APABILA BEBAN PENGGUNA DIBEBANKAN: JANGAN ASYIK RASIONAL SAJA!

Posted by Tukya

Orang naik minyak dengan minyak petrol naik adalah cerita berbeza. Orang naik minyak padahnya tidak dapat mengawal perasaan. Minyak petrol naik padahnya rakyat terbeban. Rasionalnya, rakyatlah yang merasai deritanya.

Kenaikan harga petrol, satu-satunya bahan mentah yang sangat perlu kepada semua lapisan rakyat, satu-satunya bahan yang diumpamakan sebagai ‘Angsa Mas’ atau ‘Ketit-ketit semut’ tidak pernah menempah sejarah buruk. Jika demontrasi Baling di tahun 70-an dulu mengakibatkan sati petaka buruk, tetapi dengan kenaikan minyak kali keempat6 sejak tahun lalu, ia tetap mendamaikan, tetap diterima rakyat dengan senang hati. Malah rakyat sendiri, setiap kali harga naik, apabila diwawancara, mereka tetap menjawab: Sikit saja. Tidak membebankan. Kerajaan patut mengelak dari sangsara subsidi.

Maka kerajaan pun mengeluarkan kenyataan di samping sokongan para menteri dan orang-orang politik . Dikatakanlah kenaikan runcit petrol dan disel dan LPG adalah lanjutan keputusan kabinet dari beberapa siri kajian, untuk mengurangkan secara berperingkat subsidi petroleum . Yang lebih menjadi selumbar perasaan ialah alasan kenaikan hanya sekadar 10 sen, 20 sen sama ada RON97 atau RON bla-bla yang rakyat tidak tahu apa bendanya itu, masih rendah jika dibandingkan dengan negara lain.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mustafa Mohamad, tahun ini saja subsidi mencecah sekurang-kurangnya RM7.6 bilion. Maka dengan kenaikan ini kerajaan dapat menjimat subsidi sebanyak RM1 bilion menjadikan subsidi tahun ini kepada RM6.6 bilion.

Jika itu menjadi alasan, termasuk hanya sekadar 20 sen, masih rendah jika dibanding dengan negara luar, alangkah bahagianya rakyat yang memiliki negara seluas 330,252 kilometer persegi dengan bilangan penduduk 26 juta. Apa lagi apabila mendengar Petronas sendiri untung RM58.03 bilion, iaitu peningkatan 55% daripada RM37.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya. Itu hanya hasil dari carigali beberapa buah negeri. Bagaimana untungnya jika sekeliling Malaysia ini mengandungi minyak?

Dan apa yang hendak dirisaukan oleh rakyat betapapun kenaikan lima kali setahun sedangkan minyak, satu-satunya khazanah negara sendiri mencapai RM78.2 bilion dari sektor pembuatan.

Apa yang hendak dirisaukan oleh rakyat hanya sekadar 20 sen kenaikan satu liter, sedangkan gambaran amnya rakyat masih banyak wang. Lihat saja sebanyak 9.5 bilion khidmat pesanan rengkas dengan nilai RM5 bilion. Jika demikian apalah sangat dengan TNB (khabarnya tarif akan dinaikan pula) yang rugi RM1.42 juta akibat peralatan yang dicuri. Apalah sangat dengan bantuan kepada nelayan yang jadi mangsa Tsunami sebanyak RM500 seorang, apalah sangat dengan RM323 juta untungnya TM daripada penyenarian anak syarikat Dialog Telekom.

Jika demikian apalah sangat kalau pungut saja duti kastam RM46 juta dari syarikat yang main kong kalikong duti import kereta.

Apalah yang hendak dikeriau oleh rakyat sekadar 20 sen selitar naiknya, sedangkan 1 juta boleh lesap di dalam Van yang terbalik. Bukankah rakyat masih banyak duit apabil hanya sebuah butik memiliki sebutir berlian 2.53 karat RM300,000.

Bagaimana pun jangan pukul rata semua rakyat kaya dan mewah walaupun tidak pernah mengeluh kenaikan 10 sen selitar petrol. Ada juga yang susah melarat. Jika tidak masakan pengguna negeri Perak mencuri RM 5.55 juta elektrik, pengguna Selangor RM3.4 juta, pengguna Johor RM3 juta, pengguna Melaka RM2.2 juta, pengguna Wilayah Persekutuan RM1.9 juta? Itu tidak kira lagi kemiskinan pengguna yang terpaksa mencuri elektrik dari Pahang lebih RM 1 juta manakala Kedah, Negeri Sembilan, Kelantan, Terengganu dan Perlis mencapai angka juta-juta.

Maka apakah berpada atau melegakan pihak kerajaan apabila kenaikan petrol ini sebanyak 10 sen seliter, maka kerajaan dapat menjimatkan subsidinya sebanyak RM1 bilion? Memang melegakan dan apabila derita susah payah yang dialami oleh rakyat yang terlibat dengan petrol, maka itu adalah satu pengorbanan kepada negara.

Tetapi soalnya, apakah rakyat yang terlibat dengan kenderaan atau petrol sahaja yang memberi pengorbanan? Bagaimana yang lainnya?

