Tergelak Awal Tahun 2010

Posted by Tukya Labels:


Sani Sudin ni tak pernah susah hati. Tergelak selalu.


Nak Tergelak 1:

Pagi itu dari Penang nak ke KL. Bukan jauh sangat, cuma ke Setapak saja. Ketika membeli tiket Mas, ada sekumpulan lelaki sedang berbual. Barangkali mereka pun nak ke KL. Pakaian baju putih tangan pendek, ada selang pangkat di bahu.

Seorang lelaki Cina yang sudah tua, baru saja membeli tiket ke Singapura, selepas saya. Lebih kurang 10 ela beredar, dekat dengan kumpulan lelaki yang kuat gebang pasal 1 Malaysia, lelaki Cina itu berpatah balik ke kauter jualan tiket.

“Hallo brother, boleh tanya sikit ka?” katanya kepada lelaki penjual tiket kapal terbang.

‘Boleh, apa hal?” melentik lidah penjual tiket itu ramahnya.

“Itu kapal terbang saya mau naik, haiyaaa ada injin ka?”

Sekumpulan lelaki asyik berbual berbaju putih itu terkejut beruk.

Saya tergelak, hua…hua…huaaa.


Nak Tergelak 2:

2. Keluarga mangsa terima permohonan maaf bapa pemandu/pemandu Sani Express, yang kemalangan 26 Disember 2009 lalu yang memautkan 10 penumpang.

Ini yang nak tergelak. Era ini mana ada orang mahu minta maaf.

Hiss hiiss hiisss kalau tak minta maaf hatta membunuh pun, bukan nak jadi apa malah lagi kebai, lagi loklak, lagi megah, lagi terkenai.

Nak Tergelak 3:

Jika ikhlas, letak jawatan sebagai Menteri Besar, kata Ibrahim Ali yang terkenal dengan ahli politik lompat katak kepada Datuk Nik Aziz.

Sebabnya mudah weee. Kalau kerajaan Kelantan pinda Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri bagi membolehkan bukan Melayu menjadi Menteri Besar.

Nak tergelak sungguh. Yang Umno waktu beliau jadi Umno dulu, banyak Melayu berkuasa melalui menang kerusi, dah lama tonggek jubur bagi bukan Melayu yang seumpama berstatus BM juga.

Huaaa huuaaa huuwaaa!

Nak Tergelak 4:

Di Caruk Kura di sebelah utara ni, dengar khabar samseng peliwat budak-budak pondok semakin menjadi.

Alaa, memang pun ada tradisi dalam pondok dulu-dulu, main liwat bukan anih. (Baca buku karya Awang Had salleh)

Tapi anih dan bagusnya orang dulu tak mengadu kepada Tok Penghulu si anu liwatnya, di polan rogol liwatnya. Kalau terbongkar yang dia kena liwat, satu kampung bedengung bedengang, riuh gempar dan malulah semua keluarga.

Tapi sekarang lain pula. Yang kena liwat, macam di negeri Buruj Sireh, mati-mati dia kata dia diliwat. Tak apalah kalau sekadar itu. Tapi yang nak tergelaknya, dulu-dulu hingga sekarang, orang kata ‘doktor’ tuhan kerajaan. Kalau doktor kata sakit, kalau tak sakit pun dia boleh cuti. Kalau doktor kata demam, telan karbait pun mesti kata demam. Bos tak boleh kata bohong.

Tapi sekarang, berapa ramai doktor kata tidak, ada orang tetap kata ya. Yang nak tergelak, gomen tak pula pakai pengakuan ‘tuhan’ kerajaan.

Pelik. Ini yang nak tergelak.

Nak Tergelak 5:

Tertelan skru pun satu hal. Anihnya semua bimbang dan kata bahaya.
Memanglah bahaya. (Sinar Rabu 30 Disember 2009)

Nak tergelaklah tu. Yang telan berbilion ringgit, berjuta-juta, harta anak yatim, duit zakat, duit kerajaan, mamah saham, kunyah syer, gembol-gembol projek, tak pula kata bahaya.

Mukalu dulu-dulu, mereka kata kubur akan berasap.

Nak tergelak sungguh. Doa semakin tumpul kot.

Nak Tergelak 6:

Sekeluarga tinggal dalam dangau (Sinar 30 Disember 2009, ms U9)
Yang itu pun nak tergelak?
Adakah sekeluarga itu bersungut panas, tidur malam atas lantai?
Adakah dua cucu menangis kerana gatal belakang?
Adakah Tukwan sakit tulang belakang kerana tak ada tilam MyDream?
Adakah Feah, atuk tua itu tak sempat mimpi malam?
Adakah mereka pernah pohon hawa dingin tiga set?
RM300 sebulan tak disebut pun tak cukup beli Mercedis.
Bayar sewa rumah RM70 setahun, tak pun macam Majlis Bandaraya bising pungut cukai.
Rumah tepi hutan, tak pula teringin buat padang golf.

Yang nak tergelak...
Tun Tan Tin Datin Sri Sru Serai
Yang bertali leher, yang ranggi mewah berbilion-bilion
Sering tak cukup malah nak salin anak tangga rumah emak di kampung tak sempat.

Nak tergelak sungguh. Huwaaa huuuwaaa huwwaaa.

