. Geli. Minyak angin tu banyak sangat. Licin."

Mat Janin tak peduli. Sabar perlu. Lalu di urut secara labah-labah lagi. Di tembabnya muka dekat cuping telinga Yah walaupun bau bengit minyak angin sangat kuat."Abang sayangkanYah," katanya perlahan.

Yah tersentak. Dikejapkan kain kembannya dan beralih melihat Mat Janin yang sudah berpeluh seluruh badannya." Hai, apa kena Pak Hang ni? Buang tabiat ke?" kata Yah sambil ketawa dan sendawa.Tubuh macam cicak kobeng itu dilihat atas bawah.Tubuh kurus itu macam hendak dipatah-patahnya.

Apa yang hendak dikata. Mat Janin jadi terkelu. Terkedu. Tersentot perasaan yang dipupuknya. Dia sendiri sedar, itulah pertama kali dia berkata dan dia sendiri merasa malu. Perkataan itu tidak pernah dilafaz seumur hidup.

"Mimpi apa malam ni? " tanya Yah yang cukup anih dengar kata-kata seperti itu. Yang didengar selalu; Pak Hang- Mak Hang. Hoi.

Kerana tergamam dan hilang punca , Mat Janin mengambil batang cerutnya yang diletak di tepi dinding. Dicucuhnya dan dihisap semau-mau. Asap cerutnya menerawang ke segenap ruang bilik.

"Tenguk tu, kalau kita pakai minyak angin, marah. Yang dia tu, asap cerut berkelun-kelun tak apa."

Mat Janin mengeluh. Dia merenung isi perut berkedut dan berlapis-lapis dengan mual sekali. Tapi itulah bininya sudah 20 tahun lebih. Yah bukan orang lain.

Yah macam selalu juga bila lenguh sendi dan urat. Menyerangguh di atas tiga biji bantal yang ditidannya adalah petua mengelak penat lelah. Sendawa dua tiga kali. Dalam pada itu dia terperasan apakah lakinya ini mula hendak pasang satu lagi. Patutlah dikatanya, ada tujuh ketul emas. Kalaulah betul, biarpaun sepuluh ketul emas, dia tidak rela. Lagi pun ketul emas itu di syurga. Buat apa disyurga kalau sekadar ketul emas. Apakah disyurga nanti semua orang perempuan pakai ketul emas? Apakah nilainya syurga hanya tujuh ketul emas?

"Kalau macam ni Yah, tujuh ketul suasa pun tak dapat," tiba-tiba Mat Janin bersuara dengan tawar hati. Dia benar-benar kecewa.

Yah tiba-tiba sendawa lagi. "Hisss, angin ni banyak sangat. Cuba urut belakang ni sekali lagi," kata Yah sambil meniarab dengan mendepa tangannya seperti orang mati di atas permukaan air. Dia macam tidak indah perkhabaran tujuh ketul emas di syurga.

'Kemesraan rumah tangga itu mahal,' Mat Janin teringat kata penceramah tadi.

" Kalau macam ni, esok seratus bungkus nasi lemak pun boleh buat," kata Yah bila dia terasa tekanan tangan Mat Janin begitu sedap.

"Ke situ pulak," Mat Janin merungut sambil merangkak, menekan, mencakar harimau, mengurut labah-labah. Kali ini dilakukan dengan penuh kelembutan dan diturapnya kemesraan bersama licin minyak angin.

Sekali lagi Yah berlahak sendawa. Memang pun bininya ini kuat sendawa. Sekali sendawa, berketul-ketul angin hapak menerjah keluar. Baunya hamis bengit.

Mat Janin menukar taktik. Kali ini dijemput-jemput pelan, dicubit-cubit mesra. Lalu dirasanya Yah mengeliat, menyenget ke kiri, ke kanan. Mat Janin menjemput-jemput lagi. Dia betul-betul melakukannya seperti labah-labah merangkak. Seinci demi seinci.

Tapi jadahnya bukan kemesraan yang diterima, sebaliknya Yah sendawa dan ketawa kegelian lagi. Semakin diurutnya, semakin kuat Yah ketawa. Rupa-rupanya Yah tidak tahan cara begitu. Yah betul-betul geli.

"Diamlah!"

Yah ketawa terkekeh-kekeh.

"Diamlah sikit," kata Mat Janin dan dia yakin Yah sudah terasa kemesraan.

Tapi Yah masih ketawa terkekeh-kekeh kerana terlampau geli. Bilik sudah terasa bergembat-gembat.

"Diamlah!"