Sebenarnya apabila kenaikan 10 sen selitar, semua rakyat dari Perlis hingga ke Sabah mengalami derita dan susah payah. Minyak adalah nadi pergerakan. Ia seperti sakit gigi yang akan dirasai oleh semua anggota.
Bayangkan jika minyak melompat naik, apakah bas, kereta sapu, teksi, komuter, LRT, keretapi malah kapal terbang tidak jdi injit-injit semut? Memang sekarang tidak, tetapi bahana dan denyutnya pasti akan berlaku. Bayangkan jika 10 sen melompat, maka sudah pun berlaku kepada harga roti cnai, tepung, mintak, segala macam bawang dan rempah ratus. Sedangkan inilah yang dimakan oleh rakyat.

Apakah tidak terjejas dalam sorak sorai kita mampu menjimatkan subsidi RM 1 bilion, kepada seramai 2.8 juta lebih murid di sekolah bantuan kerajaan seluruh Malaysia , kepada 1.7 juta mur5id sekolah bantuan kerajaan di Semenanjung Malaysia, 175,336 di Sabah dan 187,424 di Sarawak? (Punca; kementerian Pendidikan, buku Tahunan Perangkaan 2003)

Bagaimana kepada guru yang berulang alik ke sekolah bantuan kerajaan, rendah dan menengah yang seramai 128,587 di malaysia, 107,208 di Semenanjung, 10,611 di Sabah dan 10,768 di Sarawak?

Itu tidak kira lagi terlibatnya dengan kos yang hany di katakan 10 sen selitar kepada 22,008 pensyarah di institusi pengajian tinggi dan 396,610 pelajar (angka ini tahun 2002; Kementerian Pendidikan Malaysia)
Memang tidak semua penduduk Malaysia seramai 25 juta lebih ini tifdak menggunakan kenderaan berpetrol, tetapi apa yang mereka dapati, makan, pakai dan segala-galanya hasil dari pengangkutan minyak petrol, kecuali penduduk asli di pendlaman yang macam pucuk ubi dan umbut-umbut.

Oleh yang demikian, apabila kenderaan di Malaysia mencapai 12,021,939, di Semenanjung Malaysia 10,880,286, di Sabah 432,872, di Sarawak 708,781 di tahun 200 sahaja, apakah 10 sen selitar ini tidak melibatkan mereka?. Kapal terbang memang tidak pernah dinaiki oleh Pak Kasa, seorang nelayan dari pengkalan Segantang Garam, tetapi bagaimana dengan 285,734 bilangan pendaratan dan berlepas dalam negeri? Siapa yang menaikinya?

Orang kampung tidak ada internet, tidak ada E-Mail. Mereka terpaksa pakai surat untuk berhbungan. Maka tidakkah harga stem akan melonjak apabila sebanyak 1,146,286 barangan pos yang diposkan?

Mengakhiri tulisan ini, tidak payah cakap bagaimana kita menyelamatkan subsidi, kenaikan tidak membebankan, masih murah jika dibanding dengan negara luar dan lain-lain lagi. Seorang pekerja biasa telah mengirim surat kepada Editor Utusan Pengguna. Renung dan hetunglah apakah beban yang diterima rakyat, jika kita seperti pengirim ini.


Kenaikan 1 Mei 2004 2 sen
Kenaikan 1 Okt 2004 5 sen
Kenaikan 5 Mei 2005 10 sen
Kenaikan 1 Ogos 2005 10 sen
Jumlah 27 sen

Sebelum 1 Mei 2004, pengirim surat ini memberitahu, kereta beliau berusia sederhana. Maka jadualnya seperti berikut:

Sebelum 1 Mei 2004: 50 literIsi penuh = RM 67.50 / 5 hari kerja

Selepas 1 Ogos 2005: 50 liter = RM 81.00 / 5 hari kerja

Lebih : RM 13.50 / 5 hari kerja (RM 67.50)

Jika 5 hari bekerja sebanyak RM 67.50 berbeza dengan sebelum 1 mei 2004, maka apa hlnya jika bekerja 4 kali dalam sebulan? 4 x RM 67.50= RM 270.00

Adakah orang seperti ‘aku’ ini naik gaji sebanyak RM 270 setahun? Tanyanya.
Demikianlah keluhan yang tidak pernah dipedulikan dan sorak sorai tetap bergema dengan kata-kata; Tidak membebankan, terendah dari negara lain, hanya sekadar 20 sen selitar.


Box;
Ambil gambar Datuk Mustafa Muhamad, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.
“ Kita mesti mencari jalan mengurangkan pergantungan terhadap minyak dan memainkan peranan menggunakan hasil minyak hari ini untuk tujuan produktif.”

2 comments:

  1. hakim dirani

    Assalamualaikum..

    cikgu,

    Bilalah agaknya mereka nak kasihankan kita.

    Menteri kalau menziarahi org berkempen taburlah janji yang manis-manis. selepas itu "cekik" org balik.

    Yang peliknya ramai lagi dok sokong depa.

  1. Zaharah

    Salam.
    Tukya, budaya orang kaya yang sentiasa merasa diri mereka perlu lebih kaya membuatkan mereka langsung tidak mahu memikirkan tentang kehidupan orang2 miskin. Ukhuwah di kalangan umat ini sudah koyak rabak.