Nak Tergelak 7:

Ni nak tanya sikit, macam mana kita tubuh mahkamah dan dakwa;
Kalau bunuh, kata saja sudah sampai ajalnya.
Kalau makan rasuah, SPRM kunci kata; dah rezekinya.
Kalah pilihanraya: itu kuasa SPR. Undi itu rahsia.
Kalau berjaya menipu, peguam dakwa kata; jangan dengki, itu rezeki orang.
Kalau kalah dalam pertandingan; katakan saja sudah suratan.
Kalau menipu, kata kuat-kuat; janji Tuhan pasti.
Runtuh dan gempa bumi; itu kerbau yang tanggung dunia beralih lenguh.
Kalau hilang; nak buat macam mana kita tak nampak.
Kalau hilang yang besar-besar; kan senang kita jumpa. Sabarlah.
Kalau seleweng? Jangan tuduh dan buat fitnah, berdosa.
Kalau celupar? Memang dia tak ada tauliah. Tangkap saja.
Kalau susah? Itu dugaan dunia. Allah bersama kita.
Kalau kaya? Itu anugerah Allah.
Kalau ekonomi jatuh: Katakan, kita sedang bangkit.
Kalau tak ada duit? Kita masih boleh makan.
Kalau nak mati?: mengucap cepat-cepat.
Dan yang nak tergelak akhirnya, cuba bayangkan orang tua yang hampir nyanyuk, dia masih nak bangun berjalan, berburdah macam orang muda. Cakapnya macam dia buat dulu semua betul.

Huwaaa huwaaaa huuwaaa!

8 comments:

  1. cucu awang teh

    hua hua hua ..saya pon nak tergelak..yg last sekali tu..

  1. underBear

    yg last tu mmg lawak.hahahah....

  1. Abi Qalam

    Hahaha..

    Orang tua-tua ja burdah laa ni.. budak muda tak kenai ..
    Maula Ya Solli Wa Sallim Daiman Abada..

  1. PRO ISLAM

    Kita gelak perli la tu namanya, tapi depa bukan rasa apa pun, buat don't no saja.

  1. zeqzeq

    qah qah qahh.. (slow2)

  1. Chik Att

    hehehhehe ...
    memang lawak .... tapi "depa" paham kaaa..... kih kih kih ...

  1. Cili Padi

    PAS: RANJAU SEBUAH PERJUANGAN
    Firman Allah maksudnya “APAKAH KAMU INGAT AKU JADIKAN KAMU SIA-SIA,DAN KAMU TIDAK AKAN KEMBALI KEPADAKU”

    Bukan mudah mentadbir sebuah kerajaan islam.Banyak dugaan dan perancangan jahat parti lawan bersilih ganti.

    Kemenangan hari ini hasil dari benih pengorbanan yang ditanam oleh pejuang terdahulu.Bukan enteng harga sebuah perjuangan.Apatah lagi bila berjuang dilandasan Pas yang serba kekurangan.

    Kini kita bermegah kerana Pas mengetuai 2 buah kerajaan iaitu Kelantan dan Kedah.Pas juga menjadi rakan kongsi kerajaan di Selangor dan P Pinang.

    Sebelum tahun 1990, Pas sinonim dengan 1001 susah,payah,derita,ditekan,dihina dll.Tiada istimewanya Pas kecuali LILLAHI TAALA.Kerja baik di dunia dengan balasan di akhirat…itulah Pas.

    Ya! Benar Pas ingin tubuh sebuah kerajaan islam.Soalnya bila? Arwah Nik Abdullah Arshad (ayahanda Nik Amar) pernah berkata kepada anak muridnya Hj Sulaiman Tapang “zaman kita ni hanya untuk tebas hutan ASSABIYAH dan tanam benih islam,buat laluan untuk pemimpin akan datang”

    Pak Nik lah seorang pejuang kental,seluruh jiwa diwakaf untuk perjuangan Pas.Usahkan solat,makan minum tak pernah sendirian,mesti berjemaah.Paknik Lah kenal erti bersendirian tatkala dijemput menjadi ‘tetamu’ ISA selama 2 tahun.

    Bahana kezaliman BN sangat dahsyat.Masyarakat terpaksa menjauhkan diri dari Pas kerana ancaman dan ugutan.Gerakan Pas bergerak melalui institusi agama seperti warga pondok.Berapa ramai Ulama pondok menjadi mangsa ISA kerana menyokong Pas secara terbuka.

    ALFATIHAH ! Semoga Allah merahmati arwah Hj Yaacob Berangan ( ayahanda TMB),Hj Omar Wakaf Bharu,Hj Hassan Lemal dan Paknik Lah ( ayahanda Nik Amar).ISA bukan pembunuh jiwa mereka.Semangat mereka tidak pernah luntur untuk melihat Islam ditegakkan melalui siasah.

    Turut bergerak mewarnai lukisan perjuangan Pas ialah arwah Hj Musa Yahya ( ayahanda Husam),Pakcu Hasan Lemal ( Tok Wali Hasan),arwah Hj Lah ( Lubok Tapah),arwah Hj Atiqullah ( ayahanda Baihaki),arwah Hj abd Rahman ( ayahanda Latiff KP)

    bersambung di cilipadi007.blogspot

  1. Anonymous

    Cili Padi,
    Tetrima kasih banyak. nampaknya anda bukan saja mengetahui susah payah perjuangan tetapi juga merasainya.

    Allahu akbar!

    azizi abdullah