Yah ketawa lagi. Sendawa lagi. Tergelak lagi. Berlahak-lahak, berauk-auk. . Ketawa lagi. Bilik sudah terasa bergembat-gembat.

"Diamlah.." Mat Janin naik radang pula. Tanpa sedar dia tertekan kasar di belikat Yah.

Yah mengadoi kemudian berlahak kuat dan kemudian ketawa kegelian.

Tiba-tiba anak bungsu yang terkedang di tengah ruang, bangun dengan menenyeh-nenyeh mata, merengek-rengek dan memanggil emak dua tiga kali kemudian terus masuk bilik. Seperti cemburu, anak itu merebahkan diri di sisi Yah.

Yah ketawa tak henti-henti. Dan Yah ketawa sungguh-sungguh bila melihat lakinya terkedu dalam keadaan leher tersentot. Macam orang tak berselera makan.

"Mak tak tidur lagi?" tanya anak bungsu penuh manja.

"Tidur!" tempek Mat Janin dengan meradang. Dia bangun mencapai cerutnya yang masih tinggal sekerat, lalu keluar bilik.

"Abah pun tak tidur," kata anak bungsu itu lagi."Abah bau minyak angin mak."

"Huhhhh!" dan Mat Janin pun mengibas-ngibas badannya yang berpeluh, lalu keluar bergegas-gegas ke pintu depan. Di bendul tangga dia berjuntai kaki.

Malam itu ada gumpalan awan hitam. Dia sungguh kecewa. Tujuh petua tak menjadi. Cakar harimau dan urut labah-labah tak menjadi. Tapi malam masih muda. Harap-harap dinihari nanti hujan akan turun. Hujan adalah segala-galanya. Dia akan buat cakar musang.



-SELESAI-

2 comments:

  1. orangtuo

    Pak Zizi, apo sodapnyo urut cakar ghimau atau lelabah tu jika bini macam tong dram? elok tukar skrip supaya bini dia macam Zilla Jalil ko apo ko.. mcm mano pun tahniah kerana Pak Zizi masih berkarya dan ada webblog ini.

  1. Anonymous

    [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist13.asp?gid=31&gname=SilkRoad%20Online]warhammer accounts[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]buy runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]runescape equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]buy rs equipment[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]runescape runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]cheap rs2 runes[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]cheap rs2 logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 quest point[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]cheap runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]buy runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gp[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/FAQ.htm]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/RunescapePowerleveling.asp]runescape powerleveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist1.asp?gid=18&gname=Tibia]tibia gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist2.asp?gid=19&gname=Dofus]buy dofus kamas[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow power leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]wow powerleveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]runescape questpoint[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/questpoint.htm]rs2 questpoint[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft PowerLeveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist5.asp?gid=23&gname=World%20of%20Warcraft%20-%20USA]World of Warcraft Power Leveling[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/logs.htm]buy runescape logs[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]buy rs2 items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/othergoods.htm]cheap runescape items[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist14.asp?gid=32&gname=Guild%20Wars]buy Guild Wars Gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape items[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]rs2 accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/equipments.htm]cheap rs2 equipments[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape money[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]buy runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/runes.htm]buy runescape runes[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape money[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs1.asp]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve isk[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist11.asp?gid=29&gname=EVE%20online]eve online isk[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]buy runescape power leveling[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]rs2 power leveling[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia item[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/rs01.asp]runescape accounts[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Silver[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist10.asp?gid=28&gname=Fiesta]Fiesta Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]Scions of Fate Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist6.asp?gid=24&gname=Hellgate%20London]Hellgate London Palladium[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist3.asp?gid=20&gname=Scions%20of%20Fate]SOF Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]Age Of Conan Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist4.asp?gid=22&gname=Age%20Of%20Conan]AOC Gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]ArchLord gold[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia money[/url] [url=http://www.tibiacrystal.com]tibia gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/accounts.htm]runescape accounts[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/index-1.htm]runescape gold[/url] [url=http://www.rsgold-accounts.com/powerleveling.htm]cheap rs2 powerleveling [/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist12.asp?gid=30&gname=ArchLord]buy ArchLord gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]DDO Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist9.asp?gid=27&gname=Dungeons%20&%20Dragons%20Online]Dungeons and Dragons Online Plat[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist7.asp?gid=25&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(EU)]buy lotro gold[/url] [url=http://www.cgoldseller.com/serverlist8.asp?gid=26&gname=Lord%20of%20the%20Rings%20Online(US)]buy lotro gold[/url]